Az elmúlt néhány évben a digitális fotózás egyik leggyorsabban fejlődő területe a nagy zoomos szegmens volt. Több gyártó is teljes sorozatokat épített a 6, 8 vagy 10-szeres zoomátfogású optikák köré. A Canonnak ebben a kategóriában mindössze egy gépe volt, a 2001. januárjában bemutatott PowerShot Pro90IS. A nagyon jól sikerült, stabilizált optikával szerelt fényképezőgépnek azóta is minden évben vártuk az utódját, de mindezidáig hiába. A 2004-es PMA (Photo Marketing Asssociation kiállítása Las Vegasban) alkalmából a Canon végre lépett. Nem is akármekkorát: egyből két nagy zoommal szerelt különlegességet is bemutatott. Ezek közül a 8 megapixeles, 7-szeres optikai zoomos Pro1-et kaptuk meg, hogy még a hivatalos bejelentés előtt kipróbálhassuk.
Mivel a nálunk járt gép még gyártás előtti darab volt, a képminőségről nem írhatunk. Amint megkapjuk a végleges változatot, a Pro1-et természetesen részletesen is bemutatjuk.
|
|
A Pro sorozatot, mint ahogy azt a nevéből is sejteni lehet, a Canon a profiknak szánja. Jelenleg a Pro1 jelenti a PowerShot sorozat csúcsát.
Felépítés:
masszív, félprofi váz, kompakt méret
nagy zoomos géphez hasonlóan zömök felépítésű, de mégsem bumfordi. A méretes
markolat jó fogást biztosít, az optika kinyúlása pedig a nagy zoomátfogáshoz
képest minimális. A váz burkolata masszív, valószínűleg anyagában színezett,
helyenként enyhén érdesített műanyag. A gép fél kilós tömege és a jó összeszerelés
miatt a használati élmény a profi tükörreflexes gépeket idézi.
|
|
|
|
Képérzékelő:
2/3″-es, 8 megapixeles CCD
a PowerShot Pro1 egy nagy felbontású, 8 megapixeles CCD-vel dolgozik. A nagy
felbontás ellenére az érzékelő mérete mindössze 2/3″, ami a kompakt kategóriában
a legnagyobb használt méret. A nagy felbontás és a kis lapkaméret miatt az egyes
pixelek mérete is nagyon pici, így egységnyi idő alatt viszonylag kevés fény
összegyűjtésére képesek. Emiatt a jelfeldolgozásnál alkalmazott erősítés kulcsszerepet
kap. A kisebb pixelméret azonos jelfeldolgozásnál minden esetben zajosabb képeket
eredményez. Persze a 2/3″-es lapkán található 2,7 mikronos pixelméret nem számít
extrém kicsinek: a kis kompakt, 5 megapixeles fényképezőgépek érzékelőjének
többsége is hasonló méretű pixelekből épül fel.
Optika:
7x zoom, Ultrasonic motor, Canon L sorozat, jó fényerő, gyűrűs zoom állítás, kiváló makró
pixelméret miatt az optikára is komoly feladat hárul. Ebben a kategóriában a
vásárlók joggal várják el a tiszta, éles, torzítás és aberráció mentes képeket.
A Canon PowerShot Pro1 készítésénél a Canon nem bízott semmit a véletlenre:
7-szeres zoomtartomány
Az optika gyújtótávolsága (nagyításának mértéke) 7,2 mm-től 50,8 mm-ig változtatható.
Ez a gyújtótávolság-tartomány a hagyományos fényképezőgépeknél megszokott értékekre
átszámolva 28-200 mm-esnek felel meg. Így jó nagylátószögtől, egészen jó tele
állásig lehet nagyítást választani. Ez a tartomány kiegészítő előtétlencsékkel
mindkét irányban bővíthető.
|
|
Gyűrűs zoom állítás
A hagyományos gombos megoldás helyett a Canon a sok gyártó által kipróbált gyűrűs
zoomállítást választotta. Ennek nyilván a nagy zoomtartomány a legfőbb oka.
