Kipróbáltuk: Nikon D300s teszt

0

Képminőség

Képzaj

Mivel a gépbe nem került új szenzor, így nem meglepő, ha már elöljáróban is arra számítunk: nem lesz komoly változás. Apróbb módosításokat persze eszközölhettek a digitalizálás vagy a képfeldolgozás folyamatában, de egetrengető eltérést nem várhatunk.

Valamelyest észrevehető képzajjal ISO800-tól találkozhatunk, de itt is inkább csak a gyári szoftverben konvertált képeknél, ha a zajszűrést kikapcsoljuk. JPEG képeknél még a gépen belüli zajszűrés minimálisra vétele után sem nevezhető komolynak a képzaj, ami egyébként itt elsősorban luminancia zaj. Színzajt itt még egyáltalán nem látunk.
ISO1600-nál már jobban érezhető a képzaj, itt már a gép saját JPEG képein is látható a világosságbeli zajosodás, ami a Lightroom-ban konvertált képeknél enyhe színzajjal is párosul.
ISO3200-nál a JPEG képeken a zajszűrés okán már felfedezhetünk részletcsökkenést, no és persze a képzaj is természetes módon magasabb. Az ilyen érzékenységgel készült fotók nagy méretű nyomatokon már papíron is zajosnak fognak látszani, de általános papírkép méretnél (A5 vagy kisebb) még nem fog komoly gondot okozni.
ISO6400 JPEG-nél már nincs további részletvesztés az ISO3200-hoz képest, itt inkább a zaj lesz jelentősen magasabb, s jól láthatóan megnő a színzaj is. Ez a gép maximális érzékenysége, amely bizonyos esetekben még mindig használható képeket eredményez, persze kompromisszumok árán. A RAW-ból konvertált képeken muszáj lesz zajt szűrni.

Ha egy-két konkrét modellel kellene összevetni a konkurensek közül, akkor a Canon EOS-50D-hez képest a Nikon D300s kevésbé zajos (persze az 50D nagyobb felbontást kínál, s szenzora is hajszállal kisebb, így érthető a magasabb képzaj), illetve a Pentax K-7-nél is ezt mondhatjuk el, bár itt az eltérés annyira minimális, hogy a legnagyobb érzékenységet elemezve is több percbe kerül, míg az ember végre dönthet, hogy melyiket tartja zajosabbnak. A Pentax problémája nem is a képzaj mennyisége, inkább a milyensége. A Nikon kevésbé foltosodik a színzaj miatt, a Pentaxnál ez komolyabban jelentezik. Fontos azonban tudni, hogy a Pentax is nagyobb felbontású, így nem túl igazságos a „verseny”.

A RAW konvertálás során a Nikon Capture NX v2.2.2 programját és az Adobe Lightroom 2.4-et (LR), illetve ehhez az Adobe DNG Converter v5.5 RC-t használtam. A Capture NX-ben alapértelmezett beállításokkal (standard 3-as élesítés), de kikapcsolt zajszűréssel, a Lightroomban alap beállításokkal (0 luminancia és 25-ös színzaj szűréssel, 1 pixeles rádiusszal 25-ös élesítés, 25-ös részletek mellett) dolgoztam. A fényképezőgép eredeti JPEG képei is az alapértékként felajánlott 3-as élesítésűek (enyhén lágy képet ad, de ne felejtsük, egészen 9-ig növelhetjük a gépen belül az élesítést).

