Kipróbáltuk: Fujifilm GFX 50S – teszt

0

Felépítés

Ergonómia, kezelés

Amikor egy teljesen általános, négyhengeres 5 sebességes kocsiból átülhetünk egy V motoros böszme amerikai kocsiba, arra számítunk, hogy elképesztő nagy helyünk lesz, hihetetlen nagy teljesítménnyel. Csak abba nem gondolunk bele elsőként, hogy nem minden V motoros amcsi kocsi 12 hengeres és nem is mind batár.

Ha a Fujifilm GFX 50S-et kellene eszerint kategorizálni, akkor egy közepes méretű V6-os motorral ellátott, de nem túl nagy családi autót képzelhetnénk el. Nem csak teljesítmény, de kényelem szempontjából is.

A Fujifilm egyébként pont azt emelte ki, hogy a MILC felépítésnek köszönhetően a gép akkora, mint egy átlag full-frame DSLR.
Ez mondjuk alapvetően barokkos túlzás, de tény, hogy nem kell olyan méretekben gondolkozni, mint egy Mamiya 645 AFD esetében. A szélességben nincs eltérés, a 15 cm egy jó átlagnak tekinthető, egyébként a full-frame DSLR-ek is ilyen szélesek, a magasság viszont a nagyobb középformátumú vázaknál 12-13 cm, míg itt csak 9,5 cm, illetve a mélység sem olyan brutális, hiszen míg egy Mamiya 645 AFD 18 cm mély, a Fujifilm GFX 50S csupán 9,2 cm. Igaz, nem is 56×42 mm a képméretünk.

Érdekes lehet összevetni a méretet a Pentax 645D-vel, hiszen annak azonos szenzormérete van. A Pentax 645D DSLR 156×117×119 mm, míg a Fujifilm GFX 50S MILC-e 148×94×91 mm. Látható, hogy főképp magasságban (2 cm) és mélységben van eltérés (~3 cm).
Egy átlagos full-frame DSLR-hez képest persze kicsit nagyobb ez a gép, főképp a magassága. A Canon EOS 5D Mark IV pl. 150×116×76 mm méretű, tehát mélységben azért a Fujifilm középformátumú gépe még így is nagyobb (egyébként magasságban sem sokkal kisebb, hiszen ha felrakjuk a géphez mellékelt elektronikus keresőt, akkor már közel 11 cm magasságot kapunk).

Egy szó, mint száz, a Fujifilm GFX 50S valóban kicsi a középformátumú gépek között, de egy átlag full-frame DSLR-nél kicsit vaskosabb.
Első ránézésre egyébként egy kicsit tényleg olyan, mint ha egy digitális hátfalas középformátumú váz volna, pedig valójában nem a hátlapi kiemelkedésben van a szenzor (lásd a gép felső részét mutató termékfotónkat, ahol a zársebesség tárcsától kicsit balra látható is a szenzor síkját jelző jelölés).

A gép fogása egyébként remek, a jó magasság lehetővé teszi, hogy a kisujjunk is felférjen a markolatra, az elülső tárcsa alatti bemélyedésnek köszönhetően pedig a hüvelykujjunkon remekül megtámaszkodhat a gép. Ha mindenáron kellene mondanom egy olyan pontot, ahol még lehetne javítani a kényelmen, az a markolat vastagsága. Így sem rossz, de kicsit olyan APS-C-s nikonos.

Kiegészítőként kapható hozzá portré markolat, amelyen nem csak az exponáló gomb, de az elülső és hátsó vezérlőtárcsák, a fókusz választó joystick, valamint öt további gomb is megtalálható, illetve ezzel együtt plusz egy akksival több használható.

A váz egyébként nincs túlzsúfolva kezelőszervekkel, nem veszünk el a sok gomb között, mégis jól használható a masina. Ez annak is köszönhető, hogy két vezérlőtárcsánk is van, amelyeket be is lehet nyomni egy-egy további funkció eléréséhez, ezen kívül még a fókuszmező mozgatásához is van külön egy joystickünk, valamint 8 programozható gombunk (plusz a hátsó tárcsa benyomására elérhető funkció is választható).