Mielőtt a tükörreflexes gépek rajongói a kockás lap után nyúlnának (hogy kiszámolják
mikor is kellett volna elkezdeni spórolni, hogy a gépet a megjelenéskor megvehessék),
meg kell jegyezzük, hogy a gyűrű nem áll közvetlen mechanikus kapcsolatban az optikával.
Így a vezérlés elektromos. Mikor az első ismertetőben ezt az információt olvastuk,
lehervadt az arcunkról a mosoly. Ezek a megoldások eddig nem jöttek be. A gép
megérkezésekor szintén ez volt az első, amit kipróbáltunk, és jól tettük. A
Canon megoldása sokkal jobb, mint amire számítottunk. Nem tökéletes, de jól
használható. A zoomolás sebessége függ a gyűrű forgatásának sebességétől, az
optika nagyon finom lépésekben (összesen 39) állítható, a pontos gyújtótávolság
pedig a tubusról mindig jól leolvasható.
L sorozat
Akik nem ásták még bele magukat a Canon objektív kínálatába, azok nem tudhatják,
hogy miért is lényeges az az apró piros L betű és a piros díszítő csík az optika
tubusán. A Canon két optika sorozatot kínál a tükörreflexes gépeihez: a hagyományos
optikák olcsón kínálnak átlagos fotózáshoz megfelelő minőséget, míg az L jelzéssel
ellátott méregdrága optikák kifejezetten a profik igényeinek megfelelően lettek
kialakítva. Az UD (ultra-low dispersion – alacsony szórású) és fluorit bevonatú
lencsetagok a tűéles és aberrációtól mentes képet biztosítanak. Eddig kompakt
fényképezőgépbe ilyen objektívet még sosem építettek.
Ultrasonic motor
|
Az Ultrasonic motor (USM) szintén a tükörreflexes gépekhez tervezett optikák
világából származik. Feladata, hogy az optika lencsetagjait villámgyorsan, precízen
és ami mindennél fontosabb, hangtalanul mozgassa. A PowerShot Pro1 esetében
az USM a zoom állítását szolgálja. Az ultrahangos forgatás előnyeit elsősorban
a precizitásban és a gyors reakcióban nyilvánul meg. A zajtalan működés azonban
nem teljesen igaz.
Makró
A Pro1, némely más géphez hasonlóan, kétféle makró módot kínál: a hagyományos
makró mód 10 és 50 cm-es tárgytávolság esetén használható. Ilyenkor az optika
torzítása minimális. Ennél kisebb tárgytávolságnál a menüben lévő Super Macro
pont aktiválása után lehet fotózni. Ilyenkor a téma akár 3 cm-re is megközelíthető,
a befogható téma mérete alig 3,5 cm. Ez kiváló érték. Ilyenkor valamennyi torzítással
természetesen számolni kell.
Fényerő
|
Az optika fényereje (f/2,4-3,5) az átlagosnál jobbnak mondható, pláne ha a nagy
zoomtartomány tele állásában elérhető f/3,5-ös kezdő fényerőt nézzük. A legszűkebb
blende mind tele, mind pedig nagylátószög állásban f/8, amit ebben a kategóriában
kevésnek érzünk. A nagy fény csökkentésére van ugyan a gépben egy bekapcsolható
ND (szürke) szűrő, de ez nem növeli meg a f/8-as blendénél elérhető mélységélességet.
Élességállítás
A Pro1 egyedi hybrid élességállítási rendszert használ. A fényképezőgépekben
szokásos kontraszt érzékelő megoldáson kívül külső érzékelők segítségével, háromszögelési
technikát használva állítja be a gép az optikát a megfelelőhöz közeli állásba.
A kontrasztérzékelős technika csak a finomhangolást végzi. A sajtóanyag szerint
ez jelentősen növeli az élességállítás sebességét. Tény, hogy az élességállítás
nem lassú, de természetesen nem szabad profi tükörreflexes teljesítményre számítani.
A sebesség a nagy zoomos kompakt kategóriában azonban jónak számít.
Optika kiegészítők:
napellenző, szűrőadapter
virág alakú napellenzőt és egy szűrő adaptert is mellékel. Az előbbi rögzítésével
nem voltunk megelégedve, túl laza volt. Remélhetőleg a gyártásig ezen javítanak.
