Kipróbáltuk: Canon EOS 5Ds R teszt

0

Képminőség

Képzaj

Tetemes felbontáselőnye ellenére az 5Ds R valamivel jobban kezeli a zajt mint az 5D Mark III, legalábbis az elérhető ISO12800-ig, hiszen e fölé nem mehetünk. Az elődnek a sötét képterületekkel volt leginkább baja, főleg ha komolyabb mértékben világosítani akartunk rajtuk. Az 5Ds R-nél több részlet marad az árnyékos területeken, ráadásul a felbontás 20 megapixel körülire visszahúzva a különbség még nyilvánvalóbb. A zajszint ugyanakkor nem alacsonyabb, de látszólag nem is magasabb, ami szintén dicséretes, a kisebb pixeleket figyelembe véve.

Alábbi sorozatunkat RAW és JPEG formátumban készítettük az érzékenység (többnyire) egész értékű emelésével, kikapcsolt zajszűrés mellett. A RAW képeket az Adobe Photoshop Lightroom 6.1 szoftverrel konvertáltuk a gyári alapbeállításokat megtartva.

Érzékenység – képzaj



ISO50; F9 1 mp


ISO50; F9 1 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO100; F9 1/2 mp


ISO100; F9 1/2 mp; RAW – Adobe Lightroom V4.1RC


ISO200; F9 1/4 mp


ISO200; F9 1/4 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO400; F9 1/8 mp


ISO400; F9 1/8 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO800; F9 1/15 mp


ISO800; F9 1/15 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO1600; F9 1/30 mp


ISO1600; F9 1/30 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO3200; F9 1/60 mp


ISO3200; F9 1/60 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO6400; F9 1/125 mp


ISO6400; F9 1/125 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO12800; F9 1/250 mp


ISO12800; F9 1/250 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO50; F9 1 mp


ISO50; F9 1 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO100; F9 1/2 mp


ISO100; F9 1/2 mp; RAW – Adobe Lightroom V4.1RC


ISO200; F9 1/4 mp


ISO200; F9 1/4 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO400; F9 1/8 mp


ISO400; F9 1/8 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO800; F9 1/15 mp


ISO800; F9 1/15 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO1600; F9 1/30 mp


ISO1600; F9 1/30 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO3200; F9 1/60 mp


ISO3200; F9 1/60 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO6400; F9 1/125 mp


ISO6400; F9 1/125 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO12800; F9 1/250 mp


ISO12800; F9 1/250 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO50; F9 1 mp


ISO50; F9 1 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO100; F9 1/2 mp


ISO100; F9 1/2 mp; RAW – Adobe Lightroom V4.1RC


ISO200; F9 1/4 mp


ISO200; F9 1/4 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO400; F9 1/8 mp


ISO400; F9 1/8 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO800; F9 1/15 mp


ISO800; F9 1/15 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO1600; F9 1/30 mp


ISO1600; F9 1/30 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO3200; F9 1/60 mp


ISO3200; F9 1/60 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO6400; F9 1/125 mp


ISO6400; F9 1/125 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO12800; F9 1/250 mp


ISO12800; F9 1/250 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO50; F9 1 mp


ISO50; F9 1 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO100; F9 1/2 mp


ISO100; F9 1/2 mp; RAW – Adobe Lightroom V4.1RC


ISO200; F9 1/4 mp


ISO200; F9 1/4 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO400; F9 1/8 mp


ISO400; F9 1/8 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO800; F9 1/15 mp


ISO800; F9 1/15 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO1600; F9 1/30 mp


ISO1600; F9 1/30 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO3200; F9 1/60 mp


ISO3200; F9 1/60 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO6400; F9 1/125 mp


ISO6400; F9 1/125 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO12800; F9 1/250 mp


ISO12800; F9 1/250 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1

Az eredeti RAW fájlok letölthetők:
ISO50 (L),
ISO100,
ISO200,
ISO400,
ISO800,
ISO1600,
ISO3200,
ISO6400,
ISO12800 (H),.

Zajszűrés

A fenti táblázat kikapcsolt szűrése után most nézzük végig a többi lehetőséget. JPEG-et fotózva választhatunk Alacsony, Normál és Magas zajszűrési beállítást, RAW formátumban pedig a konverterben állítható be a kívánt szűrési erősség.

A menüben hosszú expozíciós zajszűrés is választható, mely a több másodperces expozíciós idő során keletkező hotpixeleket távolítja el. Ennél a lehetőségnél kikapcsolt, automatikus, vagy bekapcsolt mód áll rendelkezésre.

