AF, sorozat, videó
Nincs változás a fókuszrendszer terén, viszi tovább a D7500 az elődben bevezetett 51 mezős Multi-CAM 3500DX II modult.
Az 51 fókuszpontból 15 keresztszenzoros, a középső -3 Fé érzékenységgel rendelkezik (megfelel ISO100, f/2,8-on 60 mp-et igénylő megvilágításnak). Ha nincs szükségünk mindegyik fókuszmezőre, számuk 11-re csökkenthető. Lehetőség van a fókuszmezők pontok géptájolás szerinti tárolására (külön tárolható a tájkép formátumnál és külön a portré állásban), azaz, a készüléket 90 fokkal elforgatva a kijelölt pont helyzete is megváltozik. A profi gépekhez hasonlóan az AF aktiválása nem csak az exponáló gomb félig lenyomásával lehetséges, de az AF-ON gombra is tehető, így előre beállított fókusznál az expo gomb félig lenyomása nem zavarja meg a belőtt élességet.
A fókuszmezők között a navigációs iránygombbal válthatunk. A közepén lévő OK gombbal azonnal a középső fókuszmező lesz aktív.
Az AF működési módjai a következők:
- AF-S: egyszeri automata élességállítás, mely az exponáló gomb félig lenyomásával vagy az AF-L gombbal aktiválható és a beállított távolságon marad.
- AF-C: folyamatos automata élességállítás, amely a gomb nyomva tartásának idején a kép átkomponálásával folyamatosan változik.
- AF-A: a fényképezőgép a helyzetnek megfelelően dönt a fenti két mód használata között.
A fókuszmezők kiválasztásának módjai:
- Auto AF: a gép fókuszrendszere önállóan dönti el, hogy mely mezőkön állít élességet. Ez egyszerre akár több is lehet.
- Egypontos AF: a fotós a navigációs gombbal kiválaszthatja a neki tetsző AF-mezőt, a gép pedig az erre eső területre állít élességet. A középső mező érzékenyebb, pontosabb a többinél.
- Dinamikus mező AF: csak folyamatos (AF-C) módban választható. A fotós ezúttal is egy pontot választ, de a gép a téma elmozdulása esetén a környezetében lévő mezők közül is bármelyiket aktiválhatja. Statikus fotótéma esetén az AF-pont a fotós által kiválasztott marad. E módban 9, 21 vagy 51 fókuszmezőre ugrást engedélyezhetünk.
- 3D-követő AF: bármelyik fókuszmezőre állíthatunk élességet, majd a gép az itt lévő téma szín és világossági értékeit elraktározva „rátapad” a témára és elmozdulása esetén végigköveti az 51 pont bármelyikén. A követés az oldalirányú, és a közeledő-távolodó elmozdulást is érinti. A követés érzékenysége a menüben öt fokozatban állítható.
Van lehetőség az AF rendszer finomhangolására is, amely akár 20 objektív adatait képes tárolni, igaz, objektívenként csak egyet, így zoom objektíveknél nem annyira hatékony a módszer, mint ha a zoomátfogás elejére és végére is tárolhatnánk egy-egy adatot. Ahogy a D5 és D500 modellek, úgy a D7500 is kínál már automatikus AF kalibrálást LiveView módban (bővebben a Különlegességek oldalunkon).
Kevés fényben a gép elején lévő LED-es AF segédfényforrás siet az autofókusz rendszer segítségére. Ez fehér fénnyel igyekszik megvilágítani a témát a fókuszálás idejére. Hatótávolsága kb. 3-6 méteres, az objektív fényerejétől függően.
Kézi élességállításra az oldalsó AF/M kapcsolóval válthatunk. Ilyenkor nem vagyunk kizárólag a szemünkre, vagy az objektív távolságskálájára utalva. A kereső státuszsorának bal szélén két nyíl jelzi, merre kell tekernünk a fókuszgyűrűt a megfelelő élességhez. A gép által helyesnek vélt fókuszt egy köztük felvillanó kerek lámpácska jelzi.
LiveView
Élőkép (LiveView) módba a hátsó Lv gomb segítségével juthatunk, amely körüli kapcsolóval külön fotó és videófelvétel módot választhatunk.
Az élőképen kompozíciós segédrács, és kéttengelyes vízszintjelző is bekapcsolható az Info gombbal. Felső részén a fontosabb beállítások ikonjai jeleníthetők meg.
