Bevezető
Nikon, vagy Canon? Örökös kérdés a fórumok hasábjain, melyre soha nem lehet egyértelmű választ adni. Persze nem gyártót kell választani, amikor új tükörreflexest vásárolunk, hanem rendszert, de ez a kettő sajnos szorosan összefonódik, mivel nem igen van átjárás a két legnagyobb cég termékpalettája között.
Legtöbbször azt szoktuk javasolni, hogy a leendő vásárlók a lehető legpontosabban próbálják összeszedni az igényeiket, majd nézzék meg az egyes vázak, illetve rendszerek szolgáltatásait, árait. Ezek után már „csak” mérlegelni kell, hogy a megkötendő kompromisszum mennyit ér forintosítva.
No igen, leírva ez szép és egyszerű, de a valóság sokszor komplikáltabb. Az adatlapokról ritkán derülnek ki komolyabb részletek, nehéz összevetni a gépek képességeit, ezért most megpróbáljuk összefoglalni a Canon EOS-50D és a Nikon D90 digitális tükörreflexes vázak főbb jellemzőit és szolgáltatásait, kiemelve azok előnyeit, vagy gyengeségeit. Ezzel szeretnénk megkönnyíteni azok döntését, akik a két gép között vacillálnak.
Képérzékelő
Canon EOS-50D
A szakma nagy meglepetésére a Canon egy lépésben, mintegy 50%-kal növelte a gép elődmodellhez viszonyított felbontását, rögtön átugorva a 12 Mpixeles lehetőséget, s elénk tárva a 15,1 millió képpontot. Azért, hogy a nagyobb felbontás miatt szükséges kisebb fizikai pixelek ne menjenek a képzaj és az érzékenység rovására, áttervezték a szenzort. A Canon sajtóközleménye szerint új technológiákat alkalmaztak, újratervezték a fotodiódákat, s csökkentették a mikrolencsék közötti távolságot, ezzel is több fényt gyűjtve a pixelekre.
Hogy ennek mi lesz a kézzel fogható, pontosabban képen látható hatása, az egyelőre rejtély, de amint hozzájutunk egy kipróbálható változathoz, beszámolunk majd róla.
A CMOS szenzor mérete tizedmilliméterrel nőtt az EOS-40D-éhez képest, de a 22,3×14,9 mm továbbra is közelítőleg 1,6×-es képkivágás faktort eredményez.
Az érzékenység használható tartománya ISO100-12800, melyből ISO100-3200 között 1/3 lépésekben választhatunk nekünk szükséges értéket, ezen felül pedig ISO6400 és ISO12800 áll rendelkezésünkre.
A szenzor analóg adatait 14 bites A/D konverter digitalizálja.
Nikon D90
Sokak legnagyobb örömére a Nikon végre az alsóbb középkategóriában is áttért a CMOS szenzorra. A Nikon D90-be új fejlesztésű képérzékelő került.
A CMOS szenzor felbontása 12,3 millió pixel, legalábbis ami a képalkotásban hasznosan részt is vesz. Mérete 23,6×15,8 mm, amely – DX formátumról lévén szó – közelítőleg 1,5×-es képkivágás faktort jelent. Azonos gyújtótávolságú objektívnél tehát a Nikon D90-nek nagyobb látószöge marad meg, mint a Canon EOS-50D-nél.
Az érzékenységet ISO100 és ISO6400 között tudjuk változtatni, méghozzá a teljes tartományban 1/3 Fé lépésekben. Az igazsághoz az is hozzá tartozik, hogy az alapérzékenység ISO200, amely azt sejteti, hogy ISO100-nál nem feltétlenül fogunk jobb dinamikát és jel/zaj arányt kapni, mint ISO200-nál.
A képérzékelőre 12 bites A/D konvertert építettek.
Képérzékelő tisztítás
Canon EOS-50D
A szenzortisztítás már az EOS-40D-ben is megtalálható volt. Az EOS-50D-ben kicsit továbbfejlesztett változatot találunk, ahol újdonságként fluor bevonatot is alkalmaznak az antisztatikusság reményében, amely így még kisebb esélyt ad a porszemek odavonzására. Az EOS Integrated Cleaning System, vagy az integrált tisztító rendszer teljes módszerét persze már ismerhetjük: a képérzékelő előtt elhelyezett szűrőt nagy frekvenciával rázzák meg, hogy a porszemek leessenek róla, valamint egy ún. Dust Delete Data, vagyis kosz eltávolító adat rögzítését követően utólag szoftveres képjavításra is van lehetőség.
