Kipróbáltuk: Canon EOS-50D teszt

0

Képminőség

Képzaj

Napjaink digitális tükörreflexes fényképezőgépei az egyre nagyobb felbontás miatt egyre kisebb pixelekkel rendelkeznek, amely rossz hatással van az alapérzékenységre. Ez ellen természetesen megpróbálnak minél többet tenni a gyártók, csökkentik a távolságot a képérzékeny felületek között, növelik a mikrolencséket, hogy nagyobb alapérzékenységet érjenek el.
A zajszűrést ma már a D-SLR-ekből sem hagyják ki. Ez bizonyos modelleknél a RAW fájlokra, bizonyos gépeknél csak a JPEG képekre vonatkozik. A Canon EOS-50D utóbbiak közé tartozik, így RAW formátumban a zajszűrésről minden esetben magunknak kell gondoskodnunk.

A készített tesztképek alapján elmondható, hogy az EOS-40D-hez képest a képzaj szinte változatlan (ISO3200-as érzékenységénél minimális előnyt vélhetünk felfedezni az EOS-40D javára).

Komolyabban észlelhető képzaj ISO400-nál kezd megjelenni, de elsősorban az elég erőteljes élesítéssel dolgozó Digital Photo Professional programban konvertált képeknél. A gép saját JPEG-ei ilyenkor is alig zajosak.
A JPEG képeken ISO800 az a határ, ahol azt mondhatjuk, hogy láthatóvá válik a képzaj.
ISO1600 természetes módon zajosabb, mint a kisebb érzékenységek, de erre a képzajra még minden félelem nélkül ráfoghatjuk, hogy használható.
ISO3200 már inkább nevezhető zajosnak, amely nem csak színbeli, de erős luminanciazajjal is rendelkezik. Ennek okán az ilyen érzékenységgel készült fotók nagy méretű nyomatokon már papíron is zajosnak fognak látszani. A JPEG képeknél a zajszűrés ekkor kezd látványosan részletet csökkenteni.
A kompakt gépeknél kezdődött el az a folyamat, amely most a tükörreflexesekbe is átterjedt. Az egyre nagyobb használható érzékenységek lehetősége nem feltétlenül a jól használható módokat jelentik. Az EOS-50D ISO6400 és ISO12800 érzékenységeket is kínál, melyek már kompaktosan zajosak (vagy éppen zajszűrtek).
ISO6400 JPEG-nél további részletvesztést jelent az ISO3200-hoz képest, valamint a luminanciazaj is erősebbé válik. A minimálisan zajszűrt Lightroom-ban konvertált képek is jól látható színzajjal rendelkeznek.
Az ISO12800 már tényleg a használhatóság határát súrolja. Itt már enyhe sávosodás (banding) is megfigyelhető a sötétebb területeknél. Az így készített képek 10×15 cm-es papíron is jól láthatóan zajterheltek lesznek. Persze most is igaz a mondás: jobb egy zajos kép, mint egy berázott. Ha nem használhatunk vakut, ez az érzékenység mód még jól jöhet.
Részemről mindig azt mondom, hogy a többlet szolgáltatás sosem káros, az más kérdés, hogy a használhatósága nem feltétlenül mindennapos. Én pozitívan élem meg, hogy a gyártók egyre nagyobb érzékenységeket is kínálnak. Biztos vagyok benne, hogy nem én vagyok az egyedüli, aki egy-egy utazás vagy kirándulás alkalmával nem cipel magával nehéz állványt, de egy adott esetben bizony jó lenne megörökíteni egy szép helyszínt, akár napnyugta után is. Ha ez esetben nem találunk megfelelő megtámasztási lehetőséget a gépnek, még mindig ott a lehetőség a nagy érzékenységű fotózásban.

