Különlegességek
AF finomhangolás
A komolyabb DSLR fényképezőgépeknél már megszokhattuk, hogy a fázis-különbség alapú élességállítás front/backfocus jelenségét különféle eltolásokkal korrigálhatjuk. Kézi megoldás mellett persze mindig kényelmesebb, ha ezt automatika végzi, ilyet egyelőre csak Nikon gépekben látni.
A Nikon D5, D500 és D850 után már a D780-nál is elérhető az automatikus kalibrálás, amely élőkép módból indítható (a fókuszálást követően) az oldalsó AF módválasztó gomb és a videofelvétel indítására szolgáló gomb 2 mp-ig tartó nyomvatartásával.
Pozitívum, hogy a zoomobjektíveknél a nagylátószögű induló állás és a tele végállás itt is külön kalibrálható.
Elektronikus első redőny, illetve teljes elektronikus zár
Mint már írtuk az AF/sorozat oldalon, a Nikon D780-ban nem csak elektronikus első zárat használhatunk, de teljes elektronikus zár is rendelkezésre áll, így az ultra nagy gyújtótávolsággal történő fotózásnál is kiküszöbölhető a rázkódás közepes záridőknél is, illetve olyan helyzetben is fotózhatunk zajtalanul, ahol fontos a diszkrét munka.
Optikai hibák korrekciója
A Nikon D850 az optikai hibák korrekcióját is kínálja, amely a geometriai torzítás hibáját képes javítani a Nikkor objektíveknél. A korrekció csak JPEG formátumnál vehető igénybe, RAW formátum esetében a RAW konverter szolgáltatásai között kell ezt a lehetőséget megkeresnünk.
A Nikon D850-nel készült mintafotóink:
Csökkenthető a peremsötétedés is, ez azonban úgy tűnik, hogy nem profil alapon működik, hiszen tökéletes javítást nem tudunk elérni, csak 3 fokozatú peremsötétedés csökkentést:
Perspektíva korrekció
Nagylátószögű objektívvel enyhén felfelé vagy enyhén lefelé fotózva is jelentős perspektíva torzulás figyelhető meg a képszéleken található, eredetileg függőlegesen futó vonalaknál. Ezt hivatott korrigálni ez a szolgáltatás, amely utólag, a retusálás menüből érhető el, s JPEG formátumú képekre lehet alkalmazni.
Egyenesbe forgatás
Kis mértékű, pár fokos forgatást is lehetővé tesz a D850, ha exponáláskor kissé ferdén tartottuk volna a gépet. A funkció csak JPEG formátumú képekkel használható és utólag, a retusálás menüből érhető el.
HDR
Szintén csak JPEG formátumnál alkalmazható a HDR mód, ahol két kép összeillesztésével hoz létre a gép nagyobb dinamika átfogású képet. A két kép közötti expozíciós érték különbsége nem módosítható, csupán egy általános beállítás végezhető el, amely részben az összeillesztésnél használt simítás erősségét is befolyásolja. A példánkban ezeket próbáltuk ki, de ugyanitt készítettünk 5 képes expozíció sorozatot is RAW formátumban, amelyet Lightroommal fűztünk össze HDR képpé. Azt hiszem jól látható, hogy a Lightroom szinte automatikus módban is bármikor jobbat készít, mint a fényképezőgép beépített módja.
HDR módok
Time-lapse videó, időzített sorozat
Bár már nem számít igazán ritkaságnak a time-lapse készítés lehetősége egy fényképezőgépben, érdemes megemlíteni itt, hiszen sok olyan fényképezőgép van, amely bár kínál időzített sorozatkészítési lehetőséget, de a képeket nem fűzi össze helyettünk videóvá. A Nikon D780 megteszi, méghozzá akár UltraHD felbontásban is.
Sajnos a képfrissítés sebessége nem állítható be pontosan, így a lejátszás sebessége gyakorlatilag csak a képkockák felvétele közötti időtől függ.
