Képminőség
Fájlformátumok
Napjainkban egyre egyértelműbb a tükörreflexeseknél, hogy a JPEG mellett csak RAW formátumot támogatnak. Bizonyos esetben az Adobe DNG formátuma is választható (mint a Pentax gépeknél), az Olympus azonban csak a saját formátumában menti a RAW képeket. A korábbi E-400 modellel szemben az E-410 RAW fájljai már tömöríteettek, mintegy fele akkorára zsugorodtak: 21 MB helyett 9-10 MB méretűek. Vélhetően ez is a TruePic III-nak kösöznhető.
A RAW fájlok mellé akár JPEG képeket is menthetünk, méghozzá mindhárom tömörítési fokkal. Ez majd a későbbi képkiválogatánál lesz hasznos, amikor a JPEG képek alapján gyorsan és egyszerűen megtaláljuk a kívánt képet, vagy akár kiszűrhetjük a technikailag hibásakat is.
A JPEG képeket SHQ, HQ vagy SQ tömörítési fokkal illetve felbontással készíthetjük, lásd cikkünk első oldalán.
Képzaj
A fényképezőgép érzékenységét ISO 100 és ISO 1600 közötti állíthatjuk. Kikapcsolt zajcsökkentés mellett is észlelhető a JPEG képeknél kis mértékű zajszűrás, de ez csak ISO800-tól vehető észre.
A képzajjal tulajdonképpen nincs baj, még az ISO1600 sem használhatatlanul zajos, sőt, teljesen használható. Azt viszont mindenképpen érdemes szemügyre venni, hogy az élesítés milyen erős. Emiatt tűnik sok ISO100 és ISO200-as kép is grízesnek, mákosnak.
Persze a másik oldalról azt is lehet mondani, hogy az Adobe Camera RAW-val konvertált képek nagyon lágyak, de ez igaz is, hiszen a konvertálás az alapértelmezett 25-ös értékkel készült, ami tudvalevőleg nem okoz kemény képeket. Egy dolgot viszont ne felejtsünk el: egy lágy képből könnyű kemény képet varázsolni, míg egy kemény, túlélesített képből ritkán lesz szép lágy felvétel. Én személy szerint a gép ezen erős élesítését túlzásnak tartom.
Az ISO100 és ISO1600 érzékenységgel készült tesztképek között a záridőben itt is van egy kis eltérés, amely valamelyik érzékenység nem a feliratnak megfelelő értéket jelzi.
A tesztfotók készítése során a gépben kikapcsoltam a zajcsökkentést, az élesítést 0 értékűre állítottam. A RAW képeket a gyári Olympus Master 2.02-es változatával és az Adobe Camera RAW 4.1-gyel konvertáltam (nulla zajszűrés mind a gyári, mind az ACR esetén, az élesítés Olympus Masternél 0 értékű, ACR-nál 25-ös alapértékű volt).
Általános képminőség
A néhány napos tesztelés alatt egyértelművé vált számomra, hogy a FourThirds rendszer két új fényképezőgépe (most együttesen az E-410-ről és E-510-ről) remek minőséget ad. Nem akarom túllihegni a dolgot, de most is csak az átlagnál erősebb élesítést említhetem. A képzaj nem jelentős, a színek szép teltek, a vörösekkel sincs gond.
Bekapcsolt zajszűrés mellett az élesítés okozta grízesedés természetesen csökken, de a részletekből is sok elvész és kissé kompaktos gépre emlékeztető végeredményt kapunk (lásd lejjebb).
A fényméréssel nem volt gond, a szokásos ± 0,7 Fé tartományban történő expozíció kompenzáció minden esetben elégséges volt, nem voltak gyanúsan erős alul vagy túlexponálások.
Hosszú expozíció
A fényképezőgépen maximum 60 másodperces záridőt állíthatunk be, de B módot is használhatunk. Ekkor az eddigi FourThirds digitális vázakhoz hasonlóan itt is maximum 8 perces záridőt használhatunk.
ISO200 érzékenység mellett letakart objektívsapkával (és géppel) készítettem el a szokásos két darab 8 perces expozíciós idejű felvételt, egyiket kikapcsolt, másikat bekapcsolt hosszúzáridős zajcsökkentés mellett. Hotpixel kivonás nélkül meglehetősen selejtes kép lett az eredmény: a hotpixelek az egész képet beborítják, de a hotpixel kivonással járó zajszűrés megtette a hatását: a hotpixelek eltüntek.
Fontos tudni, hogy a hotpixel kivonást a gép csak JPEG módban végzi el, ha RAW formátumot használunk, akkor nincs ilyen lehetőségünk, magunknak kell a hotpixelekkel szembeszállnunk.
Ezek alapján a hosszú expozíciós felvételek kedvelőinek talán nem a legjobb választás ez a gép, már 1 perces expozícióknál is szükség van a hotpixel szűrésre, ami duplájára növeli a képkészítéshez szükséges időt (1. valós expozíció, 2. hotpixel felderítés azonos záridővel).