Azért akad negatívum is, pl. a lejátszás módba lépéshez szükséges gombot sikerült olyan buta helyre rakni (a hátsó rész kiemelkedésének tetejére), hogy azt nem is lehet elérni, ha a gépet egy kézben fogjuk. Akit ez zavar, a programozható gombok közül választhat magának egyet, amelyre a lejátszás módot regisztrálja.
A programozható gomboknál választható funkciók egyébként a következők:

  • expozíció kompenzáció (+tárcsa)
  • képméret
  • képminőség
  • RAW
  • film szimuláció
  • szemcsés hatás
  • színkróm hatás
  • dinamikus tartomány
  • fehéregyensúly
  • custom regiszter elérése
  • fókuszterület
  • fókusz nagyítás
  • AF mód
  • gyors AF
  • arc/szemfelismerés beállítása
  • önkioldó
  • automatikus expozíció sorozat beállítása
  • fénymérési mód
  • zár típus
  • ISO Auto beállítás
  • Wi-Fi
  • vaku funkció
  • TTL rögzítés
  • vaku modellezés
  • mikrofon szintállítás
  • mélységélesség előnézet
  • expozíció előnézet
  • képeffektus előnézete
  • hisztogram
  • elektronikus horizont
  • AE rögzítés
  • AF rögzítés
  • AE/AF rögzítés
  • AF be
  • beállítás zárolása
  • lejátszás

Tovább könnyíti a dolgunkat, hogy az érzékenységet közvetlenül tárcsán állíthatjuk be ISO100 és ISO12800 között 1/3 Fé lépésekben, illetve választhatunk itt automatikus módot is, illetve egyéni (C) módot. Automatikus érzékenységnél minimum és maximum is megadható és háromféle ISO Auto beállítás is elérhető, míg az egyéni módban van lehetőség ISO12800 fölé menni 1 Fé lépésekben.
A tárcsa a véletlen elfordítás ellen a közepén lévő gombbal rögzíthető, illetve ugyanezen gomb újbóli megnyomásával a rögzítés feloldható.

Szintén tárcsával állítható a zársebesség is, ahol automatikus, B, Timed, valamint 1..1/4000 mp választható 1 Fé lépésekben. A köztes értékeket a hátsó vezérlőtárcsával állíthatjuk alapesetben, de a két vezérlőtárcsa funkciója felcserélhető.

A további paraméterek beállításában a hátsó, érintésérzékeny LCD-re kihelyezhető aktív státuszképernyő is segítségünkre lesz, ráadásul ennek tartalma is szerkeszthető:

  • képméret
  • képminőség
  • film szimuláció
  • szemcsés hatás
  • színkróm hatás
  • dinamikus tartomány
  • fehéregyensúly
  • tónuskiemelés
  • árnyékárnyalat
  • szín
  • élesség
  • zajcsökkentés
  • custom regiszter elérése
  • AF mód
  • arc/szemfelismerés beállítása
  • MF segéd
  • érintőképernyős mód
  • önkioldó
  • fénymérési mód
  • zár típus
  • vaku funkció
  • vaku kompenzáció
  • mozgókép mód
  • mikrofon szintállítás
  • EVF/LCD világosság
  • EVF/LCD színezet

Ha mégis a menübe kell mennünk, akkor sem kell megijedni, hiszen jól szerkesztett, átlátható, logikus menüt kapunk. Az első traktus a képminőséggel foglalkozik, ezt követően jönnek az autofókusz beállításai, majd a további paraméterek szépen lapokba szedve.
A videofelvétel külön lapot kapott, ahogy az egyéni beállítás lehetősége is.

Van mód egyéni menü létrehozására is, itt két lapot tölthetünk fel menüpontokkal, laponként 8 funkcióval, tehát összesen 16 menüpont másolható az egyéni menünkbe.
A gép Wi-Fi vezérlőt is tartalmaz, így okostelefonnal, vagy tablettel is távvezérelhető. A Fujifilm alkalmazása lehetőséget kínál a tárcsával beállítható értékek felülbírálására is, így az érzékenység is beállítható az app-on belül, emellett módosítható a rekesz/zársebesség, az expozíció kompenzáció, a film szimulációs mód, fehéregyensúly, vaku mód és az önkioldó. Utóbbinak egyébként nagy jelentősége nincs, hiszen úgyis telefonnal vagy tablettel exponálunk.
Amit én az alkalmazásból hiányolok, az az expozíció sorozat, amely HDR képkészítésnél igencsak jól jönne.

A szoftverrel fotók és videók is készíthetők, a kész képek pedig külön-külön is áttölthetők.

Mivel mind a kártyafoglalat, mind az akku a gép oldaláról elérhető, így állványra helyezett gépnél ezek mindegyike cserélhető.

Képérzékelő

A bejelentéskor azt mondták a Fujisok, hogy saját fejlesztésű szenzort alkalmaztak, egyéni technológiával és különleges mikrolencsékkel.
A 43,8×32,9 mm méretű képérzékelő 51,4 millió effektív pixelt tartalmaz, amelyek 5,3 mikronosak. A 4:3 oldalarányú szenzor maximális felbontásban 8256×6192 pixeles képeket készít. Választhatunk más oldalarányt is, méghozzá 3:2, 16:9, 1:1, 65:24, 5:4 és 7:6 formátumok közül. Ez persze csak a JPEG képekre lesz hatással.

