Az egész az 1-2 megapixeles kompaktokkal kezdődött. Ujjongtunk, büszkén mutogattuk barátainknak, bár akkor a filmre fotózók még lesajnálták a kicsi felbontás miatt. Ma, kevesebb mint egy évtizeddel később egy 13 megapixeles gép sem elérhetetlen nem beszélve a profik 20, illetve a hátfalak akár 60 megapixeles felbontásáig. De hol a határ? Meddig éri meg fizetni a plusz érzékelődarabkákért? Számoljunk egy kicsit. Tudjuk azt, hogy egy fénykép előhívásakor kisebb képeket 300 dpi felbontással (300 képpont van egy hüvelyk hosszúságú vonalon, azaz 2,54 cm-en), viszont nagyobb képekhez, amiket nem közelről nézünk elég a 150 dpi felbontás is. Tehát, ha elosztjuk a fényképezőnk által készített kép felbontását (pl. 4000 pixel * 3000 pixel=12 megapixel) a 300 dpi-vel, megkapjuk, hogy hány hüvelyk lesz a mérete a képnek, amit maximálisan elő tudunk hívni (4000/300=13,33 hüvelyk, 3000/300=10 hüvelyk, így a kép 300 dpi felbontású mérete: 33,87 cm * 25,4 cm). Ha 10×15 cm-ig hivatjuk elő a képeinket, akkor a 300dpi felbontással érdemes, hiszen azt közelről nézzük, de az A4-es méretet (kb 20x30cm)már 150dpi-vel hívható, így az előző példa alapján a 12 megapixeles képből már egy A2-es nagyítás is jó eredményt hoz. Segítségül álljon itt egy táblázat, hogy hány megapixelből mekkora kép hívható 150 illetve 300 dpi felbontással: De valójában mire is van szükségünk? Papírképre? Mert akkor a fentiek alapján gondolkodjunk. Vagy csak monitoron (TV-n) mutogatjuk a képeinket? Hiszen akkor 1024*768, 1280*1024… vagy hasonló felbontás is elvileg elég lenne. Netán webre töltjük fel, de csak 600*400 pixeles méretben? A témaadó írás
NÉPSZERŰ CIKKEK
A Magyar Optikai Művek fényképezőgépei
Remek kisfilm a magyar fényképezőgépekről. Szalatnyai István, alias PistiK100D olvasónk kiváló kisfilmet készített a MOM történetéről, történelméről, az általuk gyártott fényképezőgépekről, a Momikom...
Ennyire rázza be a gépet csak egy redőnyzár!
A DSLR-ek elterjedésével egyre több gyártó tette lehetővé az exponálás előtti előzetes tükörfelcsapást, azaz az MLU-t (Mirror Lock-up). Tették mindezt azért, mert az első...
360 fokos panoráma time-lapse démon
24 órás készenlét, teljes 360 fokos látószög, precíz időzítés, időjárásálló kialakítás, automatizált működés. „Csupán” ennyit kellett megoldani
Alapfokon: Amikor a fehér nem fehér
Digitális fényképezőgéppel előfordulhat, hogy a fotózott fehér hullámok kékes, sárgás színűek lesznek. Ennek oka és javításának módszere olvasható jelen cikkünkben.
Heti Fortepan – 3. Város a határon – Szűcs Lóránd mérnök privát fotói Nagyváradról
Szocialista ringlispíl, fekete-fehér majális, baráti kirándulások és családi utazások egy egyre inkább elreteszelt világban, a semmiből kinövő panelnegyedek vonalas esztétikája: csak néhány évtizeddel ezelőtti, mégis alig ismert számunkra az a Nagyvárad, amibe egy amatőr fotós lencséjén keresztül leshetünk be, bepillantva a Ceaușescu alatti magyar polgárság hétköznapjaiba.
TOVÁBBI
- All
- alapfokon
- állványok
- blogszemle
- digitális sötétkamra
- előkészületben
- Featured
- fényképezőgépek
- fotóelmélet
- fotónyomtatók
- fotótörténelem
- fotózz!hu
- friss áru
- interjúk
- képgyűjtemény
- kiállítások
- kiegészítők
- könyvek
- mobilfotózás
- objektívek
- okostelefonok
- pályázatok
- photokina 2006
- pletyka
- projektorok
- szkennerek
- szoftverek
- táskák
- technológiák
- témák fotózása
- Tesztfotók
- tippek>haladóknak
- tippek>kezdőknek
- tudósítások
- videó
- világítástechnika
- ultrakompakt
- kompakt
- ultrazoom
- prémium kompakt
- vízálló - strapabíró
- kompakt jellegű MILC
- SLR jellegű MILC
- belépő szintű tükörreflexes
- profi MILC
- középkategóriás tükörreflexes
- profi tükörreflexes
Bővebben