Címlap 2010

Archívum

Metz vakuk a porondon

Három Metz villanó járt nálunk, egy belépőszintű Metz 36 AF-4C, egy középkategóriás Metz 48 AF-1 és egy csúcs készülék, a Metz 58 AF-1. A vakuk javarészét egy esküvőn is kipróbáltuk. Tapasztalatainkról rövid cikkünkben számolunk be.

Panasonic DMC-G10 vs. Olympus E-P2

A MILC fényképezőgépek összehasonlítása kapcsán fórumunkban merült fel egy olyan probléma, miszerint az Olympus és Panasonic gépek névleges érzékenysége eltér a megadottól. Megnéztük, hogy van-e alapja a vádaknak.

Történelem: SanDisk

Az eddig bemutatott cégekhez képest egy ifjú titánnal van dolgunk, ha a SanDisk történetet kutatjuk. Ellentétben azonban az „ősi” múltra visszatekintő fotográfiával, a flash memóriák életútja nem egy régi történet. Bő két évtizedes fennállása óta a SanDisk néhány év alatt vált e piac vezető és trend alakító gyártójává.

Történelem: Tamron

A fényképezőgép gyártók után most egy nyugdíjaskorba lépett, örökifjú optikai céget mutatunk be. A japán Tamron nemzetközi mércével közepes vállalatnak számít, de jól ismert objektívjeik ott bújnak milliónyi fotóstáskában, nevüket minden fotózással foglalkozó ismeri. Reméljük, újabb cégtörténeti cikkünk egy kicsit szélesítheti az ismereteket.

Exkluzív: Sony Alpha NEX-5 (NEX-3)

Nem csak képeken láttuk, meg is tapogattuk, sőt, ki is próbáltuk a Sony legújabb cserélhető objektíves fényképezőgépeit. A bejelentéssel egy időben rendezte meg a gyártó a készülékek európai sajtóbemutatóját is, melyen sokad magammal magyar színekben vettem részt, és az együtt eltöltött 24 óra alatt komolyabb ismeretségbe kerültem egy NEX-5-össel.

Történelem: Ricoh

Az európai kontinensen leginkább a fénymásolóiról ismert cég szülőhazájában, Japánban az egyik legpatinásabb fényképezőgép gyártónak számít. Indulása is egy közel 100 éve felmerült ötletnek köszönhető, melyből először egy állami kutatóintézet, később pedig egy világvállalat nőtte ki magát. A nagyvállalatot ma Ricohnak hívják.

Röviden: Olympus SP-800UZ teszt

Idén a Fujifilm és az Olympus robbantott a zoomátfogás tekintetében, ugyanis mindkét gyártó kijött egy-egy 30×-os zoomátfogású modellel. Míg a Fujifilm egy komolyabb és drágább bridge gépet jelentett be, az Olympus inkább a belépőszintre helyezte új ultrazoomját. Az Olympus SP-800UZ egyébként jelenleg az egyetlen digitális fényképezőgép, amely 800 mm-nek megfelelő gyújtótávolságnál is nagyobbat kínál, mindezt 100e Ft körüli áron. Cikkünkből többek között az is kiderül, hogy milyen kompromisszumokat kell vállalnunk a 840 mm-ért cserébe.

Kipróbáltuk: Olympus PEN E-PL1 teszt

Az Olympus durván belecsapott a lecsóba, egymást érik az új MFT gépeik, mi pedig csak kapkodjuk a fejünket. Az E-P1megjelenése után pár hónappal később jelent meg az E-P2, most pedig már itt a nyakunkon az E-PL1, a hibrid hibrid. Az elsődlegesen az E-P1 olcsóbb változataként beharangozott új modell ugyanis valójában az E-P1 és az E-P2 képességeinek egyfajta egyvelege. Ezen túlmenően azonban olyan funkciót is kapott, amit eddig egyik E-P modell sem kínált. Cikkünkben erre is kitérünk.

Kipróbáltuk: Olympus E-P2 teszt

Az Olympus tavaly jól felkavarta a digitális fényképezőgép piacot új, Micro FourThirds rendszerének első fényképezőgépével. A június közepén megjelent E-P1 elsősorban retro külsejével és szenzorméretéhez képest kis méretével hívta fel magára a figyelmet. A miniatürizálásnak persze ára is volt, ahogy az első kritikusok azonnal kiszúrták: a gépre sem vaku, sem pedig kereső nem került. Az alig néhány hónappal később bejelentett E-P2 ezek egyékének, illetve néhány egyéb hiányosság javítására hivatott.

Történelem: Sanyo

Képzeletbeli technikatörténeti lexikonunk ma a Sanyo címszónál nyílt ki. A céget nyilván mindenki ismeri, ha másról nem, hát akkumulátorairól. Azért nem kell lebecsülnünk a digitális fotótechnikában betöltött szerepét sem. Viszonylag észrevétlen, kevés saját modellt bejelentő gyártó, ez azonban csak a felszín. A részletek kiderülnek a cikkből.

NÉPSZERŰ CIKKEK

Augusztus 29. a Magyar Fotográfia Napja

2003 óta minden évben augusztus 29-én ünnepeljük a Magyar Fotográfia Napját. De tudod, hogy miért pont ezen a napon? Talán sokan tudják, hogy augusztus 29-e...

Műszaki gépek vs. tilt-shift objektívek

A kisfilmes kategória gépvázai könnyen hordozható, szinte korlátlanul és univerzálisan kiépíthető rendszerek alapjai, de méretükből és felépítésükből adódóan alkalmatlanok a precizitást igénylő, több száz megapixeles high-end fotózásra. Nem lehet például nagyfelbontású, minden arcon éles csoportképeket készíteni velük 50 emberről, de nem alkalmasak olyan igényes modellfotóhoz sem, ahol az egész alakos képen minden hajszál külön repül, minden szövet-textúra látszik, és még a modell lábai is meg vannak nyújtva. Vagyis a nagygépek képépítő, képkompozíciós lehetőségeit nem adják az alkotó fotós kezébe.

Tényleg felesleges a vízjelezés?

Talán igen, talán nem, de én sosem hagyom nyitva a bejárati ajtót, nappal is zárom, s a képeim is inkább vízjelezem. Már csak hogy...

Így kapcsolhatod be a Sony full-frame MILC-ed szimulált élőképét

Vakut, vagy vakukioldót használsz, de szeretnéd látni az expozíció szimulált élőképet? Itt a megoldás!

A legjobb fényképezőgép kiválasztása | 2. rész: kompakt, tükörreflexes (DSLR) vagy tükör nélküli (MILC)?

Talán a legtöbbeket érdeklő kérdés az, hogy milyen típusú fényképezőgépet érdemes venni, szebad-e még DSLR-rel foglalkozni, jó-e még a kompakt gép, vagy csak a MILC?