Röviden: Panasonic DMC-FZ20 teszt

0

A Panasonic DMC-FZ20 az FZ3-mal ellentétben nem okoz meglepetést méretéből fakadóan. Se nem kicsi, se nem nagy, amolyan megszokott formát hoz, bár természetesen az objektív tekintélyt parancsoló méretű, így azért semmiképpen nem nevezhető átlagos kinézetűnek az FZ20-as.



A fényképezőgép burkolata bár műanyag, fogása mégis biztos érzetet kelt, ez valószínűleg az FZ3-nál robusztusabb kivitele, és a jó illesztések eredménye. Az állványmenetet fémből készítették, az optikai tengely vetületétől 2 cm-re található. Mivel az elemtartó és a kártyafoglalat közös ajtaja a gép alján van, közel az állványmenethez, ezért állványra helyezett fényképezőgépnél sajnos nem cserélhető sem a memóriakártya, sem az akkumulátor.

A géppel készített fényképeket két féle JPEG tömörítés valamelyikében, vagy TIFF tömörítetlen módban tudjuk elmenteni. RAW formátum támogatása sajnos még az FZ20-on sincs.

A fényképezőgép hátuljára 2″-os 130 ezer képpontos LCD került. Az elektronikus kereső ugyanolyan ivitelű és felbontású, mint az FZ3-ban. Ennek viszonylag kis méretű képe van (természetesen nagyobb, mint a kompakt gépeknél megszokott átnézeti keresőké), felbontása közepes, ami azt jelenti, hogy nem zavaróan pixeles, de láttunk már nagyobb részletességűt is. Mindenesetre tökéletesen használhatónak bizonyult, hiszen sem parallaxis torzítás nincs, sem lefedettségi probléma nem jelentkezik. Lejátszáskor a képekbe 2/4/8/16x-os mértékben nagyíthatunk bele.



A Leica optika fizikai fókusztávolsága 6-72 mm között változtatható, amely kisfilmes formátumba átváltva 36-432 mm-nek felel meg. A fényerő a teljes zoomtartományban f/2,8, ami bizony remek, dicsérendő érték. Ezen kívül nagyon fontos megemlíteni, hogy a beépített optikai stabilizátor a reciprok-szabály alapján kiszámolható értéknél akár 2-3 Fé-kel hosszabb záridőnél is bemozdulás mentes képek készítését teszi lehetővé (vagyis teljes tele állásban átlagos felhasználó esetén 1/60-1/100 mp-es zársebesség is bemozdulás mentes lehet). A részletgazdagság jó, a képzaj ISO80-on nem zavaró, bár az általunk készített felvételek csak néhány fokban készültek, így valószínűleg a nyári melegben erőteljesebb zajosodásra kell számítani. Az 1/2,5″-os 5 Mpixeles CCD-n 2 mikronnál alig nagyobb pixelek találhatók. Az alacsony alapérzékenységen kívül a blooming (túlcsordulás) hatása is ennek következménye. Az optikával csak teljes tele állásban tapasztaltunk kisebb problémát, itt már érezhető volt a kromatikus aberráció és a gömbi hiba a kép sarkain. A zoom lépésszámát ez esetben sem számoltuk meg, mivel az ultrahangos mozgatású (ezáltal gyors, pontos és igazán csendes) optika rengeteg állással rendelkezik.

Ha a fényképezőgépet makró állásba kapcsoljuk, a teljes képet 33 mm széles témával ki tudjuk tölteni (kb. 1,5x-es zoomállásnál). A zoomot egyébként használhatjuk makró állásban is, de a legnagyobb nagyításokat nagylátószög közelében érhetjük el. Sajnálatos, hogy még a zászlóshajó FZ20-on sem kapcsolható a makró az üzemmódtól függetlenül, vagyis nem kombinálható rekesz-előválasztással. A makró módot csak az üzemmódtárcsa makró állásában érhető el, amikor nincs lehetőség a rekesz-érték megválasztására. Kár érte. A nagyítást figyelembe véve egyébként kiváló makró-képességet hoz az FZ20 is, de valószínűleg jópáran bosszankodnának a gépre bízott rekeszérték miatt.



A felpattanó vaku igen magasra kerül az optikától, ez bizony már tükörreflexes gépeknél is megirigyelhető lenne. Az optikai tengely és a nyitott vaku távolsága ugyanis 7 cm. Ez már jó hatással csökkenti a vörösszem-hatás kialakulását, legalábbis nem túl nagy tárgytávolságok esetén. A vaku a szokásos módokon kívül hosszú szinkronidővel is használható, valamint lehetőség van a vaku teljesítményét +-2 Fé tartományban kompenzálni. Kiemelendő plusz lehetőség az FZ3-hoz képest a külső vaku használhatósága. A gép felső részén középpontos érintkezős vakupapucs található, ahova szinte bármilyen vaku felhelyezhető, igaz, így a TTL üzemmódról le kell mondanunk.

