Kipróbáltuk: Casio Exilim EX-FH20 teszt

0

Felépítés I.

Képérzékelő

A Casio Exilim EX-FH20-ba a gyártó 10 Mpixeles, 1/2,3″ típusú CMOS képérzékelőt szerelt, melyből fotózáskor a fényképezőgép 9 millió képpontot használ fel. A legnagyobb felbontású állóképek 3456×2592 pixelesek. A készíthető képek oldalaránya alapesetben 4:3, de választhatunk 3:2 vagy 16:9-es formátumot is.

A képeket veszteséges JPEG tömörítésen kívül veszteségmentes, és tömörítetlen RAW formátumban is elmenthetjük. Pontosabban RAW formátumot kiválasztva RAW+JPEG képet kapunk egyidejűleg, ami egyetlen szempontból hátrányos: a tömörítetlen RAW képek egyébként is nagy helyigényűek, melyet a bizonyos esetekben felesleges JPEG képek tovább növelnek.

Az érzékenységet ISO100 és ISO1600 közé állíthatjuk, legalábbis JPEG formátumot használva. RAW képeknél csak az ISO100 és ISO200 használható.

Optika

Aki kellően szemfüles, már az adatlapban közölt értékek alapján gyanút foghat. A 20×-os zoomátfogás és a 26-520 mm-nek megfelelő fókusztávolság komoly gyanút kelt bennünk. Kicsit utánanézve valóban azt tapasztaljuk, hogy mind fizikai gyújtótávolságában, mind fényerejében, de még az objektív belső felépítésében is – legalábbis amit kívülről látunk – megegyezik az Olympus SP-570UZ ill. SP-565UZ modellek objektívjével. További tanulmányozgatások után azt is észrevehetjük, hogy az EX-FH20 külsőben is nagyon hasonlít az Olympus SP-565UZ-re: zoomgyűrűnek látszó bordázás az objektív tubusán, bal oldali vakufelpattintó, üzemmódtárcsa a felső részen, ki- bekapcsoló gomb, zoomkar, de még a hátsó kezelőszervekben is találhatunk némi hasonlóságot.

Casio Exilim EX-FH20

Olympus SP-565UZ

Az objektív 14 lencsetagból áll, melyet 11 csoportba rendeztek, ezek közé dupla aszférikus, és extra alacsony szórású (ED) tagot is építettek.
A 4,6-92 mm gyújtótávolságú, f/2,8-4,5 fényerejű optika az alkalmazott 1/2,33″ típusú CCD-vel olyan látószöget eredményez, mint egy kisfilmes gépen egy 26-520 mm-es objektív. Így a nagylátószög is átlag feletti, de a tele állás is kiváló.

nagylátószög

tele

A zoomolást kétféle sebességgel végezhetjük, enyhén elfordítva a zoomkart finomabb, erősebben elfordítva gyorsabb zoomállítást kapunk.

A frontlencse védelmére műanyag sapkát használhatunk, mely a fényképezőgép gyári tartozéke. Ezt egy szíjjal rögzíthetjük a vázhoz, így elvesztésétől nem kell tartanunk. Az objektív elé szűrő és előtétlencse nem tehető.

Sorozat fényképezés, videó

A fényképezőgép üzemmódtárcsáján érdekes módon nem is a megszokott rekesz-előválasztás és témamódokat találjuk, hanem csak a sorozat- és videófelvételi módokat. Ezek közül az első az 1-40-nel jelölt normál sorozatfelelvétel, amely valójában nagy sebességű sorozat állítható képrátával. Sorozatot csak JPEG képekkel készíthetünk.

Nagy sebességű sorozat

Ez 8 Mpixeles képeket ment el. Figyelmes olvasóink már fel is szisszenhetnek. Miért is 8 Mpixelt ment, amikor a gép normál esetben 9 Mpixeles képeket készít? A válasz egyszerű: ekkora képrészletet olvas ki a képérzékelőből. Ja, hogy akkor a többi rész leesik? Igen. Ilyen esetben a 26 mm-es állás sem olyan nagy látószög már a képkivágás miatt. Természetesen még így is kellően nagy marad, az eltérés számítható a 9 és 8 Mpixel különbségéből.
A sorozat sebességét 1; 3; 5; 10; 15; 30 és 40 kép/mp-re állíthatjuk be, utóbbi már „csak” 7 Mpixelen (igen, ez esetben ismét további képkivágás történik). A gyári specifikációkban adott 40 kép/mp sebességet méréseink is igazolták. A belső puffer 40 kép tárolását teszi lehetővé, vagyis a sorozatunk is ilyen hosszú lehet.

