Testközelből: Fujifilm X-H1

0
2 746

A gépbemutató


A Fujifilm múlt héten csütörtökön jelentette be új tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépét (MILC), amelyről a bejelentéskor már tudtuk, hogy igen komoly masina lett.

De ahogy szokták mondani, a puding próbája az evés, így egy gép képességei is csak akkor derülnek ki igazán, amikor fotózunk vele.

A Fujifilm Lisszabonban tartotta meg a kelet-európai újságírók és fotósok számára az új gép bemutatását, amelyre mi is hivatalosak voltunk. Gyakorlatilag a bejelentést követő órában már úton voltam a reptérre, hogy aztán másnap kézbe vehessem az új vázat.

A jól szervezett nap első eseménye a sajtótájékoztató volt, ahol Makoto Oishi, a Fujifilm optikai eszközök és elektronikus képalkotási termékek divíziójának termékfejlesztő menedzsere mutatta be az új profi fényképezőgépet.

Ezeken a sajtótájékoztatókon mindig több információ hangzik el, mint amit egy-egy sajtóközleményben vagy specifikációs táblázatban közölni tud a gyártó, így én is izgatottan vártam, mik derülnek ki az ígéretes XH-1-ről.

Nos, bőségesen kaptunk új információkat, amelyeket az egyszerűség és az átláthatóság érdekében igyekszem egy felsorolásban összefoglalni (utána az egyes slide-okat is megnézhetitek):

