Szubjektív értékelés
A korábban említett módon fotóinkból 60 cm széles nyomatnak megfelelő kivágást és 10×15 cm-es méretű papírképeket készíttettünk egy digitális laborban. A képek készítésénél fontos szempont volt a raszter illesztés, ezért a 10×15 cm-es papírképhez szükséges felbontást használtunk a 60 cm széles nyomat kivágásainál (1812×1228). Mivel ISO100, ISO200 és ISO400 között monitoron se nagyon látszik komoly különbség, így úgy döntöttünk, hogy papírképre csak ISO400 és nagyobb érzékenységű képeket nyomunk.
A kész képeket megmutattuk négy fotósnak, akik különböző szempontok alapján sorbarendezték azokat, kiválogatva a legjobb 10 és legrosszabb 10 képet. Az értékelésben Papp Elek, az év fotóművésze, fotográfus, optometrista mester, Andrássy Miklós, a kékórás fotózást segítő BlueHourSite.com weboldal üzemeltetője, amatőr fotós, Megyeri Domonkos (Domshow), amatőr fotós, valamint Nagy Zoltán, pedagógus, hobbifotós vett részt.
Mind a négy értékelőnknek azonos szempontok szerint kellett a képeket kiválogatni: a 60 cm-es nyomat alapján felbontás és zaj, illetve a 10×15-ös képek összhatása alapján (ez utóbbinál is többnyire a képzaj volt a döntő).
Nézzük a szubjektív értékelésük eredményeit:
Felbontás/rajzolat | ||||
---|---|---|---|---|
Papp Elek | Andrássy Miklós |
Megyeri Domonkos | Nagy Zoltán | |
1. | 7D 800 | 7D 400 | 7D 1600 | 7D 400 |
2. | 7D 400 | 7D 800 | 7D 400 | 7D 800 |
3. | 7D 1600 | 50D 800 | 7D 3200 | 7D 1600 |
4. | 50D 400 | 7D 1600 | 7D 6400 | 50D 400 |
5. | 50D 800 | 50D 400 | 7D 12800 | 50D 800 |
6. | 50D 1600 | 7D 3200 | 50D 12800 |
50D 1600 |
7. | 7D 3200 | 50D 1600 | 7D 800 | 7D 3200 |
8. | 7D 6400 | 40D 800 | 50D 6400 | D300 800 |
9. | D200 400 | 40D 400 | 50D 400 | 40D 3200 |
10. | D300 400 | D200 400 | D300 400 | D300 6400 |
… | ||||
33. | D100 800 | 10D 800 | 30D 3200 | 50D 12800 |
34. | D100 400 | D100 400 | D100 6400 | D100 400 |
35. | 50D 12800 | D100 1600 | D100 3200 | D100 800 |
36. | D100 3200 | D100 800 | D100 400 | D100 1600 |
37. | D100 1600 | 10D 400 | D100 1600 | D100 3200 |
38. | 10D 1600 | 50D 12800 | D100 800 | 10D 3200 |
39. | D100 3200 | 10D 1600 | 10D 800 | 10D 800 |
40. | D100 6400 | D100 3200 | 10D 400 | 10D 400 |
41. | 10D 800 | 10D 3200 | 10D 1600 | 10D 1600 |
42. | 10D 400 | D100 6400 | 10D 3200 | D100 6400 |
A felbontás szubjektív vizsgálata az 500 Ft-os bankjegy apróbetűs részének olvashatóságával és részleteinek ellenőrzésével folyt. Értékelőink választásai alapján teljes bizonyossággal kijelenthető, hogy alacsony érzékenységnél az újabb, nagy felbontású gépek egyértelműen viszik a pálmát. Mind a négy értékelőnk a nagy felbontású modellek képeit tartották a legrészletesebbnek. A hátsó fertályba a régebbi gépek 1600-3200-as érzékenységű, illetve az új, nagy felbontású 50D 12800-as érzékenységű képei kerültek, meglehetősen vegyesen. Vegyük észre, hogy a 18 Mpixeles EOS-7D képei egyáltalán nem szerepelnek a legrosszabb 10 között! Ez utóbbiból egyetlen következtetés vonható le: az új, nagy felbontású gépek ISO6400-on sokkal jobbat produkálnak még 60 cm-es nyomaton is, mint a régebbi, kisebb felbontású modellek ISO3200-on.
Szubjektív értékelőink eredménye alapján a felbontás szempontjából a fejlődés egyértelműen igazoltnak tekinthető.
