Röviden: Casio Exilim EX-Z1200 teszt

0
8

Külső, kezelés

A Casio Exilim EX-Z1200 külsőre nem nevezhető nagyon különlegesnek. Persze lehet, ezt már az mondatja velem, hogy az itt vendégeskedő négy fényképezőgép közül ez az egyik legkevésbé kiemelkedő stílusában. Bár a lekerekített sarkok itt is formásak, a megszokott kompaktos stílushoz keveset adtak hozzá.

Ennek ellenére az Exilim EX-Z1200 is szép masina, hátsó széles LCD-je figyelemre méltó, s ami viszont mindenképpen dicséretes, az a fém burkolat.
A gép vastagsága itt sem tűnik soknak, a mindössze 23 mm-es mért vastagság miatt akár zsebben is hordható.

A biztosabb fogást csak a hátul kialakított dudorokkal előállított csúszásmentesebb felület szolgálja, amely a hüvelykujjunk megtámasztását segítő minimális kiemelkedésben végződik. Elöl nincs igazi markolat, ahogy az ultrakompakt gépeknél ez már megszokott. Sajnos itt is elmondható, hogy a nagy LCD miatt kevés hely marad az ujjunknak.

A kezelőszervek elhelyezése nagyon hasonlít az EX-S880-hoz, azzal a különbséggel, hogy a zoom vezérlését itt az exponáló gomb körül elhelyezett elfordítható karral végezhetjük. A gép tetején a be/kikapcsoló gomb mellett az exponáló gombot, körülötte pedig az előbb említett zoomvezérlőt találjuk. A közel 30 fokban letört felső részen a kijelző paramétereinek megváltoztatására a lejátszás és felvétel módjának kiválasztására szolgáló gombokat láthatjuk. Hátulra helyezték a menü gombot, a négy irányú navigálásra szolgáló kezelőszerveket és a BestShot üzemmódot kiválasztó gombot. Itt is elmondható, hogy a gombok kis méretűek, viszonylag keményen járnak, így vaskos ujjakkal nehézkes is kezelni a gépet.

A használat során sok paramétert könnyedén beállíthatunk, mert a széles LCD jobb szélére itt is kirakhatjuk a kis ikonokból álló menüsort. Itt választhatók ki a következők:

  • fényképezés üzemmódja: progamauto, BestShot, rekesz-előválasztás, zársebesség-előválasztás, kézi mód, videófelvétel, video BestShot
  • felbontás: 12M, 3:2, 16:9, 8M, 5M, 3M, VGA,
  • a vakumód: auto, ki, derítés, lágy, vörösszem csökkentő,
  • az arcfelismerés módja: család prioritás, be, ki, beállítás, családtag felvétele, család szerkesztés,
  • remegés szűrő: auto, csak CCD stab., csak nagy érzékenység, demo, ki,
  • az érzékenység: auto,ISO50/100/200/400,
  • a fehéregyensúly: auto, napfény, felhős, árnyék, kétféle fénycső, izzó, kézi,
  • és az expozíció kompenzáció: &plsumn;2 Fé,
  • idő és/vagy dátum megjelenítése.

Ennél a Casio fényképezőgépnél is használhatjuk a balra/jobbra gombot valamely sűrűn használt paraméter beállítására (lásd menük lentebb). A négyirányú navigáló gombok itt is ugyanolyan kicsik, mint az S880-nál, emiatt használat során elég sűrűn előfordult, hogy nem arra sikerült megnyomom, amerre szerettem volna. Többnyire a balra és a felfelé között voltak tévedések, a kis méret és a nagy (?) ujjaim miatt miatt.

A többi paramétert menüből kell állítanunk, de az sem komplikált, hiszen egyrészt a menü magyar nyelven is elérhető, másrészt több részre bontott. Első oldalán a felvétel mód alaptulajdonságait találjuk, második oldalán a képminőséget befolyásoló paramétereket, míg a harmadik oldal felel meg a Set-Up-nak.

Nézzük a menüket.

Felvétel menü:

  • felvétel üzemmód: fotó, BestShot, rekesz-előválasztás, zársebesség-előválasztás (felirat itt: rekesz sebesség), kézi mód, videófelvétel, video BestShot, hangfelvétel
  • fókusz: auto, makró, végtelen tárgytáv, kézi fókusz
  • folyamatos mód: ki, normál sebességű, nagy sebességű (max. 3 Mpixelen), vaku sorozat (3 kép vakuval), zoom sorozat (normál kép + digitális képkivágással közelítve)
  • önkioldó: ki, 2 mp, 10 mp, 10+2+2 mp
  • arcfelismerés: ki, normál, családtagot először, prioritás beállítása (sebesség vagy mennyiség), családtag felvétele, család szerkesztése (név és prioritás)
  • remegés szűrő: auto, csak CCD stabilizálás, csak nagy érzékenység használata, demo, ki,
  • felvétel fény: ki/be (AF segédfény lámpa folyamatos bekapcsolt állapota)
  • AF terület: pont, többpontos vagy követő, utóbbi esetben a témát a képfelületen is követi valamint folyamatos az élességállítás is
  • AF segédfény: ki vagy auto
  • digitális zoom: ki/be
  • bal/jobb gomb funkciója: fénymérés, exp. kompenzáció, fehéregyensúly, érzékenység, önkioldó, vagy semmi
  • gyors retesz (?): be/ki
  • hangmegjegyzés készítése exponálás után: ki/be
  • segédrács: ki/be
  • képkészítés után automatikus visszanézés: ki/be
  • ikon súgó: ki/be (a jobb szélre megjeleníthető ikonos menüsor használata esetén rövid szöveges magyarázat)
  • paraméterek megjegyzése (memória): válaszható egymástól függetlenül felvétel üzemmód, vaku mód, fókusz, fehéregyensúly, érzékenység, AF terület, fénymérés, önkioldó, vakuteljesítmény, digitális zoom, MF fókuszpozíció, zoom pozíció.

Minőség menü:

  • felbontás/méret: 12M, 3:2, 16:9, 8M, 5M, 3M, VGA (pontos értékeket lásd adatlapon, link a cikk alján)
  • minőség: finom, normál, gazdaságos
  • videó minőség: UHQ (640×480), UHQ széles (848×480), HQ (640×840), HQ széles (848×480), normál (640×480), LP (320×240)
  • exp. korrekció: ±2 Fé
  • fehéregyensúly: auto, napfény, felhős, árnyék, két féle fénycső, izzó, kézi
  • érzékenység: auto, ISO50/100/200/400
  • fénymérés: többpontos, középre súlyozott, szpot
  • dinamika tartomány: tágít+2, tágít+1, ki (gradációs görbe manipulálás képfeldolgozás során, sötétebb területek kivilágosítása)
  • portré finomítás-lágyítás: +2 zajszűrő, +1 zajszűrő, ki
  • színszűrő: ki, fekete-fehér, szépia, vörös, zöld, kék, sárga, rózsaszín, lila
  • élesség: ±2 érték
  • színtelítettség: ±2 érték
  • kontraszt: ±2 érték
  • vakuerősség: ±2 érték
  • vaku kisegítés: auto, ki (nagy távolság esetén automatikus érzékenység növelés a vaku hatótávolság kiterjesztése érdekében).

Beállítás menü:

  • hangok: bekapcsolás, fókuszálás, zárhang (retesz szó alatt található), működés, lejátszás
  • indulóképernyő: ki, kép kiválasztása
  • fájl sorszámozás: folytatás, nullázás
  • nyelv: köztük magyar
  • világidő kiválasztása
  • dátumozás: dátum, dátum és idő, ki
  • dátum és idő beállítása
  • dátum formátum: éé/hh/nn, nn/hh/éé, hh/nn/éé
  • készenlét: 30 mp, 1 perc, 2 perc, ki
  • automatikus kikapcsolás: 1, 2, 5 perc
  • felvétel/lejátszás gomb: bekapcsol, be és kikapcsol, letilt
  • USB mód: mass storage, PTP
  • videó kimenet (dokkolóállomáson keresztül): PAL 4:3, PAL 16:9, NTSC 4:3, NTSC 16:9
  • kártyaformázás
  • alapértékek visszaállítása

Kijelző menü:

  • elrendezés: jobb szélső panel ki/be
  • képinfo: mutat, +hisztogram, elrejt
  • fényerő: auto, +2, +1, 0, -1
  • típus: dinamikus, élénk, reális, éjszaka, energiatakarékos

Lejátszás menü:

  • diavetítés 5 féle zenei aláfestéssel
  • elrendezés készítése 2 vagy 3 képből utólag (lásd elrendezés témamód is)
  • motion print: videóból első képkocka kimentése vagy 9 képes indexkép készítése
  • remegés szűrő videólejátszáskor
  • film javítás: megvágható a videók eleje, belső része vagy a vége
  • dinamika tartomány: +1 vagy +2
  • fehéregyensúly (utólag módosítható a képek színezete)
  • fényerő: ±2 értékkel
  • keystone korrekció utólag
  • szín és keystone korrekció utólag
  • naptár: adott napon készült képek megtekintése
  • kedvencek: beállítás és megtekintés
  • DPOF nyomtatás
  • törlés elleni védelem
  • kép dátumának és időpontjának utólagos módosítása
  • képforgatás
  • leméretezés: 5M, 3M, VGA
  • képkivágás
  • hangmegjegyzés készítése
  • másolás belső memória és memóriakártya között

Képérzékelő

A Casio Exilim EX-Z1200-ba 1/1,7″ típusú CCD került, ennek felbontása jelenleg a legnagyobb a kompakt gépek között: mintegy 12,4 millió képpontot tartalmaz, ebből 12,1 millió vesz részt a képalkotásban.
Legnagyobb felbontásban könnyen megjegyezhető 4000×3000 pixelt használhatunk. A képek oldalaránya 4:3-as mellett 16:9-es és 3:2 formátumú is lehet.
A fotókat csak JPEG formátumban menthetjük el, a minőségi fok bármilyen felbontásban szabadon állítható 3 fokozatban.