Szerencsés viszont az optika működése. Ha nincs szükség a napellenzőre, akkor
az fordított állásban is az optikára rögzíthető. Azonban sok cserélhető optika
esetében a napellenző fordítva feltéve az állító gyűrűket is eltakarja, így azok nem használhatók.
|
|
A Pro1 esetében a bekapcsoláskor az optika pont olyan mértékben tolódik ki,
hogy a zoom gyűrű kényelmesen használhatóvá válik.
A szűrőadapter segítségével az objektívre különböző szűrők tehetők. A nagylátószögű
és tele előtétlencsék, illetve a makró vaku rögzítéséhez külön adapterre van
szükség.
LCD monitor:
2″ képátlójú, kihajtható, elforgatható, részletgazdag, jól látható kép
évekkel ezelőtt a Canon vezette be a digitális fényképezőgépek világába. A technika
azóta szinte semmit sem változott, bár a Pro1 LCD-jének 2″-es átlója egy hajszálnyit
nagyobb, mint a G2-n lévő képernyőjé. A 235 ezer pixeles LCD képe nagyon tiszta,
részletgazdag, és még a rendelkezésre álló fény drasztikus csökkenése esetén
is jól látható.
|
|
|
|
Az LCD monitor 180 fokban kihajtható és kihajtott állapotban 270 fokban elforgatható.
Így olyankor is kényelmesen lehet fotózni, mikor a gép hátlapjára nem lehet
közvetlen rálátni. Persze ha úgy kényelmesebb, akkor a kifordított LCD visszahajtható
a gép hátlapjára. Az LCD a rögzített kép 100%-át mutatja.
Elektronikus kereső:
jól látható, közepesen nagy felbontás, dioptriaállítás
helyett egy 235 ezer pixeles elektronikus keresőt kapott. Az elektronikus kereső
nem nyújtja ugyan a pentaprizmás keresők képminőségét, de összehasonlíthatatlanul
jobbak a kompakt gépek gyakorlatilag használhatatlan átnézeti keresőinél. Néhány
előny a teljesség igénye nélkül:
|
- komponálásnál az optika képe látható
- a keresőben minden fontosabb paraméter leolvasható
- a képek komponálása és ellenőrzése erős napsütésben is kényelmes
- a szemhez tartott fényképezőgép stabilabban tartható
A kereső képe szép, jól látható, de szívesen dicsértünk volna egy átlagosnál
nagyobb felbontású keresőt.
A szemüveges fotósokat segíti, hogy a kereső képe -5,5 és +1,5 dioptria tartományban
korrigálható, így akár szemüveg nélkül is használható.
Kezelőszervek:
jól átgondolt elrendezés, jó visszajelzést adó gombok
kialakítása Canonosan logikus és áttekinthető. A gombok megnyomásakor a visszajelzés
pontos, jól érezhető. Természetesen, mint minden kezelőfelületet ezt is szokni
kell, de egy kis érzékkel percek alatt minden jól kiismerhető. Egyedül a SET
gomb került kicsit alacsonyra, így a megtalálása a szükségesnél valamivel több
figyelmet igényel.
|
|
A gép tetején lévő információs LCD jó tájékoztatást ad az aktuális beállításokról.
A jobb olvashatóságot sötétben rozsdavörös háttérvilágítás segíti.
|
|
A Canon Pro1 beépített vakuja egy felnyíló fedél alatt található. A vaku nyitását
a fényképezőgép automatikusan vezérli, így a fotósnak ezzel nem is kell foglalkoznia.
A nyitásért egy rugó felelős, így az első alkalommal ijesztő lehet. A kinyitott
vaku kellően magasra emelkedik (az optika tengelyétől kb. 6,5 cm-re), így a közeli képeken a vörös szemek megjelenésének
esélye kicsi. A piros szemek kiküszöbölését célozza a vaku alatt lévő éles fehér
segédfény is, ami az exponálás előtt összehúzódásra kényszeríti a fotóalany
pupilláját.
|
A menürendszer hagyományosan Canon PowerShot jellegű. A menüpontok funkció szerint
három főmenübe vannak rendezve. Bár a menük már valószínűleg véglegesek, ismertetésüket
csak a részletes bemutató cikkben ejtjük meg.
