Kipróbáltuk: Canon EOS-50D teszt

0

Értékelés

Ajánló

A Canon EOS-50D elődje után handikeppel indult. A jól összerakott, remek képességekkel rendelkező gép az előd néhány hibáját is javította, így aztán kevés olyan megoldás maradt benne, amely miatt szó érhetné a ház elejét. Ez talán egyedül az élőkép módban történő fókuszálás megoldása lehet, minden másban remekül teljesített az EOS-50D.

Persze sok olvasónk nyilván arra is kíváncsi, hogy vajon a 15 Mpixelhez hogyan viszonyulnak az objektívek. Természetes, hogy azok az objektívek, melyek még 6 Mpixelen teljesen elfogadható képet produkáltak, nem biztos, hogy ugyanezt megteszik 15 Mpixeles felbontásnál. Egy biztos: a legnagyobb probléma az olcsó zoomobjektívekkel lehet (mint pl. a régi EF-S 18-55mm/F3,5-5,6, az olcsóbb telék, pl. EF 70-300/F4-5,6, EF 28-135/F3,5-5,6 IS USM, stb.). A fix gyújtótávolságú optikáknak itt határozottan nagyobb előnyük lehet a zoomokkal szemben.
A tesztfotók között szerepelnek az új EF-S 18-55mm/F3,5-5,6 IS objektívvel készült képek is (ezúton köszönjük Gál Tamás (MVP) segítségét, hogy objektívjét kölcsönözte a teszt idejére). A készült képek alapján kijelenthető, hogy még ez az objektív is elfogadható képeket produkál 15 Mpixelen, bár a lágyság azért érezhető a fixszel szemben.

Hogy érdemes-e ezt a modellt választani a 90e Ft-tal olcsóbb 40D-vel szemben? Nos, ha az újdonságok és változások jórészét ki tudjuk használni, akkor érdemes lehet. Persze ha a változások hidegen hagynak, s a 15 Mpixelre sincs szükségünk, akkor felesleges pénzkidobás az újabb, drágább gépet megvenni.

S hogy mi hiányzik még mindig ahhoz, hogy mérhetetlenül elégedettek legyünk? Szenzor eltoláson alapuló stabilizálás (persze nem sok esély van arra, hogy a Canon valaha is ilyen D-SLR-t készítene), a LiveView teljessé tételéhez a kihajtható LCD, illetve videófelvétel. Ez utóbbira minden esély meg is van az 50D utódmodelljében.

Mindezek után már csak egy dolog van hátra, a váz ára, mely a cikk megjelenésekor bruttó 285e Ft, amely 40e Ft-tal alacsonyabb, mint tavaly az EOS-40D ára.

Pro és kontra

A gép pozitív és negatív tulajdonságai a következők:

Pro és kontra
előnyök hátrányok
  • Képérzékelő automatikus pormentesítése bekapcsoláskor
  • 100.000 expozícióra tervezett zárszerkezet
  • Kényelmes markolat
  • Igen rövid keresősötétedés
  • Az érzékenység 1/3 lépésenként állítható
  • Akár ISO12800 érzékenység
  • Automatikus érzékenység beállítás ISO100 és ISO1600 között kreatív zónában (A, Tv, Av) módban is
  • Igen gyors kártyaírás (UDMA)
  • Nagy, 3″-os LCD, kiváló VGA felbontással
  • LiveView élőkép az LCD-n, 10×-es nagyítási lehetőséggel
  • Fázis-különbség elvű fókuszon kívül LiveView módban kontraszt alapú, valamint arcfelismerő fókusz
  • Precíz fénymérés
  • Kiértékelő és átlagoló mellett szpot fénymérés is
  • Kellően nagy keresőkép
  • 9 keresztszenzoros AF pont f/5,6 vagy jobb fényerőhöz, középső AF pont f/2,8 vagy jobb fényerőnél dupla pontosságú
  • Cserélhető mattüveg
  • RAW+bármilyen méretű és tömörítésű JPEG, kétféle felbontású sRAW
  • 14 bites A/D (csak Highlight priority módban érezhető a hatása?)
  • Könnyen áttekinthető, logikus felosztású menürendszer
  • Saját, szerkeszthető menü (MyMenu) 6 menüponttal
  • Vakupapucs, vakuszinkron kimenet, 1/250 mp szinkronidő, de választható 1/60-1/250 mp közötti automatikus is
  • Vaku teljesítmény kompenzáció és vaku teljesítmény sorozat (arra alkalmas vakuval)
  • Kitűnő képminőség
  • Alacsony zajszint, ISO3200 alig zajosabb, mint EOS-40D-nél
  • Élő- és lejátszás hisztogram akár R,G,B színekre külön
  • Kiégett részek villogtatása
  • Kiváló hosszú expozíciós teljesítmény és hot pixel szűrés
  • Hosszú expozíciós idő esetén hotpixel kivonás kérhető
  • 3 vagy 6,3 kép/mp-es választható sorozat sebesség, akár 16 RAW képig
  • Választható színtér (AdobeRGB, sRGB)
  • Fehér-egyensúly finomhangolása, illetve WB sorozat lehetősége
  • Színhőmérséklet megadása Kelvinben (2500-10000 K)
  • Tükör előzetes felcsapásának lehetősége
  • Képstílusok (Picture Styles), jól paraméterezhető beállítások
  • Státusz LCD a gép tetején
  • Aktív státuszkijelzés a hátsó LCD-n (közvetlenül módosítható paraméterek)
  • Nagy érzékenységnél színzaj csökkentés kérhető, zajszűrés 4 féle mértékű lehet
  • Hatékony peremsötétedés korrekcó
  • Alacsony fogyasztás
  • USB 2.0 Hi-speed és opcionális WiFi kommunikáció, HDMI kimenet
  • Időjárásálló kivitel
  • Jó kezelhetőség, felvétel prioritás
  • Átlátható, magyar nyelvű menü
  • Nagy méretű RAW fájlok (~20 MB)
  • Stroboszkópikus vakuvillantás segédfény gyanánt (buta megoldás, de azért működik)
  • JPEG képekben teljesen nem kikapcsolható luminancia zajszűrés
  • Nincs szenzor stabilizálás (Olympus, Pentax, Sony: van)
  • Bekapcsoló gomb még mindig nem kényelmes elhelyezése és kis mérete miatt
  • Időjárásállóság csak a kártyanyílásra és az akkufedlapra vonatkozik, a gombokra nem
  • WiFi lehetőség drága (bár olcsóbb, mint az EOS-30D-nél)
  • Tükörfelcsapás lehetne halkabb
  • Nincs LCD védő (mint Nikon komolyabb gépeinél)
  • Mélységélesség ellenőrző gomb kényelmetlen helyre került (bár ez az összes belépőszintű és félprofi Canon D-SLR-re jellemző)
  • Nincs vörösszem korrekció
  • Megvilágítás optimalizálás kissé sztochasztikus működésű

Mellékelt tartozékok

A termék dobozában a fényképezőgépen, a kezelési útmutatón és a szoftvereken kívül a következőket kapjuk:

  • bajonettvédő kupak
  • BP-511A 1390 mAh-s Li-ion akkumulátor
  • külső akkumulátor töltő
  • USB- és videó kábel
  • nyakpánt
  • keresőzáró műanyag kupak

Ha a bemutatóink segítettek a gép kiválasztásában, akkor a vásárlásnál tegyen erről említést a kereskedőnél is! Ezzel támogathatja a melléklet működését. Köszönjük!

Tesztképeink

A képek fájlneveiben szerepel az érzékenység, a rekeszérték és a kisfilmre átváltott gyújtótávolság is.

Tesztképeinket kikapcsolt zajszűrés mellett alapértékű 3-as élesítéssel készítettük.
A RAW szócskát tartalmazó fájlokat a géphez mellékelt Digital Photo Professional szoftverrel alakítottuk át JPEG képpé, szintén kikapcsolt zajszűrés és alapértelmezett 3-as élesítéssel (ami talán kissé túl erős).
A RAW-LR részletet tartalmazó fájlok Adobe Lightroom v2.1-ben kerültek konvertálásra alapértelmezett értékekkel.

A tesztfotók EF 50mm/F1,8 és EF-S 18-55mm/F3,5-5,6 IS objektívekkel készültek.

A cikkben és a tesztfotók között szereplő összes képet szerzői jogok védik. Előzetes, írásos engedély nélküli felhasználásuk tilos!