Mint ahogyan hírünkben is beszámoltunk róla, az Adobe MAX 2011 konferencián bemutatták az új, még fejlesztés alatt álló Image Deblur plugint. Az azóta több, mint egymillióan megtekintett mintavideóból azonban sok minden nem derült ki. Az persze látszott, hogy milyen hatékony tud lenne az algoritmus, a neki tetsző képeken. Miért írom azt, hogy a neki tetsző képeken? Mert még nem tökéletes az algoritmus. Bár attól tartok, ez később sem lesz 100%-os. Emlékezzünk vissza a Photoshop CS5 megjelenése előtti nagy szenzációra, a Content Aware Fill-ről (avagy a tartalom megőrző kitöltésről vagy törlésről), amely csodásan képes automatikus retusálásra anélkül, hogy a képtartalom hiányzó részeit kézzel kellene kitölteni. Biztos vagyok azonban abban, hogy a CS5 demó változatának megjelenését követően nem én voltam az egyetlen fotós, aki csalódott az alkalmazásban. Rengeteg sok képen próbáltam ki, s csak viszonylagos sikert lehetett elérni. Lassan persze ki lehet tapasztani, hogy mely képeket szereti az algoritmus és hol fog elvérezni, de attól tartok, az Image Deblur is valami ilyesmi működésű lesz. A tegnapelőtt megjelent Adobe blogbejegyzésben a szoftveróriás embere is elismerte, hogy szintetikus (vagyis nem valóban a fényképezőgép berázásával létrehozott) képet használtak fel a demózáshoz, mivel még vannak gondok az algoritmussal. De hogyan is működik mindez? Az emberi kéz remeg. Ez tény. Minél hosszabb záridővel és minél nagyobb gyújtótávolsággal dolgozunk, annál nagyobb az esélye, hogy a kvázi véletlenszerű kézremegés a fényképezőgép berázását fogja eredményezni. Az ilyen képek elmosódottak, sokszor hasonló hatást adva, mint a PS Motion Blur effektje. Az algoritmus tulajdonképpen ezt próbálja visszafelé megoldani. Az elmosódott, elmozdult részeket állítja helyre azáltal, hogy első körben analizálva a fotót megpróbálja megállapítani, hogy milyen irányú és milyen mértékű elmozdulás történt. A jelenlegi fázisban álló modul persze annál jóval okosabb, minthogy csak egyszerű lineáris elmozdulást ismerjen fel. Működik már a kézremegéshez hasonló, kacskaringós utat bejárt berázásnál is. Azt azonban sejthetjük, hogy a képek berázása sokféle lehet. Ha nagyon remeg a kezünk (pl. erős szélben), vagy nagyon hosszú záridővel dolgozunk, előfordulhatnak többszörös, sőt cirkuláris berázások is, amelyekkel egyelőre nem boldogul az algoritmus. Arról nem is beszélve, hogy a bemozdulással egyenesen nem tud mit kezdeni, s annyira meg is zavarja a módszert, hogy a szimpla berázást sem tudja orvosolni (berázás: gép elmozdításából adódó elmosódás, bemozdulás: a téma mozgása következtében történt elmosódás). Ezen felül problémát okoz még a véletlenszerű képzaj is, ami szintén nehezíti az elmozdulás felismerését. Jelenleg tehát ott tart a történet, hogy a viszonylag egyszerűbb, nem cirkuláris berázásokat statikus képtartalomnál már tudják orvosolni, de a munka java része még hátra van, ahogyan a bejegyzésük végén is jelzik: our work has just begun. Mi mindenesetre nagyon drukkolunk nekik, hiszen jól tudjuk, sok-sok igazán kifejező fotográfiát tesz tönkre a berázás. Ugyanakkor azt is hangsúlyoznunk kell, hogy ez a szoftveres korrekció soha sem lesz kiváltója az optikai vagy szenzor stabilizálásnak, csupán ad egy esélyt arra, hogy ha mégsem sikerült a kép, még kezdhessünk vele valamit.
NÉPSZERŰ CIKKEK
Fotóművész leszek: FIAP és PSA fokozatokról nagyvonalakban
A fotópályázatok többsége nyílt kiírású, így ebből a szempontból akár egy újdonsült tehetségnek is lehet jó napja és szép eredményeket érhet el a hazai vagy nemzetközi megmérettetéseken. „Gipsz Jakab, többszörös díjnyertes fotós”, a titulus jól mutat majd portfóliónkban, vagy a névjegyünkön, de mi a helyzet ha ennél többet szeretnénk és a „Gipsz Jakab fotóművész” címre, netán valami nemzetközileg is jegyzett elismerésre vágyunk?
Itt az új esküvőfotó őrület? Animált esküvőfotó!
Nincs új a nap alatt - szokták mondani, pedig valójában mindig van valakinek egy korszak alkotó ötlete.
Most éppen Jeffrey L Bennett ötlete indíthat el...
Hogyan készül egy profi figura fotó? Less be a kulisszák mögé!
Hát valahogy így...
Három vakus trükk a kreatív képek készítéséhez
Egy jó képhez sokszor kevés a jó látásmód és a megfelelő kompozíció. A fények alapjaiban ronthatnak el egy képet, de ugyanúgy különleges képhatást is...
Hét ellenérv a MILC-ekkel szemben – és cáfolatuk
Pierre T. Lambert megrögzött DSLR fan és most jól beolvas a MILC-ek ellen...
TOVÁBBI
- All
- alapfokon
- állványok
- blogszemle
- digitális sötétkamra
- előkészületben
- Featured
- fényképezőgépek
- fotóelmélet
- fotónyomtatók
- fotótörténelem
- fotózz!hu
- friss áru
- interjúk
- képgyűjtemény
- kiállítások
- kiegészítők
- könyvek
- mobilfotózás
- objektívek
- okostelefonok
- pályázatok
- photokina 2006
- pletyka
- projektorok
- szkennerek
- szoftverek
- táskák
- technológiák
- témák fotózása
- Tesztfotók
- tippek>haladóknak
- tippek>kezdőknek
- tudósítások
- videó
- világítástechnika
- ultrakompakt
- kompakt
- ultrazoom
- prémium kompakt
- vízálló - strapabíró
- kompakt jellegű MILC
- SLR jellegű MILC
- belépő szintű tükörreflexes
- profi MILC
- középkategóriás tükörreflexes
- profi tükörreflexes
Bővebben