Az érzékenységet a gép automatikusan is meghatározhatja ISO50 és ISO1600 között (egyes témamódokban), de kézzel is megadható ISO50/100/200/400 értékek közül.

LCD

A fényképezőgép hátuljára 2,8″-os 14:9 oldalarányú LCD került, amelynek felbontása is tekintélyes, mintegy 230 ezer pixel (R+G+B). Ennek köszönhetően a megjelenített kép csodaszép, a színek is élénkek. Nem csak a pixelek száma kiváló, de a háttérvilágítás fényereje is, amely az Exilimek között a legnagyobb, a gyártó adatai szerint 1400 cd/m2 (összehasonlítás kedvéért a legtöbb LCD monitor 300-500 candela/m2 fényerővel bír). Ez biztos, hogy a legerősebb napsütésben is elég lesz ahhoz, hogy tökéletesen látható képet kapjunk. Csak hogy szemléltessem, milyen nagynak számít ez, a maximális világosságnál egy sötét szobában nézve már-már zavaró az a fényerő. Vagy hogy kicsit fotósabb szemlélettel áljak hozzá: teljes fehér felületű LCD esetén 13,6 Fé világosságú (ISO100 érzékenységnél F4-es rekesszel 1/800 mp záridőt számol egy tükrös gép fénymérője).

Ez az LCD dolog egyébként igen érdekes. Az ember azt gondolná, hogy az Exilim EX-S880-ban megismert 14:9-es LCD a maga 230 ezer pixeles felbontásával megegyezik azzal, amit ebbe a gépbe építettek, hiszen ez is pont ugyanakkora, ugyanolyan felbontással és oldalaránnyal. A valóság azonban az, hogy az EX-Z1200-be ugyan erősebb háttérvilágítású, de minőségében mégis gyengébb kijelző került. A betekintési szög itt nem olyan jó, mint az S880-nál, ez esetben az olcsó LCD-kre jellemző inverz hatás is érződik. Tökéletes képet csak pont szemből nézve kapunk, fentebbről nézve kifehéredik a kép, lentről nézve pedig sötétebbé válik és megjelenik az inverz hatás. A fej fölüli fotózás így csak nehézkesen megvalósítható. Furcsa tehát, hogy az Exilim EX-S880 LCD-je határozottan jobbnak tűnik, mint az Exilim EX-Z1200-é.

Az élőkép frissítése remek, még gyengén megvilágított témánál sem szaggat. A lefedettség közelítőleg 100%-os.

Optika, vaku

A képet 7,9-23,7 mm fizikai gyújtótávolságú optika vetíti a képérzékelőre. Az alkalmazott CCD-vel a használható látószög megfelel egy 37-111 mm-es optikával rendelkező kisfilmes gépével. A fényerő nagylátószögnél teljesen átlagos f/2,8 értékű, míg tele állásban kissé elmarad az átlagtól: f/5,4 az f/4,8-cal szemben.

A 3×-os zoomátfogású objektív 7 lencsét tartalmaz, 5 csoprotba rendezve, köztük egy aszférikus taggal. A geometriai torzítás csak nagylátószögnél érezhető, de ekkor elég jelentős.

Az optikai zoomon felül digitális zoom is rendelkezésünkre áll, maximum 4×-es mértékben.

f=37 mm ekv.
lefedett terület: 55 mm;
enyhe hordótorzítás
enyhe széfirkus hiba

A fényképezőgépet makró módban 10 cm-es közelponttal használhatjuk, a zoom ekkor is rendelkezésünkre áll, de a legjobb nagyítás ezúttal is nagylátószögnél érhető el. Ekkor 55 mm széles területtel tölthetjük ki a teljes képet, enyhe hordótorzítás mellett. Gömbi hiba is jelentkezik, elfogadható mértékben. A makróképességet átlagosnak nevezhetjük.