A kézi beállítási lehetőségek megegyeznek az FZ3-éval, de van egy plusz szolgáltatás, a kézi élességállítás. Ennek kapcsolóját az objektív tubusára helyezték. Kézi élességállítást az optikára helyezett elektronikus gyűrűvel tudunk végezni, eközben az LCD-n vagy EVF-ben 2x-re nagyított kép jelenik meg (bár kissé pixelesen – digitális nagyítás). Kézzel megadható a rekesz értéke F2,8-F8 között 1/3 Fé lépésekben, a zársebesség 8-1/2000 mp között szintén 1/3 Fé lépésekben, a fénymérés módja (mátrix, középpontosan súlyozott átlag és szpot), a fehér-egyensúly (auto, napfény, felhős, izzó, vaku, kézi). Az automatikus élességállítást kiterjeszthetjük mind a 9 fókuszterületre, megadhatjuk, hogy csak a középső 3 fókuszterületet használja, vagy szpot fókuszponttal dolgozzon, esetleg a teljes képterületet vizsgálja. Gyenge megvilágításnál narancs színű, viszonylag gyenge hatótávolságú (1-2 méter) AF segédfény lép működésbe. A képeffektek között is több mindent találunk: hideg és meleg színek, fekete-fehér, szépia tónusok, élesség, kontraszt, telítettség beállítása, valamint megadható a zajszűrés mértéke is. A témamódok között ugyanazokat találjuk, mint az FZ3-nál: portré, sport, táj, éjszakai táj, éjszakai portré, svenkelés, tűzijáték, party és hó, de ezeket két üzemmódtárcsa álláshoz rendelhetjük: SCN1 és SCN2.



Az FZ20 sorozatfelvételi képessége már inkább közepesnek nevezhető, bár mint látható lesz kicsit később, azért egy picit kiemelkedik az átlagból. A nagyobb felbontás ellenére úgy tűnik nem kapott az FZ20 nagyobb puffert. Két sebességet használhatunk itt is, normál módban 4 képet tudtunk készíteni 1,8 kép/ mp sebességgel, míg nagy sebességű módban szintén 4 kép készült, 2,3 kép/mp sebességgel. Ezen kívül használhatunk “végtelen” sorozatot is, ilyenkor nem a fényképezőgép pufferébe kerülnek a képek, hanem közvetlenül a memóriakártyára, így az elérhető sebesség függ a memóriakártya típusától is. Mi egy 256 MB-os Kingston Elite Pro SD kártyával 1,8 kép/mp sebességgel tudtunk folyamatos (vagyis kártya kapacitásáig tartó!) sorozatot lőni. Ez utóbbi azért kiemeli a ténylegesen közepes sorozatfelvételi képességek közül az FZ20-at.

A videofelvétel itt sem tökéletes, a maximális felbontás 320×240 pixel, a képfrissítés beállítható 30 vagy 10 kép/mp-re, de a felvétel közben nem használhatjuk az optikai zoomot, pedig annak hangja nem lenne zavaró a felvételben, hiszen igen csendes optikáról van szó. A fókusztávolság tehát csak a felvétel megkezdése előtt állítható be, viszont a fénymérés a rögzítés során is működik, sőt beállítható az is, hogy az élességállítás is folyamatos legyen.

A fényképezőgép sebessége jó, a bekapcsolás és az élőkép megjelenése között mindössze 1,3 mp telik el. Ez átlagos kompakt gépeknél is kiváló értéknek számít, nem hogy ultrazoom kategóriában! Az élességállítás is jó sebességű, nagylátószögnél kiváló: 0,4-0,7 mp, teljes tele állásban nagy különbségeket kaptunk: 0,9-2,8 mp. Két egymást követő telefotónál azonban 1 mp körüli fókuszálási idővel dolgozhatunk, ami ilyen fókusztávolságnál dicsérendő. Hosszabb élességállítást jelentős tárgytávolság-különbségeknél, vagy gyenge kontrasztnál kaptunk.

A kiegészítő, extra szolgáltatások ugyanazok, mint az FZ3-ban. Mind lejátszáskor, mind felvételkor megjeleníthetünk a képernyőkre hisztogramot, hogy ellenőrizzük az expozíció helyességét (a kiégett területek villogtatását a Setup menü Highlight menüpontjában kapcsolhatjuk be), vagy kérhetünk segédrácsot is a vízszintes pontos megtartására. Lehetőségünk van a kész képeket elforgatni, azokból kivágást készíteni, vagy a gép által ismert felbontásokra leméretezni (kivéve HDTV), illetve a képekhez hangmegjegyzést is fűzhetünk, akár közvetlenül a kép elkészítése után.


A kész felvételek SD kártyára kerülnek, az energiaellátást 680 mAh kapacitású Li-ion akkumulátor biztosítja, amellyel CIPA szabvány szerint mérve LCD-vel 240 kép készíthető.

A fényképezőgép dobozában a használati útmutató és a szoftver mellett a következő tartozékokat találjuk:

  • USB kábel
  • A/V kábel
  • hordszij
  • Li-ion akkumulátor és külső töltő
  • 16 MB SD kártya
  • lencsevédő sapka
  • napellenző és a hozzá szükséges adapter

A Panasonic DMC-FZ20-at bátran ajánljuk mindazoknak, akik fontosnak érzik a nagy fókusztávolságok használatát, az A4 méretig is elegendő felbontást, illetve a kézi beállítási lehetőségeket. A megrögzött makrófotósoknak talán nem ez a gép a legjobb választás, de minden más esetben kiváló társ lehet az FZ20, akár hosszú túra alkalmával, akár egy rövid természetfotózás során, vagy éppen egy autóverseny esetén.

A fényképezőgépet a kipróbálás idejére az Panasonic Magyarország biztosította számunkra. Köszönjük!