Röviden: Casio Exilim EX-V8 teszt

0

Bevezető

Idei első Casio tesztünk elején arról írtam, hogy hiányolok egy igazi ultrazoomot a Casio termékpalettájáról. Nos, részben enyhíti nagy gyújtótávolság utáni éhségünket a gyártó Exilim EX-V8-as modellje, hiszen optikája 266 mm-nek megfelelő fókusztávolságra is képes. Ráadásul mindezt CCD eltoláson alapuló stabilizátor segíti, így a gyengébb megvilágítás sem fog feltétlenül berázott képeket okozni.

A szép külső itt sem maradt el, de a funkcionalitásra is nagy hangsúlyt helyeztek. Nem csak néhány paramétert állíthatunk kézileg, de a rekesz és zársebesség értékeit is megadhatjuk, akár egyszerre, akár külön-külön (prioritásos módok).

Külső, kezelés

A Casio Exilim EX-V8 is az ultrakompakt kategóriába sorolható, hiszen egyrészt optikája rejtett, a gépvázból nem emelkedik ki, másrészt a fényképezőgép vastagsága sem több, 2,5 cm-nél. A viszonylag nagy tömege miatt ingzsebben ugyan nem olyan kényelmes hordani, de farzsebben, zakó belső zsebében minden további nélkül elrejthető. Bár a külseje inkább férfiasnak mondható, a szürke színű burkolattal is kapható modell a hölgyek számára is megfelelő lehet.

A férfias külső talán masszivitásából fakad, s noha itt is találkozunk lekerekített sarkokkal, az egész gép hangulata – főleg a fekete színűé – valahogy mégis inkább az erősebb nem felé tolódik. Az előlap jobbra történő elcsúsztatása az EX-V8 bekapcsolását eredményezi. Ez a lap egyébként kikapcsolt állapotban az optika védelmét is szolgálja.

A fényképezőgép kézben tartása ez esetben sem lesz túlzottan kényelmes, semmilyen kiemelkedés nincs a váz elején, ami a kényelmet szolgálná. A hátlapon viszont az S880-hoz képest jóval nagyobb helyünk van, így hüvelykujjunk könyedén elfér, az üzemmódválaztó tárcsa pedig egy kicsit az ujjunk megtámasztásra is használható.

Gombokat, kapcsolókat és egyéb kezelőszerveket – az exponáló gomb kivételével – csak a hátlapon találunk, mindent az LCD-tól balra helyeztek.
A hátlap felső részére került az üzemmódválasztó tárcsa, amelyen az automata és program automatikia módon kívül megtalálható a BestShot témamód választó, a videó felvétel, a videó BestShot, a rekesz-előválasztás, a zársebesség-előválasztás és a teljes kézi mód.
Tőle balra a zoom vezérlésére szolgáló tolókapcsoló. A zoomolást kétféles sebességgel végezhetjük el: finoman, lassan járóval, vagy a végállásig tolva nagyobb sebességgel.
Ez alatt a lejátszás és menü gombja, valamint a négyirányú navigáló gombok, illetve a Set, vagyis elfogadás gomb.

A Casio Exilim EX-V8-nál nem érzem azt a problémát, amit az EX-S880-nál. Ugyan itt is kicsik a gombok, de nem lehet mellé nyúlni, még a navigáló gombok is egyértelműek.

Ami az EX-S880-ban tetszett, az itt hiányzik. Történetesen a Set gombbal megjeleníthető ikonos menüsor a legfontosabb paraméterekkel. Itt sajnos szinte mindent a menüben kell kiválasztanunk, kivéve a kijelzés módját és a vaku üzemmódot, ezeket a fel illetve le gombokkal válthatjuk.

Nézzük a menüket.

Felvétel menü:

  • fókusz: auto, makró, végtelen tárgytáv, kézi fókusz
  • folyamatos mód: ki, normál sebességű, nagy sebességű (max. 2 Mpixelen), vaku sorozat (3 kép vakuval)
  • önkioldó: ki, 2 mp, 10 mp, 10+2+2 mp
  • arcfelismerés: ki, normál, családtagot először, prioritás beállítása (sebesség vagy mennyiség), családtag felvétele, család szerkesztése (6 kép, név és prioritás)
  • remegés szűrő: auto (CCD stabilizálás és érzékenység növeléssel), kamera remegés (csak CCD stabilizálás), kép elmosás (csak érzékenység növelés), demo vagy kikapcsolt
  • felvétel fény: ki/be (AF segédfény lámpa folyamatos bekapcsolt állapota)
  • AF terület: pont, többpontos vagy követő, utóbbi esetben a témát a képfelületen is követi valamint folyamatos az élességállítás is
  • AF segédfény ki/be
  • digitális zoom: ki/be
  • bal/jobb gomb funkciója: sorozat mód, exp. kompenzáció, fehéregyensúly, érzékenység, önkioldó, vagy semmi
  • gyors retesz (?): be/ki
  • hangmegjegyzés készítése exponálás után: ki/be
  • segédrács: ki/be
  • képkészítés után automatikus visszanézés: ki/be
  • ikon súgó: ki/be (bizonyos beállításoknál ismertető megjelenítése)
  • paraméterek megjegyzése (memória): válaszható egymástól függetlenül vaku mód, fókusz, fehéregyensúly, érzékenység, AF terület, fénymérés, önkioldó, vakuteljesítmény, digitális zoom, MF fókuszpozíció, zoom pozíció.

Minőség menü:

  • felbontás/méret: 8M, 3:2, 16:9, 6M, 4M, 2M, VGA (pontos értékeket lásd adatlapon, link a cikk alján)
  • minőség: finom, normál, gazdaságos
  • videó minőség: UHQ (640×480), UHQ széles (848×480), HQ (640×840), HQ széles (848×480), normál (640×480), LP (320×240)
  • exp. korrekció: ±2 Fé
  • fehéregyensúly: auto, napfény, felhős, árnyék, két féle fénycső, izzó, kézi
  • érzékenység: auto, ISO50/100/200/400/800
  • fénymérés: többpontos, középre súlyozott, szpot
  • dinamika tartomány: tágít+2, tágít+1, ki (gradációs görbe manipulálás képfeldolgozás során, sötétebb területek kivilágosítása)
  • portré finomítás-lágyítás: +2 zajszűrő, +1 zajszűrő, ki
  • színszűrő: ki, fekete-fehér, szépia, vörös, zöld, kék, sárga, rózsaszín, lila
  • élesség: ±2 érték
  • színtelítettség: ±2 érték
  • kontraszt: ±2 érték
  • vakuerősség: ±2 érték
  • vaku kisegítés: auto, ki (nagy távolság esetén automatikus érzékenység növelés a vaku hatótávolság kiterjesztése érdekében).

Beállítás menü:

  • kijelző fényereje: auto1, auto2, 0, +1, +2
  • hangok: bekapcsolás, fókuszálás, zárhang (retesz szó alatt található), működés, lejátszás
  • indulóképernyő: ki, kép kiválasztása
  • fájl sorszámozás: folytatás, nullázás
  • világidő kiválasztása
  • dátumozás: dátum, dátum és idő, ki
  • dátum és idő beállítása
  • dátum formátum: éé/hh/nn, nn/hh/éé, hh/nn/éé
  • nyelv: köztük magyar
  • készenlét: 30 mp, 1 perc, 2 perc, ki
  • automatikus kikapcsolás: 1, 2, 5 perc
  • lejátszás gomb: bekapcsol, hosszú nyomvatartásra bekapcsol, letilt
  • USB mód: mass storage, PTP
  • videó kimenet (dokkolóállomáson keresztül): PAL 4:3, PAL 16:9, NTSC 4:3, NTSC 16:9
  • kártyaformázás
  • alapértékek visszaállítása

Lejátszás menü:

  • diavetítés 5 féle zenei aláfestéssel
  • elrendezés készítése 2 vagy 3 képből utólag (lásd elrendezés témamód is)
  • motion print: videóból első képkocka kimentése vagy 9 képes indexkép készítése
  • remegés szűrő videólejátszáskor
  • film javítás: megvágható a videók eleje, belső része vagy a vége
  • dinamika tartomány: +1 vagy +2
  • fehéregyensúly (utólag módosítható a képek színezete)
  • fényerő: ±2 értékkel
  • keystone korrekció utólag
  • szín és keystone korrekció utólag
  • naptár: adott napon készült képek megtekintése
  • kedvencek: beállítás és megtekintés
  • DPOF nyomtatás
  • törlés elleni védelem
  • kép dátumának és időpontjának utólagos módosítása
  • képforgatás
  • leméretezés: 6M, 4M, VGA
  • képkivágás
  • hangmegjegyzés készítése
  • másolás belső memória és memóriakártya között

Képérzékelő

A Casio Exilim EX-V8-ba is 1/2,5″ típusú CCD képérzékelő került, amelynek felbontása 8,3 millió képpont.
Legnagyobb felbontásban 3264×2448 pixeles képeket készíthetünk, a 4:3-as oldalarányon kívül 16:9-es és 3:2 formátumú is használható.
A fotókat csak JPEG formátumban menthetjük el, de a képminőség (tömörítés) mindegyik felbontásban három fokozatban állítható.

