Fujinon XF 18mm F2,0 R

0
154

Bemutatás

Az XF névre keresztelt Fujinon gyártmányú objektív sorozat első körben három fix gyújtótávolságú optikát kínált, illeszkedve a sorozat kicsit elitista arculatához. Az ekkor megjelent trió legnagyobb látószögű darabja a Fujinon XF 18mm F2,0 R – bár azóta a gyártó már egy 14mm-es optikát is bejelentett, igaz nem ilyen jó fényerővel. Az X-széria összes modellje APS-C méretű szenzorral szerelt, így a kisfilmre átszámított látószöghöz érdemes 1,5-tel szorozni a gyújtótávolságot. Tesztalanyunk tehát hozzávetőleg egy 27mm-es, kisfilmes objektív látószögét kínálja.

A Fujifilm egy különösen vékony, mindössze 2,5 mm-es bajonettet tervezett a rendszerhez, melyen 10 elektronikus érzékelő is helyet kapott. A gépváz felismeri a csatlakoztatott objektívet, és némely optikai hiányosságát szoftveresen is javítja. Ezen felül lehetőségünk lesz az objektívek firmware frissítésére is.

A sorozat összes darabja úgynevezett back focus kialakítású, így a hátsó lencsetag mélyebben benyúlik a fényképezőgép vázába. Különösen igaz ez erre az optikára, ahol a hátsó tag és a szenzor közti távolság mindössze 11 mm. A Fujifilm a képminőség javulásával indokolja ezt a döntését, hiszen így kevésbé extrém szögben érkezik a fény az érzékelőre.

A 18mm F2,0 nyolc lencsét kapott, melyek közül kettő aszférikus. Rekeszértéke F16-ig állítható. A lapos (ún. pancake) kialakítású objektív alig több mint 4 cm hosszú, elejére pedig 52 mm-es szűrők illeszthetők.

Használati tapasztalatok

Ez a kompakt kialakítású optika alig növeli fényképezőgépünk méretét és tömegét. Mindössze 116 gramm, ami nem jelent nagy plusz terhet, méretével pedig tökéletes nagylátószögű fix a szintén lapos gépvázon. A fényképezőgép retró külleméhez igazodva ez a darab is sok dolgot átvett a régi korokból. Üvegből és fémből készült, beleértve a fém élességállító és rekeszgyűrűjét, melyeken nincs gumiborítás.

Az objektív elején elhelyezkedő fókuszgyűrű kb. 1 cm vastag, és folyamatosan, nagyon finoman körbeforgatható. Az elektronikus kapcsolatnak köszönhetően vezérli a kézi élességállítást, amennyiben ezt engedélyezzük a vázon. A fókusz beállítása a gyűrű viszonylag hosszú útját igényli, ami videózás közben lehet hasznos és pontos. A lencsetagok csak az optika belsejében mozognak, így hossza nem változik közben, és a frontlencse sem fordul el.

Magán az objektíven semmilyen kapcsoló nincs, csak az említett két fémgyűrű, melyek közül a hátsó a rekeszérték beállítására szolgál. A kb. 90 fokban forgatható gyűrűn jelölték az összes standard értéket és az automata beállítást adó A-állást is. Ebben az esetben a fényképezőgépre bízhatjuk a blende állítását. A standard értékek mellett közbülső fokozatok (összesen 19 db) is beállíthatók a gyűrűvel. Egy kattanás 1/3 fényértéket jelent. A pontos rekeszérték a fényképezőgép kijelzőjén is megjelenik. Bár ez a gyűrű is rendkívül precízen jár, számomra egy kicsit könnyed, laza volt. Nagyon könnyű véletlenül is elfordítani.

Az objektív – mint az összes társa – beépített autofókusz meghajtással rendelkezik, mely nem túl hangos, de azért jól hallgató. Átlagban 0,1-0,45, gyenge fényben max. 1,1 mp-re van szüksége az élesség beállításához (FinePix X-E1 vázon).

Színhiba

Bár a fényképezőgép mindent megtesz a nem odaillő színes élek eltávolításáért (JPEG-ben), a nagy fényerő és látószög azért már alapból sejteti, hogy meggyűlhet a baja a kromatikus aberrációval. Sajnos ez a helyzet, mivel nyitott rekesznél a széleken elég jól látható a színhiba nem csak a nagy kontrasztkülönbséget mutató műtermi képeinknél, de valós felvételi körülmények között is. RAW-ban fényképezve ez a jobb konverter szoftverekkel viszonylag problémamentesen eltávolítható, de nagy segítség lehet a rekesz szűkítése is (ha a szituáció engedi). Mint látható F8-as rekesznél, már extrém helyzetekben sem kell különösebben aggódnunk a színhiba miatt.

