Vízálló fényképezőgépek – 2012

0

Bevezető

Az emberben mindig ég a vágy, hogy megossza másokkal élményeit. Sokféle módja lehet ennek, egyike a fotózás, ahol az általunk látottakat (vagy látni kívántakat) mutatjuk be vizuális módon. A fényképezés a digitális fényképezőgépek elterjedésével óriási méreteket öltött, s ma már nem jelent problémát egy hosszabb túrára is gépet választani.
Nem ennyire egyszerű a helyzet azonban, ha víz alatt kívánunk fotózni. Bár a fizika ugyanaz, sajnos nem teljesen hasonlítható össze a víz alatti fotózás a szárazföldivel.

Sokan el sem tudják képzelni, hogy milyen rengeteg fényt vesz el a víz. Már 1 méteres mélységbe is csak fele annyi fény jut le, mint ami a felszínen található. Ebből adódik, hogy a víz alatti fotózáshoz komoly fényérzékenységre van szükség. Rögtön fel is írhatjuk első pontunknak, hogy a gép nagy érzékenységre legyen képes (minimum ISO800, de ajánlott az ISO1600). Ezt a kritériumot egyébként mindegyik gép teljesíti.

Fontos még, hogy lehetőleg jó fényerejű optika legyen a gépben, bár e téren igazán minimális eltéréseket találunk a kompaktok között, a jó fényerőt a prizmás optikai kialakítás és a szűk hely miatt igazából el is felejthetjük).

Nem árt, ha a gép optikai vagy szenzor stabilizációval is rendelkezik. Aki nem próbálta, hajlamos azt hinni, hogy a vízben könnyebb nem berázni a gépet, mint a felszínen. Ez azonban nem teljesen igaz. Egyrészt a víz alatt a kevés fény miatt eleve pengeélen táncolunk a záridővel, másrészt ha part közelében vagyunk, a hullámzás és az áramlatok igen könnyen megmozgatnak minket, a kezünkben lévő géppel együtt, akár lábon állunk, akár a vízben lebegünk. Jó tehát, ha stabilizátoros gépben gondolkodunk (bár a témát ez sem fagyasztja meg).

Mivel a víz a leginkább a vörös, a legkevésbé a kék hullámhosszú fényt szűri meg, így minél lentebb jutunk, annál inkább elkékül a “táj”. Ha természetes színeket is szeretnénk, fontos, hogy vakunk is legyen. A kompakt gépek beépített vakuja azonban – mint a tesztfotókon is látható – túl közel található az objektívhez, így „havazást” láthatunk a fotókon, vagyis a vízben lebegő részecskékről visszaverődő fény csúnya fehér foltokat hagy a képen. (Ha komolyan gondoljuk, külső vízálló vaku beszerzését nem kerülhetjük el.)
A felszínhez nem fogható színhatások miatt előnyös, ha olyan fényképezőgéppel fotózunk, amely támogatja a RAW formátumot. Az utófeldolgozás során ezzel könnyebb és precízebb lesz a munka.

Mindezekből látszik, hogy a kompakt fényképezőgépek javarészt csak kompromisszumosan lesznek használhatók a víz alatt. Nincs RAW formátum, viszonylag kicsi a jó képminőséget adó érzékenység, a beépített vaku többnyire nagyon közel van az optikához.
S még egy fontos dolgot nem szabad elfelejtenünk: a vízálló fényképezőgép nem ugyanaz, mint a búvártokos fényképezőgép. Előbbi elmerül a vízben, utóbbi felúszik a felszínre (a tokot úgy alakítják ki, hogy a benne lévő géppel együtt az átlag sűrűsége kisebb legyen, mint a vízé).

A mezőny

Idei tesztünkre a szokásos gyártók termékei érkeztek hozzánk, így megtalálhatók a Panasonic, a Pentax, az Olympus és a Fujifilm fényképezőgépei. Ezeken túl idén a Canon-tól, a Sony-tól és a Nikon-tól is kaptunk egy-egy versenyzőt.
Igazán nagy örömünkre szolgált, hogy sikerült egy Olympus PEN-t is a víz alá vinni. Sajnos külső vakunk ehhez a rendszerhez sem volt.

