Bevezető
Az emberben mindig ég a vágy, hogy megossza másokkal élményeit. Sokféle módja lehet ennek, egyike a fotózás, ahol az általunk látottakat (vagy látni kívántakat) mutatjuk be vizuális módon. A fényképezés a digitális fényképezőgépek elterjedésével óriási méreteket öltött, s ma már nem jelent problémát egy hosszabb túrára is gépet választani.
Nem ennyire egyszerű a helyzet azonban, ha víz alatt kívánunk fotózni. Bár a fizika ugyanaz, sajnos nem teljesen hasonlítható össze a víz alatti fotózás a szárazföldivel.
Sokan el sem tudják képzelni, hogy milyen rengeteg fényt vesz el a víz. Már 1 méteres mélységbe is csak fele annyi fény jut le, mint ami a felszínen található. Ebből adódik, hogy a víz alatti fotózáshoz komoly fényérzékenységre van szükség. Rögtön fel is írhatjuk első pontunknak, hogy a gép nagy érzékenységre legyen képes (minimum ISO800, de ajánlott az ISO1600). Ezt a kritériumot egyébként mindegyik gép teljesíti.
Fontos még, hogy lehetőleg jó fényerejű optika legyen a gépben, bár e téren igazán minimális eltéréseket találunk a kompaktok között, a jó fényerőt a prizmás optikai kialakítás és a szűk hely miatt igazából el is felejthetjük).
Nem árt, ha a gép optikai vagy szenzor stabilizációval is rendelkezik. Aki nem próbálta, hajlamos azt hinni, hogy a vízben könnyebb nem berázni a gépet, mint a felszínen. Ez azonban nem teljesen igaz. Egyrészt a víz alatt a kevés fény miatt eleve pengeélen táncolunk a záridővel, másrészt ha part közelében vagyunk, a hullámzás és az áramlatok igen könnyen megmozgatnak minket, a kezünkben lévő géppel együtt, akár lábon állunk, akár a vízben lebegünk. Jó tehát, ha stabilizátoros gépben gondolkodunk (bár a témát ez sem fagyasztja meg).
Mivel a víz a leginkább a vörös, a legkevésbé a kék hullámhosszú fényt szűri meg, így minél lentebb jutunk, annál inkább elkékül a „táj”. Ha természetes színeket is szeretnénk, fontos, hogy vakunk is legyen. A kompakt gépek beépített vakuja azonban – mint a tesztfotókon is látható – túl közel található az objektívhez, így „havazást” láthatunk a fotókon, vagyis a vízben lebegő részecskékről visszaverődő fény csúnya fehér foltokat hagy a képen. (Ha komolyan gondoljuk, külső vízálló vaku beszerzését nem kerülhetjük el.)
A felszínhez nem fogható színhatások miatt előnyös, ha olyan fényképezőgéppel fotózunk, amely támogatja a RAW formátumot. Az utófeldolgozás során ezzel könnyebb és precízebb lesz a munka.
Mindezekből látszik, hogy a kompakt fényképezőgépek javarészt csak kompromisszumosan lesznek használhatók a víz alatt. Nincs RAW formátum, viszonylag kicsi a jó képminőséget adó érzékenység, a beépített vaku többnyire nagyon közel van az optikához.
S még egy fontos dolgot nem szabad elfelejtenünk: a vízálló fényképezőgép nem ugyanaz, mint a búvártokos fényképezőgép. Előbbi elmerül a vízben, utóbbi felúszik a felszínre (a tokot úgy alakítják ki, hogy a benne lévő géppel együtt az átlag sűrűsége kisebb legyen, mint a vízé).
A mezőny
Idei tesztünkre a szokásos gyártók termékei érkeztek hozzánk, így megtalálhatók a Panasonic, a Pentax, az Olympus és a Fujifilm fényképezőgépei. Ezeken túl idén a Canon-tól, a Sony-tól és a Nikon-tól is kaptunk egy-egy versenyzőt.
Igazán nagy örömünkre szolgált, hogy sikerült egy Olympus PEN-t is a víz alá vinni. Sajnos külső vakunk ehhez a rendszerhez sem volt.
