Digitális tükörreflexesek a megapixel háborúban

0
393

Natív felbontás

A digitális fényképezőgépek tesztelésével foglalkozó internetes oldalak szinte kivétel nélkül a natív felbontásban mutatják be az egyes modellek képeit. Ez egyrészről logikus, másrészről viszont megtévesztő lehet.
Logikus, hiszen a gépet néhány ritka kivételtől eltekintve a natív felbontásában használjuk. A képérzékelő által biztosított pixelszám ugyanis eleve deklarálja a részletgazdagság maximumát (persze nem egyedül, hiszen igen fontos szerepe van az objektív rajzolatának, de a képfeldolgozásnak is).
Megtévesztő azonban, ha csak a natív felbontást nézzük, s nem gondolunk bele abba, hogy ez valójában egyre nagyobb nagyításokat enged, illetve adott papírkép méretnél több részletet hagy. Mit is teszünk valójában, amikor a monitoron egy digitális fényképezőgép által készített képet 1:1 nézetben nézünk (raszterillesztésben, amikor a kép 1 pixele a monitoron is 1 pixel)? Olyasmit, mint amikor egy papírképet lupéval vizsgálunk. Igen ám, de az egyre nagyobb felbontású gépek 1:1 nézete tulajdonképpen megfeleltethető egyre nagyobb nagyítású lupénak. Az pedig, ha két azonos méretű nyomat képminőségét csak különböző nagyítású lupéval vizsgáljuk, nem vezet valós eredményre. Ezért kell mindig szem előtt tartani azt, hogy a nagyobb felbontású gépek – még ha 1:1 nézetben nem is tudnak olyan szépet csinálni, mint egy fele akkor felbontású, akkor is – papírképen jobb eredményt adnak, ha azt a laborgép felbontása még nem korlátozza (tipikusan 300 dpi).
Ha két különböző felbontású fényképezőgép képeit hasonlítom össze, én mindig átméretezem őket azonos felbontásúra (a kisebbet felinterpolálom – nagy nyomat szimulálása, illetve a nagyobbat leméretezem – kis nyomat szimulálása), így valóságosabb eredmény tekinthető meg.

E rövid okfejtés után most mégis maradjunk a natív felbontású képek, illetve azok képkivágásának vizsgálatánál, hiszen tesztjeinkben eddig is ezt tettük. Most azonban mindenki gondoljon arra is, hogy egyre nagyobb felbontású képekről van szó.
Nézzük a natív felbontású képkivágásokat (a RAW jelzésű képek Adobe Lightroom v2.6-ban, teljesen kikapcsolt zajszűréssel, 0,5-ös rádiusszal 60-as élesítéssel készültek):

Eredeti méret 1. kivágás



ISO100


ISO100 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO100


ISO100 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO100


ISO100 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO100


ISO100 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO100


ISO100 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO6400


ISO6400 RAW


ISO12800


ISO12800 RAW


ISO100


ISO100 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO6400


ISO6400 RAW


ISO12800


ISO12800 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO6400


ISO6400 RAW


ISO100


ISO100 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO6400


ISO6400 RAW

Eredeti méret 2. kivágás



ISO100


ISO100 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO100


ISO100 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO100


ISO100 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO100


ISO100 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO100


ISO100 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO6400


ISO6400 RAW


ISO12800


ISO12800 RAW


ISO100


ISO100 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO6400


ISO6400 RAW


ISO12800


ISO12800 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO6400


ISO6400 RAW


ISO100


ISO100 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO6400


ISO6400 RAW

Eredeti méret 3. kivágás



ISO100


ISO100 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO100


ISO100 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO100


ISO100 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO100


ISO100 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO100


ISO100 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO6400


ISO6400 RAW


ISO12800


ISO12800 RAW


ISO100


ISO100 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO6400


ISO6400 RAW


ISO12800


ISO12800 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO6400


ISO6400 RAW


ISO100


ISO100 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO6400


ISO6400 RAW

Eredeti méret 4. kivágás



ISO100


ISO100 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO100


ISO100 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO100


ISO100 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO100


ISO100 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO100


ISO100 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO6400


ISO6400 RAW


ISO12800


ISO12800 RAW


ISO100


ISO100 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO6400


ISO6400 RAW


ISO12800


ISO12800 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO6400


ISO6400 RAW


ISO100


ISO100 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO200


ISO200 RAW


ISO400


ISO400 RAW


ISO800


ISO800 RAW


ISO1600


ISO1600 RAW


ISO3200


ISO3200 RAW


ISO6400


ISO6400 RAW

Érdemes megfigyelni, hogy a Canon a nagy érzékenységű JPEG képein mennyire visszaveszi az élesítést, ezzel is a zaj észrevehetőségét csökkentve. A RAW-ból konvertált képeknél természetesen nincs élesítésbeli különbség.
A Nikon D100, D200 és D300-at is érdemes összevetni, mondjuk ISO3200-on RAW formátumból. A D100 a D200-hoz képest kevébsé zajos, amit magyarázhat a nagyobb pixelméret (kisebb felbontás). Viszont a D300 a D200-hoz és a D100-hoz képest is jobbat hozott. Ennyit ér a CMOS előnye, pedig még a felbontás is nagyobb!
Az egyre nagyobb felbontású fényképezőgépek által készített fotókon jól érezhető az egyre finomabb részletek megjelenése. Míg a 10D és D100 képein az 500 Ft-oson nem olvasható az apró Magyar Nemzeti Bank felirat, a 7D-n tökéletesen olvasható.
Az is remekül észlelhető, hogy azonos szélességű kivágást választva az egyre nagyobb felbontású képek egyre kisebb szelete kapható meg. Míg a 6 Mpixeles 10D-nél a tesztábránk 500 Ft-os papírpénzének évfordulós évszáma majdnem elfér 400 pixelre, addig a 17,9 Mpixeles 7D-nél ezt a 400 pixelt szinte a 100 Ft-os is kitölti. Mit jelent ez? Azt, hogy a nagyobb felbontású fényképezőgép elméletileg több részletet tud elmenteni egy adott képről. Alapvetően ez jó nekünk, de ismerjük azt is, hogy ha azonos szenzorméret mellett növeljük a felbontást, akkor ezt csak az elemi pixelek méretének csökkentésével érhetjük el (tegyük hozzá, hogy a pixelek közötti “gap”, vagyis üres távolság csökkentésével ez a hatás mérsékelhető). A kisebb pixelméret nem csak rosszabb jel/zaj arányt és gyengébb dinamikaátfogást eredményez, de szűk rekesznél komoly diffrakciós problémákat is. Persze a gyártók is folyamatosan fejlesztik a képérzékelőiket, egyre kisebb gap-eket és egyre hatékonyabb mikrolencséket alkalmazva, így a jel/zaj arány romlása nem olyan mértékű, mint amire a pixelméretek csökkenéséből következtethetnénk, sőt, ha megnézzük az 50D és a 7D nagy érzékenységű képeit, azt tapasztaljuk, hogy a 7D kevésbé zajos, mint az 50D. Ez az előbb említett “gap” csökkentésének és a képfeldolgozás precizitásának növelésének köszönhető.

Rengeteg szempont szerint lehetne még elemezni a képeket, de a végeredmény többnyire ugyanaz marad natív felbontáson nézve: a fejlesztések jó irányban haladnak.