Kipróbáltuk: Casio QV-2900UX teszt

0


Még rögtön az elején meg szeretném jegyezni, hogy a QV-2900UX nem igazán új modell, hanem a már régóta piacon lévő QV-2800UX frissített változata. Az új modell megszólalásig megegyezik elődjével, a mérnökök csupán három dolgot változtattak:

  • 64 Best Shot témát építettek a gépbe, amivel bizonyos szituációk fotózása válik mindenki számára gyerekjátékká.
  • lehetővé tették a TIFF formátum mentését
  • a QV-2900UX P.I.M. (Print Image Matching)
    kompatibilis

A legtöbb amatőr fényképezőgépet kreált körülmények
között viszonylag rövid idő alatt vagyunk kénytelenek kipróbálni. A Casio
importőrének az SKK Trade-nek köszönhetően a gépet több mint három hétig egy
tengerparti nyaraláson és egy dunai vízitúrán tesztelhettük.


A modell legszembetűnőbb jellegzetessége, hogy a 8x zoom objektív mellett
nincs optikai kereső, a kép komponálásakor minden esetben az LCD monitort kell
használni. Mint mindenki, én is idegenkedtem az ilyen megoldásoktól, mivel
rákényszerít a sok energiát fogyasztó és erős napfényben szinte láthatatlan LCD
használatára. A hasonló gondolatokkal küszködőket meg kell nyugtassam: a Casio
QV-2900UX-nek sem fogyasztási, sem pedig LCD problémái nincsenek. Az LCD
monitor olyan csillogáscsökkentő réteget kapott, aminek köszönhetően a kijelző
tűző tengerparti napsütésben is jól látható.


Kívülről

Az alap esetben felfelé néző objektívet 90 fokkal előre fordítva az optika néhány
centire kiemelkedik a váz legelőbbre nyúló részétől, a markolattól. Ez utóbbi
ahhoz képest, hogy egy amatőr fényképezőgépről van szó meglehetősen nagy és
kényelmes fogást biztosít. A váz ugyan csupasz műanyag, de a méret és a forma
biztosan tarthatóvá teszi a gépet. A markolat belső részén elhelyezett apró gumi
betét inkább csak díszítőelem mint funkcionális darab.


Az elfordítható egységen található objektív kezdő fényereje f3.2,
gyújtótávolsága pedig 6 és 48 mm között állítható (kisfilmes gépeknél ez 40 és 320 mm-nek felel meg).
Az objektívet egy felpattintható sapka védi, amit egy a
géphez mellékelt zsinórral lehet a vázhoz rögzíteni. Az optika felett található
egy nagyméretű átlátszó lap alatt a vaku, ami nem a legerősebb a kategóriájában,
de a célnak mindig megfelelt. Ha kevés a vaku fényereje, akkor a vakuszinkron
csatlakozó segítségével könnyedén megtámogatható egy külső vakuval. A vaku bal
alsó sarka alatt lévő pötty a használati szerint expozíciós érzékelő néven fut.



A fényképezőgép tetején négy kulcsfontosságú gomb kapott helyet. A
markolat végén a megszokott helyen található a nem szokványos formájú exponáló
gomb. A félig, illetve a teljesen lenyomott állás nagyon jól elkülöníthető
egymástól. Az alatta lévő + és – feliratú gombok az egyes értékek beállítására,
illetve a menükben való navigálásra szolgál. Az utolsó Menu feliratú gomb a
menübe való belépésen túl az egyes beállítások elfogadására szolgál.


A gép tetején egy felhajtható fedő alatt négy csatlakozót találunk: soros
és USB, illetve videó ki- és 6V-os adapter bemenet.



A kezelőszervek nagyobb részét a fényképezőgép hátlapja tartalmazza. A
gépet a hátlap tetejének közepén található elhúzható kapcsolóval lehet
bekapcsolni: első elhúzás be-, a második kikapcsol. Közvetlen mellette a
hüvelykujj alatt található a zoom vezérlőgombja. A QV-3500-ashoz hasonlóan a
billenőkapcsoló kicsit hegyes, de valamivel kezelhetőbb és kényelmesebb.
Visszajátszás módban ezzel lehet indexképes és nagyított módba váltani. A hátlap
oldalán található kétállású kapcsolóval lehet a gépet felvétel illetve lejátszás
módba kapcsolni.