Felvételi módok:
automatikus és manuális módok, kreatív zóna a bonyolultabb kompozíciókhoz
A fényképezőgép használható teljesen automatikus és programautomatika módban
is. A kettő között a fő különbség, hogy míg teljesen automatikus módban szinte
semmi sem állítható, addig a programautomatika hagy némi játékteret a fotós
számára.
Manuális módok
A Pro1-en az automatikus módok mellett van blende és záridő előválasztási lehetőség
és teljesen manuális felvételi mód is. Ezek főleg a hozzáértő, illetve a különböző
kiegészítőket használó fotósok számára lehetnek hasznosak.
Témaautomatika
A témaautomatika mód elsősorban a hobbi fotósok számára készült. A cél, hogy
a kép az adott témának megfelelő beállításokkal készüljön el, de a beállítással
ne a fotósnak kelljen foglalkoznia. A PowerShot Pro1 a következő témákhoz rendelkezik
programmal: portré, tájkép és éjszakai felvétel.
Illesztés mód
Az illesztés mód segíti a panorámaképek részfelvételeinek elkészítését. Sorozatfelvétel
A gépen kétféle sorozatfelvétel mód található: normál módban másodpercenként
1 kép készíthető. A nagy sebességű sorozatfelvételi módban másodpercenként 2,5
kép készíthető, de ilyenkor sem a keresőben, sem pedig az LCD-n nem látható kép.
Így a Pro1 nem a profi sportfotósok, hanem inkább a nyugodtabb témákat megörökító
fotósok gépe.
Visszajátszás:
közepes sebességű megjelenítés, nagy zoom, automatikus elforgatás, hisztogram megjelenítés
erénye, hogy az exponáló gomb enyhe lenyomásakor kikapcsol és a fényképezőgép
azonnal felvétel módba áll. Ez egy Pro elnevezéssel árult géptől elvárható.
A visszajátszás maga teljesen szokványos, a képek egyenként vagy egyben törölhetők,
van automatikus vetítés, védelem és nyomtatás. A képeket a gép megjelenítéskor
automatikusan elforgatja, így az álló képek állóban jelennek meg. Ez elsősorban
a TV-n rendezett vetítéseknél lehet előnyös. A képek nagyítása zoom gyűrű forgatásával
lehetséges. Az egyetlen negatívum, amit fel tudunk hozni, hogy a képek megjelenésére
azért néhány pillanatot várni kell. Ugyan érthető, hogy a 8 megapixeles képek
beolvasása eltart egy ideig, de egy ilyen gépen ennek meggyorsítására is kellene
megoldást találni.
Közvetlen nyomtatás:
PictBridge és Canon Direct print támogatás
technikák egyik fő támogatójától, a Canontól elvárható, a Pro1 is együttműködik
mind a PictBridge, mind pedig a Canon DirectPrint kompatibilis nyomtatókkal.
Az ilyen fotónyomtatók a fényképezőgépről vezérelhetők, így a memóriakártyán
lévő képek nyomtatásához nincs szükség számítógépre. A Pro1-et a szerkesztőség
Canon i965-ös fotónyomtatójával próbáltuk. Bár a képminőséget nem lenne szabad
kommentálnunk, azt azért elárulhatjuk, hogy az elkészült kép minőségében nem
csalódtunk.
Videofelvétel:
VGA felbontás
fényképezőgép, a Pro1 is képes videofelvételek rögzítésére. Legnagyobb felbontás
ebben a módban 640×480 pixel, de a 320×240 illetve a 160×120 pixeles méret is
választható. Legnagyobb felbontásnál egy felvétel hossza nem lehet több 30 másodpercnél,
de kisebb felbontásnál is 3 perc a maximum. A video másodpercenként 15 képből
áll, a felvétel közben a zoom nem használható. Összességében elmondható, hogy
a gép ugyan támogatja a video rögzítést, de ez nem az erőssége. Ha fontos a
jó minőségű, korlátlan hosszúságú videofelvétel készítésének lehetősége, akkor
erre a gépre nem érdemes várni.