Time-lapse videó készítésnél az egyes képkockákat nem menti el a gép. A normál módnál minden képkocka előtt fókuszál a gép, majd a tükröt felcsapva elkészíti a fotót, ezt követi a tükör visszaállása, újra fókuszálás, majd a következő képkocka. Van lehetőség néma felvételkészítésre is, ilyenkor az első képkocka előtt fókuszál a gép, felcsapja a tükröt, majd a fotókat teljes elektronikus zár használatával készíti, rögzített fókusszal. Ez utóbbi nyilván nem csak a csendesebb üzemmódot, de a zár és tükörmechanika kímélő üzemmódot is jelenti – persze az elektronikus zár miatt jello-effektre mozgó témánál számítani kell.
Aki nem elégszik meg az Ultra HD time-lapse gépen belüli elkészítésével, mert pl. utómunkázni szeretné a képeit, az készíthet időzített sorozatot, amelynek során a RAW képkockák utómunkájára is lehetőség kínálkozik.
Fókuszléptetés
A felvétel menüben találjuk a fókuszléptetéses fényképezést, ahol max. 300 képet készíthetünk kisebb-nagyobb fókusz eltolásokkal, vagyis fókuszsorozatot hozhatunk létre. Ezeket a képkockákat utólag, külső szoftver segítségével egy nagy mélységélességű fotóvá illeszthetjük (focus-stacking). A képek közötti fókusz eltolás mértékét 1 és 10 között adhatjuk meg.
Beállítható még a képek közötti időköz (1-30 mp között), illetve kérhető expozíció simítás (a képek közötti fényerőkülönbségek korrekciója) valamint néma fényképezés is (elektronikus zár).
Mivel az egyes képkockák közötti idő is megadható, így akár time-lapse videó készítésénél is hasznát vehetjük e szolgáltatásnak.
A funkció azonban rendelkezik némi hiányossággal, hiszen azt pl. nem adhatjuk meg, hogy a fókuszléptetés előre, vagy hátra történjen (mindig hátrafelé mozdítja a fókuszt), illetve az sem feltétlenül jó, hogy az „Indítás” menüpont elfogadása után azonnal nekikezd a gép a felvételek készítésének, nincs lehetőségünk élőképen vagy keresőben a kompozíció, illetve a fókuszt beállítani.
Egy kis trükkel azért ez áthidalható, a fókuszsorozatot LiveView élőkép módból érdemes kezdeni (optikai keresőt használva a gép mindenképpen autofókusszal kezd, míg LiveView módból indítva a funkció aktiválása előtt beállított fókuszon marad a gép).
Multiexpozíció
A filmes gépeknél az egyetlen képkockára több expozíció készítését szimulálhatjuk a multi expozíciós móddal, amelyet felvételkor és utólag, a retusálás menüből is elérhetünk. A fentiektől eltérően az utólagos multi expozíció (vagy ahogy a gép nevezi: képátfedés) csak RAW formátumú, maximum két darab képpel végezhető el. Fotózás előtt kiválasztva a többszörös expozíciót lehetőségünk van akár 10 képet is egymásra fotózni, sőt, az egyes képek közötti átfedés módját is megválaszthatjuk hozzáadásra, átlagolásra, világosításra, vagy sötétítésre.
Villódzás mentesített fotózás
Ez sem számít ma már ritkaságnak, de azért még megemlítjük. A fénymérő rendszer lehetővé teszi, hogy a gép érzékelje a villódzó megvilágítást, s alkalmazkodjon hozzá. Ez nem csak egy-egy kép készítésénél, de sorozatfelvételeknél is igen hasznos tud lenni, hiszen villódzó megvilágításnál előfordulhat, hogy egy-egy képkockát adott esetben teljesen tönkretesz az éppen minimális megvilágítást adó fényforrás, amely jelentős alulexponálást eredményezhet. A villódzás mentesített felvételkészítés során a gép igyekszik olyan időpillanatokban exponálni, amikor a lehető legjobb képet kapjuk
A Nikon D850-nel készült mintafotóink:
Negatív/dia digitalizálás
Az opcionális ES-2 film adapter segítségével negatív is dia filmkockák digitalizálhatók a D780 segítségével.