Az érzékenységet a gép automatikusan is meghatározhatja ISO50 és ISO1600 között (egyes témamódokban), de a használni kívánt fokozat kézzel is kiválasztható az ISO50/100/200/400/800 értékek közül.

LCD

Hátulra 2,5″-os LCD-t építettek, amelynek felbontása 230.400 pixel (R+G+B). Ennek köszönhetően a megjelenített kép csodaszép, a színek is élénkek. Nem csak a pixelek száma miatt kiváló, de a háttérvilágítás fényereje is remek, ami a gyártó adatai szerint ennél a modellnél is 1000 cd/m2 (összehasonlítás kedvéért a legtöbb LCD monitor 300-500 candela/m2 fényerővel bír). Ez biztos, hogy a legerősebb napsütésben is elég lesz ahhoz, hogy tökéletesen látható képet kapjunk. Csak hogy szemléltessem, milyen nagynak számít ez, a maximális világosságnál egy sötét szobában nézve már-már zavaró az a fényerő. Vagy hogy kicsit fotósabb szemlélettel áljak hozzá: teljes fehér felületű LCD esetén 13,3 Fé világosságú (ISO100 érzékenységnél F4-es rekesszel 1/640 mp záridőt számol egy tükrös gép fénymérője).

A betekintési szög sajnos nem túl jó, itt az olcsó LCD-kre jellemző inverz hatás is érződik. Tökéletes képet csak pont szemből nézve kapunk, fentebbről nézve kifehéredik a kép, lentről nézve pedig sötétebbé válik és megjelenik az inverz hatás. A fej fölüli fotózás így csak nehézkesen megvalósítható. Összehasonlítás kedvéért az Exilim EX-S880 LCD-je határozottan jobb e tekintetben, mint cikkünk tárgyáé, az EX-V8-é.

Az élőkép frissítése remek, még gyengén megvilágított témánál sem szaggat. A lefedettség közelítőleg 100%-os.

Optika, vaku

A fényképezőgépbe 6,3-44,1 mm gyújtótávolságú prizmás optika került, amelynek látószöge megfelel egy 38-266 mm közötti kisfilmes gépével. A rejtett optikás fényképezőgépek fényereje általában kissé alulmarad az átlagos értéktől. Ez esetben is kissé gyengébb fényerő áll csak rendelkezésünkre, nagylátószögnél f/3,4, míg tele állásban f/5,3.
A frontlencsét a fényképezőgép kikapcsolására is szolgáló elhúzható előlap védi.

A 7×-es zoomátfogású objektív 12 lencsét tartalmaz 9 csoprotba rendezve, köztük egy aszférikus taggal. A geometriai torzítás sajnos eléggé érezhető, főként a hordótorzítás nagylátószögnél, de a tele végállásában is találkozunk párnatorzítással.

Az optikai zoomon felül digitális zoom is rendelkezésünkre áll, maximum 4×-es mértékben.

f=38 mm ekv.
lefedett terület: 87 mm;
enyhe hordótorzítás
szférikus hiba nincs

A makró módban 10 cm-es közelponttal dolgozhatunk, a zoom ekkor is használható. Legnagyobb leképezési arány azonban nagylátószögnél érhető el. Ekkor enyhe hordótorzítás mellett 87 mm széles területtel tölthetjük ki a teljes képmezőt. Ez átlag alatti makróképességet jelent, főként ha azt is figyelembe vesszük, hogy a rejtett optikás gépek általában a hagyományos teleszkóp objektíves kompaktokhoz képest jobban makróznak. Ezt itt sajnos nem lehet érzékelni (a tesztkép készítésekor sajnos lila szűrő volt kiválasztva, mely egy korábbi tesztből maradt a gépen beállítva, s sajnos nem vettem észre, a tesztfotók közötti portré is ezzel a szűrővel készült, ezért torzult a színe).