Az automatikus élességállítást arcfelismeréssel is kombinálhatjuk, amelynek során arra is van lehetőség, hogy az előzőleg regisztrált (lefényképezett és prioritási sorba rendezett) családtagokra állítson élességet akkor is, ha más is van a képen. Ügyes és ötletes megoldás, s még egész jó hatékonysággal működik is.
Szintén újdonság az új Casio gépekben az AF Tracking, amely lehetővé teszi, hogy kövesse a gép azt a tárgyat, amelyre élességet állítottunk. Ez nem csak egy egyszerű folyamatos fókuszt jelent, hanem valódi tárgykövetést, akármerre is mozogjon a képen a cél. A folyamatos élességállításnál pedig mindig ezt a területet fogja figyelembe venni. A kiválasztott célpont követése egész jó, bár azt tudnunk kell, hogy a kontraszt alapú érzékelés miatt hajlamos lesz a kontraztos élek mentén elcsúszni a fókuszkeret. Az egész akkor lenne tökéletesen használható, ha a fénymérés folyamatosan igazodna az új körülményekhez, mert így a kép újrakomponálása során nem kellene attól tartani, hogy a megváltozott fényviszonyok miatt alul- vagy túlexponált képünk lesz.

Az élességállítás nem csak automatikus módon történhet, hanem kézileg is, de csak akkor, ha az arcfelismerést kikapcsoljuk. Ilyen esetben digitálisan 2×-esre nagyított (interpolált) képrészletet látunk a kijelzőn, hogy könnyebb legyen a pontos fókuszt beállítani.
Gyenge megvilágításnál erős fényű, fehér színű AF segédfény segíti a rendszer munkáját, ennek hatótávolsága cirka 2,5 méter. Ezt az AF segédfényt kézzel is bekapcsolhatjuk, amely a felvételkészítésnél is világíthat (akár fotó, akár videó).

A kompaktok kis méretei miatt a vaku ritkán kerülhet távol az optikai tengelytől. A legjobb megoldás ilyenkor a felpattanó vaku, amellyel néhány cm-t nyerhetnek a gyártók. A Casio Exilim EX-Z1200 azonban fixen beépített vakuval rendelkezik, közelítőleg 4 cm-re az optikai tengelytől. A vörös szemekre nagy valószínűséggel számítanunk is kell, ennek elkerülésére választhatunk elővillantással dolgozó vörösszem hatást csökkentő vakumódot. Sajnos a vörös szemeket utólag nem lehet javítani.

A vaku derítő, letiltott és vörösszem csökkentő módokon kívül “lágy” üzemmódban is használható, amely kissé hosszabb záridőt és enyhébb teljesítményt jelent. Az így készült képek valóban lágyabb fényűek, de ha egy papírlapot tartunk a vaku elé, jobb hatást érhetünk el.
A Casio Exilim EX-Z1080 képei:

normál vaku

lágy vaku mód

fehér papírlapot diffúzornak használva

A vaku teljes feltöltéséhez teljes kisülés esetén cirka 4-5 mp szükséges.

Akkumulátor, memóriakártya

A Casio Exilim EX-Z1200 is Li-ion akkumulátorról kapja az energiát. Az NP-40 jelű akkumulátor 3,7V-os, 1300 mAh kapacitású. Nem csoda ez a nagy kapacitás, hiszen az akku méretei sem túl kicsik. Gyári adatok szerint CIPA ajánlású mérések alapján egy feltöltéssel mintegy 340 kép készíthető, standard LCD világosság mellett.

Az akkumulátor töltését a dokkolóállomásra helyezett fényképezőgéppel végezhetjük. Külső töltőt csak opcionálisan vásárolhatunk (BC-30L 15e Ft-ért).

A beépített memória 11 MB kapacitású, ami teljes felbontásban mindössze 1-2 kép tárolására elég. 3 Mpixeles képből is csak 7-9 db fér el benne standard tömörítést választva. Kevés.
A kisebb felbontású gépeknél még szó nélkül hagyom a 11 MB-os memóriát, mert azért jó az, ha van tartaléknak, de egy 12 Mpixeles fényképezőgépnél már talán elvárhatja az ember, hogy ne csak 1-2 képet tudjon vele fényképezni a saját memóriájába. Példaképnek lehetne venni a Sony DSC-T2-esét (2 GB memória beépítve).
A memória bővítéséhez SD, SDHC, MMC vagy MMCPlus memóriakártyát használhatunk.

A memóriakártyát és az akkumulátort az alul lévő ajtó mögé kell behelyeznünk. A műanyag fedlapot belül fémmel erősítették meg. Az akkumulátor cseréjekor egy rugós reteszt is el kell húznunk, ami megelőzi a fedlap kinyitása után, hogy az akku véletlen kiessen.

A műanyagból készült állványmenet az optikai tengely vetületéhez közel helyezkedik, nagyjából a gép egyharmadánál, de túl kis távolságra az akku fedlapjától. Ezért ha a gépet állványon használjuk, a memóriakártyát és az akkumulátort védő alsó fedél sajnos már nem lesz nyitható. Az állványmenet mélységével itt már nincs gond, minden további nélkül tudtam használni a Manfrotto nagy méretű talpat, anélkül, hogy az S880-hoz “kifejlesztett” karton lapomat alkalmazni kellett volna.

A fényképezőgépre itt is csak egyetlen csatlakozó került, a dokkolóállomáshoz kialakított érintkezősor.