A képérzékelő rendelkezik elektronikus zárral is, amelyet akár önmagában is használhatunk, de kombinálható a redőnyzárral is. Csak elektronikus zárnál a zársebesség akár 1/16000 mp is lehet.

A natív érzékenység ISO100, ettől felfelé ISO12800-ig mehetünk 1/3 Fé lépésekben, illetve Custom módban ISO50, ISO25600, ISO51200 és ISO102400 is választható az elülső vezérlőtárcsával (de elektronikus zárnál csak ISO100-12800 közötti érték választható). Automatikus érzékenységnél megadható a minimum és maximum, valamint a minimális zársebesség is.

Fájlformátumnak háromféle tömörítési fokú JPEG és RAW is választható, utóbbiból tömörítetlen és veszteségmentesen tömörített is rendelkezésre áll. A tömörítetlen RAW fájl 112 MByte-ot, a veszteségmentesen tömörített 45-50 MB-ot foglal. Van lehetőség RAW+JPEG közös rögzítésre is, ilyenkor a JPEG tömörítési foka is elérhető.

A képérzékelő elé esetlegesen bejutó por eltávolítását ultrahang frekvenciás szenzortisztító rendszer végzi.

A szenzor különlegessége az elektronikus zár, amelynek segítségével igen nagy zársebességek érhetők el. A kiolvasási sebesség azonban elég alacsony, így mozgó témáknál már nem ajánlott a használata, hiszen erős jello-effektussal találhatjuk magunkat szembe.

Objektív

Új rendszerről lévén szó, túl nagy választék egyelőre nincs objektívekből.
A 65 mm átmérőjű Fujifilm G bajonettre egyelőre három optika érhető el:

  • GF 63mm f/2,8 R WR standard fix
  • GF 32-64mm f/4 R LM WR standard zoom
  • GF 120mm f/4 Macro

Illetve elvileg e hónapban kerülhet a boltokba a GF 23mm f/4 és a GF 110mm f/2,8 is.

Érdemes lehet megnézni, hogy ezek az objektívek minek felelnek meg kisfilmes rendszerben, a gyújtótávolság után zárójelben a nyitott blendés mélységélességnek megfelelő kisfilmes ekvivalens rekeszértéket közöljük:

  • 50mm (F2,2)
  • 25-50mm (F3,2)
  • 95mm (F3,2)
  • 18mm (F3,2)
  • 87mm (F2,2)

Mint látható, jelenleg mélységélességben nem kapunk kisebbet, mint egy azonos látószöget kínáló objektívvel szerelt full-frame gép, hiszen full-frame objektívek között 50 mm-en F1,2-es, 24-70mm-es zoomból f/2,8-as, 100mm-es fixből pedig f/2-es is elérhető. Persze az is elképzelhető, hogy maguk az objektívek alkalmasak egy 54×40 mm-es szenzor kirajzolására is, ez esetben viszont a szorzó (vagyis inkább osztó) kisfilmhez képest már 1,55, így pedig az ekvivalens rekeszérték F4-nél már csak F2,6, míg F2,8-nál csupán F1,8, amely viszont már egyes objektívek esetében kisebb mélységélességet kínálnak majd, mint a full-frame. Ez azonban egyelőre egyáltalán nem biztos.

A Fujifilm GFX rendszer tehát egyelőre nem a full-frame-nél kisebb mélységélességről szól, de nem is a nagyobb felbontásról, hiszen 50 Mpixeles vázat a Sony és a Canon is kínál. Más kérdés, hogy a Sony már azt is beharangozta, hogy jövőre duplázza a 44×33 mm-es középformátumú szenzorainak felbontását, így 100 Mpixeles is elérhető lesz. Ez pedig azt is jelenti, hogy a Fujifilm GFX rendszer második váza már 100 Mpixeles lehet, amely viszont már bőven lekörözi a full-frame jelenlegi csúcsát.

LCD, kereső

Manapság már nehéz újat alkotni egy digitális fényképezőgép kijelzőjén. Többnyire a képátló 3″ körüli, s gyártója és kategóriája válogatja, hogy érintésérzékeny felületet, illetve fel-le dönthetőséget, vagy kihajthatóságot és elforgathatóságot kínál-e.

Azt észre kell venni, hogy a profi gépekből többnyire kimarad a kihajthatóság, jó esetben az LCD fel-le dönthetőségét kínálja a váz.

A Fujifilm igyekezett a lehető legjobb megoldást választani, így a fel-le dönthető LCD-t választotta, amely masszív kerettel látható el, ugyanakkor az oldalra kihajtást is részben megoldotta, igaz, csak jobbra hajtható ki a kijelző 45 fokban.
A fel-le döntés viszont +90..-45 fokban választható.