A közepes méretű LCD felülete nagyon érdekes. A csillogás megakadályozása
végett a kijelző egy speciális felületet kapott, ami nagyon jól végzi a dolgát.
A legfényesebb adriai napsütésben is könnyedén be lehetett állítani a gépet. A
csillogásmentes bevonat hátránya, hogy minden ujjlenyomat meglátszik rajta, ami
először zavaró, de nekem sikerült megszoknom.


Az LCD alatti négy gomb felvétel és lejátszás módban különböző funkciókat kap. Felvétel módban jobbról balra a gombok a következő funkciókkal bírnak:

  • időzített felvétel (ki, 10 mp, 2 mp)
  • élességállítás jellege (auto, makró, végtelen, manuális)
  • vaku mód (auto, ki, derítés, vörös-szem csökkentő)

A bal szélső SHIFT gomb segítségével a fentebb említett gombokra még egy sor funkciót tettek (jobbról balra):

  • fehéregyensúly (auto, napfény, árnyék, izzó, fénycső, manuális)
  • fénymérés módja (mátrix, középpontosan súlyozott, szpot)
  • felvételi mód (programautomatika, blende
    előválasztás, záridő előválasztás, manuális felvételi mód)

Visszajátszás módban a gombokkal a következő műveletek hajthatók végre (jobbról balra)

  • törlés
  • átméretezés (640 x 480-as méretbe)
  • mappaváltás (a gép a képeket dátum szerint mappákba rendezi, ezek közt lehet váltani, de lapozáskor a fényképezőgép automatikusan is vált)
  • Info (Shift) (a felvétel készítésénél használt
    beállítások, hisztogram, semmi)

A SHIFT gomb melletti státuszjelző led
az élességállításról, a vakutöltésről és a kártyaműveletekről tájékoztat.



Az elfordítható rész hátulján egy műanyag dugó alatt található a
vakuszinkron csatlakozó. Ennek segítségével külső vaku elsütésére van lehetőség.
Ez egy olyan funkció, amit nagyon kevés ilyen kategóriájú gépbe építenek be.


A váz markolat felöli oldalán található a Type II-es CompactFlash
kártyanyílás, amit a QV-3500-ashoz hasonlóan egy nagyon gagyi műanyag ajtó
takar. A helyzet ugyanaz, mint a többi Casio gépnél: az ajtó kivitele nagyon
gyenge, de egyelőre úgy tűnik, hogy bírja a strapát. A fényképezőgép gond nélkül
kezeli a Type II-es CF kártyákat, így akár az 1 GB-os IBM MicroDrive-val is
használható. Ezen az oldalon található a csuklószíj rögzítő gyűrűje is.



A fényképezőgép alján található az állvány rögzítőcsavarjának a menete és
az akkumulátornyílás. A műanyag menet elhelyezkedése a talp apró méretének
megfelelő ugyan, de állványra tett gépen sem az optika elforgatása, sem pedig az
akkumulátorok cseréje nem lehetséges. Az akkumulátornyílást egy egyszerű
nyomógombos reteszelésű ajtó tartja a helyükön, ami tökéletesen jól funkcionál.
A tesztpéldány annyira mintadarab volt, hogy még a szokásos sorozatszámot és
egyéb infókat tartalmazó matrica is hiányzott.


Az elforgatható objektív alsó része egész nagy felületen gumírozott, ami
gép biztosabb fogását biztosítja. Lehet, hogy nem ártott volna egy hasonló
gumírozást a markolatra is tenni.


Az objektív és a markolat rész csatlakozása feltűnően masszív, nem hiszem, hogy komolyabb külső behatás nélkül tönkretehető. Összességében a gép kidolgozása kategóriájában megfelelő.