Előfelvétel

Az ultragyors sorozat remek, de ha nem tudjuk előre a lefotózandó esemény bekövetkeztének várható időpontját, akkor az 1-2 mp-nyi felvehető idő kevésnek bizonyulhat. Ezt hidalja át az előfelvételi mód, mely az exponáló gomb félig lenyomására indul, s innentől folyamatosan menti a képeket a pufferbe. Az ideiglenes memória frissítése folyamatos, vagyis a régebbi képek kiesnek a pufferből, helyüket pedig az újak váltják fel. Amint az exponáló gombot megnyomjuk teljesen, a gép befejezi a puffer feltöltését (max. 40 kép), majd ezt követően elmenthetjük kártyára a sorozatot.
A funkciómenüben azt is beállíthatjuk, hogy a 40 képes pufferből mennyi képet szánunk az előfelvételre, így az is megadható, hogy 39 kép legyen előfelvételben, s az exponáló gomb teljes megnyomásakor készüljön még egy kép, ami a sorozat záró kockája lesz.

Ha a sorozat sebességét 15 kép/mp-re, az előfelvételt 30 képkockára állítottuk be, akkor az exponáló gomb teljes megnyomása után még 10 kép kerül elmentésre. Vagyis az előfelvétel az exponáló gomb teljes lenyomása előtti 30 képet, vagyis 2 mp-et rögzíti, míg az exponáló gomb teljes lenyomására további 10 kép készül, vagyis még 0,6 mp.

Vaku sorozat

Nem csak normál, de vakus sorozatot is készíthetünk az EX-FH20-szal. Ebben a módban 1; 3 vagy 5 kép/mp-es sorozat sebesség választható ki, valamint előre megadhatjuk a készítendő képek számát 3; 5; 7 és 10 képben.

Belépés/kilépés sorozat

A Best Shot módok között két olyan beállítás is található, melyek a sorozatfelvételi szolgáltatásokat színesítik, és több mint érdekesek. A címben a magyar fordítást használtam: Belépés és Kilépés sorozat (CS). Az angol menü a hasonló Move Out/In kifejezéseket használja, amelyből szintén nem sok derül ki, amíg fel nem fedezzük magunknak ezeket a funkciókat.

A Belépés CS mód lényege, hogy a készülék azonnal elindítja a sorozatfelvételt, amint egy mozgó tárgy „belép” a gép kijelzőjén megjelent középső mérőkeretbe. A tapasztaltabb természetfotósok erre biztos felkapták a fejüket. Igen, a szolgáltatás emlékeztet a kedvelt – de technikailag nem túl könnyen megvalósítható – fotócsapdákra, melyeknél infra, lézer, hang, fény szenzorok segítségével indul az expozíció, ha a fotóalany valamilyen módon aktiválja ezeket.

A SET gomb megnyomása után a nyíl gombokkal pozicionálhatjuk a keretet a képernyőn belül, a zoomkarral pedig beállíthatjuk a méretét. Három fokozatban azt is megszabhatjuk, hogy a mozgás érzékelés milyen érzékenységű legyen. Magas érzékenységre állítva a gyorsabb mozgású tárgy belépését, alacsony értéken a lassabbakat észleli a gép. Az alap a Normál beállítás.

A Kilépés CS mód ugyanez, csak pepitában. Itt a mozgó tárgy keretből való kilépésére indul az automata sorozatfelvétel. Beállításai megegyeznek az előző móddal.

Videó, mozgóképrögzítés

AVI videó ~25000 kbps
1280×720 pixel 30 fps; 0:15 mp; 54 Mbyte
hanggal, digitális zoommal

AVI videó ~25000 kbps
1280×720 pixel 30 fps; 0:23 mp; 68 Mbyte
optikai, majd digitális zoommal

AVI videó ~9000 kbps
640×480 pixel 30 fps; 0:15 mp; 17 Mbyte
hanggal, digitális zoommal

AVI videó ~9000 kbps
640×480 pixel 30 fps; 0:18 mp; 19 Mbyte
optikai zoom, majd képkivágás

Videórögzítés terén is komoly képességeket rejt az EX-FH20. Maximális felbontásban 1280×720 pixeles videókat készíthetünk, emellett VGA, vagyis 640×480 pixeles felbontás is rendelkezésünkre áll. A videózás előtt eldönthetük, hogy hangfelvételt szeretnénk-e, vagy inkább az optikai zoomra van szükségünk. Előbbi esetben az optikai zoom helyett digitális zoomot használhatunk.
A hangfelvétel – ha kérjük – egy csatornán, 44,1 kHz-es mintavételezéssel és 16 bites kvantálással készül.