Geometriai torzítás

Még egy problémás terület, hogy a nagylátószögű optikák többnyire nem teljesítenek jól. Nem úgy a Fujinon XF 18mm F2,0 R, mely a 18mm-hez (ekv. 27mm) mérten elég visszafogott optikai torzítást mutat. Számszerűen ez 0,3%-os hordótorzítást jelent, ami kiváló eredmény, és akár szabályos témák (pl. épületek) fotózásánál is elhanyagolható, szinte észrevehetetlen.

Geometriai torzítás



0,3% párnatorzítás

Peremsötétedés

Nem nagy meglepetés, hogy nyitott rekesznél viszonylag nagy, kb. 13%-os képsarki sötétedéssel kell számolnunk, ami egy ilyen optikánál nem nevezhető soknak. A hatását és észrevehetőségét pedig nagyban csökkenti a sötétedés eloszlása, mely a sarkok felé haladva fokozatos, így például a tiszta kék eget fényképezve sem szemetszúró a hiba. Szűkebb rekeszt használva a képközép és a sarkok közti világosság különbség nagyjából felére, kb. 7%-ra csökkenthető.

Peremsötétedés


13%

7,5%

Makró, közelfényképezés


18 cm közelpont,
154 mm széles lefedés

A 18mm-es gyújtótávolság nem az a tipikus makró tartomány, így nem véletlen, hogy ez az objektív nem lesz a közelfényképezés kedvelőinek favoritja. Közelpontja mindenesetre nem is olyan rossz, mindössze 18 cm, így érdekes perspektívájú tárgyfotóra, vagy esetleg vicces portréra azért bevethető. Ilyen távolságból legfeljebb 15,4 cm széles területet képes befogni, ami valóban nem mondható makró képességnek, de tisztességes eredmény egy nagylátószögű objektívtől.

Képminőség

A Fujinon XF 18mm F2,0 R már teljesen nyitva is szinte pengeéles a kép közepén, amin a rekesz szűkítésével még tovább javíthatunk. A képszélek viszont meglehetősen lágyak ebben a helyzetben és elég szembetűnő a színhiba is. Szűkebb rekeszt állítva némileg javulhat a szélek és sarkok részletessége de soha nem lesz olyan mint a kép közepe. Érdekes módon F8-on alig élesebbek a sarkok az F2,8-on tapasztalhatóhoz képest, viszont a színhiba szépen eltüntethető. F11-ig javíthatunk a sarkok élességén, bár ekkor már a képközép kezd romlani.

A képek kontrasztja és színei is nagyon szépek, a diffrakcióval nagyjából F11-től kell számolnunk, mely a részletvisszaadást és az élkontrasztot is rontja. Ezen a rekeszen még elviselhető, de a maximális blendeértéket jelentő F16-on már igencsak zavaró. Az objektív Super EBC lencsebevonatának köszönhetően becsillanással és szellemképpel sem találkoztunk.

Értékelés

Leszámítva a sarkok lágyságát, és a nyitott rekesznél tolakodó színhibát, ez egy nagyon jó objektív. Kicsi, könnyű, kiváló építési minőségű, végtelenül egyszerűen és ésszerűen használható, és ami a legfontosabb, jó képminőségű. Kis közelpontja révén még akár furcsa tárgyfotókhoz is használható, de az igazi terepe a városfotó. A Fujifilm valamelyik MILC-ére csatlakoztatva igazán kényelmes, kompakt kombót kapunk, mely egy városnézéssel egybekötött fotótúrán szinte észrevétlen társunk lesz. A DSLR képminőség már JPEG képeknél is garantált, az objektív 7 lekerekített rekeszlamellája pedig szép háttérelmosást biztosít, bár ezt az objektív jellege miatt inkább csak közeli képeinknél használhatjuk ki.

A minőséget és az extra fényerőt azért itt is meg kell fizetnünk, hiszen a Fujinon XF 18mm F2,0 R jelenleg kb. bruttó 180 000 forinttól kapható. Ebbe az árba egy szintén kiváló minőségű, fém (!) napellenző is beletartozik.

Hozzászólások

hozzászólás