Exkluzív: Panasonic Lumix DMC-FZ100 és DMC-LX5

0

Panasonic újdonságok

Egy korai kelés, és a Budapest Stockholm közvetlen járaton eltöltött könnyed két óra után még a délelőtti órákban érkeztünk a Panasonic legújabb termékeinek bemutatójának helyszínéül szolgáló svéd fővárosba. A korábbi Panasonic rendezvényekkel ellentétben a program nem egy félnapos akklimatizálódás után, hanem alig néhány órával a megérkezésünket követően elkezdődött.

A konkrét bejelentésekről persze ekkor még nem sokat tudtunk, de a titoktartási nyilatkozat aláírásakor megadott gépnevekből már voltak tippjeink a várható gépekkel kapcsolatban. A Panasonic két modellsorozatában is régóta adós volt már a frissítéssel, így különösebben nem is lepődtünk meg a listán.

A közvetlen ebéd után kezdett előadás és végül is a teljes program két részből állt. Az egyik részben az új kompakt és bridge fényképezőgépekről volt szó, a másikról pedig egyelőre még nem beszélhetünk. Ez utóbbi súlyát mi sem jelzi jobban, hogy a nyitóbeszédet maga Laurent Abadie, a Panasonic Europe elnök-vezérigazgatója mondta el (Panasonic rendezvényeken ritka az ilyen magas szintű vezetői jelenlét).

Akik követik a Panasonic termékkínálatát, azok nyilván azonnal sejtették, hogy melyik két modell utódjára vártunk már nagyon régen. Az egyik a kisméretű bridge gépek egyik legnépszerűbb darabja, az LX3, a másik pedig a nagy zoomos bridgek lassan elfeledett példánya, az FZ50. Az LX3 2008 óta, az FZ50 pedig már 4 éve vár az utódjára. A modellfrissítés késleltetésének okát valószínűleg a Panasonic Mikro Négyharmados rendszerben való erőteljes szerepvállalásában kell keresni. Na nem azért, mert nem lett volna ember a modellek továbbfejlesztésére, de nyilvánvalóan nem akarták az MFT-s gépek esélyét csökkenteni hasonló képességű bridge gépek bemutatásával. Pont emiatt, sokan már le is mondtak arról, hogy ezek a modellek valaha megújulnak. Ezt a két új gépet az előadás után ki is próbálhattuk, róluk bővebben a következő oldalakon írok. De előbb nézzük, hogy mire lehet még számítani a nyár végén megjelenő kínálatban.

Panasonic Lumix DMC-FT10

Furcsa egy kicsit, hogy a tipikusan nyárra kitalált víz, por és ütésálló FT sorozat pont a szezon végén kap új tagot. A miértre a részletek elolvasása után összeálló koncepció után kapjuk meg a választ. A 3 méteres mélységig vízálló, másfél méteres magasságig ütésálló és mínusz 10 C fokig fagyálló DMC-FT10 valószínűleg nem a már kapható DMC-FT2 (-10 m és 2 m) leváltására, hanem kiegészítésére érkezik. Ha az új modell sikeres lesz, akkor az FZ sorozathoz hasonlóan az FT sorozat is ketté válhat egy egyszerűbb, olcsóbb, illetve egy komolyabb, drágább modellre.

A védelem ellenállósága mellett 4,6×-ról 4×-re csökkent a zoomtartomány, aminek sajnos nem a tele végéből, hanem a nagy látószögből vettek el (28 helyett 35 mm). Emiatt a módosítás miatt a kisebb zoomtartomány ellenére nőtt a tele végpontnál elérhető nagyítás. A képstabilizálásért az évek óta bizonyító MEGA O.I.S. rendszer felel, míg az FT2 a legújabb fejlesztésként tavaly bemutatott Power O.I.S.-t használja. Maradt a HD videó (720p) felbontás, de a felvételek csak Motion JPEG formátumba menthetők, AVHCD Lite-ba nem. Ez maximum azokat érheti kellemetlenül, akik csak Panasonic tévén szeretnék visszanézni a felvételeket, mert ezek többnyire nem támogatják csak az AVHCD lejátszást. Minden egyéb esetben inkább a Motion JPEG használata ajánlott (annak ellenére, hogy sokkal nagyobb a keletkező fájl mérete). A szilikon gumiból készült tok szerencsére sztenderd tartozék maradt, így összességében nem kell sok áldozatot hozni a megfizethetőbb ár érdekében.

Panasonic Lumix DMC-FX700

A dizájnos fém vázba bújtatott apró kompakt gépen a kezelőfelület egyszerűsége az, ami azonnal feltűnhet mindenki számára. Rutinosabbak azonnal tudhatják, hogy ezt a 3″ képátlójú érintésérzékeny LCD teszi lehetővé: a hiányzó gombokat a képernyőn megjelenő kezelőfelület pótolja. A DMC-FX700-nak azonban nem ez az egyetlen különlegessége. A kompakt kategóriában nem túl gyakori a f/2.2 kezdő fényerejű objektív, ami ráadásul kisfilmes rendszerben számolva 24 mm-es optikával azonos legnagyobb látószöget biztosít. A tele állásban 120 mm-nek megfelelő látószöggel az objektív így 5× nagyítást biztosít. Az FX700-ba kétségtelenül mindenből a legjobb jutott, így a kép stabilizálásáért a Power O.I.S., a nagy felbontású, Full HD (1080i) videókért és a gyors sorozatfelvétel funkcióért az új 14 megapixeles MOS szenzor felel. A képfeldolgozást a Panasonic legújabb Venus Engine FHD processzora végzi, ami a párhuzamos feladatmegoldásnak hála 0,008 másodperces szintre szorította az exponáláskor tapasztalható késleltetést.

Panasonic Lumix DMC-FZ45

Ez még nem az a gép, amire sokan évek óta várnak, hanem a Panasonic ultrazoom sorozat aktuális frissítése. A 18× zoomról 24× nagyításúra váltó széria szinte minden tekintetben fejlődött: zoomtartománya 27 mm helyett 25 mm-es gyújtótávolságnak megfelelő látószögről indul, felbontása 12-ről 14 megapixelesre nőtt, és hajszálnyival nagyobb lett a hátlapon virító LCD is. Mindezekért az újdonságokért egy kissé nagyobb külső mérettel kell fizetni. Ezzel a géppel személyesen nem tudtunk megismerkedni, de a közzétett adatok alapján a frissítése a papírformának megfelelőnek tűnik.

Érdekességképpen íme az FZ széria ultrazoom ágának eddigi története néhány fontosabb jellemző tükrében:

Lumix DMC-FZ1 Lumix DMC-FZ2 Lumix DMC-FZ3 Lumix DMC-FZ4 Lumix DMC-FZ5 Lumix DMC-FZ7 Lumix DMC-FZ8 Lumix DMC-FZ18 Lumix DMC-FZ28 Lumix DMC-FZ38 Lumix DMC-FZ45
bejelentés 2002-09-29 2003-08-11 2004-07-21 2005-02-08 2005-02-08 2006-01-23 2007-01-31 2007-07-24 2008-07-21 2009-07-27 2010-07-21
felbontás 1,9 megapixel 1,9 megapixel 3,1 megapixel 4 megapixel 5 megapixel 6 megapixel 7,2 megapixel 8,1 megapixel 10,1 megapixel 12,1 megapixel 14,1 megapixel
érzékelő 1/3,2” CCD 1/2,7” CCD 1/3,2” CCD 1/2,5” CCD 1/2,5” CCD 1/2,5” CCD 1/2,5” CCD 1/2,5” CCD 1/2,33” CCD 1/2,33” CCD 1/2,33” CCD
zoom 12× (35-420 mm) 12× (35-420 mm) 12× (35-420 mm) 12× (35-420 mm) 12× (36-432 mm) 12× (36-432 mm) 12× (36-432 mm) 18× (28-504 mm) 18× (27-486 mm) 18× (27-486 mm) 24× (25-600 mm)
fényerő fix f2,8 fix f2,8 fix f2,8 f/2,8 – f/3,3 f/2,8 – f/3,3 f/2,8 – f/3,3 f/2,8 – f/3,3 f/2,8 – f/4,2 f/2,8 – f/4,2 f/2,8 – f/4,4 f/2,8 – f/5,2
érzékenység 50 / 100 / 200 / 400 50 / 100 / 200 / 400 80 / 100 / 200 / 400 64 / 100 / 200 / 400 80 / 100 / 200 / 400 80 / 100 / 200 / 400 / 800 / 1600 80 / 100 / 200 / 400 / 800 / 1250 / 3200 100 / 200 / 400 / 800 / 1250 / 1600 / 3200-6400 100 / 125 / 160 / 200 / 250 / 320 / 400 / 500 / 640 / 800 / 1000 / 1250 / 1600 / 3200-6400 100 / 200 / 400 / 800 / 1600 / 1600-6400 80 / 100 / 200 / 400 / 800 / 1600 / 3200-6400
LCD 1,5” (114.000 pixel) 1,5” (114.000 pixel) 1,5” (114.000 pixel) 1,5″ ( 130.000 pixel) 1,8″ (130.000 pixel) 2,5″ (114.000 pixel) 2,5″ (207.000 pixel) 2,5″ (207.000 pixel) 2,7″ (230.000 pixel) 2,7″ (230.000 pixel) 3” (230.000 pixel)
kereső EVF EVF EVF (114.000 pixel) EVF (114.000 pixel) EVF (114.000 pixel) EVF (114.000 pixel) EVF (188.000 pixel) EVF (188.000 pixel) EVF (201.000 pixel) EVF (201.000 pixel) EVF (201.000 pixel)
akku Lítium-ion (680 mAh) (CGA-S002E) Lítium-ion (680 mAh) (CGA-S002E) Lítium-ion (680 mAh) (CGA-S002E) Lítium-ion (680 mAh) (CGA-S002E) Lítium-ion (680 mAh) (CGA-S002E) Lítium-ion (710 mAh) (CGA-S006E) Lítium-ion (710 mAh) (CGA-S006E) Lítium-ion (710 mAh) (CGA-S006E) Lítium-ion (710 mAh) (CGA-S006E) Lítium-ion (710 mAh) (CGA-S006E) Lítium-ion (895 mAh)
tömeg 354 g 354 g 326 g 326 g 326 g 310 g 310 g 360 g 360 g 360 g 450 g
méret 114 × 70 × 83 mm 125 × 70 × 83 mm 108 × 68 × 85 mm 108 × 68 × 85 mm 108 × 68 × 85 mm 112,5 × 72,2 × 79 mm 112,5 × 72,2 × 79 mm 117,6 x 75,3 x 88,2 mm 117,6 x 75,3 x 88,2 mm 117,6 x 75,8 x 88,9 mm 120,3 x 79,8 x 91,9 mm