Kipróbáltuk: Fujifilm FinePix HS10 teszt

0

Képminőség

Képzaj

Az új BSI CMOS képérzékelő fénygyűjtő képessége elméletben jobb, mint a hagyományos szenzoroké, ami kismértékben a HS10 által termel zaj szintjén is lemérhető. A különbség azonban alacsonyabb érzékenységeken nem számottevő egy 10 megapixeles konkurenshez képest, a legutóbb tesztelt S200EXR-rel szemben pedig némileg lemarad.

ISO100-nál inkább átlagos zajszintet tapasztaltunk, talán egy kicsit jobbat. A gép erőssége a színzaj szűrése, ami bármely érzékenységi fokozaton szinte egyáltalán nem szembetűnő. RAW-ban viszont annál inkább, bár csak később válik zavaróvá. Itt a fényképezőgéphez adott, SilkyPix által fejlesztett RAW konvertert használtuk, alap beállításon. A világossági zaj nagyjából a JPEG-ben láthatóhoz hasonló – a gyengébb utóélesítés miatt hajszálnyival alacsonyabb – a színzaj sem számottevő, bár a kék csatornáé kb. 40%-kal magasabb a JPEG-hez képest.

A következő fokozatban (ISO200) a JPEG képek zaja alig növekszik, szinte észrevehetetlen a különbség az ISO100-ban mutatotthoz képest, viszont a zajszűrés kezdettől fogva egy kicsit magas. RAW-ban erősebb az emelkedés, főleg az előzőleg említett kék csatornánál, amely újabb 50%-kal több zajt mutat.

ISO400-ban is nagyon hatásos a HS10 szűrése hiszen a JPEG képek alig zajosodnak, cserébe persze a szűrés jobban mossa a részleteket. RAW-ban újabb 50%-os az emelkedés minden zajkomponensnél.

Hiába növeljük ISO800-ra az érzékenységet a JPEG-ek csak nem akarnak komolyabban zajosodni, és a RAW-ban tapasztalható emelkedés is lassul némileg. Most csak kb. 20%-os. A hasonló felbontású konkurensekkel összevetve elég jól teljesít a Fujifilm gépe, alacsonyabb zajjal, mint pl. a Nikon Coolpix P80, vagy a Sony Cyber Shot DSC-H50. Egy szinten van a Panasonic korábbi Lumix DMC-FZ28-as modelljével, ami egyben azt is jelenti, hogy erős zajszűrést használ.

Magasabb ISO fokozatokon sem tapasztalni eltérést az eddig látotthoz képest. Minden egyes lépéssel egyre erősebb és egyre részletrombolóbb a szűrés, alig emelkedik a zaj, a szűretlen RAW képek színzaja pedig kezd elszabadulni és mindent beteríteni. Ez egyedül a kék csatornára igaz, ami ISO1600-ban már 4x annyi zajt termel, mint a másik két színcsatorna, ISO6400-ra pedig még ezt is megduplázza. Megfelelő szűrés nélkül tehát magasabb érzékenységen mindent elfedő színes konfettiesőre számíthatunk. A JPEG zaját viszont nem hagyja el a gép szoftvere. ISO1600-ra már kevesebb látható a képen, mint a kiváló S200EXR-nél, és a következő fokozatokban is csak alig látható emelkedés. ISO1600 fölött azonban a képek már teljesen festményszerűek a szűrés miatt. Pozitívum, hogy a legmagasabb fokozatban csak kb. dupla akkora a zajszint, mint ISO100-ban (JPEG-nél).

A HS10 nem rendelkezik állítható zajszűréssel, ezt kizárólag a RAW képek utófeldolgozásánál állíthatjuk be.



ISO100; F8,0; 1/2 mp


ISO100; F8,0; 1/2 mp (RAW)


ISO200; F8,0; 1/4 mp


ISO200; F8,0; 1/4 mp (RAW)


ISO400; F8,0; 1/7 mp


ISO400; F8,0; 1/7 mp (RAW)


ISO800; F8,0; 1/15 mp


ISO800; F8,0; 1/15 mp (RAW)



ISO1600; F8,0; 1/28 mp


ISO1600; F8,0; 1/28 mp (RAW)


ISO3200; F8,0; 1/58 mp


ISO3200; F8,0; 1/58 mp (RAW)



ISO6400; F8,0; 1/105 mp


ISO6400; F8,0; 1/105 mp (RAW)


ISO100; F8,0; 1/2 mp


ISO100; F8,0; 1/2 mp (RAW)


ISO200; F8,0; 1/4 mp


ISO200; F8,0; 1/4 mp (RAW)


ISO400; F8,0; 1/7 mp


ISO400; F8,0; 1/7 mp (RAW)


ISO800; F8,0; 1/15 mp


ISO800; F8,0; 1/15 mp (RAW)



ISO1600; F8,0; 1/28 mp


ISO1600; F8,0; 1/28 mp (RAW)


ISO3200; F8,0; 1/58 mp


ISO3200; F8,0; 1/58 mp (RAW)