Az automatikis élességállítást arcfelismeréssel is kombinálhatjuk, amelynek során arra is van lehetőség, hogy az előzőleg regisztrált (lefényképezett és prioritási sorba rendezett) családtagokra állítson élességet akkor is, ha más is van a képen. Ügyes és ötletes megoldás, s még egész jó hatékonysággal működik is.
Szintén újdonság a friss Casio gépekben az AF Tracking, amely lehetővé teszi, hogy kövesse a gép azt a tárgyat, amelyre élességet állítottunk. Ez nem csak egy egyszerű folyamatos fókuszt jelent, hanem valódi tárgykövetést, akármerre is mozogjon a képen a cél. A folyamatos élességállításnál pedig mindig ezt a területet fogja figyelembe venni. A kiválasztott célpont követése egész jó, bár azt tudnunk kell, hogy a kontraszt alapú érzékelés miatt hajlamos lesz a kontraztos élek mentén elcsúszni a fókuszkeret. Az egész akkor lenne tökéletesen használható, ha a fénymérés folyamatosan igazodna az új körülményekhez, mert így a kép újrakomponálása során nem kellene attól tartani, hogy a megváltozott fényviszonyok miatt alul- vagy túlexponált képünk lesz.

Az élességállítás nem csak automatikus módon történhet, hanem kézileg is. Ilyen esetben digitálisan 2×-esre nagyított (interpolált) képrészletet látunk a kijelzőn, hogy könnyebb legyen a pontos fókuszt beállítani.
Gyenge megvilágításnál nagy fényerejű, fehér színű AF segédfény segíti a rendszer munkáját, ennek hatótávolsága viszont a nagylátószög miatt sem lesz sokkal több 2,5 méternél.

A kis méretek miatt a vaku itt sem lehet elég távol az optikától, a rejtett optika sarokba kerülése azért segített egy kicsit. Így a villanó az optikai tengelytől 3 cm-re került. Ennek elkerülésére elővillantással dolgozó vörösszem hatást csökkentő vakumódot használhatunk. Sajnos a vörös szemeket utólag nem lehet javítani, pedig ma már jópár gyártó alkalmaz digitális képfeldolgozáson alapuló technológiákat a piros szemek korrekciójára.

A vaku derítő, letiltott és vörösszem csökkentő módokon kívül “lágy” üzemmódban is használható, amely kissé hosszabb záridőt és enyhébb teljesítményt jelent. Az így készült képek valóban lágyabb fényűek, de a papírlapos diffúzorral még mindig jobb hatást érhetünk el.
A Casio Exilim EX-Z1080 képei:

normál vaku

lágy vaku mód

fehér papírlapot diffúzornak használva

A vaku teljes feltöltéséhez teljes kisülés esetén kb. 4-5 mp szükséges.

Akkumulátor, memóriakártya

A Casio Exilim EX-V8 – ahogy az összes most nálunk járt modell – Li-ion akkumulátorról kapja az energiát. A hosszú, rágógumi szerű NP-50 3,7V-os, 950 mAh kapacitású. Gyári adatok szerint CIPA ajánlású mérések alapján a fényképezőgép egy feltöltéssel 240 kép készíthető, standard LCD világosság mellett.

Az akkumulátor töltését a dokkolóállomásra helyezett fényképezőgéppel végezhetjük. Külső töltőt csak opcionálisan vásárolhatunk (BC-40L típusú, 15e Ft-ért).

A beépített memória 11 MB kapacitású, ami a nagy felbontás miatt csak 2-5 kép tárolására elegendő. Még 2 Mpixeles felbontásban is csak 15 normál minőségű JPEG kép fér el benne. A memória bővítéséhez SD, SDHC, MMC vagy MMCPlus memóriakártyát használhatunk.

A memóriakártyát és az akkumulátort bal oldalt kell behelyeznünk a lehúzható fedlap kinyitása után. A fedlap műanyagból készült, de fém megerősítéssel látták el. A fényképezőgép nyitott (vagy esetleg törött) ajtóval is működőképes. Az akkumulátort a fedlapon kívül még egy rugós retesz is védi a kieséstől.

Az állványmenetet fémből készítették, melyet a gép sarka közelében helyeztek el, az optikai tengely vetületétől alig fél cm-re. E modellnél is furcsa, hogy maga az állványmenet nem túl mély. Manfrotto nagy méretű talp csavarja nem is tekerhető bele teljesen, így a gép elforog a talpon. Kartonpapírból kellett kivágnom alátétet, hogy valamelyest használgatóvá tegyem az egyébként gagyinak nem nevezhető állványom.

Mivel az akkut és a memóriakártyát oldalt kell behelyeznünk, állványon használt gépnél sem lesz semmi problémánk ezek cseréjével.

A fényképezőgépre egyetlen csatlakozó került, a dokkolóállomáshoz kialakított érintkezősor.

A dokkolóállomáson helyezték el a további csatlakozási pontokat, a DC bemenetet az adapter felől, az USB kimenetet és az A/V kimenetet is.