Felvétel mód
A fényképezőgép érzékelője 2 megapixeles, így a legnagyobb felbontású
képek 1600 × 1200 pixelesek. Ezen kívül a 800 x 600-as felbontással is
készíthetők képek. Mindkét felbontásnál három szinten (Fine, Normal és Economy)
állítható a mentésnél használt tömörítés foka. A lehetőségek sora szinte
végtelen. A már említett blende és záridő előválasztás illetve a manuális mód
mellett menüből portré, tájkép és éjszakai felvétel módok is választhatók.
Panorámaképek készítésében szintén segítséget tud nyújtani úgy, hogy az
illesztéseknél a képernyő bal szélén megjelenik az előző kép jobb széle. Az így
készített képeket a fényképezőgép visszajátszás módban azonnal összefűzi, így a
teljes panorámakép megtekinthető egyben is. Szintén nem minden gépben található,
de a QV-2900UX képes előre meghatározott időközökkel (1-60 perc) meghatározott
számú képet készíteni (1-269 vagy ami a kártyára fér). A sorozat azonnal, vagy
egy előre meghatározott időben (így 24 órára előre programozható) is indítható.


Az újabb Casio fényképezőgépekhez hasonlóan ezt a gépet is ellátták a
Best Shot funkcióval. A hasonló nevű Nikon szolgáltatással ellentétben (ahol
több képből a gép automatikája választja ki a legjobban sikerültet) itt bizonyos
szituációkhoz előre meghatározott beállítások választhatók. Ha például éjszakai
felvételt szeretnénk készíteni egy személlyel az előtérben, akkor nem kell
mindent külön beállítani az optimális képhez, csak ki kell választani a
megfelelő sablont. A funkciótól először idegenkedtem, de be kell valljam, hogy
sokszor szívesen használtam, mert gyorsabb volt, mintha nekiálltam volna sorba
beállítani az egyes értékeket (nem is beszélve a kellemetlenségről, ha valamit a
felvétel után elfelejtek visszaállítani). A gépben 28 ilyen beépített sablon
található, de a géphez mellékelt cd-n további 36 található, amiket egyszerűen a
CF kártyára másolva aktivizálhatunk. Ha mindez nem lenne elég, akkor bármelyik
képünket elmenthetjük sablonnak és akkor az adott kép beállításait
csalogathatjuk elő bármikor. Ez egyes esetekben hihetetlenül kényelmessé teheti
a fotózást.


A fényképezőgép ezeken túl képes hang nélküli videók mentésére is. Persze
itt is okozott kellemes meglepetéseket, mivel sok más géppel ellentétben a
QV-2900-asnál a 8x optikai zoom videófelvétel készítés közben is használható.