Zajszűrés



ISO800; ki


ISO800; alacsony


ISO800; normál


ISO800; erős


ISO1600; ki


ISO1600; alacsony


ISO1600; normál


ISO1600; erős


ISO3200; ki


ISO3200; alacsony


ISO3200; normál


ISO3200; erős


ISO6400; ki


ISO6400; alacsony


ISO6400; normál


ISO6400; erős


ISO12800; ki


ISO12800; alacsony


ISO12800; normál


ISO12800; erős


ISO800; ki


ISO800; alacsony


ISO800; normál


ISO800; erős


ISO1600; ki


ISO1600; alacsony


ISO1600; normál


ISO1600; erős


ISO3200; ki


ISO3200; alacsony


ISO3200; normál


ISO3200; erős


ISO6400; ki


ISO6400; alacsony


ISO6400; normál


ISO6400; erős


ISO12800; ki


ISO12800; alacsony


ISO12800; normál


ISO12800; erős


ISO800; ki


ISO800; alacsony


ISO800; normál


ISO800; erős


ISO1600; ki


ISO1600; alacsony


ISO1600; normál


ISO1600; erős


ISO3200; ki


ISO3200; alacsony


ISO3200; normál


ISO3200; erős


ISO6400; ki


ISO6400; alacsony


ISO6400; normál


ISO6400; erős


ISO12800; ki


ISO12800; alacsony


ISO12800; normál


ISO12800; erős


ISO800; ki


ISO800; alacsony


ISO800; normál


ISO800; erős


ISO1600; ki


ISO1600; alacsony


ISO1600; normál


ISO1600; erős


ISO3200; ki


ISO3200; alacsony


ISO3200; normál


ISO3200; erős


ISO6400; ki


ISO6400; alacsony


ISO6400; normál


ISO6400; erős


ISO12800; ki


ISO12800; alacsony


ISO12800; normál


ISO12800; erős

Érzékenység – képzaj; 10×15 cm-es papírképen (szimuláció)

A szokásos ISO tesztképeink mellett azok 300 dpi-s 10×15 cm-es papírmérethez, vagyis 1228 pixel magasságúra átméretezett változatát is közzé tesszük. Digitális laborban ugyanis ekkora papírmérethez ekkora felbontású képet hoz létre a laborgép. A lent látható képeken tehát azt ellenőrizhetjük, hogy egy 10×15 cm-es papírkép nagyító alatt hogyan nézne ki.

Érzékenység – képzaj; 10×15 cm-es papírképen (szimuláció)



ISO50; F9 1 mp


ISO50; F9 1 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO100; F9 1/2 mp


ISO100; F9 1/2 mp; RAW – Adobe Lightroom V4.1RC


ISO200; F9 1/4 mp


ISO200; F9 1/4 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO400; F9 1/8 mp


ISO400; F9 1/8 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO800; F9 1/15 mp


ISO800; F9 1/15 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO1600; F9 1/30 mp


ISO1600; F9 1/30 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO3200; F9 1/60 mp


ISO3200; F9 1/60 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO6400; F9 1/125 mp


ISO6400; F9 1/125 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO12800; F9 1/250 mp


ISO12800; F9 1/250 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO25600; F9 1/500 mp


ISO50; F9 1 mp


ISO50; F9 1 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO100; F9 1/2 mp


ISO100; F9 1/2 mp; RAW – Adobe Lightroom V4.1RC


ISO200; F9 1/4 mp


ISO200; F9 1/4 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO400; F9 1/8 mp


ISO400; F9 1/8 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO800; F9 1/15 mp


ISO800; F9 1/15 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO1600; F9 1/30 mp


ISO1600; F9 1/30 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO3200; F9 1/60 mp


ISO3200; F9 1/60 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO6400; F9 1/125 mp


ISO6400; F9 1/125 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO12800; F9 1/250 mp


ISO12800; F9 1/250 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO25600; F9 1/500 mp


ISO50; F9 1 mp


ISO50; F9 1 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO100; F9 1/2 mp


ISO100; F9 1/2 mp; RAW – Adobe Lightroom V4.1RC


ISO200; F9 1/4 mp


ISO200; F9 1/4 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO400; F9 1/8 mp


ISO400; F9 1/8 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO800; F9 1/15 mp


ISO800; F9 1/15 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO1600; F9 1/30 mp


ISO1600; F9 1/30 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO3200; F9 1/60 mp


ISO3200; F9 1/60 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO6400; F9 1/125 mp


ISO6400; F9 1/125 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO12800; F9 1/250 mp


ISO12800; F9 1/250 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO50; F9 1 mp


ISO50; F9 1 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO100; F9 1/2 mp


ISO100; F9 1/2 mp; RAW – Adobe Lightroom V4.1RC


ISO200; F9 1/4 mp


ISO200; F9 1/4 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO400; F9 1/8 mp