ISO6400; F8,0; 1/105 mp


ISO6400; F8,0; 1/105 mp (RAW)


ISO100; F8,0; 1/2 mp


ISO100; F8,0; 1/2 mp (RAW)


ISO200; F8,0; 1/4 mp


ISO200; F8,0; 1/4 mp (RAW)


ISO400; F8,0; 1/7 mp


ISO400; F8,0; 1/7 mp (RAW)


ISO800; F8,0; 1/15 mp


ISO800; F8,0; 1/15 mp (RAW)



ISO1600; F8,0; 1/28 mp


ISO1600; F8,0; 1/28 mp (RAW)


ISO3200; F8,0; 1/58 mp


ISO3200; F8,0; 1/58 mp (RAW)



ISO6400; F8,0; 1/105 mp


ISO6400; F8,0; 1/105 mp (RAW)


ISO100; F8,0; 1/2 mp


ISO100; F8,0; 1/2 mp (RAW)


ISO200; F8,0; 1/4 mp


ISO200; F8,0; 1/4 mp (RAW)


ISO400; F8,0; 1/7 mp


ISO400; F8,0; 1/7 mp (RAW)


ISO800; F8,0; 1/15 mp


ISO800; F8,0; 1/15 mp (RAW)



ISO1600; F8,0; 1/28 mp


ISO1600; F8,0; 1/28 mp (RAW)


ISO3200; F8,0; 1/58 mp


ISO3200; F8,0; 1/58 mp (RAW)



ISO6400; F8,0; 1/105 mp


ISO6400; F8,0; 1/105 mp (RAW)

A fotók 22 °C hőmérséklet mellett készültek.

Képminőség 10 x 13 cm-es képeknél

Érzékenység – képzaj; 10×13 cm-es nyomatokon (szimuláció)




ISO100; F8,0; 1/2 mp



ISO200; F8,0; 1/4 mp



ISO400; F8,0; 1/7mp



ISO800; F8,0; 1/15mp



ISO1600; F8,0; 1/28mp



ISO3200; F8,0; 1/58mp



ISO6400; F8,0; 1/105 mp



ISO100; F8,0; 1/2 mp



ISO200; F8,0; 1/4 mp



ISO400; F8,0; 1/7mp



ISO800; F8,0; 1/15mp



ISO1600; F8,0; 1/28mp



ISO3200; F8,0; 1/58mp



ISO6400; F8,0; 1/105 mp



ISO100; F8,0; 1/2 mp



ISO200; F8,0; 1/4 mp



ISO400; F8,0; 1/7mp



ISO800; F8,0; 1/15mp



ISO1600; F8,0; 1/28mp



ISO3200; F8,0; 1/58mp



ISO6400; F8,0; 1/105 mp



ISO100; F8,0; 1/2 mp



ISO200; F8,0; 1/4 mp



ISO400; F8,0; 1/7mp



ISO800; F8,0; 1/15mp



ISO1600; F8,0; 1/28mp



ISO3200; F8,0; 1/58mp


ISO6400; F8,0; 1/105 mp

A fotók 23 °C hőmérséklet mellett készültek.

Általános képminőség

A FinePix HS10 képminősége jobbára átlagos, elődeihez hasonlóan kiváló színekkel, bár nem olyan telítettekkel, mint a Fujifilm gépeknél megszoktuk. Gyári beállításokon meglehetősen erős utófeldolgozást kapunk. A zajszűrésről már volt szó, ami alacsonyabb érzékenységi fokozatokban is rányomja bélyegét a képekre. A viszonylag erős elmosást és a hatalmas átfogású optika lágyságát igen erős élesítéssel igyekszik palástolni a gép, így próbálva visszahozni némi részletet. Ez nem igazán sikerül, inkább elnagyolt éleket kapunk még alap élesítésnél is. A színek közül egyedül a halványabb sárgákkal volt gond, amelyek erősebb megvilágításban a többinél sokkal hamarabb kiégtek. Jó példa erre a fenti zajsorozatunk, melynek színskáláján tetten érhető az eltünedező sárga.

JPEG

RAW

A kissé elnagyolt élesítésre és a sárgák kiégésére is megoldást jelenthet a RAW formátum, ahol ugyebár a feldolgozásnál sokkal szabadabban állítható az élesség, mint a gép 3 fokozata, a színek pedig jóval gazdagabbak.

JPEG képminőség (100%-os részlet)

RAW képminőség (100%-os részlet)

A gép nagylátószögnél a sarkokban elég lágy képet adott, ami nem csoda egy ilyen átfogású objektívnél és egy ilyen komoly nagylátószögnél. A viszonylag magas felbontás extra felbontásterhet ró az optikára, az elkerülhetetlen fényszóródás miatt pedig a magasabb rekeszértékek szemmel láthatóan gyengébb felbontást produkálnak. A legjobb eredmény nagyobb látószögeknél F2,8-F4,0 rekesz környékén kapjuk, efölött komolyabban csökken a felbontóképesség. Tele állásban persze nyitott rekesszel (F5,6 ) várható a legjobb eredmény.