A hátsó LCD 3,2″ képátlójú, felbontása 2,36 millió képpont, amely bőven átlag feletti, kiváló részletgazdagságot kínál. Betekintési szögei is remekek és a színek is egész pontosak.

A kijelző háttérvilágítása és színezete is ±5 lépésben módosítható.

Hála az érintésérzékeny felületnek, az LCD a kezelésben is fontos szerepet játszik, így a fókuszpont is kijelölhető rajta, illetve dupla koppintással a fókuszterület is kinagyítható az élesség ellenőrzéséhez. Ezen felül az aktív státuszképernyőn egyes paramétereket is módosíthatjuk, de a menüben inaktív az érintés érzékelés.

Alapesetben a gép nem rendelkezik keresővel, de a gép dobozában találunk egy elektronikus keresőt, amelyet a vakupapucs melletti sínbe csúsztathatunk. Az EVF szintén kínál vakupapucsut, így a vakuzás lehetőségétől nem esünk el, ha elektronikus keresőt használunk.

Természetesen dioptria korrekcióra is van lehetőség, ezen túlmenően extra még a szintén mellékelt szögkereső adapter, amelyet a váz és az EVF közé illesztve a kereső ±45 fokban elfordítható, illetve 90 fokban felhajtható.

Az EVF nagy keresőképet kínál, s felbontása is kiváló, mintegy 3,69 millió képpontból áll. OLED felépítésének köszönhetően pedig a feketéi is tökéletesek.

Az elektronikus keresőnél is rendelkezésünkre áll az ±5 lépéses fényerő és színezet állítás.

Lejátszáskor a képekbe maximum 9,5×-es mértékig nagyíthatunk, ez esetben a fókusz már tökéletesen ellenőrizhető. Az érintésérzékeny LCD-n ujjunkkal lapozhatunk, illetve a két ujjas nagyítás/kicsinyítés is elérhető. Nagyított nézetben az elülső tárcsával a képek között is válthatunk, miközben a nagyítás megmarad.
A hátsó vezérlőtárcsával van lehetőség 9 vagy 100 képes indexképes nézetre is.

A megtekintett képeknél RGB és világosság hisztogram is bekapcsolható, valamint lehetőség van a kiégett részek villogtatására is.

A gépváz tetején egy mátrix státusz LCD is megtalálható, ezen alapesetben a rekesz, zársebesség, exp. kompenzáció, érzékenység, üzemmód, képméret, fehéregyensúly és film szimulációs mód látható, de a kijelzésre kerülő adatok személyre szabhatók az alábbiak közül:

  • zársebesség
  • rekeszérték
  • exp. kompenzáció
  • érzékenység
  • mozgókép mód
  • hátralévő képek száma
  • felvételi idő
  • felvétel mód
  • képméret
  • képminőség
  • fehéregyensúly
  • zár típusa
  • fénymérés
  • meghajtási mód
  • fókusz mód
  • akku töltöttsége
  • kártyanyílás opciók
  • film szimuláció
  • dinamikus tartomány

Ezen a kijelzőn fekete alapon fehér szövegek jelennek meg, de bekapcsolható háttérvilágítás is, amikor fehér alapon fekete betűket olvashatunk.

Vaku

A Fujifilm GFX 50S nem kínál beépített vakut, de vakupapucs és szinkron kimenet egyaránt található rajta.

Vakuzásnál a szinkronidő 1/125 mp, de teljesen elektronikus zárnál nem használható vaku.

Csatlakozók, memóriakártya, akku

A vázra jó pár csatlakozó került. A bal oldalon külön nyitható műanyag ajtó mögött a vezetékes távkioldó, egyben nyíló fedlap mögött az adapter bemenet, a microUSB 3.0, és a micro HDMI aljzatok találhatók, egy másik fedlap mögé pedig a mikrofon bemenetet és a fejhallgató kimenetet helyezték. Előre került a vaku szinkron kimenet csatlakozója.

A memóriakártyákat a jobb oldali ajtót kinyitva helyezhetjük a gépbe, méghozzá akár kettőt is. A dupla kártyafoglalat mindegyike támogatja az UHS-I és UHS-II átviteli módokat is.

Az NP-T125 jelű akkumulátor 10,8 Volt névleges feszültségű, kapacitása 1250 mAh, energia tároló képessége 13,5 Wh. Az akku a bal oldalon, oldalról helyezhető a gépbe. Töltése külső töltőben végezhető, amely a töltöttséget nem, csak a töltés tényét jelzi.

A fényképezőgép 5 szegmenses ikonon mutatja az akkumulátor töltöttségét, illetve százalék pontosságú kijelzés is kérhető, valamint a menüben az akku elhasználódása is ellenőrizhető.