Bemutatás
A Nikon a CX szenzoros MILC-eihez első körben telezoom objektívet is készített, melyet kitben és külön is megvásárolhatunk, a Nikkor 1 VR 30-110mm f/3.8-5.6 ára ez utóbbi esetben 70.000 Ft.
A CX szenzorok 2,7×-es gyújtótávolság szorzójából adódóan ez az objektív közelítőleg olyan látószöget kínál a Nikon 1 rendszerében, mint egy kisfilmes 80-300 mm-es objektív Leica képkockán.
A 30-110 mm-es teleobjektív a 10-30mm-es nagylátószögű zoomhoz hasonlóan összecsukható kialakítású. Az összecsukáshoz az objektív oldalán lévő gombot kell nyomva tartanunk, s a zoomgyűrűt a nagyobb látószög felé fordítani. Ennek hatására az objektív mérete jelentősen csökken, s így érjük el az összecsukott állapotot.
Az optika ED tagot is tartalmaz, így számíthatunk rá, hogy a kromatikus aberrációja visszafogott lesz. A VR optikai stabilizátornak köszönhetően pedig mostoha fényviszonyok mellett is nagyobb esélyünk van berázásmentes képet készíteni, ami teleobjektívről lévén szó, igazán jól jön.
Az optikára 40,5 mm-es szűrőket tekerhetünk fel, illetve a nemkívánatos becsillanások ellen a gyári csomagolásban mellékelt kúp formájú napellenzőt használhatjuk.
Használati tapasztalatok
A Nikkor 30-110mm f/3,8-5,6 VR a 10-30mm-es kitobjektívvel azonos felépítésű. Elég sok műanyagot tartalmaz, de ezek inkább csak burkolatként vannak jelen, hiszen fém a bajonett csatlakozó, fém az elülső gyűrű, s a zoomgyűrű két külső része is fémből készült. Az objektív belső részében azonban már műanyagot alkalmaztak, így a kinyitást követően az objektív kibújó részének tubusa is műanyag.
Méretét tekintve nem sokkal, kb. 1 cm-rel nagyobb, mint a 10-30 mm-es alapobjektív. Tömege szintén csekély, saját mérés szerint 176 gramm.
Az élességállítást belső motor végzi, s bár nem ultrahangos, egészen csendes. Csak valamiféle zizegést hallhatunk, így videózáshoz is viszonylag jól használható. Mivel az objektív belső élességállítású, így a frontlencse nem fordul el, s nem mozog előre-hátra a fókuszálás során.
Élességállító gyűrűt nem helyeztek az objektívre, a manuális fókuszálást a vázról kell elvégeznünk.
A zoomgyűrű 2,5 cm szélességű, ebből 1,8 cm gumírozott felületű. A zoomolás nem olyan könnyed, mint a 10-30 mm-es alapzoomnál, sőt, itt már inkább azt mondhatjuk, hogy kissé nehézkes. Főleg 60 mm felett érezhető egy kis szorulás, egészen a tele végéig. A teljes zoomtartomány itt is kb. 50 fokos elfordítással bejárható.
Az optika külsején egyetlen nyomógombot találunk, ez pedig az optika összecsukásánál használatos.
Színhiba
Az alacsony szórású lencsetag megteszi a hatását, hiszen kromatikus aberrációt valóban alig látni. 30 mm-nél teljesen nyitott blendével is csupán 4-5 pixel széles az elszíneződés, amely azonban lejjebb rekeszelve már nem jelentkezik. Összességében legrosszabb esetben (vagyis 30 mm-nél nyitott blendével) 10×15 cm-es papírképnél 0,2 mm, 60×40 cm-es nyomatnál pedig 0,7 mm szélességű kékes színhibát láthatunk.
Színhiba
Geometriai torzítás
Bár a színhiba kiküszöbölése nagyon jól sikerült, ugyanezt nem mondhatjuk el a geometriai torzításról. Persze nincs komoly eltérés az ideálistól, 30 mm-nél is csak az átlagos, 0,8%-os hordótorzítást tapasztalunk, mely 40 mm-ig eljutva teljesen el is tűnik. Ezt követően pedig lassan átvált a torzítás típusa hordóról párnára, s mértéke nagyjából 0,3%-ig jut el.
Összességében tehát bár látható geometriai torzítás, a mértéke nem vészes.
Geometriai torzítás
Peremsötétedés
A sarkok sötétedése szintén csak az objektív gyújtótávolság tartományának elejére jellemző. Míg 30 és 40 mm-nél még jól látható a vignettálás, 60 mm-től már szemre alig észrevehető. A tele tartomány elejének peremsötétedése egyébként azért is jobban látható, mert viszonylag hirtelen következik be, nem a képfelület nagyobbik részén oszlik el. A 30 mm-es kezdő gyújtótávolságnál nyitott blendénél 20% körüli, 40 mm-nél 15% körüli a vignettálás, míg 60 mm-nél nagyobb gyújtótávolságoknál már csak 10%, vagy az alatti ez a hatás. A sarkok sötétedése ráadásul rekeszeléssel igen jól korrigálható: F8 blendét választva még 30 mm-nél is bőven 5% alatti a peremsötétedés.
Peremsötétedés
Makró, közelfényképezés
Az objektív közelpontja a gyári specifikációk szerint 100 cm, a mi próbáink azonban azt mutatták, hogy a „filmsíktól” 85 cm-re lévő tárgyra is helyesen tud fókuszálni a rendszer (ez esetben a munkatávolság 75 cm). A legnagyobb nagyításnál így 106 mm széles témával kitölthető a teljes képszélesség, ami 1:8 leképezési arányt (0,12× nagyítást) jelent.
Nyilvánvaló tehát, hogy ez az optika közelfényképezésre is csak korlátozottan alkalmas, így aki szeret kis méretű témákat fotózni, jobban teszi, ha másik objektívet használ (a 10-30mm-es kit objektív is jobb nagyításra képes, igaz, közelebb is kell menni a témához).
Képminőség
A Nikkor 1 30-110mm f/3,8-5,6 VR CX jól teljesít képminőség terén. A homogenitás remek, a sarkok szinte azonos részletességűek, mint a képközép (méréssel persze kimutatható lenne az eltérés). A nyitott blende mellett készült fotók is kellően részletgazdagok, lágyság nem igazán jellemző. 110 mm-nél viszont az F8 rekesz már komoly diffrakciót okoz, így itt igazából F6,3 környékén kapjuk a legélesebb képet.
Ahogy az a tesztábrás tesztből is látszott már, a színhiba jelentéktelen, s ezt a kültéri fotók is megerősítették.
Értékelés
A Nikkor 30-110mm f/3.8-5.6 VR CX objektív a Nikon 1 rendszer egyik teleobjektíve. A telezoom nagyon jól teljesít, már-már árát meghazudtoló képminőséget kapunk. Ilyen tele elérésére egyébként a Nikkor 10-100mm f/4.5-5.6 PD-Zoom objektívet is használhatnánk, ennek ára azonban jóval a 30-110mm-es telezoom felett van, ráadásul tömege is sokkal jelentősebb. Aki tehát a Nikon 1 rendszeréhez keres telezoomot, nyugodtan válassza a 30-110mm-es változatot, mert komoly csalódás nem érheti. Aki viszont videózni szeretne többet, s nem kíván objektíveket csereberélni, annak mélyebben a zsebébe kell nyúlnia, s választhatja a 10-100mm-es PD-Zoom-ot.
Tesztfotóink a cikkünk alatti linkről érhetők el!