Képminőség
Fájlformátumok
Örömteli, hogy a Canon PowerShot G9-cel megint használhatunk RAW formátumot. Aki szereti utófeldolgozni a képeit, s nem akar sok időt tölteni a fehéregyensúly beállítással az biztosan tudja már, hogy a RAW hálás formátum. Igaz, hogy nagy és kissé kényelmetlen, de nagyon hasznos tud lenni.
Egy időben a Canon kivette a támogatott formátumok közül, de úgy látszik engedett a fotósok nyomásának, s ismét elérhetővé tette. Megjegyzem, nagyon helyesen tette.
Az viszont kár, hogy a szoftverek között csak egy igen egyszerű RAW konvertert adnak, nem a tükörösökhoz mellékelt Digital Photo Professional-t, hanem a RAW Image Task-ot. Ennek egyik gondja, hogy a zajszűrés kikapcsolhatatlan (nekem legalábbis nem sikerült, pedig keresgéltem mindenhol). Ebből kifolyólag a RAW tesztfotók javarészét már az Adobe Lightroomjával konvertáltam (amely megegyezik a Camera RAW-val ami a PhotoShop-ból érhető el). A zajszűrés és élesítés így már jobban kordában tartható (újabb piros pont a RAW formátumnak a többféle konvertálási lehetőség miatt).
A veszteséges JPEG tömörítés fokát három érték közül választhatjuk ki: SuperFine, Fine vagy Normal. A Canon-nál már megszokott módon a SuperFine tömörítés 98%-os JPEG-et eredményez, amelyre nem is lehet panasz, blokkosodás még a részletgazdag, nehezen tömöríthető területeken sem vehető észre. A Fine mód 94%-os minősége még mindig elegendő a legtöbb esetben, így ha kevés a helyünk, nyugodt szívvel választhatjuk ezt a tömörítési fokot. A Normal elnevezésű mód 80%-os JPEG tömörítése viszont már 1:1 nézetben is észrevehető tömörítési problémákat okoz. Ezt már csak akkor érdemes használni, ha nagyon szűken vagyunk a memóriakártya szabad területével és tudjuk, hogy nagyméretű papírképet nem fogunk ezekből a képekből készíteni. 21×15 cm-es méretig azonban még ez is megfelelő lehet, ha a teljes képet képkivágás nélkül kidolgoztatjuk, vagy nyomtatjuk (ekkor a tömörítési hibák a végső képen kb. 0,4 mm-esek lesznek).
A RAW formátumot használhatjuk együtt a JPEG-gel is, a RAW+JPEG módban a veszteségmentes fájlok mellé Fine (tehát a második legjobb) JPEG képek kerülnek elmentésre.
Képzaj
12 millió pixel 1/1,7″ típusú CCD-n. Tudnunk kell, hogy jelenleg ez a legnagyobb méretű képérzékelő amit kompakt digitális gépben használnak. Mégis az óriási felbontás miatt ennek a Sony ICX612-nek egy pixele mindössze 1,85 mikronos (ennél kisebb pixeleket már csak a 8 Mpixeles 1/2,5″ típusú ICX636 CCD-je tartalmaz a kompakt kategóriában). Igaz, a 7,2 Mpixeles 1/1,8″ típusú ICX489-nek nagyobb a pixelmérete, mégis gyengébb az alapérzékenysége, illetve ebből adódóan a képzaja magasabb lehet. A fejlesztés azért érezhető, de ennek ellenére a zaj problémás lehet.
JPEG képek: ISO80-nál nem vészes a képzaj, noha monitoron kis mértékben felfedezhető, a nagy felbontás miatt ez a nyomtatott képeken nem igen lesz látható. Valami olyasmi ennek a zajszintje, mint egy tükrös gépé ISO400-nál (lásd Canon EOS-40D).
A zajszűrés miatti részletvesztés, vagy mosottság ISO400-nál kezd jól láthatóvá válni, ISO800-nál még erősebb, de jelentős színzaj itt sincs, a luminancia zaj viszont már megmarad és látható. ISO1600-nál Ez a hatás tovább erősödik. ISO3200 érzékenységet csak JPEG formátumban, 2 Mpixelre leméretezve használhatunk, színzaj ekkor sincs, luminancia zaj érezhető, ami viszont komolyabb probléma az az igen erős mosottság, illetve az a tény, hogy ez az érzékenység csak témamódból érhető el, amikor is sem a fehéregyensúly, sem az expozíció kompenzáció nem módosítható.
RAW képek: Mivel a gyári RAW Image Task szinte szóról szóra ugyanazt csinálja, mint a DiGiC III a PowerShot G9-en belül, a konvertált képeken és a JPEG képeken alig venni észre különbséget, maximum az erősebb élesítést. Természetesen a RAW azért RAW, hogy más konverterrel is átalakíthassuk ehető JPEG vagy TIFF formába, így mi is megnéztük más, kvázi szabványos konverterrel, név szerint a PhotoShophoz használható Adobe Camera RAW 4.3-vel. Ez utóbbinál a zaj már sokkal jobban érezhető. Mivel a képzaj az élesítéssel erősödhet, megpróbáltunk egy közepesen kemény képet kialakítani, s ez alapján levonni a következtetéseket:
ISO80-ISO100-nál csak luminancia zajjal találkozunk, a színzaj szinte elhanyagolható.