Képminőség:
néhány adat, de véleményt csak a végleges változat kipróbálása után tudunk mondani
nem beszélhetünk, de azért van néhány adatunk. A Pro1 a következő felbontásokban
tud képet menteni:
- 3264×2448 (kb. 8 mpix)
- 2272×1704 (kb. 4 mpix)
- 1600×1200 (kb. 2 mpix)
- 1024×768 (kb. 0,8 mpix)
- 640×480 (kb. 0,3 mpix)
A JPEG tömörítés mindegyik felbontásban 3 szinten (Super fine, Fine és Normal)
állítható.
A veszteségmentes fájlformátumok közül értelemszerűen a RAW a támogatott. A
nyers képadat ilyen formátumban lementve a kártyán 9 MB-ot foglal el.
A PowerShot fényképezőgépek közt a Pro1 az első, amely az sRGB színtér mellett
AdobeRGB színtérben is el tudja menteni a képeket. Saját tapasztalatok szerint
nem professzionális felhasználásnál ennek nincs sok jelentősége.
Az érzékenység az automatikus beállítás mellett ISO 50/100/200/400 értékek valamelyikére
állítható.
A képfeldolgozási feladatokat a Canon speciális DIGIC processzora végzi.
Áramellátás, memóriakártya:
BP-511A-s lítium ion akkumulátor, 64 MB-os gyors memóriakátya
egyelen meglepetést az akkumulátor helye jelentette: az eddigi függőleges elhelyezést
vízszintes váltotta fel, így mostmár nincs szükség külön ajtóra az akkumulátornak
és a memóriakártyának. A nagy nyílást egy kimondottan nagy ajtó fedi, aminek
kialakítása megintcsak nagyon jól sikerült.
|
|
A teljesen feltöltött akkumulátorral egy egész hétvégén át nyúztuk a Pro1-et,
de nem sikerül lemeríteni. A használati szerint egy feltöltéssel kb. 420 kép
készíthető, függetlenül attól, hogy a komponálásnál a fotós a keresőt vagy az
LCD monitort használta-e. A BP-511A akkumulátor a korábbi BP 511-es modelltől
úgy tűnik, hogy mindössze kapacitásában különbözik: míg a korábbi modell 1100
mAh-ás volt, addig az A jelzésű akkun az 1390 mAh jelzést találtuk.
A fényképezőgépben egy CompactFlash Type II-es kártyahelyet találni, amibe CF
Type I-es és Type II-es memóriakártya és Microdrive tehető. A Pro1 kompatibilis
a FAT32-es fájlrendszerrel, így a 2 GB-nál nagyobb kapacitású kártyákkal is
használható.
Csatlakozók:
USB 1.1, AV kimenet, adapter bemenet
hátlap alján az LCD monitor mellett található. A végre praktikusan kialakított
műanyag ajtó mögött egy USB és egy hálózati adapter csatlakozó, illetve egy
AV kimenet található. Az egyik legnagyobb csalódás, hogy a Canon nem tartotta
érdemesnek a PowerShot sorozat zászlóshajóját, hogy nagy sebességű USB 2.0-ás
csatlakozóval lássa el. Így aki elfogadható sebességgel akarja a képeit számítógépre
menteni, az jobban teszi, ha beszerez egy USB 2.0-ás vagy egy FireWire kártyaolvasót.
|
|
A doboz tartalma:
akkumulátor, töltő, memóriakártya, távirányító, stb.
Canon nem sajnálta a kiegészítőket:
|
- napellenző
- szűrő adapter
- hordszíj
- infravörös távirányító
- akkumulátor töltő
- akkumulátor (BP-511A – 1390 mAh)
- AV kábel
- USB kábel
- gyors, 64 MB-os CF kártya
- szoftver
A Magyarországon forgalomba hozott gépekhez természetesen már készül a magyar
nyelvű használati útmutató is, amire egy ilyen tudású gépnél igencsak szükség
van.
Első benyomásunk:
vezérmodellhez illő felépítés és szolgáltatások
nagyon tetszett, de úgy indultunk a próbának, hogy ha kell kritikusak leszünk.
