Optika I.
Kromatikus aberráció
Ha nagylátószögnél (36 mm), nyitott rekesszel használjuk a gépet, a sarkokban jól látható lila-sárga színhibával találkozhatunk, amely a képközép felé haladva fokozatosan eltűnik. Az aberráció mértéke a rekesz szűkítésével elvileg csökkenthető, az EX-F1 azonban valódi rekesz helyett, csupán egy ki-, és bekapcsolható ND szűrőt használ. Így nem csoda, hogy a legmagasabb értéken (F7,5) is alig venni észre csökkenést. Inkább csak egy kicsit fakóbbá válik az elszíneződés, de erőssége mit sem változik.
Ugyanez a helyzet tele állásban is, bár itt már alacsony rekeszértéken is kevesebb kromatikus aberrációval találkozhatunk. A színhiba mértéke benti tesztképeinken zavaróbb, mivel ezek szélsőségesebb kontrasztviszonyok között készültek. A jelenség az életszerűbb képeken is kétség kívül jelen van, nem elhanyagolhatóan, de nem is túl zavaróan.
Általános képminőség
Dicséret illeti a Casio EXILIM EX-F1-et, hiszen képminőségével kimagaslik a jelenlegi mezőnyből. Ez nem csak a már magasztalt „zajtalanságra” vonatkozik, de a fotó egyéb minőségi aspektusaira is. A színek nagyon szépek, durva színelhajlást nem tapasztaltunk. A telítettségük inkább képeslapszerű, szóval kissé túlszaturált, de ezen könnyen segíthetünk a Minőség menüben. Nekem egyébként tetszett. A kontraszt is kitűnő. A jó fényviszonyok között készült képeket nézegetve helyenként már DSLR hangulat ragadott magával. A képek kitűnő részletességűek, és csak a kontrasztszegény részeken volt tetten érhető a kompaktos mosottság. A sarkokban sem figyelhető meg jelentős lágyulás. Érdemes kipróbálni a RAW formátumot is, amely jóval gazdagabb színárnyalatokkal ajándékoz meg bennünket.
A nagy zoomátfogás miatt a tele állás persze itt is kompromisszum – láthatóan gyengébb felbontással és kontraszttal – amit érzésem szerint meg lehet kötni, látva a nagylátószögnél és a köztes állásokban kapott eredményt.
A fényképezőgép képfeldolgozási beállításai közül néhányat a felhasználó is szabályozhat. Szerintem jobbára szükségtelen, hiszen alapértékeken is szép eredményt produkál a gép, de aki még inkább a saját ízlése szerint alakítaná a feldolgozást, +/-2 lépésben beleszólhat a képélességbe, színtelítettségbe és kontrasztba.
Választhatunk különböző színeffektek közül is, bár ebben nem szárnyalt a készítők fantáziája. A szokásos fekete-fehér és szépia beállításokon túl vörös, zöld, kék, sárga, rózsaszín és lila színszűrőt húzhatunk a képekre. Azon kívül, hogy egyszer végigzongorázunk rajtuk, nem sok értelmük van. Nagyobb hasznot remélhetünk a dinamika tartomány tágítástól, amely az árnyékos képterületekre is némi világosságot varázsol, a fényes részek „zaklatása” nélkül. Ennek mértékét +1-2 értékekben adhatjuk meg.
Zoom
Mostanra már nem titok, hogy az ekvivalens értéken 36-432 mm-között használható objektív 12x optikai zoomátfogást nyújt. Ezt 4x digitális zoommal egészítheti ki, akinek erre támad kedve és engedélyezi a menüben.