Sorozat, videó

A sorozatfelvétel terén sajnos ugyanúgy gyengélkedik az EX-V8, mint az EX-S880. Normál tömörítésű képeknél lassú kártyával (Kingston narancssárga 256 MB) 0,25 kép/mp érhető el, ami a 3,5 mp-enként egy kép készítését jelenti. Gyorsabb kártyával (Panasonic 512 Hi-Speed) 0,8 kép/mp sorozat sebességet mértem. A lassúság oka, hogy az egymás utáni képek között a gép azonnal kiírja kártyára a fotókat, s csak akkor készül el a következő felvétel, ha az előző kép már a kártyán van.
Ennél gyorsabb sorozat is rendelkezésre áll, ilyenkor 3,3 kép/mp is elérhető, de a felbontás csak maximum 2 Mpixeles lehet.

Automatikus expozíció sorozatot nem készíthetünk, viszont van vakus sorozat, amelynél mindegyik fotó vaku használatával készül, a sorozatban lévő képek száma 3, a sorozat sebessége pedig 1,5 kép/mp.
Zoom sorozat ennél a modellnél nem érhető el.

QuickTime (MOV) videó
640×480 pixel 30 fps; 0:35 mp; 26 MByte

QuickTime (MOV) videó
848×480 pixel 30 fps; 0:47 mp; 41 MByte

A mozgóképeket maximum 848×480 pixeles felbontásban készíthetjük, de választható 640×480 vagy 320×240 pixeles is. A képfrissítés 30 kép/mp, a tömörítést pedig H.264 kodekkel végzik, amely igen tömör és kis méretű fájlokat eredményez (a fenti tesztvideók sajnos szintén lila szűrővel készültek, ezért torzak a színek).
A felvétel során optikai zoom is használható, köszönhetően az igen csendes zoomvezérlésnek. Szintén működik az élességállítás és a fénymérés is. A felvétel közben rögzített hangot kiváló minőségben menti el a gép, 16 bites kavántálással, 44,1 kHz mintavételezéssel sztereo rendszerben. A felvételek hossza csak a kártyától függ.

Videózás közben változtathatjuk az expozíció kompenzációt és bekapcsolhatjuk a fehér segédfényt is, ha éjszaka vagy gyenge fénynél videóznánk.

A már felvett videókat a fényképezőgéppel utólag megvághatjuk, törölhetjük a felvétel elejét, közbenső részét, vagy végét. Készülhet a mozgóképből 9 képkockás indexkép, vagy kimenthetjük az első képkockát JPEG fájlba.

A BestShot témamódok között előre megadható hosszúságú rövidfilm, “előző film” és youtube-hoz optimalizált felbontású és erősebb tömörítésű formátum is választható.
Rövidfilmnél a felvétel gomb megnyomása előtti 4 mp is elmentésre kerül, a kisfilm hossza maximum 8 mp lehet (tehát az exponáló gomb teljes megnyomása után még 4 mp-ünk van). A Casio Exilim EX-V8-nál nem paraméterezhető a rövidfilm.
Az “előző film” módban is azonnal elkezdődik a mozgókép pufferbe történő felvétele, majd amikor a felvétel gombot megnyomjuk, az előzőleg már pufferbe mentett videó a kártyára kerül és folytatódik a videófájl rögzítése. Ennek segítségével érhetjük el, hogy akkor se maradjunk le egy pillanatról, ha a felvételgombot kissé késve nyomjuk meg.

A videófelvételek előtt beállíthatjuk a fehéregyensúlyt, a fénymérés módját, az exp. kompenzációt, a felbontást, és az önkioldót. Az erős tömörítés miatt 512 MB-os kártyára is 9 perc 10 mp-nyi 848×480 pixeles UHQ videó vehető fel.

Extra szolgáltatások

E téren nyugodt szívvel nevezhető erősnek a Casio Exilim EX-V8 is. Noha itt is hiányzik a vörösszemek utólagos javítása, a sok-sok szolgáltatás eldöntheti bizonyos esetekben, hogy melyik gépet válasszuk végül vásárlásunk tárgyává.