Nikon D90
Szintén nem újdonság a Nikon megoldása sem, jóllehet a Nikon D80 még nem rendelkezett ilyen funkcióval. A Nikon hasonló módszert alkalmaz, mint a Canon, megrezegteti az aluláteresztő antialias szűrőt, valamint eltárolhatjuk vele a szoftveres korrekcióhoz szükséges referencia adatokat is.
Kereső
Canon EOS-50D
Pentaprizmás, 0,95×-es nagyítással és 95%-os képlefedettséggel. Megegyezik a Canon EOS-40D-ével. A keresőben lévő normál (Ef-A) mattüveg cserélhető precíz (Ef-D, gravírozott ráccsal) és szuperprecíz (Ef-S, enyhén sötétebb, de méginkább matt kialakítású) mattüvegre.
Nikon D90
Szintén Pentaprizmás keresővel rendelkezik, melynek nagyítása 0,94×-es, lefedettsége pedig 96%-os. A mattüveg itt nem cserélhető.
A keresőben látható kép a kissé nagyobb szenzor miatt egy enyhén nagyobb a Nikon D90-nél, mint a Canon EOS-50D-nél (60% vs. 56% egy képzeletbeli 100%-os lefedettségű, 1×-es nagyítású kisfilmes géphez képest)
Élességállítás
Canon EOS-50D
Az EOS-40D-hez képest nem változtak az AF pontok. Továbbra is 9 AF mérőmező áll rendelkezésünkre, melyek mindegyike keresztszenzoros (f/5,6 fényerőtől). A középső ráadásul dupla precíz módban is működhet, ha a feltekert objektív minimum f/2,8 fényerejű.
Újdonság viszont az AF finomhangolása, vagyis a back és frontfókusz hibás objektívek kezelése. Sajnos csak egy finomhangolási érték tárolható el a gépben, nem adhatunk meg külön értéket egy objektív legkisebb és legnagyobb gyújtótávolságára, viszont a &plusm;20 értékben változtatható értéket 20 objektívhez külön-külön is megadhatjuk.
A fókuszmódok a szokásosak: egyszeri (One Shot), követő (AI Servo), illetve intelligens (AI Focus – automatikus átváltás egyszeri és követő között)
Az AF rendszer munkatartománya -0,5-18 Fé
Nikon D90
A Nikon D90 Multi-CAM 1000 nevű fókuszrendszere még a D80-ban debütált. A 2 éves AF rendszer azonban még manapság is megállja a helyét, igaz, vannak már nála komolyabbak is. A 9 fókuszpont közül csak a középső rendelkezik kereszt elrendezésű szenzorral. Dupla pontosságú mérőmezőről nem ír a Nikon. Különlegesség a 3D követés, amely a 420 pixeles RGB szenzor segítségével és a színinformációk felhasználásával képes a fókuszált tárgyak követésére.
Szintén nincs mód az autofókusz rendszer finomhangolására, annak ellenére, hogy a Nikon D300-ban ez szerepel, s sokan emiatt is hiányolták a Canon EOS-40D-ből. Most az EOS-50D megkapta ezt a szolgáltatást, viszont a D90-ből még hiányzik.
Az AF rendszer munkatartománya -1-19 Fé.
Zárszerkezet
A megbízhatóság terén nincs különbség az új Canon és Nikon modellek között, legalábbis a gyártók adatai szerint, hiszen mindkét gépnél 100.000 expozícióra tervezett (és tesztelt) redőnyzárról tesznek említést.
Sorozat
Canon EOS-50D
A nagyobb felbontás ellenére alig csökkent az új gép sorozat sebessége az elődhöz képest. Maximálisan 6,3 kép/mp sebességet érhetünk el gyors sorozat módban, de választhatjuk a kisebb, 3 kép/mp-es módot is. A puffer kapacitása 16 RAW kép.
Normál sorozaton kívül automatikus expozíciós sorozat és fehér-egyensúly sorozat használható.
Nikon D90
A Nikon D80 3 kép/mp-es sebessége ma már belépőszintű modelleknél is csak átlagosnak számít. A gyártónak ezért össze kellett szednie magát, s valami komolyabb értékkel kellett kiállnia a vásárlók elé. Úgy érzem ez sikerült is, hiszen a maximum 4,5 kép/mp már jó értéknek számít. Arra is van lehetőségünk, hogy 1-4 kép/mp között saját magunknak állítsuk be a szükséges sebességet.
Hagyományos sorozat módon felül Aktív D-lighting sorozat, fehér-egyensúly sorozat és vaku sorozat is használható.