Nézzük a képzajt:
Képzaj | ||||
---|---|---|---|---|
Papp Elek | Andrássy Miklós |
Megyeri Domonkos | Nagy Zoltán | |
1. | D300 400 | D300 400 | 7D 400 |
7D 400 |
2. | 10D 400 | 30D 400 | 10D 400 | 10D 400 |
3. | D200 400 | 20D 400 | D300 400 |
20D 800 |
4. | 40D 400 | 7D 400 | 30D 400 | 40D 800 |
5. | 20D 400 | D200 400 | 40D 400 |
D300 800 |
6. | D100 400 | 7D 800 | D200 400 |
30D 400 |
7. | 30D 400 | 40D 400 | 20D 400 | D100 400 |
8. | D300 800 | 50D 400 | D100 400 | 50D 400 |
9. | 7D 400 | 20D 800 | 50D 400 | 10D 400 |
10. | 20D 800 | 40D 800 | 7D 800 | 40D 400 |
… | ||||
33. | 50D 3200 | 7D 6400 | 20D 3200 | 50D 3200 |
34. | 7D 6400 | D200 1600 | 10D 3200 | 7D 6400 |
35. | D300 6400 | D300 6400 | 7D 6400 | D300 6400 |
36. | D100 3200 | D200 3200 | D100 3200 | D100 3200 |
37. | 10D 3200 | D100 3200 | D300 6400 | 10D 3200 |
38. | D200 3200 | 10D 3200 | 50D 6400 | 7D 12800 |
39. | 50D 6400 | 50D 6400 | D200 3200 | D200 3200 |
40. | 7D 12800 | 7D 12800 | 7D 12800 | 50D 6400 |
41. | D100 6400 | D100 6400 | D100 6400 | 50D 12800 |
42. | 50D 12800 | 50D 12800 | 50D 12800 | D100 6400 |
A képzaj szempontjából történő vizsgálatok már nem annyira egyértelműek, mint a felbontásé. Értékelőink véleményei alapján a képzaj szempontjából a kis érzékenységű fotózásnál teljesen mindegy, hogy kis, vagy nagy felbontású gépünk van. Igaz, az első helyet mind a négy értékelőnél a D300 és a 7D foglalja el, de utána teljesen vegyes lesz a kép, s folytatódik a sor sok esetben a 6 Mpixeles 10D-vel, majd ezután is hol kisebb, hol nagyobb felbontású gépek képei következnek. A nagy érzékenységnél viszont ismét hasonló a tapasztalat, mint a felbontás tesztnél, az újabb, nagy felbontású gépek ISO3200 érzékenységű fotói nem kerültek be a legrosszabb 10 közé, míg a régebbi gépek közül jópárnak szerepel ISO 3200-as képe.
Figyeljük meg, hogy az EOS-7D ISO12800-as képe mind a négy értékelőnk szerint jobb az EOS-50D ISO12800-as képénél.
A 60 cm-es nyomatoknál képzaj szempontjából a kis érzékenységű fotózásnál nem hoz előnyt a nagy felbontás, de hátrányt sem rejt magában, nagy érzékenységnél viszont már határozottan jobban járunk, ha nagyobb felbontású géppel fotózunk.
Végül nézzük a 10×15 cm-es papírképeket:
10×15 cm papírkép összhatás |
||||
---|---|---|---|---|
Papp Elek | Andrássy Miklós |
Megyeri Domonkos | Nagy Zoltán | |
1. | D300 800 | 7D 800 | 7D 400 | 50D 400 |
2. | 7D 800 | 7D 400 | D200 400 | 50D 800 |
3. | 50D 1600 | 10D 400 | 20D 400 |
10D 800 |
4. | 40D 800 | 40D 400 | D300 400 |
D100 800 |
5. | 20D 400 | 7D 3200 | D100 400 |
20D 800 |
6. | 20D 1600 | 50D 400 | 40D 400 |
40D 3200 |
7. | D300 1600 | 20D 400 | D100 800 | D100 1600 |
8. | 10D 400 | 30D 400 | 10D 400 | 40D 1600 |
9. | 50D 400 | 50D 800 | D300 800 | D300 1600 |
10. | 10D 800 | 50D 1600 | 50D 400 | 7D 3200 |
… | ||||
33. | D100 1600 | 7D 6400 | 7D 6400 | 7D 6400 |
34. | 7D 6400 | 7D 1600 | D300 6400 | 30D 3200 |
35. | D100 3200 | D200 3200 | 30D 3200 | 50D 3200 |
36. | D300 6400 | D100 3200 | 50D 6400 | 50D 6400 |
37. | D200 3200 | 50D 3200 | D200 3200 | D200 1600 |
38. | 50D 6400 | 50D 6400 | 7D 12800 | D200 3200 |
39. | 10D 3200 | 7D 12800 | D100 3200 | D100 6400 |
40. | 7D 12800 | 10D 3200 | 10D 3200 | 10D 3200 |
41. | D100 6400 | D100 6400 | 50D 12800 | 50D 12800 |
42. | 50D 12800 | 50D 12800 | D100 6400 | 7D 12800 |
A 10×15 cm-es papírképek tekintetében is elég rendezetlen az első 10 helyezett, noha az 1. és 2. helyen most is a nagy felbontású gépek trónolnak, a további pozíciókat teljesen vegyesen foglalják el a régebbi és újabb modellek.
Az érzékelhető. hogy gyakorlatilag mindegy, hogy ISO400, ISO800, vagy ISO1600-at használtunk-e, a 10×15 cm-es képen ennek alig van nyoma.
A nagy érzékenységű fotózásnál viszont a nagyobb felbontású gépek jöttek ki jobban, de csak egy hajszállal. Itt most az EOS-50D és az EOS-7D képei közül is bekerültek ISO1600-as és ISO3200-as fotók a legrosszabb 10 közé. Viszont érdemes észrevenni, hogy a 7D ISO12800-as képe ismét mind a négy értékelőnknél megelőzi az EOS-50D ISO12800-as képét.
10×15 cm-es papírképeknél csak a nagy érzékenységű fotózásnál van jelentősége a nagyobb felbontásnak, de csak minimális különbség van a legnagyobb felbontású modellek javára.