Felvétel mód menü

  • Normal – minden automatikus, a legtöbb képnél tökéletes
  • Portré
  • Tájkép
  • Éjszakai
  • Best Shot
    1. Tájkép előtérrel (segédkeret a komponáláshoz)
    2. Tájkép előtérrel (segédkeret a komponáláshoz)
    3. Arc álló képen (segédkeret a komponáláshoz, lágyított háttér)
    4. Arc és mellkas álló képen (segédkeret a komponáláshoz, lágyított háttér)
    5. Egész alakos álló képen (segédkeret a komponáláshoz, lágyított háttér)
    6. Arc fekvő képen (segédkeret a komponáláshoz, lágyított háttér)
    7. Arc és mellkas álló képen (segédkeret a komponáláshoz, lágyított háttér)
    8. Két személy (segédkeret a komponáláshoz, lágyított háttér)
    9. Baba (vaku kiemelés)
    10. Mozgó gyerekek (nagy érzékenység)
    11. Gyertyafényes portré (nincs vaku, napfény fehéregyensúly)
    12. Megállított mozgás (rövid záridő)
    13. Háziállat (nagy érzékenység)
    14. Virág közelről (makró mód, nagy színtelítettség)
    15. Virágmező (kemény élek, nagy színtelítettség)
    16. Erdő (kemény élek, nagy színtelítettség, erős zöld)
    17. Őszi levelek (kemény élek, nagy színtelítettség, erős piros)
    18. Hömpölygő víz – lágy (hosszú záridő)
    19. Hömpölygő víz – megállított (rövid záridő)
    20. Épületek (kemény élek)
    21. Kék ég (végtelenbe állított élesség, erős kék)
    22. Naplemente (végtelenbe állított élesség, piros szűrő, napfény fehéregyensúly)
    23. Éjszakai felvétel előtérrel – bal oldal (segédkeret a komponáláshoz, hosszú záridő, vaku, napfény, napfény fehéregyensúly)
    24. Éjszakai felvétel előtérrel – jobb oldal (segédkeret a komponáláshoz, hosszú záridő, vaku, napfény, napfény fehéregyensúly)
    25. Éjszakai felvétel (hosszú záridő, végtelenbe állított élesség, napfény, napfény fehéregyensúly)
    26. Tűzijáték (szűk blende, hosszú záridő, végtelenbe állított élesség, napfény fehéregyensúly)
    27. Szöveg (fekete-fehér, kemény élek, nagy kontraszt)
    28. Gyűjtemény (segédkeret a komponáláshoz)
  • Beállítások
    • Felbontás – 1600 x 1200 (Fine, Normal, Economy), 800 x 600 (Fine, Normal, Economy)
    • TIFF mód – be, ki
    • Érzékenység – ISO 80, ISO 160, ISO 320
    • Szűrők – ki, fekete-fehér, szépia, piros, zöld, kék
    • Felvétel mód – programautomatika, blende előválasztás, záridő előválasztás, manuális mód
    • Fénymérés – multi, középpontosan súlyozott, szpot
    • Fehéregyensúly – auto, napfény, árnyék, izzó, fénycső, manuális
    • Kiemelések – ki, piros, zöld, kék, vaku
    • Pozícionáló háló – be, ki
    • Vaku fényerő – erős, normál, gyenge
    • Keménység – kemény, normál, lágy
    • Színtelítettség – magas, normál, alacsony
    • Kontraszt – magas, normál, alacsony
    • Dátum/Idő a képen – ki, dátum, nap és idő, dátum és idő
    • Digitális zoom – ki, auto, 2x, 4x
    • Energiatakarékos mód – ki, 30 mp, 1 perc, 2 perc
    • Automatikus kikapcsolás – 2 perc, 5 perc
    • Best Shot – beépített + kártyán lévő, beépített, kártyán lévő
    • Memória – A következő értékek kikapcsoláskor elmenthetők: felvétel mód, Tiff mód, érzékenység, expozíciós mód, fénymérés, fehéregyensúly, vaku, élesség, digitális zoom, vaku fényereje
    • Beállítások – Itt állíthatók be a fényképezőgép működésével kapcsolatos értékek
      • Adatok – be, ki
      • Html gyártás – be, ki
      • Hangjelzések – be, ki
      • Dátum formátuma – év/hónap/nap, nap/hónap/év, hónap/nap/év
      • Dátum
      • Nyelv – angol, német
      • Kártya formázása
      • Videókimenet formátuma – PAL, NTSC
      • Link – ki, mode1, mode2, mode3 (ha minden igaz, akkor ez a pont inaktív)
      • Gyári értékek visszaállítása
  • Videó – Gombnyomásra indul a felvétel és 16 mp után leáll.
  • Videó (past) – Gombnyomásra indul, folyamatosan felvesz és a második gombnyomás után az utolsó 16 mp-et elmenti.
  • Panoráma
  • Intervallum

    Visszajátszás mód
    A gép felvétel módjához hasonlóan a visszajátszás módnál sem fukarkodtak a tervezők a funkciókkal. A mód kiválasztásakor a képernyőn a legutoljára készített kép jelenik meg. A képeket természetesen meg lehet nézni nagyítva (2x, 4x) vagy indexképes formában is. Az Info gomb segítségével előcsalogathatók a felvételnél használt beállítások és egy hisztogram is. A visszajátszás mód használata kényelmes, gyors.