Az egyes fényképezőgépekről a következő oldalakon írunk részletesebben, de ez előtt még tegyünk egy összehasonlítást a kompakt gépek között:
(A teljes táblázat megtekintéséhez kattintson IDE!)
|
---|
Felbontás |
Érzékenység |
Objektív |
Stabilizátor |
Videófelvétel |
LCD |
Nagy betekintési szögű LCD |
GPS |
AF segédfény |
LED fény |
HDMI kimenet |
Képi effektek |
Vízállóság |
Ütésállóság (leejtés) |
Egyéb |
Ár |
Canon PowerShot D20 | Fujifilm FinePix XP30 | Fujifilm FinePix XP150 | Nikon Coolpix AW100 | Olympus TOUGH TG-620 | Panasonic Lumix DMC-FT4 | Panasonic Lumix DMC-FT20 | Pentax Optio WG-2 | Sony Cyber-shot DSC-TX20 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Felbontás | 12 Mpixel | 14 Mpixel | 14 Mpixel | 16 Mpixel | 12 Mpixel | 12 Mpixel | 16 Mpixel | 16 Mpixel | 16 Mpixel |
Érzékenység | ISO 100-3200 | ISO 100-3200 | ISO 100-3200 | ISO 125-3200 | ISO 100-6400 | ISO 100-1600 | ISO 100-1600 | ISO 125-6400 | ISO 125-3200 |
Objektív | 28-140mm f/3,9-4,8 |
28-140mm f/3,9-4,9 |
28-140mm f/3,9-4,9 |
28-140mm f/3,9-4,8 |
28-140mm f/3,9-5,9 |
28-128mm f/3,3-5,9 |
25-100mm f/3,9-5,7 |
28-140mm f/3,5-5,5 |
25-100mm f/3,5-4,6 |
Stabilizátor | Igen | Igen | Igen | Igen | Igen | Igen | Igen | – | Igen |
Videófelvétel | FullHD | HD | FullHD | FullHD | FullHD | FullHD | HD | FullHD | FullHD |
LCD |
3″, 460e képpont | 2,7″, 230e képpont | 2,7″, 230e képpont | 3″, 921e képpont | 3″, 460e képpont | 2,7″, 230e képpont | 2,7″, 230e képpont | 3″, 460e képpont | 3″, 921e képpont érintésérz. |
Nagy betekintési szögű LCD | Igen | – | – | Igen | Igen | Igen | – | Igen | Igen |
GPS | Igen | Igen | Igen | Igen | – | Igen | – | WG-2 GPS-ben | – |
AF segédfény | Igen | – | – | Igen | – | Igen | Igen | Igen | Igen |
LED fény | – | Igen | Igen | – | Igen | Igen | – | Igen | Igen |
HDMI kimenet | Igen | – | Igen | Igen | Igen | Igen | – | Igen | Igen |
Képi effektek | Igen | – | – | Igen | Igen | – | – | – | Igen |
Vízállóság | 10m | 5m | 10m | 10m | 5m | 12m | 5m | 10m | 5m |
Ütésállóság (leejtés) | 1,5m | 1,5m | 2m | 1,5m | 1,5m | 2m | 1,5m | 1,5m | 1,5m |
Egyéb | Manuális élességállítás, Slow motion videófelvétel (640×480 120fps, 320×240 240 fps) | Panoráma 3 képből | Motion panorama 360 fok, Pro Low Light mód, HDR | Easy panorama 180 és 360 fok, képlapozás oldalra döntésre | Panoráma, árnyék kompenzáció | 3D fotó, manuális mód (rekesz és zársebesség), miniatűr képeffekt | miniatűr képeffekt | árnyék és csúcsfény korrekció | 3 féle rekeszérték, 3D fotó, Sweep Panorama és 3D Sweep Panorama |
Ár | 105 eFt | 45 eFt | 77 eFt | 86 eFt | 70 eFt | 120 eFt | 58 eFt | 90 eFt | 110 eFt |
A helyszín
A budapesti Campona bevásárlóközpontban lévő Tropicarium jóvoltából a gépeket a cápaakváriumba merülve próbáltuk ki. A fotózás során Selmeczi Dániel, búvár, természetfotós nyújtott szakmai segítséget.