A dokkolóállomáson helyezték el a további csatlakozási pontokat, a DC bemenetet az adapter felől, az USB kimenetet és az A/V kimenetet is.

Sorozat, videó

A sorozatfelvétel ennél a Casio gépnél sem túl jó. Ennek oka, hogy a sorozatban készített minden egyes kép azonnal kikerül a memóriakártyára, s a következő kép csak akkor készül, ha a kártyaírás már befejeződött. Emiatt teljes felbontásban normál tömörítésű képeknél lassú kártyával (Kingston narancssárga 256 MB) 0,25 kép/mp érhető el, ami 4 mp-enként egy kép készítését jelenti. Tipp: lassú kártyával ne akarjunk sorozatot készíteni. Gyorsabb kártyával (Panasonic 512 Hi-Speed) 0,5 kép/mp sorozat sebességet mértem. Ez sem sokkal jobb.
Ennél gyorsabb sorozat is rendelkezésre áll, ekkor 2,4 kép/mp érhető el, de a felbontás csak maximum 3 Mpixeles lehet.

Automatikus expozíció sorozatot nem készíthetünk, viszont van vakus sorozat, amelynél mindegyik fotó vaku használatával készül, a sorozatban lévő képek száma 3, a sorozat sebessége pedig 1,5 kép/mp.
Szintén különleges a zoom sorozat, amely valójában csak 2 kép készítését eredményezi, egyiket teljes felbontással, másikat 5 Mpixelen, 2x-es digitális képkivágást alkalmazva. Ezáltal egyszerre készíthető nagylátószögű és belenagyított kép is. Főként azoknak lesz ez hasznos, akik nem szeretnének utólag képeket vagdosni.

QuickTime (MOV) videó
640×480 pixel 20 fps; 0:13 mp; 9 MByte

QuickTime (MOV) videó
848×480 pixel 20 fps; 0:20 mp; 17 MByte

A mozgóképeket maximum 848×480 pixeles felbontásban készíthetjük, de választható 640×480 vagy 320×240 pixeles is. A képfrissítés ezúttal csak 20 kép/mp, ez kissé már szaggatottnak tűnhet, bár esetenként még elég lehet, embere válogatja. Ha 15 kép/mp lenne, azt mondnám nem elég. Így itt inkább nevezzük kompromisszumosnak. A tömörítés H.264 kodekkel történik, amely igen tömör és kis méretű fájlokat eredményez.
A felvétel során optikai zoom nem, de digitális zoom használható, valamint bekapcsolhatjuk a fehér segédfényt (közeli esti videóknál jöhet jól), sőt módosíthatjuk az expozíció kompenzáció értékét is. Az élességállítás viszont nem működik, de a fénymérés aktív. Felvétel közben hangot is rögzít a fényképezőgép, méghozzá elég jó minőségűt, köszönhetően a 16 bites kavántálásnak és a 44,1 kHz mintavételezésnek. A felvételek hossza csak a kártyától függ.

A már felvett videókat a fényképezőgéppel utólag megvághatjuk, törölhetjük a felvétel elejét, közbenső részét, vagy végét. Készülhet a mozgóképből 9 képkockás indexkép, vagy kimenthetjük az első képkockát JPEG fájlba.

A BestShot témamódok között előre megadható hosszúságú rövidfilm, “előző film” és youtube-hoz optimalizált felbontású és erősebb tömörítésű formátum is választható.
Rövidfilmnél a felvétel gomb megnyomása előtti 4 mp is elmentésre kerül, a kisfilm hossza maximum 8 mp lehet (tehát az exponáló gomb teljes megnyomása után még 4 mp-ünk van). A rövidfilm csak az Exilim EX-S880-nál paraméterezhető.
Az “előző film” módban is azonnal elkezdődik a mozgókép pufferbe történő felvétele, majd amikor a felvétel gombot megnyomjuk, az előzőleg már pufferbe mentett videó a kártyára kerül és folytatódik a videófájl rögzítése. Ennek segítségével érhetjük el, hogy akkor se maradjunk le egy pillanatról, ha a felvételgombot kissé késve nyomjuk meg.

A videófelvételek előtt beállíthatjuk a fehéregyensúlyt, a fénymérés módját, az exp. kompenzációt, a felbontást, és az önkioldót. Az erős tömörítés miatt 512 MB-os kártyára is 9 perc 10 mp-nyi 848×480 pixeles UHQ videó vehető fel.

Extra szolgáltatások

A Casio Exilim EX-Z1200 is sok különleges szolgáltatást nyújt, melyeket a négyes fogatunk korábbi tagjainál már megismertünk.