Átolvasva a cikket, alig találok benne kritikát. Ennyire jól sikerült volna
a Canon PowerShot zászlóshajó? Lehet. Egy dolgot azonban nem szabad elfelejteni:
a képminőségről még nem ejtettünk szót. Jelen esetben pedig sok múlik azon,
hiszen a képminőség lehet az a paraméter, ami igazolja a fényképezőgép borsos
($999) árát.
A fényképezőgépet a Canon Hungáriától kaptuk. Köszönjük!
In the last few years, the ultra zoom segment was one of the fastest growing
areas of digital photography. Several manufacturers have built entire product
lines on their 6x, 8x, or 10x lenses. Canon has only had one camera in this
segment — the PowerShot Pro90IS –which was first announced in January, 2001.
We have been expecting an upgrade to this excellent camera for a long time
now. The wait is now over. At PMA 2004 (Photo Marketing Association – a show
held this
year in Las Vegas) Canon has announced it. The leap is huge: not only one,
but two new interesting cameras have been announced. We had the opportunity
to try the new flagship of the PowerShot line right before the official announcement.
Since the camera we received was only a pre-production sample, we are not allowed to comment on image quality. We are going to publish our in-depth review of the camera as soon as we receive a final, production review camera.
|
|
The Pro series, as its name suggests is designed for Pros. Currently the
Pro1 is the flagship of the PowerShot line.
Build:
robust, semi-pro body, compact size
zoom cameras, the PowerShot Pro1 is fairly large, but not bulky. The good-sized
hand grip gives you a solid hold of the camera, while the forward extension
of the lens (compared to its zoom range) is minimal. The back, the grip and
the
bottom
of the body
are
made out of plastic, while the front, top and LCD parts are made of metal.
Thanks to its design and weight (over 1/2 kg), the user experience reminds
that of a dSLR.
|
|
|
Image sensor:
2/3″, 8 megapixel CCD
the PowerShot Pro1 uses an 8 megapixel CCD. Despite the high resolution, the
size of the sensor is 2/3″, which is the largest size used in the compact camera
category. Due to the large resolution and the small sensor size, the physical
size of
the individual pixels is very small. This means that they can only collect
smaller amount of light during a given exposure, leaving the signal processing
and amplifying unit with a difficult job. The smaller pixel size, if all the
other things are unchanged, leads to noisier pictures. The 2.7 micron pixel
on the e 2/3″ sensor is not extremely small: some of the 5 megapixel compact
cameras have sensors with similar pixel size.
Lens:
7x zoom, Ultrasonic motor, Canon L series, relatively fast, zoom ring, superb macro
with the small pixel size greatly challenges the lens as well. In this category,
the buyers are expecting crystal clear, sharp, undistorted picture, without
significant amount of chromatic aberration. Canon did everything to meet buyers’
demand:
7x zoom
The Pro1 is built with a 7x zoom lens with focal length of 7.2 to 50.8 mm.
This is equivalent to a 28-200 mm zoom lens on a 35
mm film camera, so the lens can be used anywhere between good wide angle and
a great tele photo position. This range can be extended with optional wide
angle and telephoto lenses.
|
|
Zoom ring
Instead of using the widely accepted button-controlled zoom mechanism, Canon
engineers have decided to go for the risky solution and put a zoom ring on
the lens. The explanation of this decision could be the big zoom range. But
before the film SLR users reach for a sheet of paper (to calculate when they
should have started to save up the money for this camera), I must mention that
the ring is not physically connected to the zoom mechanism: the control is
electronic. When we first read this in a press material, we were very disappointed.
We
have seen a few cameras with electronically linked zoom rings, and we did not
become fans of this technology. When the camera arrived, this was the first
feature we checked out. We are glad we did. The Canon solution is a lot better
than what were expecting. The speed of the zoom is closely linked to the turning
speed of the ring, and the magnification can be precisely set (in about 39
steps). The actual focal length can always be read on the upper side of the
lens tube.