Arcfelismerés – Face Recognition

Bár manapság már egész sok fényképezőgép támogatja ezt a lehetőséget, mindenképpen extrának kell betudnunk. Főleg akkor, ha mindez kiegészül a családtagok felismerésével. A fényképezőgépben ugyanis regisztrálhatunk 6 arcot, amihez neveket is rendelhetünk: Apa, Anya, Gyermek, Baba, Nagyapa, Nagyanya, Család, Barát, Munka, Egyéb. Ezen kívül az egyes arcok prioritása, fontossága is beállítható 0-3 csillag között.
Az arcfelismerés során, ha családprioritás üzemmódban dolgozunk, a fentiek alapján fogja figyelembe venni az arcokat és aszerint fog élességet állítani. Ha például 3 arc van a képen, az apa, az anya és egy barát, és az anya prioritását magasabbra állítottuk, mint az apáét (3 csillag a 2-vel szemben), akkor az anya arcára fog élességet állítani a gép. Ha viszont az apa prioritása a nagyobb, akkor az apára. Ha egyik családtag prioritása sem nagyobb, mindkettőt figyelembe veszi. Ha kikapcsoljuk a család prioritást, akkor a barát arca is szerepet játszik az élességállításban. Jó ötlet és ügyes megoldás, de a hatékonyságán még lehetne javítani, elég sokszor téveszti el az arcok tulajdonosait.

Követő fókusz – Tracking AF

Nem csak a hagyományos értelemben kell itt a követő fókuszra gondolni, vagyis nem cask arról van szó, hogy az élességállítást megpróbálja a gép folyamatosan használni, így követve a fókuszterületen lévő témát, hanem valóban arról, hogy a témát is követi a képen.
Amikor ezt a fókuszmódot választjuk ki, arcprioritás nélkül a kép középső részére fog a gép fókuszálni, arcfelismerés esetén nyilván az arcra. Az élességállítás után a készülék képes a felismert témát követni, akkor is, ha az nem arc. Akár áthúzhatjuk a kép másik oldalára is, a fókuszt rajta fogja tartani, ha közelebb, vagy ha távolabb kerül a géptől akkor is.
Egyetlen szépséghibája a dolognak, hogy a fénymérés által kapott expozíciós adatok sajnos az exponálógomb félig történő megnyomásakor rögzülnek, így ha változnak a fényviszonyok az átkomponálás vagy témamozgás során, a kép nem biztos, hogy helyesen exponált lesz.

Remegés szűrő – Anti Shake

A Casio Exilim EX-V8 kétféle képstabilizátorral van felvértezve. A digitális változatot, ami a mozgó téma elmosódását az érzékenység növelésével próbálja megakadályozni, az előző Casio cikkben már bemutattuk. A CCD eltoláson alapuló valódi képstabilizálás feladata, hogy minden mást változatlanul hagyva az érzékelő elmozdításával próbálja meg kompenzálni a kéz remegését. Ez a gyenge fény mellett a mozgó témát ugyan nem állítja meg, de a fix témáknál jól működik. A két stabilizálás természetesen egyszerre is használható.

Az automatikus (vagy nevezzük intelligensnek) érzékenység állítás során ha a gép érzékeli a téma elmozdulását a képen, képes kiszámolni a sebességét és ennek megfelelően ha szükséges, növelni az érzékenységet a bemozdulás elkerülése érdekében.
Mindez jól hangzik, de a gyakorlatban, próbáim során nem akart igazán működni. Egyrészt a témakövetés sebessége még nem elég gyors, így csak akkor tudja követni a tárgyat, ha az min. 2 mp alatt ér át a képen, ilyen sebességnél viszont alig emel az érzékenységen, legjobb esetben is csak ISO100-ra emelt ISO64 helyett, ami éppen jobb, mint a semmi, de a bemozdulást nem kerülte el, pedig “filmsíkkal” párhuzamosan mozgott a téma, ami könnyebb felismerést tenne lehetővé.

A CCD stabilizálás viszont határozottan hatékony, sokkal többet ér, mint az érzékenység állítgatása. Ennek ellenére úgy érzem, hogy nincs túl sok erő benne, nagyjából 1 Fé-kel lehet hosszabb expozíciókat elérni berázás nélkül, mint kikapcsolt CCD stabilizálással.

Dinamika tartomány – Dynamic Range

Segítségével elérhetjük, hogy az egyébként igen sötét, nagyon árnyékos helyek is kissé világosabban jelenjenek meg a képen. Hasonló elv alapján működik, mint a HP adaptív megvilágítása (Adaptive Lighting), amely a gradációs görbe alsó szakaszának emelésével éri el a sötét részek kivilágosítását. Ez persze azt is eredményezi, hogy ezek a területek zajosabban fognak megjelenni a képen.

Dinamika tartomány

eredeti felvétel

dinamika tartomány +2

Portré lágyítás – Portrait Refiner

Két lépésben állítható zajszűrő a portré képek bőrfelületének lágyításához.