    Visszajátszás mód menü

    • Beállítások
      • Adatok – be, ki
      • Html gyártás – be, ki
      • Hangjelzések – be, ki
      • Dátum formátuma – év/hónap/nap, nap/hónap/év, hónap/nap/év
      • Dátum
      • Nyelv – angol, német
      • Kártya formázása
      • Videókimenet formátuma – PAL, NTSC
      • Link – ki, mode1, mode2, mode3 (ha minden igaz, akkor ez a pont inaktív)
      • Gyári értékek visszaállítása
    • Törlés – kiválasztott, mappa, mind
    • DPOF – kiválasztott, mappa, mind
    • Védelem – kiválasztott, mappa, mind
    • Vetítés – kiválasztott, mappa, mind

    Képminőség
    A nálunk járt tesztpéldány még gyártás előtti darab, így előfordulhat, hogy az értékelés alapjául szolgáló és az itt közzétett tesztképek minősége rosszabb, mint amit a boltokba kerülő darabok produkálnak!

    Az előd modellről (QV-2800UX) a legtöbb kritikát a készített kép minőségével kapcsolatban hallottam. Az első néhány felvételemet megnézve arra a megállapításra jutottam, hogy ezen nem sokat javítottak. Aztán rájöttem, hogy rossz az értékelésem. Én (és nagyon sokan mások is) a képminőséget nem a kategóriájának megfelelő gépek minőségéhez, hanem a drágább vagy ugyan ilyen árú, de kevesebbet tudó modellek képminőségével hasonlítottam össze. Hiba. Ez ugyanis egy otthoni amatőr gép, kb az 50-60 ezer forintos filmes automata gépekkel lehetne összehasonlítani, azzal a különbséggel, hogy ezen 8x optikai zoom és rengeteg manuális állítási lehetőség is van. A filmes automata gépeket, pláne a drágábbakat az emberek nagy többsége elfogadja és az azokkal készített képeket jónak mondja. Pedig ha azokat egy jobb fajta tükörreflexes fényképezőgéppel készített kép mellé tesszük, akkor a különbség ég és föld. A digitális fényképezőgépek világában a QV-2900UX az olcsó automata gép, ami kategóriájában véleményem szerint bőven elfogadható képet készít.

    Elméletemet a tár.hu Digitális Papírkép szolgáltatásán keresztül rendelt különböző méretű nagyítások is igazolták. A 10×15-ös méretű nagyításoknál a képek tisztábbak és élesebbek voltak, mint az átlagos automata filmes géppel készült felvételek. A legnagyobb általam rendelt nagyítás 15×21-es (A5-ös) volt, ahol már nem voltak tű élesek a részletek, de még mindig nem volt rosszabb a kép minősége egy amatőr géppel készült felvétel nagyításánál.

    Az ilyen nagy zoomtartományú objektíveknél általában fellépnek torzítási és színszórási hibák. Nincs ez másként ennél a gépnél sem, de a nyaralás során készített képeim közül ilyen hiba miatt egy képemet sem kellett rossznak minősítenem.

    Ami viszont zavart, hogy néha a képek alulexponáltnak tűntek. Ezt egy kis expozíció kompenzáció használatával könnyen korrigálni lehet, így a probléma nem olyan vészes.

    Sebesség
    A digitális fényképezőgép használata során sokszor találkozik azzal a fotós, hogy várni kell a gépre. Az esetek egy részében ennek nincs nagy jelentősége, de például a hosszú idő, ami az exponáló gomb lenyomása és az exponálás közt eltelik, sok fényképezőgépet kizár bizonyos felhasználási területekről. A következő táblázatban a QV-2900UX-nél mért adatok találhatók.

    Művelet Eltelt idő (mp) Megjegyzés
    Bekapcsolás
    Felvétel állásban (64 MB-os kártyával) 6,0 Az első kép exponálásáig
    Visszajátszás állásban (64 MB-os kártyával) 1,6 Az első kép megjelenéséig
    Átkapcsolás felvételről visszajátszásra 0,9 Az első kép megjelenéséig
    Átkapcsolás visszajátszásról felvételre 1.4 Az első kép exponálásáig
    Kikapcsolás
    Felvétel állásból 2,6
    Visszajátszás állásból 1,6
    Késés exponáláskor
    Élességállítással, fényméréssel 1,6 A gombot két lépcsőben nyomtuk le
    Félig lenyomott állásban 0,4 A gép már rögzítette az élességet és az expozíciós értékeket
    Két exponálás közt eltelt idő
    1600 x 1200 (TIFF) 43,40
    1600 x 1200 (FINE) 3,97
    1600 x 1200 (NORMAL)