Arcfelismerés – Face Recognition

Bár manapság már egész sok fényképezőgép támogatja ezt a lehetőséget, mindenképpen extrának kell betudnunk. Főleg akkor, ha mindez kiegészül a családtagok felismerésével. A fényképezőgépben ugyanis regisztrálhatunk 6 arcot, amihez neveket is rendelhetünk: Apa, Anya, Gyermek, Baba, Nagyapa, Nagyanya, Család, Barát, Munka, Egyéb. Ezen kívül az egyes arcok prioritása, fontossága is beállítható 0-3 csillag között.
Az arcfelismerés során, ha családprioritás üzemmódban dolgozunk, a fentiek alapján fogja figyelembe venni az arcokat és aszerint fog élességet állítani. Ha például 3 arc van a képen, az apa, az anya és egy barát, és az anya prioritását magasabbra állítottuk, mint az apáét (3 csillag a 2-vel szemben), akkor az anya arcára fog élességet állítani a gép. Ha viszont az apa prioritása a nagyobb, akkor az apára. Ha egyik családtag prioritása sem nagyobb, mindkettőt figyelembe veszi. Ha kikapcsoljuk a család prioritást, akkor a barát arca is szerepet játszik az élességállításban. Jó ötlet és ügyes megoldás, de a hatékonyságán még lehetne javítani, elég sokszor téveszti el az arcok tulajdonosait.

Követő fókusz – Tracking AF

Nem csak a hagyományos értelemben kell itt a követő fókuszra gondolni, vagyis nem cask arról van szó, hogy az élességállítást megpróbálja a gép folyamatosan használni, így követve a fókuszterületen lévő témát, hanem valóban arról, hogy a témát is követi a képen.
Amikor ezt a fókuszmódot választjuk ki, arcprioritás nélkül a kép középső részére fog a gép fókuszálni, arcfelismerés esetén nyilván az arcra. Az élességállítás után a készülék képes a felismert témát követni, akkor is, ha az nem arc. Akár áthúzhatjuk a kép másik oldalára is, a fókuszt rajta fogja tartani, ha közelebb, vagy ha távolabb kerül a géptől akkor is.
Egyetlen szépséghibája a dolognak, hogy a fénymérés által kapott expozíciós adatok sajnos az exponálógomb félig történő megnyomásakor rögzülnek, így ha változnak a fényviszonyok az átkomponálás vagy témamozgás során, a kép nem biztos, hogy helyesen exponált lesz.

Remegés szűrő – Anti Shake

A Casio Exilim EX-Z1200-ban CCD eltoláson alapuló stabilizátor is található. Ezen felül persze az érzékkenység növelésen alapuló megoldás is használható, illetve ezek vegyesen is alkalmazhatók. Az automatikus (vagy nevezzük intelligensnek) érzékenység állítás során ha a gép érzékeli a téma elmozdulását a képen, képes kiszámolni a sebességét és ennek megfelelően ha szükséges, növelni az érzékenységet a bemozdulás elkerülése érdekében.
Mindez jól hangzik, de a gyakorlatban, próbáim során nem akart igazán működni. Egyrészt a témakövetés sebessége még nem elég gyors, így csak akkor tudja követni a tárgyat, ha az min. 2 mp alatt ér át a képen, ilyen sebességnél viszont alig emel az érzékenységen, legjobb esetben is csak ISO100-ra emelt ISO64 helyett, ami éppen jobb, mint a semmi, de a bemozdulást nem kerülte el, pedig “filmsíkkal” párhuzamosan mozgott a téma, ami könnyebb felismerést tenne lehetővé.

A CCD stabilizálás viszont határozottan hatékony, sokkal többet ér, mint az érzékenység állítgatása. Ennek ellenére úgy érzem, hogy nincs túl sok erő benne, nagyjából 1 Fé-kel lehet hosszabb expozíciókat elérni berázás nélkül, mint kikapcsolt CCD stabilizálással.

Dinamika tartomány – Dynamic Range

Segítségével elérhetjük, hogy az egyébként igen sötét, nagyon árnyékos helyek is kissé világosabban jelenjenek meg a képen. Hasonló elv alapján működik, mint a HP adaptív megvilágítása (Adaptive Lighting), amely a gradációs görbe alsó szakaszának emelésével éri el a sötét részek kivilágosítását. Ez persze azt is eredményezi, hogy ezek a területek zajosabban fognak megjelenni a képen.

Dinamika tartomány

eredeti felvétel

dinamika tartomány +2

Portré lágyítás – Portrait Refiner

Két lépésben állítható zajszűrő a portré képek bőrfelületének lágyításához.

Színszűrő – Color Filter

Fekete-fehér, szépia, vörös, zöld, kék, sárga, rózsaszín és lila szűrőket használhatunk a különleges hatások eléréséhez.
A Casio Exilim EX-V8 képei:

eredeti felvétel

fekete-fehér szűrő

szépia szűrő

vörös szűrő

zöld szűrő

kék szűrő

sárga szűrő

rózsaszín szűrő

lila szűrő

További képi paraméterek

±2 értékkel módosítható a képkeménység, a színtelítettség, a kontraszt és a vakuteljesítmény is.

