Sony 20mm F2,8 objektív

0
126

Bemutatás

A Sony fix, 20mm-es nagylátószögű objektíve sok tekintetben hasonlít a nemrég bemutatott 16mm-es halszemre. Nem is csoda, hiszen az „ős-változat” valamikor a nyolcvanas évek közepe táján látott napvilágot Minolta néven, ugyanezzel a felépítéssel és külsővel. A 2006-ban kiadott Sony optika gyökerei tehát a kisfilmes korszakba nyúlnak vissza és használhatjuk ugyan APS-C szenzoros digitális gépeinken, de így be kell érnünk 30 mm-nek megfelelő látószöggel (kb. 70 fok). Fényereje persze marad F2,8, így kissé gyengébb fényviszonyok között is kamatoztathatjuk tudását.

A hátsó élességállítású objektív nem tartalmaz különleges lencsetagokat, a szellemképet és belső tükröződéseket kiküszöbölő bevonatokkal azonban ellátták. Hétlamellás rekeszét lekerekítették, így az életlen tartomány elmosása is szebb. Használhatjuk automata és kézi élességállítással is, melyek között a fényképezőgépen válthatunk. Frontlencséje elé 72 mm-es szűrők illeszthetők, külső bajonettjére pedig az alaptartozékként mellékelt, szirom alakú napellenző (SH00013) tehető.

Használati tapasztalatok

Az objektív egyik legkellemesebb tulajdonsága, hogy kicsi és könnyű. Ha a hasonló fényerejű, modern konkurenseihez hasonlítom egyértelmű előnyben van ezen a téren. A kompakt méretű tubus elülső része hirtelen kiszélesedik, hogy helyet adjon a nagy frontlencsének, mely az élességállítás közben sem fordul el. Szintén fix a tubus is, vagyis az objektív nem változtatja hosszát a fókusz beállítása során.

A puritán kivitelű objektív alsó felén gumibetét fut körbe, amely csúszásmentes felületet biztos tartó kezünk számára. Tetején egy viszonylag nagy méretű távolságskálát találunk. A skála alsó részén a mélységélességről is kapunk információkat. Az objektív egyetlen kezelőszerve a kiszélesedő elején lévő keskeny, kb. 0,5 cm-es élességállító gyűrű, mely a hasonló Sony objektívek sima felületű, vastag gumigyűrűjét kapta. A gyűrű rendkívül könnyen, talán kicsit lazán fordítható el.

Az AF motor elég hangos, de 0,2 mp-es teljes útjával gyorsnak mondható. Működése közben az élességállító gyűrű nem fordítható el.

Színhiba

Belső kromatikus aberráció tesztjeinkben meglepően jól teljesített az objektív. Nyitva is elég mérsékelt színhibát mutatott, ami a rekesz szűkítésével szinte alig látható szintre csökkent. A külső tesztképeinken egy fokkal zavaróbb volt a színi eltérés jelenléte. A cián-magenta csíkok a sarkokban láthatóan jelen voltak. Szűkebb blendével a jelenség itt is jelentősen csökkenthető volt, de a kromatikus aberrációt nem sikerült teljesen eltüntetnünk.

Kromatikus aberráció

Geometriai torzítás

Egy nagylátószögű objektívnél sokkal nehezebb korrigálni a geometriai torzítást, bár manapság már nem egy zoom ad kiváló eredményt ezen a téren. A 20mm-es Sony megfelelően, de korántsem kiemelkedően teljesített torzítás tesztünkben. 1%-os hordótorzítást produkált, ami kötött geometriai alakzatoknál, pl. épületfotónál, enyhén látható görbületeket jelent.

Geometriai torzítás



geometriai torzítás: 1%

Makró

25 cm közelpont; 250 x 165 mm leképezett terület

A 20mm-es gyújtótáv nem túl ideális a közelfényképezéshez. A Sony objektíve 25 cm-es közelpontot nyújt, hivatalosan 1:7,69 leképezési aránnyal. Tesztünkben 1:6,9 leképezést sikerült elérnünk, ami 250 x 165 mm-es befogott területet jelent. A kép közepe jó élességű, sarkai erős – de nem tragikus – lágyságot mutatnak.

Peremsötétedés

Nyitott rekesznél a sarkok sötétedése nagyon erős, átlagosan 29,3%-os, ami közel 1 egész fényértéknek felel meg. A sötétedés átmenete viszonylag gyors, így képeinken szembetűnő lesz a hatása. F8 rekesznél már sokkal jobb a helyzet, a hibajelenség csupán 5,2%-os, ami alig – szinte csak homogén felületeknél – észrevehető változást jelent a fotó sarkaiban.

Peremsötétedés



sarkok fényerőcsökkenése: 29,3%


sarkok fényerőcsökkenése: 5,2%

Képminőség

Az objektív képminőségével nem voltunk maradéktalanul elégedettek. Teljesen nyitva még a képközépen is elég lágy, a szélek pedig határozottan életlenek. F4 rekesz környékén már jó felbontást kapunk középen, de az élek még mindig gyengék és csak ennél szűkebb rekeszértéknél találnak magukra.

A színvisszaadás jó, de a kontraszt legfeljebb átlagos. Nyitva fátyolos, alacsony brillanciájú képeket láttunk viszont tőle. Lerekeszelve a fátyolosság csökkent és jó képminőséget kaptunk, bár a képekre a megfelelő részletgazdagság mellett így is jellemző volt egyfajta lágyság.

Értékelés

Ha a Sony 20mm F2,8-at nebulóként kéne értékelnem, egy közepes osztályzatot kapna az ellenőrzőjébe. A jó felépítésű, egyszerűen kezelhető és kompakt objektív sajnos összességében nem nyújtotta azt a képminőséget, amit az ember egy fixtől elvárna, még ha az egy nagylátószögű fix is. Főleg igaz ez ha nyitva dolgozunk vele, márpedig azért vásárolunk nagyobb fényerejű fixet, hogy itt is kihasználjuk. Akinek ez nem fontos, az egy szűkebb blendével jól használható, gyors nagylátószögűt kap a pénzéért.

Igazából a jelenlegi trendek is az objektív ellen dolgoznak. 20 éve még biztosan vonzónak számított egy ilyen optika. Ma viszont szinte hetente jelennek meg a sokkal kényelmesebb 10-17 mm-es kezdő gyújtótávolságú zoomok, akár ilyen fényerővel és legalább ilyen minőséggel. A 20 mm körüli objektívek piaca szinte a gyűjtőkre és a fix-fanatikusokra szűkült. Miért is adna a kezdő 560 dollárt ezért az optikáért, ha olcsóbban is megkapja ezt a minőséget?

Hozzászólások

hozzászólás