Bemutatás
Az Olympus Zuiko Digital ED 50 mm-es tele makróobjektív a Zuiko Digital optikák között a közép-, az Olympus elnevezését követve a „pro” kategóriába sorolható, így már rendelkezik az időjárásállósághoz szükséges fejlesztésekkel. Ára bruttó 170.000 Ft.
Az objektív 50 mm gyújtótávolságú, amely FourThirds rendszerben hasonló látószöget eredményez, mint egy kisfilmes 100 mm-es teleobjektív. Míg a hasonló látószöget adó kisfilmes makróobjektívek f/2,8 fényerejűek, a Zuiko Digital 50 mm-es makró modellje f/2,0 fényerőt biztosít. Igaz, a leképezési arány itt nem 1:1, hanem csak 1:2, ez talán az egyik negatív pontja ennek az optikának.
Azért, hogy a kromatikus aberráció a lehető legkisebb legyen, egy ED tagot is beépítettek a lencsesorba.
A mikromotoros élességállítás kissé hangos, és a teljes tartomány bejárása sem túl gyors, mert elég sokat kell forgatnia a motornak. Ez kézi élességállítás során kissé kényelmetlen, de a sok forgatásért cserébe precízen állíthatjuk be a fókuszpontot.
Az objektív nem belső élességállítású, 1:2 leképezési aránynál jelentősen megnő a kihuzat, s a frontlencse 3 cm-rel előrébb mozdul, mint a végtelen pontnál, így már kb. 13 cm-re helyezkedik a filmsíktól.
Az objektív elé 52 mm-es szűrőket tekerhetünk fel, valamint felcsavarhatjuk a bajonettes gyári napellenzőt is, amely nem szirom formájú, hanem egyszerű hengeres.
Használati tapasztalatok
A fémből készült bajonett csatlakozó köré az időjárás állóság érdekében vékony gumigyűrűt helyeztek.
Az igen kompakt Zuiko Digital 50mm Macro objektíven a jól kézre eső, 1,5 cm széles, sűrű bordázatú élességállító gyűrű mögött távolságskála is található. Kézi élességállítás során a belső lencsetagok elhelyezkedését elektronikusan vezéreljük, a folyamat közben apró rezdülések jelzik a belső tagok mozgását.
A makró objektíveken általában találkozhatunk valamilyen fókusztartomány beállító kapcsolóval, ilyen viszont az 50 mm-es Olympus objektívre nem került, ahogy semmilyen más kapcsoló sem.
Színhiba
Sajnos hiába az ED lencsetag, mely a színi hiba csökkentését szolgálja, ez úgy tűnik kevés a kromatikus aberráció leküzdésére. Igaz, a blende szűkítésével a színi hiba is jelentősen csökkenthető, F8 rekesznél már egyáltalán nem tapasztalható.
Jelentősebb színi hibával tehát csak nyitott blendével találkozhatunk. A legrosszabb esetben, 10 Mpixelre vonatkoztatva cirka 9-10 pixelnyi színhibát találhatunk, amely 45×30 cm-es nyomaton 1,2 mm, 10×15 cm-es fotón 0,4 mm méretben fog látszani.
Geometriai torzítás
Fix gyújtótávolságú, ráadásul standard objektívről lévén szó, a torzítás igen minimális, alig mérhető hordótorzítás tapasztalható csak.
Peremsötétedés
A nagy fényerejű objektívek többnyire hajlamosabbak nyitott blendénél jelentősebb, mérés nélkül is látható peremsötétedésre. Nincs ez másként a Zuiko Digital ED 50mm f/2,0 Macro-nál sem, hiszen f/2,0 fényerőnél 10%-ot meghaladja a sarkok sötétedése. A százalékos értéken túl azonban az sem mellékes, hogy mennyire hirtelen a fényerővesztés. E téren azonban szépen teljesít tesztünk alanya, hiszen a külső egyharmadtól kezdve folyamatosan válik sötétebbé, ami azt eredményezi, hogy szabad szemmel csak nehezen vehető észre vignett hatás.
Makró, közelfényképezés
Bár az igazán komoly makróobjektívek 1:1 leképezést kínálnak, a Zuiko Digital ED 50 mm f/2,0 Macro csak 1:2 leképezési aránnyal rendelkezik. A FourThirds rendszer 2×-es képkivágás faktora miatt azonban ez az objektív akkora felület lefotózására alkalmas, mint egy 1:1 leképezési arányú 35 mm-es fullframe szenzoros gép, jelen esetben 34 mm széles területtel tölthető ki a teljes képmező.
Persze ha 1:1 leképezési arányunk lenne, ez a szám 18 mm-nek adódna. Ezt 25 mm-es közgyűrű közbeiktatásával érhetjük el.
Képminőség
A készített képek alapján elmondható, hogy teljesen nyitott rekesznél fotózva enyhe lágyság vehető észre a fotókon, szűkebb blendénél azonban kristálytiszta, tűéles képeket kapunk.
A homogenitás remek, szférikus hiba nem jelentezik.
Értékelés
Az Olympus Zuiko Digital ED 50mm f/2 Macro optikája szépen dolgozik, kiváló rajzú, minimális torzítású. Igaz, a színi hiba elég erőteljesen jelentkezik, s a leképezési irány is átlag alatti, ennek ellenére (no meg a 2×-es szorzónak köszönhetően) remek makrófelvételek készíthetők segítségével. Az élességállítás lehetne gyorsabb, talán egy másik változatban (ha egyáltalán készül még Zuiko Digital objektív négyharmadra).
Aki jobb nagyítási arányt szeretne, Zuiko Digital-ból választhatja a 35 mm-es gyújtótávolságút, vagy akár a Sigma népszerű 105 mm-es makróját is.
Tesztfotóink a cikkünk alatti linkről érhetők el!