Az egyes fényképezőgépekről a következő oldalakon írunk részletesebben, de ez előtt még tegyünk egy összehasonlítást a kompakt gépek között:

(A teljes táblázat megtekintéséhez kattintson IDE!)

 
 
Felbontás
Érzékenység
Objektív
 
Stabilizátor
Videófelvétel
LCD
 
Nagy betekintési szögű LCD
GPS
AF segédfény
LED fény
HDMI kimenet
Képi effektek
Vízállóság
Ütésállóság
(leejtés)
 
 
Egyéb
 
 
Ár
Canon PowerShot D20 Fujifilm FinePix XP30 Fujifilm FinePix XP150 Nikon Coolpix AW100 Olympus TOUGH TG-620 Panasonic Lumix DMC-FT4 Panasonic Lumix DMC-FT20 Pentax Optio WG-2 Sony Cyber-shot DSC-TX20
Felbontás 12 Mpixel 14 Mpixel 14 Mpixel 16 Mpixel 12 Mpixel 12 Mpixel 16 Mpixel 16 Mpixel 16 Mpixel
Érzékenység ISO 100-3200 ISO 100-3200 ISO 100-3200 ISO 125-3200 ISO 100-6400 ISO 100-1600 ISO 100-1600 ISO 125-6400 ISO 125-3200
Objektív 28-140mm
f/3,9-4,8
28-140mm
f/3,9-4,9
28-140mm
f/3,9-4,9
28-140mm
f/3,9-4,8
28-140mm
f/3,9-5,9
28-128mm
f/3,3-5,9
25-100mm
f/3,9-5,7
28-140mm
f/3,5-5,5
25-100mm
f/3,5-4,6
Stabilizátor Igen Igen Igen Igen Igen Igen Igen Igen
Videófelvétel FullHD HD FullHD FullHD FullHD FullHD HD FullHD FullHD
LCD
 
3″, 460e képpont 2,7″, 230e képpont 2,7″, 230e képpont 3″, 921e képpont 3″, 460e képpont 2,7″, 230e képpont 2,7″, 230e képpont 3″, 460e képpont 3″, 921e képpont
érintésérz.
Nagy betekintési szögű LCD Igen Igen Igen Igen Igen Igen
GPS Igen Igen Igen Igen Igen WG-2 GPS-ben
AF segédfény Igen Igen Igen Igen Igen Igen
LED fény Igen Igen Igen Igen Igen Igen
HDMI kimenet Igen Igen Igen Igen Igen Igen Igen
Képi effektek Igen Igen Igen Igen
Vízállóság 10m 5m 10m 10m 5m 12m 5m 10m 5m
Ütésállóság (leejtés) 1,5m 1,5m 2m 1,5m 1,5m 2m 1,5m 1,5m 1,5m
Egyéb Manuális élességállítás, Slow motion videófelvétel (640×480 120fps, 320×240 240 fps) Panoráma 3 képből Motion panorama 360 fok, Pro Low Light mód, HDR Easy panorama 180 és 360 fok, képlapozás oldalra döntésre Panoráma, árnyék kompenzáció 3D fotó, manuális mód (rekesz és zársebesség), miniatűr képeffekt miniatűr képeffekt árnyék és csúcsfény korrekció 3 féle rekeszérték, 3D fotó, Sweep Panorama és 3D Sweep Panorama
Ár 105 eFt 45 eFt 77 eFt 86 eFt 70 eFt 120 eFt 58 eFt 90 eFt 110 eFt

A helyszín

A budapesti Campona bevásárlóközpontban lévő Tropicarium jóvoltából a gépeket a cápaakváriumba merülve próbáltuk ki. A fotózás során Selmeczi Dániel, búvár, természetfotós nyújtott szakmai segítséget.