Különlegességek
Képstílusok és feldolgozási beállítások
A képstílusok vagy Fujifilm nyelven FinePix Szín beállítások egy kissé megfogyatkoztak tavaly óta. Nemrég még filmszimulációs módoknak hívták őket a gyártó legendás analóg filmjei nyomán (Astia, Provia és Velvia). A HS10-ben a Standard módon kívül Diafilm (ez felel meg nagyjából a korábbi Velviának), valamint Fekete-fehér és Szépia módokat állíthatunk be. A színeffektusok erőssége nem befolyásolható.
A felsorolt színmódoktól függetlenül a fényképezési menü három képfeldolgozási beállítási is rejt. Az előző modellekhez hasonlóan itt is +/-1 lépésben szabályozható a színtelítettség, a kontraszt és a képek élessége. Utóbbinál az Általános (0) és Kemény(+1) beállítás között nincs számottevő különbség, a kontraszt és a szaturáció viszont érezhető lépésközöket használ.
Élesség
Dinamikus tartomány korrekció
Szintén egy „ősrégi” Fujifilm szolgáltatás, mely nem maradhatott ki egy ilyen komoly gépből sem. Ahogy megszoktuk a FinePix-ek dinamika tartomány kiterjesztése elég hatásos tud lenni, ha a kiégett területek visszafogásáról van szó. Az alábbiakban jól látszik, hogy a teljesen kiégett részekbe, hogy kerül vissza a részlet.
A Fujifilm FinePix HS10 három fokozatot használ. A 100% érték már alap érzékenységen is elérhető, a 200% viszont csak ISO200-tól válik elérhetővé. Hasonló a helyzet a legmagasabb, 400%-os fokozattal is, melyet csak ISO400-tól érhetünk el.
Pásztázott panoráma mód
A fényképezőgép egyik új szolgáltatása a pásztázott panoráma mód. Korábban ha panorámaképet akartunk készíteni, egyenként, némi átfedéssel kellett fotókat csinálnunk, majd ezeket utólag, számítógépen összeilleszteni. Néhány gép panoráma módja a képek illesztésében is segített, a fejlettebb modellek pedig össze is illesztették azokat. A HS10 szolgáltatása az egyenként elkészült képek fáradtságától is megkíméli a fotóst. Csupán azt kell beállítanunk, hogy milyen irányban szeretnénk végigpásztázni a panorámát (jobbra, balra, elforgatva jobbra, elforgatva balra). Az exponáló gombot lenyomva videokamera szerűen svenkelhetünk a választott irányba, amíg a képernyőn végigfutó nyíl a kijelző egyik végéből a másikba nem ér. Ezután a készülék néhány másodperc alatt összeilleszti a panorámaképet. A végső képméret tájkép állásban 5760 x 720 pixel, portré állásba forgatva a gépet 3240 x 1280 pixel. A képminőség nem éri el az állóképekét, inkább egy videofelvételből kilopott képre emlékeztet. Nem csoda, hiszen valójában erről van szó.
A panoráma csak teljes nagylátószögnél készíthető, de erre a gép figyelmeztet. Arra is ügyelnünk kell, hogy nagyjából egyenletesen forduljunk, különben töredezett lehet a végeredmény. Tapasztalataim szerint nem árt észben tartani azt sem, hogy a rögzítés valamivel hamarabb véget ér, mint a mozgó nyíl jelzi, így a panorámakép jobb széle könnyen lemaradhat – mint azt alábbi zsengéim is jól mutatják.
Haladó (Adv.) témamódok
A gyenge fényben készült képekhez jelenthet megoldást a Pro kis fényű mód, mely sorozatban 4 felvételt készít magas érzékenységgel, majd ezek zaj adatait kivonja egymásból. Így elméletben részletesebb, zajmentesebb képet kaphatunk ugyanarról a rosszul megvilágított témáról, mintha a régi módszerrel, magas érzékenységen lefotóznánk.
A Pro kis fényű mód azonban nem csak elmélet, hanem valóban hatásos módszer. A bal oldali képrészlet egy ISO800-on készült gyenge megvilágítású tárgyfotó egy 100%-os szelete, míg jobbra ugyanazokat a beállításokat láthatjuk Pro kis fényű módban használva a gépet. A zajszint láthatóan csökkent, és a részletek jó része is megmaradt. Ez a beállítás nagyon kényes a bemozdításra, ezért a 4 kép közötti legkisebb elmozdulás is életlenné teheti a végső egyesített fotót.
Újdonságként két igen érdekes témamódot sikerült a fenti mellé válogatni. Az első a Mozgó téma rögzítése nevű beállítás, mellyel megragadhatjuk egy mozgó téma több mozdulatsorát. Hasonló a stroboszkópos vakuvillanás nyújtotta, egy képre kimerevedett mozdulatlánchoz. A gép gyors sorozatban 5 felvételt készít egymás után, majd az azon lévő mozgó téma összes pozícióját egy állóképre montírozza. A vezérlőtárcsával szabályozhatjuk, hogy az 5 kép 0,5, 1, 2, 5, 10, vagy 20 másodperc alatt fusson le, attól függően milyen gyors a mozgás. Sajnos egyéb beállításokra nincs módunk, legfeljebb önkioldót használhatunk.
A Mozgó téma rögzítése egész kellemesen muzsikált a próbáink alatt, bár okozott meglepetéseket, amikor a nyilvánvaló mozdulatsor ellenére sem lett semmi a montírból. Általában a gép tengelyére merőleges irányú mozgásnál hatásos, ha legfeljebb egy téma mozog a képen.
A másik újdonság az úgynevezett Mozgáseltávolító üzemmód. Feladata, hogy egy 5 felvételes sorozatról eltávolítson mindent, ami elmozdult a fotón és megtartsa az álló objektumokat. Zsúfolt, turistákkal, vagy autóforgalommal teli helyzetekben jól jöhet, ha ki akarjuk iktatni őket, és csak a háttérben lévő épületet, vagy szobrot szeretnénk a képen. Ezúttal is beállíthatjuk, hogy a sorozat milyen sebességgel fusson (0,5-20 mp).
Próbáim során, ami legalább 20-30 nekifutás volt nem igazán sikerült tökéletes eredményt elérnem vele. Eleve, csak a fentihez hasonló, ránk merőleges mozgásnál van értelme, és ha egy területet minden képen betakar egy mozgó tárgy, akkor a szoftver képtelen odavarázsolni a hátteret. Ez lényegében kiszámíthatatlanná teszi, hogy sikerül e eltüntetni a forgalmat vagy furcsa, lebegő autó- és emberi testrész darabok maradnak a képen.