Képminőség II.
Amikor képminőségről beszélünk két digitális fényképezőgép esetében, nem árt figyelembe vennünk, hogy a feldolgozórendszerük és objektíveik különbségéről is beszélünk. Igyekeztünk hasonló minőségű optikákat választani (a Photodo tesztoldal mérései szerint a Nikkor AF 50 mm F1,4 D és a Canon EF 50mm F1,8 II közel azonos felbontású), de ettől függetlenül sem tekinthetünk el apró eltéréseiktől, gyártási pontatlanságuktól, a rendszerek és a szoftverek különbözőségétől, sőt a tesztelő pontatlanságától sem. Számadatokkal – főleg a felbontást tekintve – nem fárasztanánk az olvasót, inkább néhány észrevétel:
– Mindkét fényképezőgép JPEG képeknél enyhén hajlamos a moiré jelenségre, de nem zavaró mértékben. A Canon JPEG képein nyilvánvaló, hogy gyári élesítése jóval erősebb, mint a Nikoné. Az 5D képei sokkal élesebbek, némileg túlélesítettek. Gyakrabban jelentkezik az haránt élek lépcsőzetessé válása is.
– A Nikon szenzor alap érzékenysége ISO200 a Canoné ISO100. Itt nyújtják a legjobb kontrasztátfogást. A D700-nál, ISO100 ekvivalens értéken sajnos hajlamosak kiégni a világos képterületek és az erős fénnyel közvetlenül megvilágított részeken erős sárgás színelhajlást produkál a gép, ami egyébként magasabb érzékenységeken is megmarad. RAW képformátumban (Adobe Lightroom 2.0 alapbeállításaival), a Nikon egy fokkal hajlamosabb volt a beégésre, de jóval kisebb mértékben, mint az ISO100 érzékenységű JPEG-nél. A 2. fotónál (emeletes ház) -1 fényértékkel húztuk vissza mindkét képet. Mindkét esetben megjelentek részletek a kiégettnek látszó területeken, de a Nikonnál nem a valóságnak megfelelő mintázatot kaptuk (2. kép, 1. képkivágás).
– A Canon ugyancsak gyengébb dinamikaátfogást ad ISO50-nél, de színei természetesebbek, nem látható színelhajlás. Az árnyékos területeken az erősebb zaj és szűrés miatt gyengébb részletességet produkál.
– Részletvisszaadásban nincs különbség a két gép között, bár a Canon képei látszólag részletesebbek, de ez csak az erősebb JPEG élesítés miatt tűnik így. Valójában itt is csak a képfeldolgozás beállításain múlik a végeredmény. RAW-ból konvertálva szinte teljesen egyforma részletességet kaptunk.
Magasabb érzékenységen a Nikon dinamikaátfogása jobb (5. kép)
A további következtetések levonását éles szemű olvasóinkra bízzuk. A tesztképeket teljesen egyforma beállításokkal készítettük mégpedig úgy, hogy a Nikon D700 által mért expozíciós értékeket állítottuk be a Canon 5D-n is. A JPEG képek esetén a gyári alapbeállításokat használtuk (Standard képmód). A képkivágások 100%-os nagyításúak. A bal oldali oszlopban mindig a Nikon D700, jobbra a Canon EOS-5D részletei láthatók. A kivágásokra kattintva megtekinthető az teljes méretű fénykép is.






