Képminőség
Fájlformátumok
A Canon EOS 30D-nél 8 bites JPEG és 12 bites RAW (CR2) képeket menthetünk a
memóriakártyára. Az előbbit a mindennapi fotózáshoz ajánljuk olyan felhasználóknak,
akik nem szeretnék a számítógépen módosítgatni képeiket és megelégszenek a fényképezőgép
szoftveres képmanipulációjával. A RAW formátum azon haladó felhasználók nélkülözhetetlen
eszköze, akiknek fontos a képek későbbi szerkeszthetősége valamint az elérhető
legjobb minőség, és erre idejük is van. A RAW fájlok feldolgozásához külön konverter
programot kell használnunk, amivel könnyebben értelmezhető JPEG vagy TIFF fájlokká
alakíthatjuk azokat. A Canon a Digital Photo Professional programot mellékeli
erre a célra. Az EOS 30D-n elérhető a kép formátum kombinációja is (RAW+JPEG),
bármilyen méretű és tömörítésű JPEG-el. A választható méret, formátum és tömörítés
kombinációinak száma 13.
Képzaj
A Canon EOS 30D érzékenysége ISO 100 és 1600 között állítható, plusz opcióként
pedig elérhető az ISO 3200 ekvivalens ‘H’ beállítás is. Az érzékenység az elődöktől
finomabban, 1/3 lépésekben változtatható, így a korábbi 6 érték helyett 14 beállítására
van módunk. A magasabb érzékenységgel együttjáró zajszint növekedés is finomabban
szabályozható. A használt érzékenység mellett a zajszint függ a záridőtől, a
zajszűréstől, de még a környezeti hőmérséklettől is. Tesztünket szobahőmérsékleten
végeztük, 1 Fé ISO lépésekkel emelve az érzékenységet. A sorozatot RAW formátumban
is elkészítettük és Adobe Camera RAW szoftverrel konvertáltuk élesítés, valamint
zajszűrés nélkül. Bal oldalt láthatók az JPEG, jobb oldalt pedig az ugyanolyan
körülmények között készült RAW konverzió részletei.
Az EOS 30D kiváló eredményt mutatott ezen a területen. ISO 100-nál a keletkezett
zaj alig észlelhető. A kép minden területe homogén. ISO 200-nál is hasonló a
helyzet, már jobban észlelhető zajszűrési nyomokkal. Megfigyelhetjük, hogy a
RAW kép lágyabb hatású, ami a szoftveres élesítés mellőzésének tudható be. A
JPEG képeken a fényképezőgép végzett élesítést, ami többnyire növeli a zaj láthatóságát.
ISO 400-tól kezd igazán érdekessé válni a helyzet. A JPEG képeken itt fedezhető
fel igazán a zajszűrés negatív hatása. A szűretlen RAW képek egy kicsivel több
zajt tartalmaznak, de ennek eloszlása természetesebb, a szem számára kevésbé
zavaró. A JPEG képeknél viszont a szűrés miatt enyhe foltosodás kezdődik, ami
ISO 800-től kezd láthatóbbá válni. A színzaj szoftveres eltüntetésének következtében
a zöld területek foltosodnak, ISO 1600-tól pedig a JPEG kezdi elveszteni az
élesség előnyét. Összességében viszont a képek ISO 1600-ig végig alacsony zajszintet
mutatnak, így nyugodt szívvel használhatók a magasabb érzékenységek is. Nagyobb
mértékű zajosodás csak az ISO 3200 ekvivalens érzékenységen készült fotóknál
látszik. Magasabb érzékenységet választva egyértelműen a RAW használatát ajánljuk,
hiszen természetesebb eloszlást és nagyobb részletességet mutat, mint a túlszűrt
JPEG.
Frissítés:
A lenti dobozban készült képeket a Canon EOS-40D tesztje során készítettük egy Canon EOS-30D vázzal (köszönjük Megyeri Domonkosnak, hogy a gépét rendelkezésünkre bocsátotta). RAW konvertálás során a Canon saját Digital Photo Professional 3.1 (DPP) programjában kikapcsolt zajszűrés mellett 3-as élesítést, az Adobe Camera RAW 4.2-ben (ACR) szintén 0-ra csökkentett zajszűrést és alapértelmezett élesítést használtunk.
Hosszú expozíció
Az alábbi képeket letakart objektívnyílással és keresővel készítettük, 10 perc
hosszan, ISO 200 érzékenységnél. A bal oldali képeken nem használtunk hosszú
expozíciós zajszűrést, a jobb oldaliaknál bekapcsoltuk ezt a lehetőséget. A
hosszú expozíciós zajszűrés 1 másodperces záridő fölött aktiválódik és azonos
záridővel, csukott zárral egy új képet készít. Az így észlelt hotpixeleket azután
kivonja az eredeti képből. A felső sor bal oldali képén látható, hogy az EOS
30D nagyon kevés hotpixelt „termel” 10 perc alatt, bár azért találunk
ilyeneket a képen. A szűrt, jobb oldali képen teljesen eltűntek ezek az apró
hibák. A gép ezen funkciója tökéletesen működik.