ISO400; F9 1/8 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO800; F9 1/15 mp


ISO800; F9 1/15 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO1600; F9 1/30 mp


ISO1600; F9 1/30 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO3200; F9 1/60 mp


ISO3200; F9 1/60 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO6400; F9 1/125 mp


ISO6400; F9 1/125 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1


ISO12800; F9 1/250 mp


ISO12800; F9 1/250 mp; RAW – Adobe Lightroom v6.1

RAW fájlok dinamika tartaléka

Ha a RAW fájlokból szeretnénk előcsalogatni a lehető legnagyobb dinamika átfogást, az alulexponált képekkel járunk jobban, bár ebben az esetben a zajszint erős növekedésével is számolnunk kell. Mindenesetre -2 fényértékkel alulexponált képből még egész jó eredmény hozható ki, de a bátrabbak a 3 fényértékkel sötétebb képekkel is próbálkozhatnak. A sötét részeken alig tapasztalható színzaj, a világossági zaj pedig viszonylag egyenletes és finom szemcsézetű.

Túlexponálás esetén 1,66 fényérték a határ, amíg a világosabb területek kiégése visszahúzható. Ilyen esetben is a sárga területeken tapasztalhatjuk elsőként a kilyukadást. Ezeken a részeken hiába csökkentjük a világosságot, a részleten végleg elvesztek.

Dinamika tartalék alul- és túlexponált képeken (ISO1600 – RAW)



ISO1600; 3 Fé alulexponálás


ISO1600; 2 Fé alulexponálás


ISO1600; 1 Fé alulexponálás


ISO1600; 0 Fé


ISO1600; 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 1/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 2 Fé túlexponálás


ISO1600; 3 Fé alulexponálás


ISO1600; 2 Fé alulexponálás


ISO1600; 1 Fé alulexponálás


ISO1600; 0 Fé


ISO1600; 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 1/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 2 Fé túlexponálás


ISO1600; 3 Fé alulexponálás


ISO1600; 2 Fé alulexponálás


ISO1600; 1 Fé alulexponálás


ISO1600; 0 Fé


ISO1600; 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 1/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 2 Fé túlexponálás


ISO1600; 3 Fé alulexponálás


ISO1600; 2 Fé alulexponálás


ISO1600; 1 Fé alulexponálás


ISO1600; 0 Fé


ISO1600; 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 1/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 2 Fé túlexponálás

5D Mark III vs. 5Ds R

Néhány kép erejéig összemértük az új modell erejét a korábbi eresztéssel. A fotók kézi fókusszal beállított Canon EF 100-400mm F4,5-5,6L IS II USM objektívvel készültek ISO100 és ISO6400 érzékenységgel, RAW formátumban. Az objektívet nem mozdítottuk el az állványról, csak a gépvázat cseréltük mögötte. A összehasonlíthatóság miatt mindkét gép képeit eredeti felbontásában, illetve 22 és 50 megapixelre méretezve is konvertáltuk.

Canon EOS 5D Mark III vs. EOS 5Ds R



5Ds R ISO100, (50Mpx)


5Ds R ISO100, (22Mpx)


5Ds R ISO6400, (50Mpx)


5Ds R ISO6400, (22Mpx)


5D Mark III ISO100, (50Mpx)


5D Mark III ISO100, (22Mpx)


5D Mark III ISO6400, (50Mpx)


5D Mark III ISO6400, (22Mpx)


5Ds R ISO100, (50Mpx)


5Ds R ISO100, (22Mpx)


5Ds R ISO6400, (50Mpx)


5Ds R ISO6400, (22Mpx)


5D Mark III ISO100, (50Mpx)


5D Mark III ISO100, (22Mpx)


5D Mark III ISO6400, (50Mpx)


5D Mark III ISO6400, (22Mpx)


5Ds R ISO100, (50Mpx)


5Ds R ISO100, (22Mpx)


5Ds R ISO6400, (50Mpx)


5Ds R ISO6400, (22Mpx)


5D Mark III ISO100, (50Mpx)


5D Mark III ISO100, (22Mpx)


5D Mark III ISO6400, (50Mpx)


5D Mark III ISO6400, (22Mpx)


5Ds R ISO100, (50Mpx)


5Ds R ISO100, (22Mpx)


5Ds R ISO6400, (50Mpx)


5Ds R ISO6400, (22Mpx)


5D Mark III ISO100, (50Mpx)


5D Mark III ISO100, (22Mpx)


5D Mark III ISO6400, (50Mpx)


5D Mark III ISO6400, (22Mpx)

A videónál már említettem, hogy sokkal részletesebb az 5Ds R mozgóképe. Íme egy teljes méretű képkivágás a videókép közepéből: