Ahogy a tegnapelőtt esti bejegyzésben említettem az idei Photokinás programunk a Panasonic rendezvényével indult. A szokásos teljes fotó-videó termékpalettát bemutató előadás maraton helyett tegnap csak egyetlen órányi sajtótájékoztatón kellett túlessünk, hiszen a Photokina idei sztárja a Panasonicnál az új Micro System sorozat első tagja a Panasonic Lumix G1. Mint arról augusztus elején beszámoltunk, a Panasonic és az Olympus, a Négyharmados rendszer legfontosabb támogatói kidolgozták a Micro FourThirds rendszert, ami kisebb bajonettel, tükör nélkül, de az eredeti érzékelőmérettel biztosítja, hogy a jelenlegi tükörreflexes gépeknél jelentősen kisebb és könnyebb fényképezőgépeket építsenek. Az Olympus egyelőre még nem osztotta meg a terveit a nagyvilággal, de a Panasonic szinte azonnal bejelentette az első Micro FourThirds rendszerű gépét a Lumix G1-et. Mivel a fényképezőgép nem rendelkezik felcsapódó tükörrel, a G1-et a kinézete ellenére sem hívhatjuk tükörreflexes fényképezőgépnek, helyette a cserélhető objektíves rendszer kifejezést kell használjuk. Az előadásokból kiderült, hogy a cél azon vásárlók megnyerése, akik a kompakt fényképezőgépek képminőségénél és kötöttségénél jobbra vágynak, de nem tudják elfogadni a bonyolultabb működést és a nagyobb tömeget (példának a hölgyeket hozták fel előszeretettel, nyilván rájuk gondolva készítették el a színváltozatokat is). Az előadások után a Toyota Motorsport kölni bázisára szállítottak bennünket, ahol elkezdődhetett a gép rövid próbája. A Panasonic a Toyota egyik legnagyobb támogatója az autósportokban, így némi betekintést kaptunk a Toyota Forma1-es csapatának életébe, és az egyik szerelőcsarnokban megtaláltuk a Panasonic rendezvényekre jellemző robbantott és vágott fényképezőgépeket is a hozzájuk tartozó technológiai magyarázatokkal együtt. A Lumix G1-et kézbe véve az első gondolatom az volt, hogy ez nem is olyan könnyű. Maga a váz, tömegre a legkönnyebb DSLR vázakat idézi, ami ha úgy vesszük, akkor akár előny is lehet, hiszen stabilabban fogható. A könnyítés elsősorban az objektíven érződik, ami tényleg nagyon pici. Ez volt a második észrevételem. Mivel az előadáson többször is kiemelték, hogy új, 60 kép/mp-es frissítésű 1,4 millió pixelesnek megfelelő EVF került a gépbe (480e valós pixel időmultiplexelt megjelenítéssel – Birdie), ezért bekapcsolás után ez volt az első amit megnéztem. És tényleg. Szédületesen jó a minősége, részletgazdag és valóban elég sűrűn frissül (bár szabad szemmel én nem tudom megállapítani, hogy ez másodpercenként 30 vagy 60 kép). A Panasonic a könnyű kezelhetőséget az iA vagyis Intelligens Auto mód beépítésével oldotta meg. Tehette, hiszen a cserélhető objektívet és a nagyobb, négyharmados méretű érzékelőt leszámítva ez a gép úgy viselkedik, mint bármelyik komolyabb kompakt. A tükör elhagyása miatt a fázis érzékelős AF szóba sem jöhetett, így a kompaktoknál használatos kontraszt érzékelős fajtából kellett kihozni a legtöbbet. A feladatot a Panasonic mérnökei szenzációsan oldották meg: az élességállítás szinte minden esetben alig néhány tized másodperc, pedig voltak elég gyengén megvilágított helyek is. Mint azt a technológiai ismertetőben megtudtuk, a gyors élességállítás alapja a gyorsabb kiolvasású LiveMOS érzékelő (Panasonic saját fejlesztés), amivel másodpercenként 60× tudnak képet kiolvasni a szenzorról. Ez biztosítja, hogy nagyon gyorsan tudjon állítani és ellenőrizni a rendszer. Nyilván ehhez kell egy gyors képfeldolgozó rendszer is, ami a G1-ben a Venus Engine HD. Az automatikus élességállítás természetesen csak az ezt támogató objektívekkel működik (eddig kettő Micro FourThirds és kb. fél tucat FourThirds objektív adapterrel), a többi objektívnél manuális élességállítás lesz elérhető. A kézi élességállítás elég jól használható, mivel az állítás közben a kép középső része kinagyítva (nem interpolált, hanem valódi nagyítás) jelenik meg, a nagyítás mértéke ráadásul még módosítható is. Az egyik pulton találtam egy adaptert, amivel a Négyharmados objektíveket is fel lehetett tenni a gépre. Természetesen kipróbáltam, és úgy tűnik, hogy az élességállítás a Micro rendszerű objektívekhez hasonlóan gyors. Feltételezem, hogy valamivel lassabb lesz, mert a Micro FourThirds bajonetten az egyik extra érintkező pont az élességállítást hivatott támogatni. Sajnos a fényképezőgéppel készült képeket VGA-nál nagyobb felbontásban nem közölhetjük. Az egyik képen egy olyan G sorozatú gép szerepel, aminek a tetején egy sztereo mikrofon látható: ez a G1 HD videót is rögzítő utódjának/változatának a mintája, amit egyelőre csak üvegbúra alatt mutogattak.
NÉPSZERŰ CIKKEK
Kezdő fotós vagy? Akkor ennek az okosalkalmazásnak biztos hasznát veszed!
A Canon tegnap tartotta hazánkban a Canon EOS rendszer bevezetésének 30. évfordulóját, amely az EOS 650 filmes SLR 1987. mácius 2-ai bemutatásával indult.
A 30...
Objektív szűrőkről – egyszerűen
A Pixinfo működése óta már többször kaptunk olyan e-mailt, amelyben a kedves Olvasók hiányolják a kezdőknek szóló, egyszerűbb nyelvezetű cikkeket. Bizony igazuk is van, így most szeretnénk pótolni ebbéli hiányosságunkat egy könnyen megérthető, a fotózással most ismerkedőknek szánt cikkel, amelyben a különböző szűrőket mutatjuk be.
Alapfokon: Objektívek – Zoom
A különböző gyújtótávolságok használatáról, jellemzőikről, az optikai és a digitális zoomról kell néhány szót ejtenünk.
Így kapcsolhatod be a Sony full-frame MILC-ed szimulált élőképét
Vakut, vagy vakukioldót használsz, de szeretnéd látni az expozíció szimulált élőképet? Itt a megoldás!
Heti Fortepan – 4. Tóth József Füles humoros reklámplakátjai az 1970-80-as évekből
A műterem a mosókonyhában volt, a (sztár)manökenek saját magukat sminkelték és Photoshop híján fénykép csak arról születhetett, ami ténylegesen összerakva, legyártva ott állt a kamera előtt. Az idén nyolcvan éves Tóth József Füles mesél a Fortepanra felkerült korabeli reklámfotóiról, amelyekkel szinte új műfajt teremtett.
TOVÁBBI
- All
- alapfokon
- állványok
- blogszemle
- digitális sötétkamra
- előkészületben
- Featured
- fényképezőgépek
- fotóelmélet
- fotónyomtatók
- fotótörténelem
- fotózz!hu
- friss áru
- interjúk
- képgyűjtemény
- kiállítások
- kiegészítők
- könyvek
- mobilfotózás
- objektívek
- okostelefonok
- pályázatok
- photokina 2006
- pletyka
- projektorok
- szkennerek
- szoftverek
- táskák
- technológiák
- témák fotózása
- Tesztfotók
- tippek>haladóknak
- tippek>kezdőknek
- tudósítások
- videó
- világítástechnika
- ultrakompakt
- kompakt
- ultrazoom
- prémium kompakt
- vízálló - strapabíró
- kompakt jellegű MILC
- SLR jellegű MILC
- belépő szintű tükörreflexes
- profi MILC
- középkategóriás tükörreflexes
- profi tükörreflexes
Bővebben