Exkluzív: Nikon D7000

0

AF, LiveView, sorozat, videó

Élességállítás, fénymérés

A Nikon D7000 új, Multi-CAM 4800DX fázis-különbség alapú automatikus élességállítási rendszert kapott, amely 39 fókuszmező használatát teszi lehetővé. Ha szükséges, a 39-et 11-re csökkenthetjük. A képmező középső 9 fókuszpontja keresztszenzoros.
Az AF pont kiválasztásához a navigációs gomb használható. Az éppen aktív mező kerete a keresőképen vörösen villan fel, de az info képernyő jobb alsó sarkában is ellenőrizhető melyik van kiválasztva.

A 39 fókuszmező ugyanazokat a módokat kínálja, mint az elődnél:

  • Egypontos AF: a fotós a navigációs gombbal kiválaszthatja a neki tetsző AF-mezőt, a gép pedig az erre eső területre állít élességet. A középső mező érzékenyebb, pontosabb a többinél.
  • Dinamikus mező AF: a felhasználó ezúttal is egy pontot választ, de a gép a téma elmozdulása esetén a környezetében lévő mezők közül is bármelyiket aktiválhatja. Statikus fotótéma esetén az AF-pont a fotós által kiválasztott marad.
  • Auto AF: a gép fókuszrendszere önállóan dönti el, hogy mely mezőkön állít élességet. Ez egyszerre akár több is lehet.
  • 3D-követő AF: új funkció az elődhöz képest, amelynél bármelyik fókuszmezőre állíthatunk élességet, majd a gép az itt lévő téma szín és világossági értékeit elraktározva „rátapad” a témára és elmozdulása esetén végigköveti a 39 pont bármelyikén. A követés az oldalirányú, és a közeledő-távolodó elmozdulást is érinti.

Ezeket az AF/M gomb benyomása, majd az elülső tárcsa elforgatásával választhatjuk ki. Ugyanezen gomb és a hátsó vezérlőtárcsa az AF folyamatosságát módosítja a következők szerint:



  • AF-S: egyszeri automata
    élességállítás, mely az exponáló gomb félig lenyomásával vagy az AF-L gombbal aktiválható és a beállított távolságon marad.
  • AF-C: folyamatos automata
    élességállítás, amely a gomb nyomva tartásának idején a kép átkomponálásával folyamatosan változik.
  • AF-A: a fényképezőgép a helyzetnek megfelelően dönt a fenti két mód használata között.

LiveView és videó módban már más a helyzet. Ekkor csak kontraszt érzékelésen alapuló fókuszrendszert használhatunk, a következő módokban:

  • Arcfelismerés, akár 35 arcig
  • Széles AF terület
  • Normál AF terület
  • Témakövető AF

A fókuszrendszer alapállapotban az exponáló gomb félig lenyomásával aktiválható, de a hátlapon kapunk egy AE-L/AF-L gombot is. A gomb programozható, így megszabhatjuk, hogy a beállított fókusztávolságot (és expozíciós adatokat) zárolja, vagy esetleg az AF-rendszert indítsa.

Ha az automata élességállítás kevés fénynél nem működik, akkor engedélyezhetjük az AF-segédfény használatát is. Ez a markolat és az objektív között lévő, fehér fényű lámpa, mely rövid felvillanással segíti az AF-rendszer munkáját. Kb. 0,5 és 3 méter közötti tartományban hatásos.

A fénymérést új, 2016 pixeles RGB szenzor és a hozzá kapcsolódó elektronika végzi. Elődjéhez hasonlóan három mérési metódus közül választhatunk:



  • 3D színes mátrix II: a teljes képmezőt figyelembe veszi a rendszer a fénymérés során. G és D típusú objektívekkel kompatibilis, Egyéb automata objektívnél Színes mátrix II rendszert használ a gép. Minden átlagos helyzetben ajánlott beállítás.
  • Középre-súlyozott: szintén a teljes képmezőt veszi figyelembe a rendszer különös tekintettel a képmezőt. A középső 8 mm-es terület 75%-os elsőbbséget élvez. Főleg portrézásnál használatos.
  • Szpot: a képmező 2,5%-os közepét (3,5mm-es területet) veszi alapul. Kisebb tárgyak fényképezésénél, illetve makrózásnál ajánlott, ha a téma és a háttér világossága nagyon eltér.