A belső képfeldolgozó által készített JPEG képeknél a gépben kikapcsolt magas érzékenységű zajszűrést állítottunk be, az élesítés az alapértelmezett 3-as volt.
RAW konvertálás során a Canon saját Digital Photo Professional 4.5 (RAW) programjában szintén kikapcsolt zajszűrést használtunk, a többi paramétert normál értéken hagytuk (élesítés: 3-as).
Az Adobe Lightroom v2.1-ben (RAW-LR) alapértelmezett beállításokat használtunk (0 luminancia zajszűrés, 25 színzaj szűrés, 1 pixeles, 25-ös élesítés 25-ös részletekkel, 0 maszkolással).

Érzékenység – képzaj



ISO100; F9 1/3 mp


ISO100; F9 1/3 mp; RAW – Digital Photo Professional v3.5


ISO100; F9 1/3 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.1


ISO200; F9 1/6 mp


ISO200; F9 1/6 mp; RAW – Digital Photo Professional v3.5


ISO200; F9 1/6 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.1


ISO400; F9 1/13 mp


ISO400; F9 1/13 mp; RAW – Digital Photo Professional v3.5


ISO400; F9 1/13 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.1


ISO800; F9 1/25 mp


ISO800; F9 1/25 mp; RAW – Digital Photo Professional v3.5


ISO800; F9 1/25 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.1


ISO1600; F9 1/50 mp


ISO1600; F9 1/50 mp; RAW – Digital Photo Professional v3.5


ISO1600; F9 1/50 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.1


ISO3200; F9 1/100 mp


ISO3200; F9 1/100 mp; RAW – Digital Photo Professional v3.5


ISO3200; F9 1/100 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.1


ISO6400; F9 1/200 mp


ISO6400; F9 1/200 mp; RAW – Digital Photo Professional v3.5


ISO6400; F9 1/200 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.1


ISO12800; F9 1/400 mp


ISO12800; F9 1/400 mp; RAW – Digital Photo Professional v3.5


ISO12800; F9 1/400 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.1


ISO100; F9 1/3 mp


ISO100; F9 1/3 mp; RAW – Digital Photo Professional v3.5


ISO100; F9 1/3 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.1


ISO200; F9 1/6 mp


ISO200; F9 1/6 mp; RAW – Digital Photo Professional v3.5


ISO200; F9 1/6 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.1


ISO400; F9 1/13 mp


ISO400; F9 1/13 mp; RAW – Digital Photo Professional v3.5


ISO400; F9 1/13 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.1


ISO800; F9 1/25 mp


ISO800; F9 1/25 mp; RAW – Digital Photo Professional v3.5


ISO800; F9 1/25 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.1


ISO1600; F9 1/50 mp


ISO1600; F9 1/50 mp; RAW – Digital Photo Professional v3.5


ISO1600; F9 1/50 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.1


ISO3200; F9 1/100 mp


ISO3200; F9 1/100 mp; RAW – Digital Photo Professional v3.5


ISO3200; F9 1/100 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.1


ISO6400; F9 1/200 mp


ISO6400; F9 1/200 mp; RAW – Digital Photo Professional v3.5


ISO6400; F9 1/200 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.1


ISO12800; F9 1/400 mp


ISO12800; F9 1/400 mp; RAW – Digital Photo Professional v3.5


ISO12800; F9 1/400 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.1


ISO100; F9 1/3 mp


ISO100; F9 1/3 mp; RAW – Digital Photo Professional v3.5


ISO100; F9 1/3 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.1


ISO200; F9 1/6 mp


ISO200; F9 1/6 mp; RAW – Digital Photo Professional v3.5


ISO200; F9 1/6 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.1


ISO400; F9 1/13 mp


ISO400; F9 1/13 mp; RAW – Digital Photo Professional v3.5


ISO400; F9 1/13 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.1


ISO800; F9 1/25 mp


ISO800; F9 1/25 mp; RAW – Digital Photo Professional v3.5


ISO800; F9 1/25 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.1


ISO1600; F9 1/50 mp