L series
Those who are not familiar with the lens assortment of Canon, probably do not
know why that red L letter and red line are so important on the lens. Canon
has two line of lenses: the regular lenses provide quality at a fair price
for regular use, while the L series is built to satisfy the needs
of
professional photographers. The UD (ultra-low dispersion) and fluorite lens
elements usually there to provide razor sharp and low aberration images. Up
to now, no compact camera had been built with this kind of lens.
Ultrasonic motor
The Ultrasonic motor (USM) is also known from the lenses sold for the SLR cameras.
The main task of the technology is to move the lens elements quickly, precisely
and silently. In the case of PowerShot Pro1 the USM is used for the zoom adjustment.
The advantages of ultrasonic rotation seem to be obvious when we examine the
precision and the responsiveness of the zoom, but the operation is quite far
from being silent.
Macro
The Pro1, similar to some other cameras, sports two different macro modes.
The regular macro mode can be used when the subject distance is between 10
and
50 cm. The distortion of the lens is minimal. When the subject distance
is less then 10 cm, the Super Macro mode should be selected. In this mode subjects,
as close as 3 cm can be photographed. At 3 cm distance a 3.5 cm wide object
fills the whole photo, which is quite good. Not surprisingly, distortion is
also visible at this distance.
Speed
The speed of the lens (f/2.4-3.5) is above average, especially the f/3.5 value
at the telephoto position. The smallest aperture is f/8 at both the wide angle
and telephoto ends of the lens. In this class, we would’ve liked to see
smaller apertures, too. The amount of light can be limited with the built in
ND filter, but that has no effect on the depth of field.
Focusing
The Pro1 is using a unique hybrid focusing system. Beside the regular contrast
phase detection system, a set of external sensors are also there to help focusing.
These sensors help to set the lenses close to the right position. The contrast
phase detection does the fine tuning only. The fact is that the AF is not slow,
but no one should expect the speed of an SLR AF system. When comparing it to
other cameras in this category, the speed is ok though.
Accessories for the lens:
lens hood, filter adapter, etc.
lens hood and a filter adapter. The mounting of the hood was not satisfactory
— it was too loose. We can only hope that this will be fixed for the retail
version. When the lens hood is not needed, it can be mounted on the lens on
the other
way around. Unlike most lenses, the zoom ring on the Pro1 can be controlled
while the hood is stored this way. The lens protrudes just enough to provide
space for the fingers.
|
|
The filter adapter can be used to mount additional filters on the lens. To mount additional wide angle or tele lenses, another adapter tube is needed. The same applies to the use of macro ring flash lights, as well.
LCD monitor:
2″ LCD, fold out, rotate, detailed view, good picture quality
has been introduced in digital photography by Canon several years ago. The
build has changed very little since that. The Pro1 has a slightly bigger, 2″ LCD
than our G2 has. The display has 235,000 pixels, what provides excellent picture
quality. The live view on the LCD is great, even in low light situations.
|
|
|
|
The LCD monitor can be flipped 180 degrees away from the body, and rotated
270 degrees. This makes the use of the LCD possible when the back of the camera
is hard
to see.
The
LCD can be folded back to the rear of the camera, when desired. The LCD shows
100% of the recorded image.
Electronic viewfinder:
great view, average resolution, diopter adjustment
the Pro1 uses an electronic display with 235,000 pixels. The electronic viewfinder
is not providing the view of a pentaprism finder, but undoubtedly better than
any see-through viewfinder found on most compact cameras. Some of the advantages
of the EVFs:
- view through the lens
- most of the settings are visible in the viewfinder
- can be used in bright sunlight, too
- the camera can be held more steadily when the viewfinder is used
The picture of the viewfinder is nice, but we would be happier if the resolution was not only average, but above average.
Photographers with less then perfect sight will appreciate the diopter adjustment
dial, that can modify the picture by -5 to +1.5 diopter.
User interface:
well thought layout, buttons with perfect feedback
|
|
The information LCD on the top of the camera provides a clear view of the actual parameters. For better view in the dark, the display has a nice red backlight.
|
|
The built in flash of the Canon Pro1 is hidden under a pop-up door. The camera
takes care of the opening of the door, so no action is needed from the photographer.
The flash rises high (about 6.5 cm) above the optical axis of the lens, so
red-eye on closer subjects is less likely. The bright light under the flash
also helps to eliminate red-eye.