LiveView módban kizárólag kontraszt alapú élességállítás választható, amely sajnos még most sem tekinthető gyorsnak, bár tény, hogy a Canon DualPixel AF előtti modelljeinél gyorsabb, de a 70D óta a Canon sokkal jobb fókuszsebességet kínál LiveView-ban, mint a Nikon.
Élőkép módban a következő AF módok állnak rendelkezésünkre:
- Arcfelismerés
- Széles AF terület
- Normál AF terület
- Témakövető AF
Kézi élességállításnál hat lépésben nagyíthatjuk az élőképet, amely nem interpolált, hanem valódi nagyítást ad. Ennek jobbára statikus témáknál vesszük majd hasznát. Fázis-különbség AF hiányában a keresőben egyébként látható távmérős segítséget (nyilas kijelzést) itt nem kapjuk meg, illetve élkiemelés sem segít, így csak a szemünkre hagyatkozhatunk. Szerencsére a nagyított nézet precíz, így nem lesz gond a kézi élességállítással sem.
Sorozat fényképezés
Gyorsult az elődhöz képest a sorozatfelvétel sebessége, így immár akár 8 kép/mp is elérhető, ráadásul a belső puffer mérete is jelentősen nőtt, így a leglassabb kártyával is készíthető 33 RAW képig tartó 8 kép/mp-es sorozat. Gyors kártyával természetesen a sorozat lassulás nélküli hossza kitolható. A puffer telítődése után a sorozatkészítés nem áll le, csak a kártyaírás sebességének függvényében lelassul.
Míg a D7200-nál a sorozat maximális sebessége függött a RAW formátum színmélységétől (14 biten lassabb volt), a D7500-nál már ilyen megkötés nincs. A 8 kép/mp-es maximumot 14 bites RAW-nál is kihasználhatjuk.
A kioldási módokat kezelő tárcsáról gyors (CH) és lassú (CL) sorozat mód választható. Gyors esetében 8 kép/mp-es, lassú módnál a menüben beállítottak szerint 1-7 kép/mp közötti sebesség használható.
A fényképezőgép elődeihez hasonlóan automatikus sorozatokat is kínál. Így például automata expozíció sorozatot, amely 2-9 képet készíthet, a lépésköz pedig 1/3, 1/2, 2/3, 1, 2 vagy 3 fényértékre állítható. A sorozat a BKT gombbal és az elülső, valamint hátsó vezérlőtárcsákkal állítható be.
Az automatikus vakusorozat hasonló opciókat kapott, míg az automatikus fehéregyensúly sorozatnál 1-3 lépésköz állítható be és 2-3 felvétel készíthető. Minden egyes lépésköz 5 mired színhőmérséklet ugrást jelent.
Választhatunk Aktív D-Lighting sorozatot is, ehhez elég egy expozíció, a gép azonban 2-5 felvételt ment kártyára különböző Aktív Dinamika kiterjesztési erősséggel.
Az önkioldó a sorozatok tárcsáján érhető el és 2, 5, 10 vagy 20 mp-es késleltetésre állítható. A késleltetett képek száma 1-9-ig bármennyi lehet, a köztük lévő időzítés 0,5-3 mp között állítható.
Szintén a sorozat tárcsán érhető el a Quiet (Q) mód, vagyis csendes expozíció. Ilyen esetben az exponáló gomb lenyomásával ugyanúgy felcsapódik a tükör, nyit a zár és végbemegy az expozíció, mint egyébként, de csak a gomb felengedésekor áll alaphelyzetbe a tükörmechanika. Ezzel megspóroljuk a dupla kattanás zavaró hangját, illetve mivel kitoljuk azt időben, így nem adódik össze a zárhanggal. A tükörfelcsapás (Mup) kiválasztásával az expozíció előtt korábban felcsapható a tükör, ami csökkenti a nagy gyújtótávolságú vagy makró objektívvel a gép berázódásának esélyét állványon is. Ezt a D7500-nál az elektronikus első redőny lehetőségével továbbfejlesztették.
Videófelvétel
Komoly előrelépés történt videofelvétel terén, bár igazság szerint ez inkább felzárkózás, hiszen 2017-ben már nem kellene annyira nagy luxusnak lennie, ha egy felső-középkategóriás fényképezőgép képes az Ultra HD videórögzítésre. Igaz, a Canon még halogatja ezt a dolgot, sőt, náluk még a profi APS-C 7D Mark II sem tudja (igaz, ő sem mai gyerek már), de az vitathatatlan tény, hogy más gyártóknál a MILC-ek között már sok 4k képes készülék található.