Színszűrő – Color Filter

Fekete-fehér, szépia, vörös, zöld, kék, sárga, rózsaszín és lila szűrőket használhatunk a különleges hatások eléréséhez.

eredeti felvétel

fekete-fehér szűrő

szépia szűrő

vörös szűrő

zöld szűrő

kék szűrő

sárga szűrő

rózsaszín szűrő

lila szűrő

További képi paraméterek

±2 értékkel módosítható a képkeménység, a színtelítettség, a kontraszt és a vakuteljesítmény is.

Vaku kisegítő – Flash assist

Szintén digitális utómunkát végez, ahogy a Dinamika tartományt módosító funkció. Abban az esetben használható, ha az érzékenység automatikusra állított, a vaku teljesítmény is automatikus, s a fotón lévő téma túl távol van ahhoz, hogy kellő világosságú legyen a képen.
Ilyen esetben a fényképezőgép utólag világosítja a képet, hogy ne tűnjön alulexponáltnak. Ennek a következménye is a zaj megnövekedése, melyre a kezelési útmutató is felhívja a figyelmet.

Képek utólagos módosítása

A lejátszás menüben több olyan lehetőséget is találunk, amely a képek utólagos módosítását teszi lehetővé. Így a kész képeken is módosíthatjuk a dinamika tartományt, a fehéregyensúlyt (!), a fényerőt, kérhetünk keystone korrekciót (egyfajta perspektíva korrekció), perspektíva és színkorrekciót együtt.
A Casio Exilim EX-Z1080 képei:

Keystone korrekció és régi fotó téma mód

eredeti felvétel

Keystone korrekció

Keystone és színkorrekció

Régi fotó témamód

Külön érdekesség és ritkaság, hogy a kész képek fehéregyensúlya is módosítható, amely véleményem szerint igen hasznos szolgáltatás, hiszen így könnyedén javíthatjuk a rossz WB értékkel készült képeket.

BestShot témamódok

Rengeteg témamód közül választhatunk, melyek között igen érdekesek is találhatók. A teljes lista:
Portré, tájkép, portré és tájkép, gyermekek, sport, gyertyafény portré, parti, háziállat, virág, természetes zöld, őszi levelek, lágyan áramló víz, fröccsenő víz, naplemente, éjszakai, éjszakai portré, tűzijáték, étel, szöveg, gyűjtemény, internetes eladás, hátsó megvilágítás, magas érzékenység, víz alatti, monokróm, retro, szürkület, elrendezés1, elrendezés2, auto keret, igazolványkép, régi fotó, névjegy kártya, fehér tábla, saját bestshot regisztrálás. Videó BestShot között csendes videó, rövid film, előző film, youtube videó és hang felvétel módokat is találunk.
Ezek közül ami külön emlétésre méltó:
Magas érzékenység módban akár ISO1600-at is használhat a gép.
Elrendezés témamódnál 2 vagy 3 képet készíthetünk, melyet egy 2 Mpixeles képre fog illeszteni a fényképezőgép.

Elrendezés

két képes elrendezés

három képes elrendezés

Auto keret: A gép automatikusan követi a témát és a felvételhez keretbe foglalja. A mozgó témáknál hatásos, mert a digitális képkivágás lehetővé teszi, hogy ugyanazt a képet lássuk elmozdult téma esetén is, mint amit a komponáláskor. A felvételek ekkor 3 Mpixelesek lesznek.

Régi fotó: reprózásnál segítségünkre lesz a gép, akár erős perspektív torzítást is képes javítani. Ehhez homogén háttérre van szükségünk, vagyis tegyük a reprózandó fényképet fehér papírlapra. Szükség esetén a színeket is képes korrigálni. A felvételek ekkor 2 Mpixel felbontásúak. Ezt a lehetőséget a nagyfelbontású képből is elérhetjük utólag, a korábban említett és példán is bemutatott keystone korrekciót kiválasztva.
A Casio Exilim EX-Z1080 képei:

igazolványkép többféle méretben

Igazolványkép: egy expozícióból készít 5 különböző méretű kis fotót, melyeket egy 7 Mpixeles képre helyez.
Névjegy kártya és fehér tábla módban hasonlóan a keystone korrekció a lényeg, de itt nincs színkorrekció.

Egyéb

Ami pedig az előzőekből kimaradt, de meg kell említeni:
Rekesz-prioritás, zársebesség-prioritás valamint teljes kézi mód.
Digitális képstabilizálás videóknál, akár utólag lejátszáskor is.
Képek dátumának módosítása (a fájl dátum megmaradt, de az EXIF adatoknál mindhárom mezőt módosítja)
Képek leméretezése 6 Mpixel, 4 Mpixel vagy VGA felbontásúra.
Fotókból képkivágás készítése.
Hangmegjegyzés felvétele utólag.
Másolás belső memória és memóriakártya között bármilyen irányban.