LCD
Canon EOS-50D
A Nikon D300 és a Sony A700 megjelenésekor sokan irigykedtünk a kiváló minőségű, 3″-os, VGA felbontású, kristálytiszta képet adó LCD-re. Nos, úgy tűnik, a Canon gépek tervezői hasonlóan megirigyelték ezt a lehetőséget, így az EOS-50D-be már VGA felbontású változat került. A 3″-os kijelző nagy betekintési szögű (160 fok vízszintes irányban), a 640×480 pixeles képet pedig 920 ezer szubpixel alkotja (R és G és B képpontok összege).
A kijelző fényerejét 7 lépésben állíthatjuk.
Nikon D90
Nem csoda, hogy a Nikon a D90-be is a D300-ban már bemutatkozott Sony LCD-t építette. A VGA felbontású, 920.000 szubpixelből álló kijelző 170 fokos vízszintes betekintési szöggel rendelkezik, fényerejét szintén módosíthatjuk.
Vaku
Canon EOS-50D
Két külön gyártó, két teljesen eltérő vakurendszer. A Canon a saját E-TTL II rendszerét támogatja, így vakupapucsába is ilyen típusú rendszervakukat vár. Persze van lehetőség szinkronkábel csatlakoztatására is, valamint beépített vaku is rendelkezésre áll. Ez utóbb 13-as kulcsszámú (méter, ISO100), valamint 17 mm-es gyújtótávolságú objektív látószögének lefedésére képes.
Arra alkalmas vakut használva (SpeedLite 580EX II) a gépről is vezérelhetjük a vaku teljesítmény kompenzációját.
A maximális szinkronidő 1/250 mp.
Nikon D90
A Nikon az i-TTL rendszert fejleszti, ezt támogatja a Nikon D90 is. Beépített vakuja 12-es (manuális módban 13-as) kulcsszámú (ISO100, méter), a kivillantható terület 18 mm-es objektív látószögéhez hasonló. Külső vaku csatlakoztatásához vakupapucs szolgál, szinkron kimenetet nem találunk a D90-en. Vezeték nélküli rendszer működtetésére akár a beépített vaku is használható.
A maximális szinkronidő 1/200 mp.
Memóriakártya
Canon EOS-50D
A Canon egyelőre kitart a CompactFlash kártyák támogatása mellett, amely részben jó, részben rossz. Jó, mert egyelőre még az SD kártyákból nem készültek olyan nagy sebességű változatok, mint a CompactFlash-ből, ráadásul az EOS-50D-ben alkalmazott Digic 4 immár az UltraDMA nagy adatátivteli sebességű módot is támogatja (arra alkalmas kártyáknál). Rossz viszont azért, mert az SD/SDHC elterjedésével a CF kártyák ára már magasabb, mint a SecureDigital-é.
Nikon D90
A Nikon viszont már a D80-ban is SD kártyát használt, így nem meglepő, hogy a D90 SD és SDHC memóriakártyákat fogad. A SanDisk-kel való együttműködés eredménye, hogy már az új, 30 MB/s átviteli sebességű Extreme III memóriakártyákkal is tökéletesen elboldogul a gép (amely még kissé elmarad a Transcend 300×-os UDMA CompactFlash kártyájának 45 MB/s sebességétől).
Akkumulátor
Canon EOS-50D
Tovább él a Canon BP-511A Lítium-ion akkuja az EOS-50D-ben is. A 7,4V-os 1390 mAh kapacitású (10,3 Wh) akku helyett használhatunk BP-511, BP-511A és BP-514 akkukat is.
Az energiaszint visszajelzése sajnos maradt a 3 részre bontott: tele, félig, üres.
Nikon D90
A Nikon is kitart a már bevált modellnél, a D80-ban is használt EN-EL3e Lítium-ion akku 7,4V feszültségű, 1500 mAh kapacitású (11,1 Wh).
Az akkuállapot kijelzése 5 szegmensre bontott módszerrel történik, de a menüben százalékos pontossággal is ellenőrizhető az energiaszint és az elhasználódás mértéke.
Csatlakozók
Canon EOS-50D
A szokásos Hi-Speed USB 2.0 és AV kimeneteken kívül újdonságként jelent meg a HDMI mini aljzata, amely napjainkban elterjedőfélben lévő HD LCD tévéihez nyújtanak nagyfelbontású digitális kimenetet.
Természetesen nem hiányozhat a gépről az N3-as távkioldó és a vakuszinkron aljzata sem.
Bár nem a gépen található közvetlenül, de itt érdemes megemlíteni az opcionális portrémarkolatot is (BG-E2, BG-E2N), amely akár WiFi képességekkel és GPS csatlakoztatási lehetőséggel is szolgálhat (WFT-E3).