    3,48

    1600 x 1200 (ECONOMY) 3,04
    800 x 600 (TIFF)

    13,60

    800 x 600 (FINE)

    2,69

    800 x 600 (NORMAL) 2,58
    800 x 600 (ECONOMY) 2,53
    Lapozás egyik képről a másikra visszajátszásnál
    1600 x 1200 (TIFF) 0,25
    1600 x 1200 (FINE) 0,25
    1600 x 1200 (NORMAL) 0,24
    1600 x 1200 (ECONOMY) 0,23
    800 x 600 (TIFF) 0,25
    800 x 600 (FINE) 0,25
    800 x 600 (NORMAL) 0,24
    800 x 600 (ECONOMY) 0,23

    Áramellátás
    A fényképezőgép fogyasztásával a valós teszt során nagyon meg voltam elégedve. Az egy hetes nyaralás alatt 4 szett akkumulátort használt el, amivel kb. 600 képet készített. Ez nem tűnhet soknak, de vegyük figyelembe, hogy a 600 kép elkészítéséhez több órányi komponálás (ugye mindig megy az LCD), majd több órányi visszajátszás is tartozik. És akkor a sok ki és bekapcsolást még nem is említettük. Az aggodalmak tehát, hogy a kereső nélküli géppel nem lehet egy akkutöltéssel sokat fotózni, teljesen alaptalanok.

    A szokásos teszt során (mikor sötétben, vakuval, minden felvétel előtt zoomot egyik állásból a másikba mozgatva folyamatosan fényképezünk, a gépet időnként kikapcsolva) a gép győzött a türelmemmel és az időmmel szemben. Mivel kb. két órányi exponálás és 422 kép elkészítése után az akkumulátor töltöttségét jelző ikon még mindig stabilan teli állást jelzett, feladtam a küzdelmet.

    Szoftver
    A fényképezőgéphez két említésre méltó szoftver jár: a Photo Loader, ami a képek letöltését és rendszerezését könnyíti meg és a Panorama Editor, amivel a fényképezőgéppel készített panorámaképek fűzhetők össze. Mindkét program csak Windows alatt futtatható, így a Mac felhasználóknak más hasonló program után kell nézniük. Az USB meghajtó természetesen mind Windows, mind pedig Mac alá jár a géphez.

    Itt említeném meg, hogy a Casio gépek jellegzetessége, hogy a CF kártyán lévő képekhez képesek egy olyan html oldal generálására, amit egy egyszerű böngésző programmal megnyitva a képek külön képmegjelenítő program nélkül is megnézhetők. Egy komplett otthoni fotóalbum teljesen ingyen. A fényképezőgép ráadásul többféle stílusú album készítésére is képes. A funkció egyetlen hátránya, hogy kikapcsolásnál a képek feldolgozása időbe telik, így érdemes a funkciót csak az utolsó kép elkészítése után bekapcsolni.

    Értékelés
    A Casio QV-2900UX egy kiváló amatőr automata gép. Ne tévesszen meg senkit az óriási szolgáltatásválaszték, itt nem egy professzionális eszközről, hanem egy az otthoni felhasználók minden igényét kielégítő fényképezőgépről van szó. A 8x optikai zoom, a Microdrive kompatibilitás, a sok manuális állítási lehetőség és a sablonok (Best Shot) mind-mind olyan szolgáltatások, amiket sokszor még a sokkal drágább gépekben sem találunk meg így együtt. Gondolja végig az olvasó, hogy hányszor kért az utolsó 1-2 évben 13×18-asnál nagyobb nagyítást a felvételeiből. Ha ez a szám elenyésző a többi képhez képest, akkor nyugodtan választhatja ezt a fényképezőgépet, biztosan nem fog csalódni. A QV-2900UX szeptember első hetétől kerül a boltokba.

    A fényképezőgépet az SKK Trade Kft-től a Casio fényképezőgépek importőrétől kaptuk.