Az alsó képeket képszerkesztő szoftverrel manipuláltuk, hogy jobban láthatóvá
váljanak a hibák. Természetesen ezek nem az átlagos körülményeket tükrözik,
csak szemléltető jellegűek. A jobb alsó képen látható mennyire hatásos a fent
említett szűrés. A hotpixeleknek még kiemelve is alig látható nyoma.
Általános képminőség
Az EOS 30D képfeldolgozásába szabadabban beleszólhatunk, mint a 20D esetében.
A feldolgozási alapbeállítások nagyobb tartományban szabályozhatók, és megjelentek
a Képstílusok, amelyekkel egy adott helyzethez hangolhatók a fotó paraméterei.
A Standard (alap), Portrait (portré), Landscape (tájkép), Neutral (természetes)
és Faithful (pontos) képstílusokban külön-külön hangolható a kontraszt, élesség,
színtelítettség és színezet. A korábbi +/-2 lépéses élesítés helyett itt 8 fokozatot
kapunk, de már közepes értékeken is vigyáznunk kell a beállítással, mert könnyen
kapunk túlélesített képet. A Monochrome (fekete-fehér) stílusban pedig négy
szűrőt (sárga, narancs, vörös és zöld) kapunk az egyes színtartományok kiemeléséhez
vagy csökkentéséhez. A gyári beállítások mellett három saját mentésünk is lehet
(User def.1-3).
A készülék a korábbi modellek kiváló képminőségét idézi, nagyszerű részletvisszaadással
és alacsony zajszinttel. A kontrasztszegény és zöld részletekben erősebb a mosottság
mint a kép többi területén. Ez főleg a zöld lombozatot is tartalmazó tájképeknél
lehet enyhén zavaró. Egyfajta szelektív élesség figyelhető meg a zöld területeken,
így előállhat az a fura hatás, hogy az előtérben lévő portréalany élesebben,
az mögötte lévő gyep vagy lombozat mosottabban, majd a legtávolabbi éles kontúrú
tárgyak újra élesebben jelennek meg a képen.
Az élsimítás enyhébb hatásfokú, mint a 6 megapixeles Canon modelleken. A 70
fokos dőlésű ferde éleknél néha enyhe lépcsőzetesség figyelhető meg.
Memória kapacitás
A mentett JPEG képek legnagyobb méretben, legjobb tömörítéssel átlagosan 3,6
MB tárhelyet követelnek memóriakártyánkon. Normal tömörítést használva a fájlméret
kb. a fele a Finenál kapott méretnek, így ugyanabban a méretben dupla annyi
fotót menthetünk a kártyára. A Fine tömörítés 98%, a Normal pedig 93%-os hatásfokú.
A képek fájlmérete a felbontás és a tömörítés mellett egyéb tényezőktől is függhet.
Ilyen a téma részletessége, a választott érzékenység vagy záridő, esetleg képstílus.
Legalább 1 GB-os kártyát ajánlunk az EOS 30D mellé, ami a közel 9 MB-os RAW
méretet figyelembe véve, egy hosszabb nyaralásnál már azért szűkös lehet.
Tesztünk során egy 2GB-os Lexar Pro CF kártyát használtunk, amelyre egy átlagos
JPEG-t (L/Fine) 0,6 mp alatt, egy sima RAW fájlt pedig 1,5 mp alatt mentett
a gép.
Az egyes felbontásokhoz és tömörítési fokokhoz tartozó fájlméreteket a következő
táblázat mutatja:
Fájlméretek és tárolható képek száma | ||
---|---|---|
Felbontás, tömörítés | méret* | 1 GB-os kártyán* |
3888×2592 RAW + JPEG | 12 300 KB | 81 |
3888×2592 RAW + JPEG Large/Normal | 10 500 KB | 95 |
3888×2592 RAW + JPEG Medium/Fine | 10 900 KB | 91 |
3888×2592 RAW + JPEG Medium/Normal | 9800 KB | 102 |
3888×2592 RAW + JPEG Small/Fine | 9900 KB | 101 |
3888×2592 RAW + JPEG Small/Normal | 9300 KB | 107 |
3888×2592 RAW | 8700 KB | 114 |
3888×2592 Large/Fine | 3600 KB | 277 |
3888×2592 Large/Normal | 1800 KB | 555 |
2816×1880 Medium/Fine | 2200 KB | 454 |
2816×1880 Medium/Normal | 1100 KB | 909 |
1936×1288 Small/Fine | 1200 KB | 833 |
1936×1288 Small/Normal | 600 KB | 1666 |