A lényeg, hogy végre van Ultra HD felbontás, ami max. 30 kép/mp frissítésű lehet. Szerencsére a 4k videórögzítés során is használható tömörítés, így nem zabálja fel a több gigabájtos kártyánkat néhány perc alatt a gép. A videók kb. 122 Mbps sávszélességgel, H.264/MPEG-4 tömörítéssel, MP4 vagy MOV formátumban kerülnek a kártyára. Ilyen felbontásnál azonban ahogy a D500-nál, úgy itt is mindenképpen 1,5×-es képkivágással olvashatók ki a szenzorból a képadatok, azaz összességében egy kivágás nélküli full-frame szenzoros géphez képest 2,25×-es kivágásunk lesz az Ultra HD videókon.
Full HD felbontásban a DX szenzor teljes egészében kihasználható (nincs további kötelező kivágás, de igény esetén 1,3×-es kivágás választható), a maximális képfrissítés 60 kép/mp és ez HD-re is vonatkozik, azaz nagy képfrissítési sebességű, slow-motion-re alkalmas üzemmód nincs a D7500-ban. Full HD és HD felbontásnál választhatunk „normál”, vagy „kiváló” minőség között, előbbi 17 Mbps, utóbbi 36 Mbps sávszélességű, s itt is elérhető mind a MOV, mind az MP4 konténer.
A lenti dobozban megtekinthetők a fotó, valamint videó képkockák, illetve ezek 1:1 kivágásai is, amelyből jól látszik a videók kisebb dinamika átfogása, valamint az Ultra HD képkocka remek felbontása.
Fotó és video képkockák
Egy-egy felvétel hossza minden esetben max. 29 perc 59 mp.
A gépen belül sztereó mikrofon található, de külső mikrofon is csatlakoztatható a géphez. Ennek jelszintje lehet automatikus, vagy 20 fokozatban manuálisan beállított. Ha nincs szükség hangra a beépített mikrofon letiltható. Érdekes funkció a mikrofon felvételi frekvenciatartományának megadása, amely lehet teljes, vagy csak az emberi beszédnek megfelelő középtartományra korlátozott. A videó menüben szélzaj szűrés bekapcsolására is módunk nyílik.
A videofelvétel az exponáló gomb melletti külön gombbal indítható, de ezt megelőzően a gép hátulján át kell kapcsolni videó módba és aktiválni az élőképet.
A felvétel ugyanabban a módban veszi kezdetét, amelyet a fotózáshoz beállítottunk, és közben jórészt ugyanazok a beállítások használhatók. P módban csak az expozíció kompenzáció, S módban a záridő és az exp. kompenzáció, A módban a rekesz és az exp. kompenzáció, M módban pedig a rekesz/záridő és az érzékenység is állítható a felvétel folyamán. Az érzékenység teljes tartománya elérhető mozgókép módban is, így akár az ISO1638400 is választható, illetve M módban elérhető az Auto ISO opció is, ahol külön megadható az engedélyezett maximális érzékenység.
Videó rögzítés alatt működik a fénymérés, és a kontraszt alapú AF is, amely az exponáló, vagy az AF-ON gombbal indítható. A videókép színének, élességének és kontrasztjának megváltoztatásához a Picture Control képfeldolgozási módokat használhatjuk, de elszínezhető a felvétel a fehéregyensúly változtatásával is, amely a felvétel alatt is manuálisan állítható marad.
A Retouch menüben alapvető szerkesztési lehetőségeket kapunk, például kijelölhetők egy snitt vágási pontjai, vagy utólag kilopható a videóból egy tetszőleges képkocka.
A videofelvételeket különböző effektekkel is elláthatjuk: fekete-fehér, pop, illusztráció, játékkamera hatás, miniatűr, kiválasztott szín, de a komolyabb képfeldolgozást igényló módok esetében, mint az illusztráció, illetve miniatűr hatás másodpercenként csak 1-2 képkocka készül, így a végső videó lejátszásánál illusztráció módban szaggató felvételt, miniatűr hatás esetében pedig az események gyorsított visszajátszását látuk (hang az utóbbinál nem kerül a felvételbe).