Nikon D90
Erről a gépről sem maradt le a HDMI csatlakozó, s a (most már) Hi-Speed USB 2.0 és AV és DC-bemenet aljzatai is elérhetők. Az MC-DC2 vezetékes távkioldó csatlakoztatására is van lehetőségünk.
A Nikon D90-hez is csatlakoztathatunk portrémarkolatot (MB-DB80), ez megegyezik a D80-nál bevezetettel.
GPS vevőt (GP-1) is csatlakoztathatunk a géphez, a vezetékes távkioldó csatlakozójánál.
Különleges szolgáltatások
Canon EOS-50D
Ahogy már az EOS-40D is, úgy az EOS-50D is támogatja a világos (kiégés közeli) részletek megmentésére szolgáló Highlight Tone Priority módot.
Szintén elérhető volt már az elődmodellben az élőkép (LiveView) is. Itt két újítást találunk: a gyors fáziskülönbség elvű élességállításon túl most már lehetőségünk van kontrasztérzékelésen alapuló élességállítás használatára is, amit arcfelismeréssel is kombinálhatunk. Ha éppen valakinek erre lenne szüksége a kompakt gépekből való áttéréshez, akkor már ez sem lehet akadály. Az élőképen egyébként maximum 10×-es nagyítást végezhetünk a precíz kézi élességállítás érdekében.
Bár más gyártóknál már régebb óta láthattunk ilyet, a Canonnál újdonság a hátsó LCD-re elhelyezhető QuickControl, ami a legfontosabb paraméterek gyors módosítására szolgál.
Szintén megszokott dolog már az Olympus tükörreflexeseinél, de a Canon EOS-50D-ben újdonság az objektívek peremsötétedés korrekciója. Ez a legtöbb Canon gyári objektív elmentett adataiból dolgozik. Más gyártók optikáival e funkció nem érhető el.
Az EOS-450D-be kerül be elsőként az EOS-50D-ben is megtalálható Auto Lighting Optimizer, vagyis az alulexponáltra sikerült felvételek felvilágosítása, feljavítása.
Kezdő fotósoknak lesz jó segítség a kreatív automatikus mód (Creative Auto), ahol pl. nem a rekeszérték közvetlen kiválasztásával, hanem egy csúszkával választhatjuk ki a nekünk tetsző háttérelmosást.
Négyféle mértékben választhatjuk ki a nagy érzékenységgel készült képek zajszűrését, míg korábban az EOS-40D-ben erre csak egy ki/bekapcsoló opció szolgált.
Ha szeretjük a jól feldolgozható RAW formátumot, de fogytán vagyunk a kártyahelynek, s tudjuk, hogy nem kívánjuk kihasználni a 15 Mpixel nyújtotta felbontást, élhetünk az sRAW szolgáltatással, amely 7, vagy 4 Mpixeles képeket ment el.
Ide kell persze sorolnunk a már korábban említett AF finomhangolást és az opcionális WiFi lehetőséget is.
Nikon D90
A D80-ban még nem szerepelt, de az elmúlt 2 évben sok-sok gépbe bekerült a főként sötét tónusok részleteit előcsalogató, immár a D90-ben is használható Aktív D-lighting.
Hasonló képpen újdonság az élőkép (LiveView) is, amelynél azonban csak kontraszt különbség elvű automatikus élességállítás használható (szemben a D300-zal, ahol fázis-különbség elvű is rendelkezésre áll). Arcfelismerés itt is elérhető. Kézi élességállításhoz az élőképen belenagyíthatunk a témánk egy részletébe, hogy pontosabb képet kaphassunk. Ennek mértékét sajnos nem adta meg a gyártó.
Ahogy a Canon gépénél, úgy a Nikon D90-nél is elérhető a paraméterek gyors állítása az LCD-ről.
Érdekes lehetőség a belépőszintű tükörreflexesekből örökölt gépen belüli RAW feldolgozás, illetve a különböző képi effektek, vágás, színezés, elfordítás, leméretezés utólagos alkalmazása.
Az egyik legkülönlegesebb mint közül azonban a videófelvétel lehetősége, mely tükörreflexesek közül elsőként a Nikon D90-ben érhető el. Ez ráadásul akár HD felbontásban (1280×720) is elérhető, amelynek során hangot is rögzít a gép. Az felvett mozgókép MJPEG tömörítéssel kerül eltárolásra a kártyán.
E gépnél is négyféle erősséggel használhatjuk a nagy érzékenységgel készült képek zajszűrését.