Vaku kisegítő – Flash assist

Szintén digitális utómunkát végez, ahogy a Dinamika tartományt módosító funkció. Abban az esetben használható, ha az érzékenység automatikusra állított, a vaku teljesítmény is automatikus, s a fotón lévő téma túl távol van ahhoz, hogy kellő világosságú legyen a képen.
Ilyen esetben a fényképezőgép utólag világosítja a képet, hogy ne tűnjön alulexponáltnak. Ennek a következménye is a zaj megnövekedése, melyre a kezelési útmutató is felhívja a figyelmet.

Képek utólagos módosítása

A lejátszás menüben több olyan lehetőséget is találunk, amely a képek utólagos módosítását teszi lehetővé. Így a kész képeken is módosíthatjuk a dinamika tartományt, a fehéregyensúlyt (!), a fényerőt, kérhetünk keystone korrekciót (egyfajta perspektíva korrekció), perspektíva és színkorrekciót együtt.
A Casio Exilim EX-Z1080 képei:

Keystone korrekció és régi fotó téma mód

eredeti felvétel

Keystone korrekció

Keystone és színkorrekció

Régi fotó témamód

Külön érdekesség és ritkaság, hogy a kész képek fehéregyensúlya is módosítható, amely véleményem szerint igen hasznos szolgáltatás, hiszen így könnyedén javíthatjuk a rossz WB értékkel készült képeket.

BestShot témamódok

Rengeteg témamód közül választhatunk, melyek között igen érdekesek is találhatók. A teljes lista:
Portré, tájkép, portré és tájkép, gyermekek, sport, gyertyafény portré, parti, háziállat, virág, természetes zöld, őszi levelek, lágyan áramló víz, fröccsenő víz, naplemente, éjszakai, éjszakai portré, tűzijáték, étel, szöveg, gyűjtemény, internetes eladás, hátsó megvilágítás, magas érzékenység, víz alatti, monokróm, retro, szürkület, elrendezés1, elrendezés2, auto keret, igazolványkép, régi fotó, névjegy kártya, fehér tábla, saját bestshot regisztrálás. Videó BestShot között csendes videó, rövid film, előző film, youtube videó és hang felvétel módokat is találunk.
Ezek közül ami külön emlétésre méltó:
Magas érzékenység módban akár ISO1600-at is használhat a gép.
Elrendezés témamódnál 2 vagy 3 képet készíthetünk, melyet egy 2 Mpixeles képre fog illeszteni a fényképezőgép.
A Casio Exilim EX-V8 képei:

Elrendezés

két képes elrendezés

három képes elrendezés

Auto keret: A gép automatikusan követi a témát és a felvételhez keretbe foglalja. A mozgó témáknál hatásos, mert a digitális képkivágás lehetővé teszi, hogy ugyanazt a képet lássuk elmozdult téma esetén is, mint amit a komponáláskor. A felvételek ekkor 3 Mpixelesek lesznek.
Régi fotó: reprózásnál segítségünkre lesz a gép, akár erős perspektív torzítást is képes javítani. Ehhez homogén háttérre van szükségünk, vagyis tegyük a reprózandó fényképet fehér papírlapra. Szükség esetén a színeket is képes korrigálni. A felvételek ekkor 2 Mpixel felbontásúak. Ezt a lehetőséget a nagyfelbontású képből is elérhetjük utólag, a korábban említett keystone korrekciót kiválasztva.

igazolványkép többféle méretben

Igazolványkép: egy expozícióból készít 5 különböző méretű kis fotót, melyeket egy 7 Mpixeles képre helyez.
Névjegy kártya és fehér tábla módban hasonlóan a keystone korrekció a lényeg, de itt nincs színkorrekció.

Egyéb

Ami pedig az előzőekből kimaradt, de meg kell említeni:
Rekesz-előválasztás, zársebesség-előválasztás, teljes kézi mód. Bár itt van egy kis furcsaság, mivel zársebesség-előválasztásnál csak automatikus ISO értékkel, teljes kézi módban pedig csak ISO50-nek fotózhatunk.
Digitális képstabilizálás videóknál, akár utólag lejátszáskor is.
Képek dátumának módosítása (a fájl dátum megmaradt, de az EXIF adatoknál mindhárom mezőt módosítja)
Képek leméretezése 5 Mpixel, 3 Mpixel vagy VGA felbontásúra.
Fotókból képkivágás készítése.
Hangmegjegyzés készítése max. 30 mp hosszban exponálás után, vagy akár utólag is.
Másolás belső memória és memóriakártya között bármilyen irányban.

