Kipróbáltuk: Nikon 1 V3 teszt

0

Képminőség

Képzaj

Mivel vadonatúj fényképezőgépről van szó, s egyelőre még nincs Adobe által készített RAW konverter, amely támogatná a gép RAW fájljait, így csak a fényképezőgép JPEG képein vizsgáljuk a különböző érzékenységeken tapasztalatható képzajt.
Frissítve: Az Adobe a Lightroom v5.5-től, illetve a Camera RAW v8.5-től kezdve támogatja a Nikon 1 V3 RAW fájljait. Az új szoftvernek köszönhetően mi is elkészítettük a RAW fájlokból a JPEG-gé konvertálást, amelynek során most is alapértékeken hagytuk a paramétereket.

Érzékenység – képzaj



ISO160; F8 1/4 mp


ISO160; F8 1/4 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO200; F8 1/5 mp


ISO200; F8 1/5 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO400; F8 1/10 mp


ISO400; F8 1/10 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO800; F8 1/20 mp


ISO800; F8 1/20 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO1600; F8 1/40 mp


ISO1600; F8 1/40 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO3200; F8 1/80 mp


ISO3200; F8 1/80 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO6400; F8 1/160 mp


ISO6400; F8 1/160 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO NR6400; F8 1/160 mp


ISO12800; F8 1/320 mp


ISO12800; F8 1/320 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO NR12800; F8 1/320 mp


ISO160; F8 1/4 mp


ISO160; F8 1/4 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO200; F8 1/5 mp


ISO200; F8 1/5 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO400; F8 1/10 mp


ISO400; F8 1/10 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO800; F8 1/20 mp


ISO800; F8 1/20 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO1600; F8 1/40 mp


ISO1600; F8 1/40 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO3200; F8 1/80 mp


ISO3200; F8 1/80 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO6400; F8 1/160 mp


ISO6400; F8 1/160 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO NR6400; F8 1/160 mp


ISO12800; F8 1/320 mp


ISO12800; F8 1/320 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO NR12800; F8 1/320 mp


ISO160; F8 1/4 mp


ISO160; F8 1/4 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO200; F8 1/5 mp


ISO200; F8 1/5 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO400; F8 1/10 mp


ISO400; F8 1/10 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO800; F8 1/20 mp


ISO800; F8 1/20 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO1600; F8 1/40 mp


ISO1600; F8 1/40 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO3200; F8 1/80 mp


ISO3200; F8 1/80 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO6400; F8 1/160 mp


ISO6400; F8 1/160 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO NR6400; F8 1/160 mp


ISO12800; F8 1/320 mp


ISO12800; F8 1/320 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO NR12800; F8 1/320 mp


ISO160; F8 1/4 mp


ISO160; F8 1/4 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO200; F8 1/5 mp


ISO200; F8 1/5 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO400; F8 1/10 mp


ISO400; F8 1/10 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO800; F8 1/20 mp


ISO800; F8 1/20 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO1600; F8 1/40 mp


ISO1600; F8 1/40 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO3200; F8 1/80 mp


ISO3200; F8 1/80 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO6400; F8 1/160 mp


ISO6400; F8 1/160 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO NR6400; F8 1/160 mp


ISO12800; F8 1/320 mp


ISO12800; F8 1/320 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO NR12800; F8 1/320 mp

Az eredeti RAW fájlok letölthetők:
ISO160,
ISO200,
ISO400,
ISO800,
ISO1600,
ISO3200,
ISO6400,
ISO12800.

A szokásos ISO tesztképeink mellett azok 300 dpi-s 10×15 cm-es papírmérethez, vagyis 1228 pixel magasságúra átméretezett változatát is közzé tesszük. Digitális laborban ugyanis ekkora papírmérethez ekkora felbontású képet hoz létre a laborgép.
A lent látható képeken tehát azt ellenőrizhetjük, hogy egy 10×15 cm-es papírkép nagyító alatt hogyan nézne ki.
A valós képminőség teszteléséhez érdemes megnyitni a teljes képet, s egy 10×15 cm-es papírképpel a kezünkben addig távolodni a monitortól, hogy nagyjából hasonló méretet lássunk, mint a kezünkben lévő fotó.

Érzékenység – képzaj



ISO160; F8 1/4 mp


ISO160; F8 1/4 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO200; F8 1/5 mp


ISO200; F8 1/5 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO400; F8 1/10 mp


ISO400; F8 1/10 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO800; F8 1/20 mp


ISO800; F8 1/20 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO1600; F8 1/40 mp


ISO1600; F8 1/40 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO3200; F8 1/80 mp


ISO3200; F8 1/80 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO6400; F8 1/160 mp


ISO6400; F8 1/160 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO NR6400; F8 1/160 mp


ISO12800; F8 1/320 mp


ISO12800; F8 1/320 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO NR12800; F8 1/320 mp


ISO160; F8 1/4 mp


ISO160; F8 1/4 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO200; F8 1/5 mp


ISO200; F8 1/5 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO400; F8 1/10 mp


ISO400; F8 1/10 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO800; F8 1/20 mp


ISO800; F8 1/20 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO1600; F8 1/40 mp


ISO1600; F8 1/40 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO3200; F8 1/80 mp


ISO3200; F8 1/80 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO6400; F8 1/160 mp


ISO6400; F8 1/160 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO NR6400; F8 1/160 mp