The menus are built in traditional Canon style. The options are organized in three main menus. Though the menus are probably close to final, we delay close look till we get the final review unit.
Recording modes:
fully automatic, manual, creative zone for the complicated subjects
The camera can be set to fully automatic and P mode as well. While in fully automatic mode everything is controlled by the camera, in P mode a few parameters can be set to adjust the automatic settings.
Manual modes
As expected the Pro1 can be used not only in shutter speed and in aperture priority modes, but it has a manual exposure mode as well. These are useful for advanced photographers using various accessories.
Scene modes
Scene modes are there to help those not wishing to know all the details, but want perfect photos. The goal is to set the camera settings to meet the selected scene. The Pro1 provides solution for the following subjects:
Stitch assist mode
The stitch assist mode helps shooting panorama photos.
Continuous shooting
The camera can shoot with two speeds: in normal mode 1 photo is taken per second,
while in high speed mode this can be increased to 2,5 photos/sec. In this latter
mode the displays show nothing while the shutter button is fully pressed. The
Pro1 will not be a choice of action photographers, for sure.
Playback:
average displaying speed, great zoom, automatic image rotation, histogram
Direct printing:
support for PictBridge and Canon Direct Print technology
Video recording:
VGA resolution
camera sold today, the Pro1 also supports video recording. The largest resolution
is 640×480 pixel, but 320×240 and 160×120 is also available. In 640×480 mode,
movies cannot be longer than 30 seconds, with 3 minute time limits at the other
two resolutions. The camera records at 15 frames per second and the zoom is
disabled during recording. So the
camera
can record
video,
but it is not specifically built for this task. If the unlimited video recording
is important, you should not be waiting for this camera.
Photo quality:
a few facts, but we are not supposed to comment the quality yet
- 3264×2448 (about 8 mpix)
- 2272×1704 (about 4 mpix)
- 1600×1200 (about 2 mpix)
- 1024×768 (about 0.8 mpix)
- 640×480 (about 0.3 mpix)
The JPEG compression can be set in 3 levels (Super fine, Fine, Normal) in all
resolutions.
The RAW format is available as the lossless file format: photos saved in RAW take about 9 MB on the memory card.
The Pro1 is the first PowerShot camera supporting not only the sRGB, but also the AdobeRGB color space. According to our personal experience, it has no advantage for non-professional users.
The sensitivity can be set by the camera, or by the user to one of the following values: ISO 50/100/200/400.
The image processing is done by Canon’s proprietary DiGiC processor.
Power supply and memory card:
BP-511A Li-ion battery, 64 MB high speed CF card
the power supply was the way the battery compartment was positioned: instead
of being vertically fitted in the hand grip, it is now stored horizontally
in the camera body. The battery compartment and the CF slot has got one huge
door. Again, it very nicely designed.
|
We have been using the camera for a whole weekend without the need to recharge the battery. According to the user manual, the battery should last for 420 photos. The new BP-511A battery seems to differ from the previously used BP-511 only in capacity: while the old model had a 1100 mAh sticker, this new one is 1390 mAh in capacity.
The camera has a CompactFlash Type II memory card slot, what can accommodate
a CF Type I or Type II flash card, or a Microdrive. The Pro1 is FAT32 compliant,
so memory cards over 2 GB size can also be used.
Connectors:
USB 1.1, AV out, power in
|
|
Box content:
battery, charger, memory card, remote control, etc.
|
- lens hood
- filter adapter
- neck strap
- IR remote control
- battery charger
- battery (BP-511A – 1390 mAh)
- AV cable
- USB cable
- fast, 64 MB CF card
- software
Cameras sold through official retail channels, should also have fully localized manuals. It is difficult to get full advantage of all the features without the proper manual.
First impressions:
body and features to comply with the flagship status
camera from the very first moment, but we started this review with a critical
mind.
After re-reading the article, I can hardly find critical parts. Is this camera
really that good? Could be. But there is one thing we must not forget: we
haven’t seen the final picture quality yet. And that has to be really good
to justify the rather high price of this otherwise great camera.
The review unit was provided by Canon
Hungária . Thanks!