Kisebb felbontásnál kihasználható az új CMOS szenzor kivételes kiolvasási gyorsasága is, a Casio EX-FH20 ugyanis 210, 420 és 1000 kocka/mp-es sebességgel is képes mozgókép felvételre. Elérhető egy negyedik opció is, aminél 30 vagy 210 kép/mp között válthatunk, akár felvétel közben is.
Mint az előző oldalon már láthattuk, az EX-F1-hez képest kissé visszaesett a használható képfrissítés, no és a felbontás is. Ettől függetlenül az EX-FH20-szal is készíthetünk érdekes videókat, melyek a gyors lefolyású eseményeket lassítva képesek bemutatni.
A 210 kép/mp-es 480×360 pixeles videók 7×-es lassítással, a 420 kép/mp-es 224×168 képpontos mozgóképek 14×-es lassítással, míg az 1000 kép/mp-es 224×56 pixeles csíkban rögzített filmek 33×-es lassítással tekinthetők meg (a fényképezőgéppel akár a videóba is belenagyíthatunk lejátszás során).

Kár, hogy a gyorsabb filmfelvételhez kisebb felbontás, s ráadásul erősebb képtömörítés is társul.
A nagy sebesslgű videózásnál egyébként kellően nagy fénymennyiséget is a gép rendelkezésére kell bopcsátanunk, hiszen az 1000 kép/mp-es videó feltételezi, hogy egy-egy képkocka min. 1/1000 mp-es zársebességgel készüljön. Ahhoz pedig fény kell. Nem is kevés. Ha természetes fényben szeretnénk videózni, akkor nem árt, ha hétágra süt a nap. Teremben való videózáshoz persze nem kérhetünk 2 MW-os világítást, de kisebb tárgyakkal való munkához közepes teljesítményű reflektorok is jók lesznek (min. 500-1000W, ha lehet, párban). Kisebb sebességnél természetesen a fényigény is csökken, felhős időben 210 kép/mp még használható lesz.

Nézzük a 210 kép/mp, 420 kép/mp és 1000 kép/mp-et bemutató kis videónkat:

480×360 pixel, 210 kép/mp

224×168 pixel, 420 kép/mp

224×56 pixel, 1000 kép/mp

Bár a DSLR-ek tükörmozgása és a zárszerkezet nem kapcsolódik közvetlenül cikkünkhöz, mégis megemlítem, hogy az érdeklődők a fenti tükör és zárszerkezet mozgását bemutató videó fénybeállításairól és a videó tartalmának elemzéséről blogomban olvashatnak.

További nagysebességű videók:

480×360 pixel, 210 kép/mp

224×168 pixel, 420 kép/mp

224×168 pixel, 420 kép/mp

224×168 pixel, 420 kép/mp

224×168 pixel, 420 kép/mp

224×56 pixel, 1000 kép/mp

224×168 pixel, 420 kép/mp

224×56 pixel, 1000 kép/mp

Videózáskor egy érdekes paramétert is megadhatunk, ez pedig a YouTube mód. Ez az ismert videomegosztó portálra készít felvételeket, 640×480 pixeles felbontásban. Az említett webhely fájlonként legfeljebb 100 MB-nyi feltöltést engedélyez, így ebben a beállításban e kerek fájlméretben maximalizálták a videókat.

A kész és kártyára mentett videókat szerkeszteni is tudjuk. Ez különösen a HS mód gyors felvétele után jön jól, hiszen nagy sebeségű felvételnél több másodperc is eltelhet, mire „célra tartjuk” a gépet, vagy amíg valóban történik valami érdemleges. 420 kép/mp-es sebességnél valóság 1 másodperces szelete, kb. 7 másodpercnyi videóanyagot jelent majd. A vágásnál kiválaszthatjuk, hogy a videó végéből, elejéből, vagy közepéből akarunk lenyesni. Ezután már csak a vágópozíció bejelölése van hátra (le nyílgomb) és a nem kívánt rész törlődik. Szintén hasznos szolgáltatás az állóképek kimentése videófájlból, s érdekes a lejátszás közben használható zoom.

A videók .AVI formátumban, MJPEG tömörítéssel kerülnek mentésre. A mozgóképek maximális felvételi ideje 10 perc lehet. Sajnos a kis tömörítés miatt elég gyorsan telik a kártya, VGA felbontásban másodpercenként kb. 1 MB-ot, HD felbontásban másodpercenként 3 MB-ot igényel. Kár, hogy itt nem használták a már más Casio gépekben is megtalálható H.264 kodeket.

A kártyára írás sebessége sajnos nem túl bíztató, az igen gyors SanDisk Class 6-os Extreme III Ducati SDHC kártyára is csak 3500 KiB/s-kel írt a gép. Ez pedig a kártya írási sebességének csak a töredéke. Persze más kérdés, hogy ennél a gépnél nincs RAW sorozat, így nem lesz kritikus az írási sebesség. Az írás lassúságát csak a RAW fájlok mentésénél lehet érezni, hiszen ez így 5 mp-ig is eltart, ami egyébként a kártya kihasználása esetén kevesebb, mint 1 mp-ig tartana.