Érzékenység
A Canon kompakt digitális gépei – reméljük visszatérő olvasóink már kívülről fújják – a gyártó által megadott érzékenységnél a valóságban sokkal, közel kétszer nagyobb érzékenységűek. Ez tehát azt jelenti, hogy a gép ISO50-ISO400 tartománya valójában közelebb van az ISO100-ISO800 tartományhoz. Az egyes érzékenységeknél tapasztalható zaj mértékét tehát ennek figyelembevételével kell értékelni.
Az ISO50 feliratú képeken – bár tapasztalt szemek látják, de azért – nehezen fedezhető fel a zaj. Persze annyira homogénnek nem tudjuk mondani, mint a kisebb felbontású kompakt Canonoknál, hiszen itt a kicsiny pixelek sajnos eredendően kisebb alapérzékenységet adnak, amit nagyobb mértékben kell felerősíteni. ISO100-nál még mindig nincs jelentős probléma. Magasabb érzékenységek használatakor természetesen nő a képzaj is, amely nagyjából ISO200 érzékenységtől kezdődően válik jól láthatóvá, de zavarónak inkább csak az ISO400 értéknél jelentkező képzajt nevezhetjük. Persze talán ez még mindig elviselhetőbb, mint egy bemozdult kép.
Érzékenység – zajtartalom | |
---|---|
ISO050, F4,0; 1/4 mp, 1171 kB | |
ISO100, F4,0; 1/8 mp, 1419 kB | |
ISO200, F4,0; 1/15 mp, 1778 kB | |
ISO400, F4,0; 1/30 mp, 2211 kB |
A beépített vaku teljesítménye közepes, teljesítménye +-2 Fé-kkel módosítható, vagy kézzel is megadható 1/3; 2/3 vagy teljes teljesítményre.
A vaku fényeloszlása teljes nagylátószögnél sajnos elég rossz, erőteljesen középre koncentrált. A sarkokba a kép közepéhez viszonyítva a fény mindössze 22%-a jut el. Ez a 78%-os fényveszteség bizony jól látható még akkor is, ha nem emeljük ki. Ezt szinte csak a vaku fényének irányítottsága okozza, mint később látni fogjuk, az optika vignettálása szinte zéró. Érdemes vaku használatakor kisebb látószöget használni. Persze ne felejtsük el, hogy mindez 28 mm-nek megfelelő fókusztávolságnál történik. 35 mm-es állásban (amely a legtöbb kompakt digitális teljes nagylátószöge) sokkal kevésbé érzékelhető a jelenség. A bal oldali kép a vaku eloszlás természetes módját mutatja (valós kép), a jobboldali képen pedig a fényeloszlás formája látható, hisztogram-széthúzással kiemelve (a valóságban nincs ekkora kontraszt a szélek között!).
Vakuval készült felvétel fényeloszlása | ||||
---|---|---|---|---|
Sarkokban tapasztalható fényerőcsökkenés: |
fényeloszlás formája |