Képminőség

A képeken gömbi hiba (szférikus aberráció) nem tapasztalható, kromatikus aberráció sem rontja az átlagos képeket. Az optika teljesen rendben van, jól teljesít a legtöbb téren, bár közepes zoomállásnál elég jól látható párnatorzítással találkozunk. Ezen felül talán csak a teljes tele állásnál észrevehető enyhe lágyulást lehetne felróni negatívumként, de ennek mértéke is oly’ alacsony, hogy a célközönség számára ez egyáltalán nem lesz zavaró.

A képzaj itt sem okoz nagy gondokat, köszönhetően a kompakt gépekben ma már minden esetben alkalmazott zajszűrésnek. ISO50-nél sem a képzaj sem a zajszűrés nem erős. ISO200-nál viszont már a zajszűrés beerősít, így a mosottság jól érzékelhető. Képzaj viszont még itt is alig van. ISO400-nál a képzaj is kezd megjelenni, amely ISO800-nál válik zavaróvá. ISO1600 itt is erős kompromisszummal használható csak.



ISO50; F5,7; 1/4 mp


ISO100; F5,7; 1/8 mp


ISO200; F5,7; 1/15 mp


ISO400; F5,7; 1/30 mp


ISO800; F5,7; 1/60 mp


ISO1600; F4,2; 1/160 mp


ISO50; F5,7; 1/4 mp


ISO100; F5,7; 1/8 mp


ISO200; F5,7; 1/15 mp


ISO400; F5,7; 1/30 mp


ISO800; F5,7; 1/60 mp


ISO1600; F4,2; 1/160 mp


ISO50; F5,7; 1/4 mp


ISO100; F5,7; 1/8 mp


ISO200; F5,7; 1/15 mp


ISO400; F5,7; 1/30 mp


ISO800; F5,7; 1/60 mp


ISO1600; F4,2; 1/160 mp


ISO50; F5,7; 1/4 mp


ISO100; F5,7; 1/8 mp


ISO200; F5,7; 1/15 mp


ISO400; F5,7; 1/30 mp


ISO800; F5,7; 1/60 mp


ISO1600; F4,2; 1/160 mp

A fotók 23 °C hőmérséklet mellett készültek.

Gyári tartozékok

  • Szoftvereket és driver-t tartalmazó CD
  • Li-ion akkumulátor (NP-50 3,7V; 950 mAh)
  • Dokkoló állomás (CA-35)
  • Hálózati adapter a dokkoló állomáshoz
  • USB kábel
  • A/V kábel
  • Csuklópánt

Ajánló

A Casio Exilim EX-V8 nagyon bájos gép. Nem csak külseje miatt, amely férfikézben is jól mutat, hanem képességei miatt is. Kifejezetten tetszett, hogy a fényképezőgép optikája is jó, nincsenek jelentős problémák vele, amely a képminőséget negatívan befolyásolná.
A négy mostanában tesztelt Casio gép közül ez az egy rendelkezik igazi blendével (értsd: nem ND szűrős), bár ennek formája elég fura, amely főként az esti lámpafényes fotónál ütközik ki. Több szögű csillag forma helyett itt csak 4 ágúval találkozunk, amely ugyan így is szép, de a normál fotóknál a képélességet/rajzolatot kellemetlen irányban befolyásolhatja.

Igazán jó szolgáltatás és lehetőség, hogy a széles WVGA videófelvétel során a 7×-es optikai zoom is gond nélkül használható, ráadásul a hangfelvétel is sztereó.

Ezt a gépet akár egy tükörreflexes mellé másodgépnek is bőven merem ajánlani, hiszen stabilizált tele objektívet is helyettesíthet, ha adott esetben nincs nálunk ilyen optika.

A fényképezőgép kipróbálását a Fast Hungary Kft. tette lehetővé. Köszönjük!

Ha bemutatónk segített a gép kiválasztásában, a vásárlásnál tegyen erről említést a kereskedőnél is! Ezzel támogathatja az oldal működését. Köszönjük!

Tesztképeink

A fényképezőgéppel készült tesztfotók megtekintéséhez kattintson az egyes képekre, a képekről expozíciós adatok is leolvashatók. A fájlnevekben a kisfilmes formátumba átszámolt gyújtótávolság értékek is szerepelnek.

A cikkben és a tesztfotók között szereplő összes képet szerzői jogok védik. Előzetes, írásos engedély nélküli felhasználásuk tilos!

Az utolsó, portré fotó sajnos egy hiba és figyelmetlenség folytán lila szűrővel készült, ezért torzak a színei.