A valós környezetben készített 1 perces záridejű felvételen jól szemügyre vehető, hogy a hotpixelek eltüntetése nem favágó módszerrel, egyszerű kivonással, hanem a szomszédos pixelek interpolálásával kerül javításra. Magyarul: a hopixelek helyén nem marad fekete képpont.
Zajszűrés
Az Olympus E-510-ben is lehetővé vált a zajszűrés használata JPEG képekre, mindez a TruePic III képfeldolgozó processzornak köszönhető. A zajszűrés során beállítható a zajszűrés foka is. A lenti képeken csak a két szélsőértéket mutatjuk be, zajszűrés nélkül és maximális zajszűréssel láthatók a felvételek.
Élesítés
Mint már többször is említettem, az élesítés nem tetszik az Olympus E-410-ben. Túl széles, túl erős a kifehéredett körvonal, túl kemény még 0 álláson is.
Ismét pár kép, bemutatandó, hogy a gép milyen élesítéssel dolgozik -2, 0, +2 értékkel, valamint az is megnézhető, hogy Adobe Camera RAW-ból konvertálva milyen hatás érhető el.
Memória kapacitás
Az egyre olcsóbb memóriakártyák mellett a fájlméret kérdése is egyre inkább háttérbe szorul. Bár azért nyilvánvalóan nem mindegy, hogy egy adott kártyára 100 vagy 200 RAW képet tudunk-e készíteni. Ez ugyanis a fő különbség a tömörítetlen és a tömörített RAW formátum között. A tömörített RAW miatt ezek a fájlok többnyire 10 MB körüliek. A JPEG fájloknál viszont a kisebb méret már gyengébb minőséget is jelent, hiszen nem veszteségmentes, hanem veszteséges tömörítésről van szó.
A felbontást és a fájlméreteket figyelmbe véve úgy vélem, minimum 1 GB-os kártyával érdemes kezdeni. S hogy xD vagy CF legyen? Ha már rendelkezünk xD kártyával, nyugodtan használjuk azt (bár az M jelűek igen lassúak lesznek), ha rendlekezünk más xD kártyás géppel is, gondolkozhatunk egy xD-s bővítésen, de ha fontos az igazán nagy sebesség, mindenképpen CF-fel járunk jobban, hiszen árában is kedvezőbb.
Az egyes felbontásokhoz és tömörítési fokokhoz tartozó fájlméreteket a következő táblázat mutatja:
Fájlméretek és tárolható képek száma | |||
---|---|---|---|
Felbontás, tömörítés | méret* | 1 GB-os kártyán* | 2 GB-os kártyán* |
3648×2736 RAW | 10679 KB | 95 | 191 |
3648×2736 SHQ 1/2,7 | 6795 KB | 150 | 301 |
3648×2736 HQ 1/4 | 4494 KB | 227 | 455 |
3648×2736 HQ 1/8 | 2034 KB | 503 | 1006 |
3648×2736 HQ 1/12 | 1136 KB | 901 | 1803 |
3200×2400 SQ 1/2,7 | 5156 KB | 198 | 397 |
3200×2400 SQ 1/4 | 3653 KB | 280 | 560 |
3200×2400 SQ 1/8 | 1484 KB | 689 | 1379 |
3200×2400 SQ 1/12 | 987 KB | 1037 | 2074 |
2560×1920 SQ 1/2,7 | 3771 KB | 271 | 543 |
2560×1920 SQ 1/4 | 2044 KB | 500 | 1001 |
2560×1920 SQ 1/8 | 990 KB | 1034 | 2068 |
2560×1920 SQ 1/12 | 688 KB | 1489 | 2978 |
1600×1200 SQ 1/2,7 | 1330 KB | 769 | 1539 |
1600×1200 SQ 1/4 | 888 KB | 1153 | 2307 |
1600×1200 SQ 1/8 | 421 KB | 2432 | 4865 |
1600×1200 SQ 1/12 | 301 KB | 3404 | 6808 |
1280×960 SQ 1/2,7 | 852 KB | 1202 | 2404 |
1280×960 SQ 1/4 | 576 KB | 1777 | 3554 |
1280×960 SQ 1/8 | 271 KB | 3785 | 7570 |
1280×960 SQ 1/12 | 221 KB | 4639 | 9279 |
1024×768 SQ 1/2,7 | 563 KB | 1820 | 3640 |
1024×768 SQ 1/4 | 372 KB | 2752 | 5504 |
1024×768 SQ 1/8 | 199 KB | 5140 | 10280 |
1024×768 SQ 1/12 | 142 KB | 7231 | 14463 |
640×480 SQ 1/2,7 | 216 KB | 4744 | 9489 |
640×480 SQ 1/4 | 165 KB | 6204 | 12409 |
640×480 SQ 1/8 | 85 KB | 12052 | 24105 |
640×480 SQ 1/12 | 64 KB | 15887 | 31775 |