ISO1600; F9 1/50 mp; RAW – Digital Photo Professional v3.5


ISO1600; F9 1/50 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.1


ISO3200; F9 1/100 mp


ISO3200; F9 1/100 mp; RAW – Digital Photo Professional v3.5


ISO3200; F9 1/100 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.1


ISO6400; F9 1/200 mp


ISO6400; F9 1/200 mp; RAW – Digital Photo Professional v3.5


ISO6400; F9 1/200 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.1


ISO12800; F9 1/400 mp


ISO12800; F9 1/400 mp; RAW – Digital Photo Professional v3.5


ISO12800; F9 1/400 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.1


ISO100; F9 1/3 mp


ISO100; F9 1/3 mp; RAW – Digital Photo Professional v3.5


ISO100; F9 1/3 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.1


ISO200; F9 1/6 mp


ISO200; F9 1/6 mp; RAW – Digital Photo Professional v3.5


ISO200; F9 1/6 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.1


ISO400; F9 1/13 mp


ISO400; F9 1/13 mp; RAW – Digital Photo Professional v3.5


ISO400; F9 1/13 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.1


ISO800; F9 1/25 mp


ISO800; F9 1/25 mp; RAW – Digital Photo Professional v3.5


ISO800; F9 1/25 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.1


ISO1600; F9 1/50 mp


ISO1600; F9 1/50 mp; RAW – Digital Photo Professional v3.5


ISO1600; F9 1/50 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.1


ISO3200; F9 1/100 mp


ISO3200; F9 1/100 mp; RAW – Digital Photo Professional v3.5


ISO3200; F9 1/100 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.1


ISO6400; F9 1/200 mp


ISO6400; F9 1/200 mp; RAW – Digital Photo Professional v3.5


ISO6400; F9 1/200 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.1


ISO12800; F9 1/400 mp


ISO12800; F9 1/400 mp; RAW – Digital Photo Professional v3.5


ISO12800; F9 1/400 mp; RAW – Adobe Lightroom v2.1

A fotók 22 °C hőmérséklet mellett készültek.

Zajszűrés

Már az EOS-40D-ben is volt lehetőség a nagy érzékenységű módokban képzajszűrést alkalmazni. Az EOS-50D DiGiC 4 képfeldolgozó processzora e téren is kibővített paraméterezhetőséget kínál, ugyanis nem csak ki/bekapcsolható a zajszűrés, de megadható a mértéke is.
A zajszűrés hatása ISO800-tól kezd láthatóvá válni, de jelentős zajcsökkentést csak ISO1600-tól ér el az algoritmus.
Fontos tudni, hogy alapbeállítások mellett a gép normál mértékű zajszűrést végez, vagyis a zajszűrés gyárilag bekapcsolt állapotú. Normál mértékű zajszűrés jó középút lehet a zajmentesítés és a részletek meghagyása között. Az alacsony mértékű zajszűrés zajosabb, ám részletgazdagabb, míg az erős zajszűrésű kevésbé zajos, de mosottabb képeket eredményez. ISO12800-nál erős zajszűrés mellett már a kompaktoknál ismerős kimosott hatású képet kapjuk, igaz, a kompaktoknál ez ISO3200-nál szokott előfordulni.

Hosszú expozíció

A fényképezőgépen maximum 60 másodperces záridőt állíthatunk be, de B módot is használhatunk. A CMOS alacsony fogyasztása itt igazán nagy előny, az ISO200 érzékenységen 10 percig tartó expozíció során is mindössze néhány hotpixel tűnt fel. A sötétzaj minimális, mely elsősorban csak szintállítás (push) után lesz látható.

A hosszúexpozíciós „zajszűrést”, vagyis a hotpixel kivonást bekapcsolva minden felvétel után az expozícióval azonos hosszúságú felvétel készül, de ez már csukott zárszerkezettel. A hotpixelek kivonása tisztább képet eredményez (ez főként a hisztogram széthúzással nagyobb érzékenységre „tolt” képnél látható leginkább).

Aki szereti a nagyon hosszú expozíciós felvételeket (>1 perc) azok számára is ideális választás lehet a Canon tükörreflexese, mert a sötétzajjal sok gondja nem akad majd.

A hisztogram széthúzás során a 0-25 világosságértékeket húztuk szét 0-255 tartományra.