Canon EOS-D60
A Canon EOS-D60 a korábban oly sikeres EOS-D30 megnövelt felbontású utóda. A két gép kívülről nem sokban tér el egymástól. A belső változások is leginkább a felbontást érintették. Használat tekintetében semmi újdonság. Aki korábban D30-cal fotózott, az észrevétlenül állhat át az új gépre, de azoknak sem kell aggódniuk, akik idáig valamelyik filmes Canon vázat nyúzták. Tapasztalatból tudjuk, hogy a gép használatának szinte minden pontja az első percektől teljesen világos. Talán egyedül a funkció menü egyes pontjai lehetnek újak, de semmiképp sem érthetetlenek. A D60-ban megjelent újítás, hogy a keresőben a kiválasztott élességállítási pont (három közül lehet választani) élességállítás után piros keretet kap. Persze apróbb, de annál kellemesebb újdonságokat találunk a gépen kívülről is. Ilyen a kivilágított információs LCD, amit már a korábbi modellekből is hiányoltunk. Említést érdemel még a sorozatfelvételeknél hasznos buffer állapotjelző, ami mutatja, hogy egy sorozatban még hány kép készíthető az átmeneti memóriába. Ennek tartalma a sorozat készítése közben is folyamatosan kerül a kártyára, így amint van egy képnyi hely már készülhet is a következő felvétel. Sorozatban egyébként 3 kép készülhet másodpercenként, az átmeneti memória pedig 8 kép tárolását teszi lehetővé. Sportfotózáshoz talán kevés, de egy jó átlagos teljesítmény.
A már ismert forma.
Viszonylag kicsi váz.
Minden Canon EF objektívvel kompatibilis.
Jól áttekinthető és remekül használható kezelőfelület. Nem a legjobb LCD.
Szintén jól áttekinhető információs LCD, bár a mellette lévő 3 gombot inkább a vaku túloldalára tettem volna.
Az összes csatlakozót egy gumilap védi.
A CMOS lapkát tisztítani csak adapterről üzemelő gépen lehet.
A gumilap a vakuszinkron és a távirányító csatlakozót is védi.
A képminőség az elvárásainknak megfelelő: nagy részletgazdagság, zajmentes képek és tökéletes színreprodukció. A D60 mindezeket nagyon jól teljesíti. A 6 megapixeles felbontás kiváló minőségű A4-es képek nagyítását teszi lehetővé, de természetesen akár óriásplakát fotózáshoz is használható. Nagyon pozitív dolog, hogy a vakuszinkron csatlakozót egy, a vázhoz rögzített gumilap takarja. Ez mindig a gépen van, így használaton kívül mindig védi a csatlakozókat, és nem lehet elveszíteni.
Mivel a most kipróbált gépek közül ez az egyetlen tisztán 6 megapixeles gép (a Sigma 3 megapixeles nagy részletgazdagsággal, a Fuji pedig 6 megapixeles 12 megapixeles képfájlokkal), ezért tekintsük ezt felbontás és részletgazdagság tekintetében etalonnak. A megvilágítást a teszttéma esetén a szokásos napfény lámpáinkkal, míg a modellfotózásnál stúdióvakukkal adtuk. A géppel a következő felvételeket készítettük.
A Canon gépek esetén már több helyen megemlítették, hogy a tesztábrák fotózásakor a nagyon sűrű, kontrasztos vonalpároknál eltévedt pixelek jelenhetnek meg. Általában azt lehet olvasni, hogy ez a valós életbeli felvételeken nem felfedezhető. Ezzel egyetértünk, azonban legnagyobb meglepetésünkre a kóbor pixelek a teszttémának választott vízfesték gombjai mellett is szép számban jelentek meg. Ez pedig akár valós téma is lehetett volna egy reklámfotózásnál, ezért mindenképpen érdekes. Persze a hiba a 13×18 cm-es papírképeken már nem volt látható, így nem zavarja az összhatást.
A teszttémánk.
Jó részletgazdagság, de a SUPERIA szó S betűje kicsit összefolyt. (200%-os nagyítás, részlet)
Kreált pixelek. A vízfesték gombjainak pereménél nem odaillő pixeleket találtunk. (200%-os nagyítás, részlet)
Kicsit lágy ugyan a kép, de egy kis élesítés után nem lehet panasz. (200%-os nagyítás, részlet)
A modell (részlet)
Tiszta, részletgazdag kép
A D60 RAW formátuma nem egyszerűen csak a CMOS-ból kiolvasott módosítatlan adatokat találjuk. A fényképezőgép a fájlba egy közepes tömörítésű 2,6 megapixeles JPEG képet is ment, ami a minden további feldolgozás nélkül is továbbküldhető, illetve segítségével akár sok száz kép közül is gyorsan kiválasztható az a néhány, amelyekre szükség lesz. Remek ötvözése a minőségnek és a gyors felhasználhatóságnak.
Mint látható a Canon EOS-D60 nagyon jól teljesítette mindkét feladatot. A vízfestéken visszaadott színek nagyon közel állnak a festék valós színéhez, a színreprodukcióban gyakorlatilag nem találtunk hibát.
Kattintson a képre a D60-nal készült a többi modellfotó megtekintéséhez.
Avagy giccskészítés gyorstalpaló 45 percben :) Persze viccet félre téve, ebben a videóban igen részletesen tanulhatod meg a Lightroom alapjait is, de megtalálod...
Nem csak fényképezőgépeknél, de monitorok kiválasztásánál is gondban lehetünk, ha nem tudjuk pontosan, mire érdemes figyelni és mi alapján válasszunk. Cikkünkben a monitorok fotósok számára legfontosabb tulajdonságaival ismertetjük meg az Olvasókat, s olyan gyakorlati jellegű ötleteket adunk, amely segít a szükséges monitor kiválasztásában.
Remek videóban ismerhetjük meg a fénymérés alapjait, és azt is, hogy mi a különbség a fényképezőgép fénymérője és a kézi fénymérő között, illetve hogy...
A XX. század közepén terjedtek el robbanásszerűen az anamorfikus filmes objektívek (és itt most nem az alapanyagra, hanem a mozgóképre kell gondolni), amelyek különleges...