Érzékenység – képzaj



ISO100; F7,1; 1/5 mp


RAW – Nikon Capture NX v2.2.2; ISO100; F7,1; 1/5 mp


RAW – Lightroom 2.4; ISO100; F7,1; 1/5 mp


ISO200; F7,1; 1/10 mp


RAW – Nikon Capture NX v2.2.2; ISO200; F7,1; 1/10 mp


RAW – Lightroom 2.4; ISO200; F7,1; 1/10 mp


ISO400; F7,1; 1/20 mp


RAW – Nikon Capture NX v2.2.2; ISO400; F7,1; 1/20 mp


RAW – Lightroom 2.4; ISO400; F7,1; 1/20 mp


ISO800; F7,1; 1/40 mp


RAW – Nikon Capture NX v2.2.2; ISO800; F7,1; 1/40 mp


RAW – Lightroom 2.4; ISO800; F7,1; 1/40 mp


ISO1600; F7,1; 1/80 mp


RAW – Nikon Capture NX v2.2.2; ISO1600; F7,1; 1/80 mp


RAW – Lightroom 2.4; ISO1600; F7,1; 1/80 mp


ISO3200; F7,1; 1/160 mp


RAW – Nikon Capture NX v2.2.2; ISO3200; F7,1; 1/160 mp


RAW – Lightroom 2.4; ISO3200; F7,1; 1/160 mp


ISO6400; F7,1; 1/320 mp


RAW – Nikon Capture NX v2.2.2; ISO6400; F7,1; 1/320 mp


RAW – Lightroom 2.4; ISO6400; F7,1; 1/320 mp


ISO100; F7,1; 1/5 mp


RAW – Nikon Capture NX v2.2.2; ISO100; F7,1; 1/5 mp


RAW – Lightroom 2.4; ISO100; F7,1; 1/5 mp


ISO200; F7,1; 1/10 mp


RAW – Nikon Capture NX v2.2.2; ISO200; F7,1; 1/10 mp


RAW – Lightroom 2.4; ISO200; F7,1; 1/10 mp


ISO400; F7,1; 1/20 mp


RAW – Nikon Capture NX v2.2.2; ISO400; F7,1; 1/20 mp


RAW – Lightroom 2.4; ISO400; F7,1; 1/20 mp


ISO800; F7,1; 1/40 mp


RAW – Nikon Capture NX v2.2.2; ISO800; F7,1; 1/40 mp


RAW – Lightroom 2.4; ISO800; F7,1; 1/40 mp


ISO1600; F7,1; 1/80 mp


RAW – Nikon Capture NX v2.2.2; ISO1600; F7,1; 1/80 mp


RAW – Lightroom 2.4; ISO1600; F7,1; 1/80 mp


ISO3200; F7,1; 1/160 mp


RAW – Nikon Capture NX v2.2.2; ISO3200; F7,1; 1/160 mp


RAW – Lightroom 2.4; ISO3200; F7,1; 1/160 mp


ISO6400; F7,1; 1/320 mp


RAW – Nikon Capture NX v2.2.2; ISO6400; F7,1; 1/320 mp


RAW – Lightroom 2.4; ISO6400; F7,1; 1/320 mp


ISO100; F7,1; 1/5 mp


RAW – Nikon Capture NX v2.2.2; ISO100; F7,1; 1/5 mp


RAW – Lightroom 2.4; ISO100; F7,1; 1/5 mp


ISO200; F7,1; 1/10 mp


RAW – Nikon Capture NX v2.2.2; ISO200; F7,1; 1/10 mp


RAW – Lightroom 2.4; ISO200; F7,1; 1/10 mp


ISO400; F7,1; 1/20 mp


RAW – Nikon Capture NX v2.2.2; ISO400; F7,1; 1/20 mp


RAW – Lightroom 2.4; ISO400; F7,1; 1/20 mp


ISO800; F7,1; 1/40 mp


RAW – Nikon Capture NX v2.2.2; ISO800; F7,1; 1/40 mp


RAW – Lightroom 2.4; ISO800; F7,1; 1/40 mp


ISO1600; F7,1; 1/80 mp


RAW – Nikon Capture NX v2.2.2; ISO1600; F7,1; 1/80 mp


RAW – Lightroom 2.4; ISO1600; F7,1; 1/80 mp


ISO3200; F7,1; 1/160 mp


RAW – Nikon Capture NX v2.2.2; ISO3200; F7,1; 1/160 mp


RAW – Lightroom 2.4; ISO3200; F7,1; 1/160 mp


ISO6400; F7,1; 1/320 mp


RAW – Nikon Capture NX v2.2.2; ISO6400; F7,1; 1/320 mp


RAW – Lightroom 2.4; ISO6400; F7,1; 1/320 mp