  • Az X-T2-höz külsőben nagyon hasonlító váz nem teljesen egyezik meg azzal, az X-H1-nél ugyanis új ötvözetet alkalmaztak, amely 25%-kal vékonyabb lehetett, mint az X-T2 váza, ugyanakkor dupla olyan erős
  • A belső bordázottságnak köszönhetően kevesebb anyagfelhasználással készült kisebb tömegű váz igazán masszív lett, amely a közelgő XF 200mm f/2 teleobjektív használatakor is erős marad
  • A vázat 94 ponton látták el időjárásállóságot biztosító szigeteléssel
  • A váz hátuljába épített nagy méretű hőelvezető hűtőborda teszi lehetővé, hogy ne melegedjen túl a képfeldolgozó processzor és akár fél órányi Ultra HD videó is rögzíthető legyen
  • A vázra három rétegű burkolatot visznek fel, a legkülső burkolat csúszásgátló textúrájú
  • A gép -10 °C fokig fagyálló, illetve időjárásállóságának köszönhetően porálló is, így sivatagban, vagy rallyfotózásnál sem kell aggódnunk
  • Az X-H1 az első MILC a Fujifilmnél, amely szenzorstabilizációt is kínál, ez az objektívek stabilizátorát egészíti ki, így öt tengelyen történik a stabilizálás: döntés, oldal irányú forgatás, elfordulás (optikai tengely mentén), vízszintes, valamint függőleges elmozdulás. A különböző objektívekkel különbözőképpen viselkedik a beépített szenzorstabilizáció, pl. a 18-55mm f/2,8-4 OIS objektív alkalmazásakor az objektív végzi a döntés és oldal irányú forgatás korrekcióját, míg az elfordulást és a két irányba történő elmozdulást a szenzor korrigálja. Ezzel szemben a 80mm f/2,8 objektív 4 tengelyen stabilizál és csak az elforgatást korrigálja a szenzor. Azoknál az objektíveknél, amelyekben nincs optikai stabilizálás, a váz saját stabilizátora végzi az 5 tengelyes stabilizálást (kivéve M bajonettes objektívek adapteren, illetve közgyűrű alkalmazásakor, mert ilyenkor csak 3 tengelyes a stabilizálás: döntés, oldal irányú elfordulás és optikai tengely mentén történő elfordulás).
  • A stabilizátort 3 tengelyen gyorsulás mérővel, 3 tengelyen elfordulás mérővel (giroszkóppal) vértezték fel, az előbbiben lévő 1,5 mm-es kerámia golyók 5 µm pontossággal készülnek. A hagyományos szenzor stabilizátorhoz képest dupla erős nyomatékkal bíró vezérléshez másodpercenként 10.000 számítást végző dupla processzort alkalmaztak
  • A gép exponáló gombja igen puha lett, így az exponálás sem igényel komolyabb erőkifejtést, amely stabilabb géptartást és ezáltal kisebb esélyt ad a berázások ellen
  • Igen csendes redőnyzárat alkalmaztak, így ezidáig ez a legcsendesebb Fujifilm MILC
  • Szintén a berázódás csökkentéséért a szenzort és a mechanikus zárat tartalmazó blokkot öt rugóval függesztették fel
  • A markolat tervezésénél figyelembe vették a kényelmi szempontokat, így kiegészítő portré markolat nélkül is kellemes fogás vehető a gépen
  • Az X-T2-höz hasonlóan a hátsó LCD nem csak fel-le dönthető, de jobbra ki is hajtható, amely így portré állásban is lehetővé teszi a lentről (vagy akár fej fölül) történő fotózást. A fel-le, illetve az oldal irányú kihajtáshoz külön rögzítő gombot kell benyomnunk a kioldáshoz.
  • Az elektronikus kereső a GFX 50S-nél elsőként alkalmazott 0,5″-os, 3,69 millió képpontos OLED kijelzőre épül, amely akár 800 cd/m2 fénysűrűséggel is világíthat, így fényes nappal sem tűnik sötétnek a keresőkép. A 100 kép/mp frissítés* és az 5 ms-os késleltetés még a sportfotózásnál sem okozhat kellemetlenséget (persze az optikai keresőkből érkezőknek még szokni kell így is a „monitor” nézést, de ez a sebesség már teljesen használható és nincs „de lassú” érzése az embernek).
  • A gépre a profi DSLR-ekhez hasonlóan státusz LCD-t is építettek, amelynek információ tartalma testre szabható és rendelkezik háttérvilágítással is.
  • Új funkció a villódzás mentesítés, amely villódzó megvilágításban (pl. higanygőz lámpa, fénycső) teszi lehetővé, hogy az expozíció, vagy akár sorozatfelvételnél az expozíciók mindig a megvilágítás erősségének csúcsán történjen, így a sorozatban készült képek között sem lesz fényerő különbség.
  • Továbbfejlesztették az autofókuszt is, amely immár -1 Fé érzékenységű, a szinte teljes képkockát lefedő fókuszpontok alatt pedig tízezernyi fázis-különbség érzékelő képpont dolgozik, ezek adataiból 60 különféle analízis során állapítják meg a fókuszáláshoz szükséges paramétereket és választják ki azokat a fázis-különbség érzékelő képpontokat, amelyek a legjobb eredményt adják (leggyorsabb és legpontosabb AF).
  • A jobb AF érzékenységnek köszönhetően már F11 fényerővel is használható a fázis-különbség érzékelés, így a gyors fókuszálás is (pl. XF 100-400mm f/4,5-5,6 2×-ező telekonverterrel)
  • Nem csupán egy fókuszpont, de több fókuszmező összevonásával fókuszzóna is választható
  • A témakövetés zoomolás közben is működik
  • A fókuszkeret mérete hét féle méretű lehet
  • A külön beszerezhető VPB-XH1 portrémarkolat még kényelmesebb fogást ad és a portré állású fotózást is megkönnyíti. A behelyezhető dupla akkumulátorral bőségesebb energiaellátást kap a gép, így több ponton is tovább javulnak a képességei, mint jobb AF sebesség, gyorsabb kereső képfrissítés, rövidebb kép-kép idő, rövidebb expozíció késleltetés, rövidebb keresősötétedés, gyorsabb sorozat (akár 11 kép/mp)
  • A gépet nem csak a fotósok igényeinek figyelembe vételével fejlesztették, de a cinematográfusok elvárásainak is megfelel, így 3840×2160 pixeles Ultra HD felvétel mellett 17:9 oldalarányú Cinema 4k (4096×2160) felbontás is elérhető, az F-Log mentésnek köszönhetően pedig a gradálás, utómunka is jobb minőségben elvégezhető
  • Az új Eterna filmszimulációs mód visszafogott, mozifilmes hatású színvilágot kínál
  • Full HD felbontásban akár 120 kép/mp frissítés is elérhető, így 2, 4 vagy 5×-ös lassítású slow-motion készíthető
  • Az Ultra HD, a 4k és a nagy képfrissítési sebességű videók akár 200 Mbit/s bitrátájú tömörítéssel is elmenthetők a kevesebb információvesztés érdekében
  • Többkamerás felvételkészítéshez a gép Time Code rögzítést is támogat
  • A filmezésnél a beépített mikrofon analóg jelét is 48 kHz mintavételezéssel és 24 bites kvantálással digitalizálják
  • A géphez külső LCD monitor és külső mikrofon is csatlakoztatható
  • Tovább bővült a Cinema objektívek köre, a most megjelent 18-55mm T2.9 és 50-135mm T2.9 modellek júniustól lesznek kaphatók, s természetesen fokozatmentesen állítható blendét, és follow focus támogatást is kínálnak
  • Az új váz és objektívek mellett a készülő firmware frissítésekről is szó esett, amelyről már hírünkben beszámoltunk

* Az EVF 100 kép/mp képfrissítése csak a VPB-XH1 kiegészítő markolattal való használat során érhető el, nélküle 60 kép/mp a képfrissítés.