Képminőség

A tesztfotók elemezgetése itt is pozitív érzéseket keltett bennem. Gömbi hiba csak a kép legeslegsarkában látszik, alig észrevehetően, a nagy felbontás miatt kromatikus aberráció imitt-amott már látszik, de a képélesség remek és a torzítás sem erős. Az objektív meglepő módon még éppen elég a 12 Mpixeles felbontáshoz, talán enyhe lágyságot fedezhetünk fel.

ISO50 érzékenységnél a négy tesztelt Casio gép közül a legrészletgazdagabb képet hozza. A zaj minimális, képélesség rendben, mosottság ISO50 és ISO100-nál nem észrevehető. ISO200-nál kezd láthatóvá válni a vájtszeműek számára a zajszűrés okozta minimális részletvesztés, amely ISO400-nál már jól észlelhető. Képzaj ISO800-tól kezd látszani. ISO1600 erősen zajszűrt, mosott. Az EX-Z1080 képe ebben az érzékenységben határozottan jobb.



ISO50; F4,8; 1/10 mp


ISO100; F4,8; 1/20 mp


ISO200; F4,8; 1/40 mp


ISO400; F4,8; 1/80 mp


ISO800; F4,8; 1/160 mp


ISO1600; F4,8; 1/160 mp


ISO50; F4,8; 1/10 mp


ISO100; F4,8; 1/20 mp


ISO200; F4,8; 1/40 mp


ISO400; F4,8; 1/80 mp


ISO800; F4,8; 1/160 mp


ISO1600; F4,8; 1/160 mp


ISO50; F4,8; 1/10 mp


ISO100; F4,8; 1/20 mp


ISO200; F4,8; 1/40 mp


ISO400; F4,8; 1/80 mp


ISO800; F4,8; 1/160 mp


ISO1600; F4,8; 1/160 mp


ISO50; F4,8; 1/10 mp


ISO100; F4,8; 1/20 mp


ISO200; F4,8; 1/40 mp


ISO400; F4,8; 1/80 mp


ISO800; F4,8; 1/160 mp


ISO1600; F4,8; 1/160 mp

A fotók 23 °C hőmérséklet mellett készültek.

Gyári tartozékok

  • Szoftvereket és driver-t tartalmazó CD
  • Li-ion akkumulátor (NP-40 3,7V; 1300 mAh)
  • Dokkoló állomás (CA-36)
  • Hálózati adapter a dokkoló állomáshoz
  • USB kábel
  • A/V kábel
  • Csuklópánt

Ajánló

A Casio Exilim EX-Z1200 méltó folytatása a Z1080-nak. Ára alig magasabb, mint a Z1080-é, felbontása mégis 20%-kal nagyobb. Igaz, az objektív és a CCD itt már pengeélen járnak keringőt, az optika feloldóképessége még éppen elég. 3-4 évvel ezelőtt ha megkérdeztek volna, hogy el tudom-e képzelni a 12 Mpixeles kompaktokat, akkor valószínűleg hangos kacagással jeleztem volna, hogy nem sokat várok tőlük. Az Exilim EX-Z1200 azonban bebizonyította számomra, hogy ha feltétlenül nagy szükség nincs is e kategóriában erre a nagy felbontásra, a gyártók még képesek teljesen jó minőséget nyújtó gépeket készíteni (az első 2 Mpixeles Casio gépem képéhez képest klasszisokkal jobbak ezek a 12 Mpixeles képek 2 Mpixeles kivágásai).

Az Exilim EX-Z1200 inkább azoknak való, akik nagy méretű nagyításokat szeretnének, vagy jelentősebb mértékben óhajtják megvágni képeiket. A videófelvételi képessége már kissé kompromisszumos, hiszen noha VGA és széles WVGA felbontásban is lehet rögzíteni a mozgóképeket, a képfrissítés csak 20 kép/mp-es.

Rengeteg különleges szolgáltatása miatt az igényesebb hobbifotósoknak is ajánlható, mindemellett a családi események megörökítéséhez is tökéletesen alkalmas, a vörösszemek gépen belüli korrekciója is megoldott.

A kis méretű, stílusos külsejű gép könnyen megszerethető. Kezelése könnyed, képei pedig szépek. Aki nem óhajt videózni és a rekeszeléssel játszani, annak tökéletes választás lehet akár egy tükrös gép mellé másodgépnek is.

A fényképezőgép kipróbálását a Fast Hungary Kft. tette lehetővé. Köszönjük!.

Ha bemutatónk segített a gép kiválasztásában, a vásárlásnál tegyen erről említést a kereskedőnél is! Ezzel támogathatja az oldal működését. Köszönjük!

Tesztképeink

A fényképezőgéppel készült tesztfotók megtekintéséhez kattintson az egyes képekre, a képekről expozíciós információk is leolvashatók. A fájlnevekben a kisfilmes formátumba átszámolt gyújtótávolság értékek is szerepelnek.

A cikkben és a tesztfotók között szereplő összes képet szerzői jogok védik. Előzetes, írásos engedély nélküli felhasználásuk tilos!