ISO100; F7,1; 1/5 mp


RAW – Nikon Capture NX v2.2.2; ISO100; F7,1; 1/5 mp


RAW – Lightroom 2.4; ISO100; F7,1; 1/5 mp


ISO200; F7,1; 1/10 mp


RAW – Nikon Capture NX v2.2.2; ISO200; F7,1; 1/10 mp


RAW – Lightroom 2.4; ISO200; F7,1; 1/10 mp


ISO400; F7,1; 1/20 mp


RAW – Nikon Capture NX v2.2.2; ISO400; F7,1; 1/20 mp


RAW – Lightroom 2.4; ISO400; F7,1; 1/20 mp


ISO800; F7,1; 1/40 mp


RAW – Nikon Capture NX v2.2.2; ISO800; F7,1; 1/40 mp


RAW – Lightroom 2.4; ISO800; F7,1; 1/40 mp


ISO1600; F7,1; 1/80 mp


RAW – Nikon Capture NX v2.2.2; ISO1600; F7,1; 1/80 mp


RAW – Lightroom 2.4; ISO1600; F7,1; 1/80 mp


ISO3200; F7,1; 1/160 mp


RAW – Nikon Capture NX v2.2.2; ISO3200; F7,1; 1/160 mp


RAW – Lightroom 2.4; ISO3200; F7,1; 1/160 mp


ISO6400; F7,1; 1/320 mp


RAW – Nikon Capture NX v2.2.2; ISO6400; F7,1; 1/320 mp


RAW – Lightroom 2.4; ISO6400; F7,1; 1/320 mp

A fotók 24 °C hőmérséklet mellett készültek.

Zajszűrés

A Nikon D300s több fokozatban képes nagy érzékenységnél (ISO800 és felette) képzaj szűrésre. Ez természetesen csak JPEG képekre vonatkozik, a RAW fájlokban nincs változás, és a ViewNX is ugyanúgy konvertálja ezeket a képeket, nincs köztük különbség. A JPEG képeknél viszont látványos a képzaj csökkenése, no és persze ezzel együtt a részletek elmosása is. Ahogy egyre magasabb érzékenységre kapcsolunk, a zajszűrés is egyre erősebbé válik.

A lenti dobozban a zajszűrés hatása figyelhető meg különböző érzékenységeknél és eltérő zajszűrési hatásfok mellett.

Hosszú expozíció

A fényképezőgépen beállítható maximális záridő 60 másodperc, de használhatunk B módot is. A D300s CMOS szenzora jól teljesít, alacsony áramfelvétele komoly előny a csillagjárás fotózáskor, vagy más igen hosszú felvételkészítéshez is remekül használható.

A 10 percig tartó, ISO200 érzékenységen készült felvételen csak néhány hotpixel látható.

A hosszúexpozíciós „zajszűrést”, vagyis a hotpixel kivonást bekapcsolva minden felvétel után az expozícióval közel azonos hosszúságú felvétel készül, de ez már csukott zárszerkezettel. A hotpixelek kivonása után tökéletes képet kapunk, még az igen erős világosítás (levels – szintek eltolása 0-25 közötti részben 0-255-re) alkalmazását követően is csak néhány hotpixelt vélhetünk felfedezni.

A végső következtetést tehát kimondhatjuk: a hosszú expozíciókhoz ideális a CMOS érzékelő, s ezt a mostani tesztképek is alátámasztják. Ezek a szenzorok kis fogyasztásukkal alig melegednek, így hotpixelesedésre és sötétzajra sem nagyon hajlamosak.

Persze nem csak a szenzoron múlik a dolog, de itt a körítés is remek.

A szintállítás során a 0-25 világosságértékeket húztuk szét 0-255 tartományra.