Képminőség
Színhiba
A több különleges lencsetag ugyan jelentősen képes csökkenteni a kromatikus aberrációt, a nagy zoomátfogás általában nem kedvez ennek a típusú optikai hibának. Ezt ennél az objektívnél is tapasztalhatjuk, hiszen noha a színi hiba visszafogott, mégis a teljes zoomtartományban jelentkezik, s rekeszeléssel is csak csökkenthető a mértéke (50 mm környékén egészen jól).
Laterális kromatikus aberráció szinte a teljes zoomtartományban és természetesen a képmező közepén is jelentkezik, mértéke kb. 4-5 pixel (10 Mpixelre vonatkoztatva 3-4 pixel), s ez rekeszeléssel sem csökkenthető.
Legrosszabb esetben (10 mm-nél, azaz 27 mm-nek megfelelő gyújtótávolságnál, nyitott blendével, képsarokban) 10 Mpixelre vonatkoztatva 4-5 pixel szélességű axiális színi hibát, azaz kék elszíneződést tapasztalunk, amely 10×15 cm-es papírképnél 0,2 mm, 60×40 cm-es nyomatnál pedig 0,7 mm szélességben jelentkezik.
Bokeh
A 7 lekerekített lamellának köszönhetően a fókuszon kívüli háttérben megjelenő fényfoltok (bokeh) formája nem csak nyitott blendénél, de F8-nál is egész szépen alakul. F11-nél azonban a bokeh már körkörös sávosodást mutat.
Geometriai torzítás
Az aszférikus tagok elsődlegesen az optikai hibák kordában tartására kerülnek az optikai rendszerekbe, az 1 Nikkor 10-100mm f/4-5,6 ED CX VR objektívnél a geometriai torzítást azonban csak részben tudták korrigálni. Bár a teljes nagylátószögű állásnál érzékelhető egy kis mértékű korrekció, s így a torzítás sem egyedül hordó jellegű, mégis, az itt jelentkező 1,6%-nyi torzítás igen komolynak mondható. Növelve a gyújtótávolságot hamar megszűnik ez a fajta torzítás, majd hirtelen átcsap párnatorzításba, 22 mm-nél (azaz kb. 60 mm ekv. gyújtótávolságnál) már 0,6%-os párnatorzítás tapasztalható.
A torzítás tehát a zoomtartomány szinte teljes egészében érzékelhető.
Geometriai torzítás
Peremsötétedés
A sarkok sötétedése a zoom két végállásában, nyitott blendénél jelentős, ahol 15-20%-kal sötétebbek a képek sarkai, mint a képközép. Ráadásul a vignettálás elég hirtelen megy végbe, szinte csak a kép legsarkában jelentkezik, így elég látványos.
A vignettálás rekeszeléssel természetesen csökkenthető.
Peremsötétedés
Makró, közelfényképezés
Az objektív közelpontja a gyári specifikációk szerint 35 cm, ez azonban csak a teljes nagylátószögű állásra igaz. A zoom belső és végső állásában a legkisebb tárgytávolság kb. 52 cm, ami a frontlencsétől mérve 38 cm-es munkatávolságot jelent. Gyári specifikáció szerint a leképezési arány 0,12×-es.
A mi próbánk során 90 mm széles területtel tudtuk lefedni a teljes képmezőt, amely 1:6,8-es leképezési arányt ad (0,14×). Ez jobb, mint a specifikációban megadott, de azért még így is messze van a kívánhatótól. Igaz, 270 mm-nek megfelelő gyújtótávolság esetén elég távolról fotózhatunk, de igazán közeli képeket, valóban kis részletekről nem tudunk készíteni.
Teljes felbontású képhez Shift+kattintás a lenti képre!
Képminőség
Az 1 Nikkor 10-100mm f/4-5,6 ED VR CX annak ellenére, hogy hobbiobjektívnek készült, jól dolgozik. Nyitott blendével sincs zavaró lágyság és a sarkokat is jól képezi le az objektív. A képet kissé árnyalja a sűrűn jelentkező laterális színi hiba, amelynek mértéke még bőven elfogadható, s az axiális kromatikus aberráció sem vészes. A torzítás ugyan a teljes zoomtartományban megjelenik, ennek mértéke is elfogadható. Az objektív legszebben a fényerőtől számítva 1 blendével szűkebben dolgozik. F11-től már az igen erős diffrakció okoz jelentős szóródást, illetve lágyságot.
Értékelés
A Nikkor 1 10-100mm f/4-5.6 ED VR CX objektív a zoommotoros PD-Zoom változathoz képest egy hajszállal (1/3 Fé-kel) jobb fényerőt kínál nyagylátószögnél, emellett tömege is jóval csekélyebb a motoros zoomos változatéhoz viszonyítva. Ami pedig szintén nem mellékes, az az ára. A PD-Zoomért 200 ezer Ft-ot kell kicsengetnünk, míg cikkünk tárgyáért, az egyszerűbb hobbitelezoomért 145 ezer Ft-ot.
A hagyományos értelemben vett utazózoom könnyen megszerethető, s akinek nem számít a komolyabb tömeg, az a 10-30mm f/3,5-5,6 ED VR CX PD-Zoom helyett ezt is választhatja, így pedig már az ár is jóval szebben hangzik, hiszen több objektív kiváltására is használhatjuk. Egy külföldi út során a 10-30mm és a 10-100mm között kellett választanom, de utóbbit választottam, amely döntésemet később sem bántam meg, pedig nagyon szűkösre volt szabva a csomagolásra felhasználható térfogat (fapados járat kézipoggyásza). De így is könnyedén elfértem.
Tesztfotóink Nikon 1 V3 fényképezőgéppel készültek, RAW formátumban, Adobe Photoshop Lightroom 5-tel alapbeállítások mellett konvertálva.