ISO12800; F8 1/320 mp


ISO12800; F8 1/320 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO NR12800; F8 1/320 mp


ISO160; F8 1/4 mp


ISO160; F8 1/4 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO200; F8 1/5 mp


ISO200; F8 1/5 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO400; F8 1/10 mp


ISO400; F8 1/10 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO800; F8 1/20 mp


ISO800; F8 1/20 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO1600; F8 1/40 mp


ISO1600; F8 1/40 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO3200; F8 1/80 mp


ISO3200; F8 1/80 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO6400; F8 1/160 mp


ISO6400; F8 1/160 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO NR6400; F8 1/160 mp


ISO12800; F8 1/320 mp


ISO12800; F8 1/320 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO NR12800; F8 1/320 mp


ISO160; F8 1/4 mp


ISO160; F8 1/4 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO200; F8 1/5 mp


ISO200; F8 1/5 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO400; F8 1/10 mp


ISO400; F8 1/10 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO800; F8 1/20 mp


ISO800; F8 1/20 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO1600; F8 1/40 mp


ISO1600; F8 1/40 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO3200; F8 1/80 mp


ISO3200; F8 1/80 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO6400; F8 1/160 mp


ISO6400; F8 1/160 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO NR6400; F8 1/160 mp


ISO12800; F8 1/320 mp


ISO12800; F8 1/320 mp; Adobe Lightroom v5.5


ISO NR12800; F8 1/320 mp

RAW fájlok dinamika tartaléka

Mivel előfordulhat, hogy alul-, vagy túlexponált fotókat kell utólag javítanunk, nem mindegy, mekkora dinamika tartalék rejtőzik a RAW fáljokban, vagyis meddig világosíthatunk a sötét területeken, vagy épp húzhatjuk vissza a kiégettnek tűnő csúcsfényes részeket.

Az alulexponált képeknél általában a képzaj nő meg, illetve a sötétebb részek színtelítettségével lehet gond, de közelítőleg hasonló eredményt kapunk az így korrigált képekke, mint ha magasabb érzékenységen dolgoztunk volna.

A túlexponált felvételeknél nagyon jól teljesít a Nikon 1 V3, ugyanis még +1,3 fényértéknyi pluszt is szinte gond nélkül elvisel, a visszahúzott kép színeiben is majdnem tökéletes (igazán minimális eltérés a rózsaszíneknél tapasztalható). Aki kevésé szerencsés és 1,7 Fé-nyi túlexpozícióval készítette el a képét, annak sem kell fejjel rohannia a falnak, a RAW fájlból ez is egész jól visszahozható, igaz, itt már a sárga és rózsaszín csúcsfényei tényleg kezdenek el-eltünedezni, de végső esetben még ebből is jó kép kerekedhet. 2 Fé-nyi túlexponálásnál aztán a sárga és rózsaszínen kívül a zöld halvány változatai is kezdenek beszürkülni, így ez már tényleg a szenzor dinamika tartalékának végét mutatja.

Push és pull “hívás”, dinamika tartalék túlexponált képeken (ISO1600 – RAW)



3 Fé alulexponálás korrekció után


2 Fé alulexponálás korrekció után


1 Fé alulexponálás korrekció után


helyes expozíció


1/3 Fé túlexponálás korrekció után


2/3 Fé túlexponálás korrekció után


1 Fé túlexponálás korrekció után


1 1/3 Fé túlexponálás korrekció után


1 2/3 Fé túlexponálás korrekció után


2 Fé túlexponálás korrekció után


2 1/3 Fé túlexponálás korrekció után


3 Fé alulexponálás korrekció után


2 Fé alulexponálás korrekció után


1 Fé alulexponálás korrekció után


helyes expozíció


1/3 Fé túlexponálás korrekció után


2/3 Fé túlexponálás korrekció után


1 Fé túlexponálás korrekció után


1 1/3 Fé túlexponálás korrekció után


1 2/3 Fé túlexponálás korrekció után


2 Fé túlexponálás korrekció után


2 1/3 Fé túlexponálás korrekció után


3 Fé alulexponálás korrekció után


2 Fé alulexponálás korrekció után


1 Fé alulexponálás korrekció után


helyes expozíció


1/3 Fé túlexponálás korrekció után


2/3 Fé túlexponálás korrekció után


1 Fé túlexponálás korrekció után


1 1/3 Fé túlexponálás korrekció után


1 2/3 Fé túlexponálás korrekció után


2 Fé túlexponálás korrekció után


2 1/3 Fé túlexponálás korrekció után


3 Fé alulexponálás korrekció után


2 Fé alulexponálás korrekció után


1 Fé alulexponálás korrekció után


helyes expozíció


1/3 Fé túlexponálás korrekció után


2/3 Fé túlexponálás korrekció után


1 Fé túlexponálás korrekció után


1 1/3 Fé túlexponálás korrekció után


1 2/3 Fé túlexponálás korrekció után


2 Fé túlexponálás korrekció után


2 1/3 Fé túlexponálás korrekció után

Zajszűrés

A Nikon 1 szériás gépekben egyelőre csak ki és bekapcsolni lehet a zajszűrést, a finomhangolásra nincs lehetőség. A készített képek alapján jól látható, hogy zajszűrés csak ISO800-tól kezd hatékonnyá válni, alatta nem igazán vehető észre különbség a ki és bekapcsolt zajszűréssel készült képek között.