LiveView

A Liveview mód kicsit egyszerűbb és egyben kényelmesebb is lett. A váz hátulján egy külön gombbal (LV) kapcsolható be az LCD élőképe, mely természetesen a tükör felcsapásával jár, így az optikai kereső elsötétül. Ugyanezzel a gombbal kapcsolható ki a szolgáltatás. A menü vagy lejátszás gomb megnyomása nem csapja vissza a tükröt, így kímélve a mechanikát.

LiveView módban többféle élességállítási mód közül választhatunk, ezek között azonban fázis-különbségen alapuló nincs, csak kontraszt érzékeléses.

Az élőképbe szükség esetén bele is nagyíthatunk, szerencsére a nagyítás kiváló minőségű, még a legerősebb fokozatnál is remek részletgazdagságú, így a kézi élességállítás precízen végezhető.

Sorozat fényképezés


A Nikon D7000 gyorsabb sorozatmódot kínál, mint a D90, de természetesen nem gyorsabbat, mint a D300s. E modellnél maximum 6 kép/mp érhető el. Az említett sebesség a Gyors sorozat (CH) módban használható, míg emellett, egy Lassú (CL) mód is választható. Utóbbinál a menüben előre megválaszthatjuk a sorozat sebességet, 1-5 kép/mp között. Mindkét üzemmód a kioldási üzemmód tárcsáról érhető el. A D7000 puffere egyszerre 9 RAW+JPEG formátumú képet és legfeljebb 100 JPEG képet képes tárolni, így ilyen hosszan tart majd a sorozat.

A Nikon D7000-rel különféle automata sorozatok is készíthetők. Közülük az automata expozíció sorozat számít alapnak, melynél 2, vagy 3 kép készíthető 1/3, 1/2, 2/3, 1, vagy 2 fényérték lépésközökkel. A sorozat a BKT gombbal és az elülső, valamint hátsó vezérlőtárcsákkal állítható be. Hasonló beállítási értékekkel készülhet a vaku sorozat is, amely szintén 2, illetve 3 kép hosszan tarthat. A vaku sorozat kombinálható az expozíció sorozattal.

Választhatunk automata fehéregyensúly sorozatot is. Itt a lépsköz 1,2, vagy 3 érték lehet. Minden egyes lépés 5 mired színhőmérséklet ugrást jelent. A képek száma 2-3 lehet. Mindezen a sorozat módokat az elődben is megtalálhattuk, az ADL sorozat azonban újdonság a D7000-ben. Az ADL rövidítés az Active D-lighting módot, vagyis az aktív világosság kompenzációt takarja. Segítségével némileg szélesebb dinamika tartomány érhető el a sötét és világos képterületek szoftveres kiegyenlítésével. Az ADL sorozat módban 2 kép készíthető.

A D7000 önkioldója 2, 5, 10 és 20 mp-es késleltetésre állítható, sőt, az is megadható, hogy több (max 9) kép is készüljön. Emellett a képek közötti idő is meghatározható 0,5 és 3 mp között.

Videófelvétel


Videót akár 1920×1080 pixeles FullHD felbontásban is rögzíthetünk, de csak LiveView üzemmódból. A képfrissítés a legnagyobb felbontásban 24 kép/mp, míg HD és 640×424 pixeles módban 24, 25 vagy 30 kép/mp választható.
A videók H.264 tömörítésű MOV fájlba kerülnek, melyeket gépen belül meg is vághatunk.


Ebben a módban nem állítható a rekesz és a záridő sem, így mindig azzal a rekesszel kell dolgoznunk, amivel elkezdtük. Elképzelhető, hogy a végleges firmware-nél ez a megoldás változni fog.

Videó közben használható automata kontraszt alapú élességállítás is, akár gombnyomással indítva, akár folyamatos elven.