ISO200-nál kezd megjelenni a színzaj is, emellett a luminancia zaj tovább erősödik a jól észlelhető tartományba.
Az ISO400-at már zajosnak nevezhetjük, de a részletek még így is használhatók. Az ésszerű határ valahol itt található.
Az ISO800-as képek már színzajban is bővelkednek, itt már az ISO80-nál még remek élesítés a képzajra is csúnyán rádolgoz, ami persze nem csak a gép, de a konvertálás problémája is. Lágyabb képet hagyva a képzaj sem lenne ilyen erős.
Az ISO1600 ezzel az erős élesítéssel már használhatatlannak tűnik, mindneképpen ajánlott itt már az élesítés előtt zajszűrést használni.
A képzaj tehát a RAW képeknél lehet igazán problémás, de a JPEG fotókat is elcsúfíthatja ISO400 vagy magasabb érzékenységnél.
A konvertálás során a RAW Image Task (RIT) 7-es élesítésre, az Adobe Camera RAW (ACR) 55 mértékű (amount), 0,8 rádiuszú, 55-ös részletű (detail) és 0 maszkolású élesítésre, valamint 0 luminancia zajszűrésre és 25 színzaj szűrésre volt beállítva.
Sajnos az Adobe Camera RAW v4.3-as jelenlegi változata nem kezeli túl jól a Canon színeit, ezért az ezzel konvertált fotók kissé döglött színűek, fakóbbak, valamint világosabbak: teljesen más hatást keltenek, mint a gyári szoftverrel konvertáltak, illetve a gép eredeti JPEG képei.
Színmódok
Mind felvétel, mind lejátszás módban lehetőség van egyedi színmódok használatára. Ezeket teljes felbontásban elérhetjük, de csak JPEG képekre alkalmazhatók.
A felvétel módban a kontraszt és élesítés, valamint színtelítettség paraméterek is módosíthatók, lejátszáskor történő szerkesztéskor ezeket nem módosíthatjuk, csak a színmódokat választhatjuk ki.
Memória kapacitás
A Canon PowerShotG9 dobozában egy 32 MByte-os MMCPlus memóriakártyát mellékel a gyártó. Ez a 12 Mpixeles felbontás mellett nem sokra elég, jó esetben 2 RAW képet menthetünk rá, vagy JPEG képből 5-8 db-ot. A nagyobb kapacitású memóriakártya vásárlása tehát elkerülhetetlen. Minden bizonnyal jobb lett volna, ha a 32 MByte-ot a gépbe integrálják, így vésztartaléknak is használhatnánk.
A 12 Mpixeles képekhez érdemes legalább 1 GB-os kártyát vásárolni, akik pedog a RAW formátumot részesítik előnyben, azok számára a 2 GB is bőven elkel.
Az egyes felbontásokhoz és tömörítési fokokhoz tartozó fájlméreteket a következő táblázat mutatja:
Fájlméretek és tárolható képek száma | |||
---|---|---|---|
Felbontás, tömörítés | méret* | 32 MB-os kártyán* | 1 GB-os kártyán* |
4000×3000 RAW | 14648 KB | 2 | 69 |
4000×3000 S.Fine | 6482 KB | 4 | 157 |
4000×3000 Fine | 4043 KB | 7 | 253 |
4000×3000 Normal | 1888 KB | 16 | 542 |
3264×2448 S.Fine | 4111 KB | 7 | 249 |
3264×2448 Fine | 2600 KB | 12 | 393 |
3264×2448 Normal | 1255 KB | 25 | 816 |
2592×1944 S.Fine | 3020 KB | 10 | 339 |
2592×1944 Fine | 1889 KB | 16 | 542 |
2592×1944 Normal | 920 KB | 34 | 1113 |
1600×1200 S.Fine | 1327 KB | 24 | 771 |
1600×1200 Fine | 847 KB | 37 | 1209 |
1600×1200 Normal | 420 KB | 76 | 2438 |
640×480 S.Fine | 205 KB | 156 | 4993 |
640×480 Fine | 135 KB | 237 | 7598 |
640×480 Normal | 71 KB | 448 | 14364 |
4000×2248 S.Fine | 5263 KB | 6 | 194 |
4000×2248 Fine | 3324 KB | 9 | 308 |
4000×2248 Normal | 1589 KB | 20 | 644 |
1024×768 videó | 18 mp | 8,75 perc | |
640×480 Fine videó | 16 mp | 8,5 perc | |
640×480 LP videó | 32 mp | 17 perc |