Egami érdekes szabadalomról ír blogjában, mely jelentősen csökkentheti az objektívek méretét, de fényerejük is nőhet ennek következtében. A Sony egyik szabadalmát tűzte napirendre a japán Egami, mely homorú képérzékelőkkel foglalkozik. A fényképezés őskorától kezdődően alapvetően sík fényérzékeny felületeket alkalmazunk, pedig igazság szerint sokkal kézenfekvőbb lenne a homorú képérzékelés, hiszen az emberi szem is ilyen felépítésű. A természettől ellesett megoldások pedig általában jól működnek. De miért is van szükség a homorú képérzékelőre? Miért nem jó a sík felület? Mint ahogy sok olvasónk már biztosan saját szemével is tapasztalta, a síkra leképezés tökéletes minőségben bizony nehéz. Főként olcsó, gyenge objektívvel rendelkező „szappantartó” kompakt gépeknél jelentkezik sűrűbben az asztigmatizmus hatása, amely a sarkokban lévő részletek „elkenődését” okozza. Ennek korrigálásához ugyanis több lencsetag szükséges, amelyet persze meg is kellene fizetni, de a nyomott árak ezt már nem teszik lehetővé (ugyan ki venne meg egy automata digitális fényképezőgépet 80e Ft-ért manapság…). Ha a képérzékelőnk homorú felületű, akkor ezt a hatást eleve minimalizálhatjuk, hiszen nem síkra, hanem gömbfelületre kell leképezni, így akár aszférikus tag nélkül is tökéletes képet kaphatunk, ráadásul a kevesebb lencsetagnak köszönhetően még a fényerő és a feloldóképesség is javulhat. Az elmélet persze szép, de a puding próbája az evés. Márpedig a Sony szabadalma egyelőre csak elmélet. Jóllehet, az objektívek méretét és tervezési-gyártási költségét csökkentheti, s jótékony hatású a fényerőre és a méretre is, a megoldás újabb problémákat hoz. Egyrészt a homorú szenzorfelületek kialakítása jelenleg igen költséges lenne, másrészt a szenzorok fix homorúsága, fix gyújtótávolsága miatt csak egyféle gyújtótávolságnál adnak előnyt, így cserélhető objektíves gépeknél már alig hatékonyak. Fix objektíves prémium kompaktoknál azonban működőképes lehet a megoldás – legalábbis egyelőre elméletben ez látszik.
NÉPSZERŰ CIKKEK
Stúdióvakuk, fényformálók I.
Két részes sorozatunkban azok számára szeretnénk egy kis betekintést nyújtani a világítástechnika sűrű erdejébe, akik többet szeretnének foglalkozni a megvilágítással és nem érzik elegendőnek a hagyományos külső vakuk által elért eredményt. Első részünkben néhány termékkel ismerkedünk meg.
Így készíts borult időben naplementés (napfelkeltés) portrékat
Naplementés portréra van szükséged, de 40 méter vastag a felhőzet? Akkor sem kell kétségbe esned! Két dologgal tudjuk helyettesíteni a napfényt: kézi...
Hogyan készül egy profi figura fotó? Less be a kulisszák mögé!
Hát valahogy így...
A jó öreg villanópor
Manapság úgy nyúlunk a Xenon gázas vakuk után, mint ha mindig is léteztek volna. Pedig a XIX. században még villanóport használtak, amely nem csupán...
Lineáris elektromágneses motorok a fókuszmeghajtásban
Szakdolgozat címnek is beillene a bejegyzésünknek adott cím, pedig csupán egy érdekes technológiai blogposztot ajánlunk benne, ami nem is olyan nagyon komoly mélységű, mégis,...
TOVÁBBI
- All
- alapfokon
- állványok
- blogszemle
- digitális sötétkamra
- előkészületben
- Featured
- fényképezőgépek
- fotóelmélet
- fotónyomtatók
- fotótörténelem
- fotózz!hu
- friss áru
- interjúk
- képgyűjtemény
- kiállítások
- kiegészítők
- könyvek
- mobilfotózás
- objektívek
- okostelefonok
- pályázatok
- photokina 2006
- pletyka
- projektorok
- szkennerek
- szoftverek
- táskák
- technológiák
- témák fotózása
- Tesztfotók
- tippek>haladóknak
- tippek>kezdőknek
- tudósítások
- videó
- világítástechnika
- ultrakompakt
- kompakt
- ultrazoom
- prémium kompakt
- vízálló - strapabíró
- kompakt jellegű MILC
- SLR jellegű MILC
- belépő szintű tükörreflexes
- profi MILC
- középkategóriás tükörreflexes
- profi tükörreflexes
Bővebben