Kipróbáltuk: Fujifilm FinePix HS30EXR teszt

0

Különlegességek

Stabilizátor

A Fujifilm FinePix HS30EXR többféle szenzorstabilizáló módot kínál:

  • stabilizálás csak exponálásnál
  • folyamatos stabilizálás
  • mozgásérzékelés fotózásnál
  • állandó mozgásérzékelés

A tapasztalataink azt mutatják, hogy nagy gyújtótávolságoknál komolyabb kihívással kell szembenéznie ennek a fajta stabilizátor módnak, mint az optikainak. Ennek ellenére egészen jól dolgozik a HS30EXR stabilizátora, hiszen 720 mm-nek megfelelő gyújtótávolságnál is 1 1/3 Fé előnyt kínál.

A tesztet tele állásba állított objektívvel készítettem, 1/3 Fé-enként különböző záridőkkel, záridőnként 10-10 képpel ki- illetve bekapcsolt stabilizátorral. A képeket monitoron 1:1 nézetben ellenőriztem. Ahol nem látszódott berázódás, azt elfogadtam használható képnek. Ez azt jelenti, hogy minimális lágyulás még belefért.
Az így kapott számokból egyfajta értékelését képezhetjük a stabilizátornak, persze ez igen szubjektív, hiszen maga a válogatás is az volt.

berázott fotók aránya különböző zársebességeknél

Stabilizálás: 720 mm, 1/250 mp

Dinamika tartomány korrekció

A gyártók régóta próbálkoznak a nagyobb dinamikaátfogás elérésével, a Fujifilm talán a többinél is erősebben. Jelentős előrelépések ugyan nem történtek, de a HS30EXR-ben elérhető néhány mód szemlátomást jól dolgozik. Itt a fő cél a csúcsfények megőrzése, ami sikerült is. Igaz, a jobb csúcsfényekért magasabb érzékenységet kell használnunk, DR200%-nál minimum ISO200-at, DR400%-nál minimum ISO400- at. Ezeken túlmenően DR800% és DR1600% is elérhető az EXR üzemmódban, ekkor az érzékenység ISO400, a maximális felbontás pedig 8 Mpixel.

Pro fókusz mód

Az üzemmódtárcsa Adv állásában két lehetőségünk nyílik különleges üzemmód elérésére, az egyik a Pro Focus, míg a másik a Pro Low Light. A Pro Fókusz esetén a gép két képet készít eltérő fókuszponttal, majd a két különböző fókuszálási síkú fotóból megpróbálja kitalálni, hogy a kép mely részei esnek az első fotó fókuszsíkjával egybe. Az ettől a síktól eltérő területeken található részeket pedig elmossa.
Ez sokkal hatásosabb, életszerűbb megoldást ad, mint némely gyártónál a téma egyszerű körbelágyítása, amikor is már fotózáskor egy keretbe kell foglalnunk az élesen hagyni kívánt részt.
A lenti példából jól látható, hogy ez a módszer valóban jobban dologozik, igaz, 1:1 nézetben az elmosás könyen felismerhető a zajmentességből, de papírképen, vagy kis méretben ez nem lesz feltűnő. Kár, hogy a gép 8 Mpixelre korlátoz minket, bár tény, hogy ez a felbontás is nagyon sok esetben elegendő.

A FinePix HS20EXR képei:

Pro fókusz üzemmód

Pro kis fényű mód

A Pro Low Light, vagy Pro kis fényű módban is több kép készül, fénymennyiségtől függően. Mi 4 képes változatot próbáltunk ki, valóban kevés fényben, s megtartottuk az eredeti felvételt is (erre a gép ad lehetőséget).

A lenti példán könnyen felismerhető, hogy a Pro Low Light módban készített felvétel színei eredetibbek, s részlet is több marad a képen.
Az üzemmód hátránya, hogy gyakorlatilag egy automatikus mód, vagyis sem az érzékenység, sem a fehéregyensúly nem állítható, illetve a felbontás is maximum 8 Mpixeles lehet.

A FinePix HS20EXR képei:

Pro kis fényű mód üzemmód

3D fotó

Új szolgáltatás a HS sorozatban a 3D fotózás, mely szokás szerint két külön expozíciót igényel, majd a gép összeilleszti ezeket, s létrehoz egy .MPO fájlt. A kész 3D-s fotót 3D TV-n, vagy bármely más térhatású kijelzővel ellátott eszközzel megtekinthetjük, amely támogatja az MPO formátumot.

A térhatású fotók készítésénél a gép segítség képpen megjeleníti az előző fotót áttetsző formában, így könnyebb a pontos illesztést elvégeznünk. Arra azonban nem ad támpontot, hogy milyen bázistávolsággal készítsük a második képet (ugyanis a térhatású fotózásnál az ideális bázistávolság függ a tárgytávolságtól, s a szükséges bázistávolságot a gép könnyedén kiszámolhatná a harmincad szabály segítségével, s kijelezhetné azt az LCD-n).

Multi expozíció

Szintén új lehetőség a multi expozíció, mely ennél a gépnél maximum 2 expozíciót jelent. A két fotót a gép áttetsző módon egymásra helyezi, mintha egy filmes géppel a film továbbtekerése nélkül exponálnánk egy másodikat. A két kép áttetszőségének erősségét nem változtathatjuk meg, de az expozíció kompenzációt átállíthatjuk a két fotó elkészítése között.

Ahogy az összes Adv. módban, úgy itt is csak automatikus érzékenységet és automatikus fehéregyensúlyt használhatunk. A Pro fókusz és Pro kisfényű módokkal szemben azonban a 3D fotó és a multi expozíció teljes felbontásban is elérhető.

dupla expozíció

Pásztázott panoráma mód

A fényképezőgép a pásztázott panoráma módot is örökölte, mely a folyamatos sorozatfelvételellel az egyenként készítendő és illesztendő képek fáradtságától kíméli meg a fotóst. Csupán azt kell beállítanunk, hogy milyen irányban szeretnénk végigpásztázni a panorámát (jobbra, balra, elforgatva jobbra, elforgatva balra). Az exponáló gombot lenyomva svenkelhetünk a választott irányba, amíg a képernyőn végigfutó nyíl a kijelző egyik végéből a másikba nem ér.
Van lehetőségünk álló és fekvő gépállásnál is panorámát készíteni, megadhatjuk, hogy 120, 180 vagy 360 fokos legyen-e, sőt, a HS30EXR újdonsága a 360 fokos körkörös, vagy folytonos panoráma, amely esetén a gép folyamatosan scrollozza az elkészített panoráma képet.
A panorámák szélessége egyébként attól függ, hogy milyen gyorsan fordítjuk el a gépet. Érdekes ez, hiszen előzőleg beállíthatjuk az elfordulási szöget, s ennek már adott zoomállásnál deklarálnia kellene a képszélességet, de a valóság az, hogy a képek minden bizonnyal nem pontosan olyan szöget fednek le, mint amit beállítunk.
Egy biztos: fekvő gépállásnál 1080 pixel magas, míg álló gépnél 1624 pixel magasságú panorámát kapunk. Érdemes egyébként a gépet portré állásban tartani, mert így sokkal jobb felbontású és nagyobb (függőleges) látószögű kép lesz az eredmény.

panoráma vízszintes állású géppel
9600×1080 pixel

panoráma függőleges állású géppel
11520×1624 pixel