Bevezető
Az Olympus az E-500-zal elsősorban ráncfelvarrást végzett az E-300-on, s bár van néhány jelentős változás, a képminőség nem változott. A változások elsősorban a vázat (kisebb méret), az elektronikát és szolgáltatásokat (dupla kártyafoglalat, részletesebb paraméterezhetőség) ill. a kit objektívet érték. A főbb különbségeket táblázatunkban foglaltuk össze.
|
|
Az Olympus E-300 és E-500 főbb különbségei | ||
---|---|---|
. | Olympus E-300 | Olympus E-500 |
Érzékenység | ISO100-1600, 1 Fé lépésekben | ISO100-1600 1 vagy 1/3 Fé lépésekben |
Legnagyobb beállítható záridő: | 30 mp | 60 mp |
Fehéregyensúly | 2000-10000K 12 lépésben | 2000-14000K 56 lépésben |
Memóriakártya | CompactFlash Type I és Type II | xD Picture Card CompactFlash Type I és Type II |
Beépített vaku | csak kézzel felpattintható kulcsszám: 11 | kézzel vagy elektronikusan felpattintható kulcsszám: 13 |
Vakuszinkron | 1/160 mp | 1/180 mp |
Tükör | oldalra csapódó (Porro kereső) | felfelé csapódó (penta prizmás) |
LCD | 1,8″ 134 ezer pixel | 2,5″ 215 ezer pixel |
képbe nagyítás | max. 10x | max. 14x |
automatikus sorozatok | automatikus expozíció sorozat fehéregyensúly sorozat | automatikus expozíció sorozat fehéregyensúly sorozat vaku teljesítmény sorozat fókusz sorozat |
fókusz módok | S-AF, C-AF, MF, S-AF+MF | S-AF, C-AF, MF, S-AF+MF , C-AF+MF |
fénymérés | ESP középre súlyozott átlag szpot | ESP középre súlyozott átlag szpot Hi-key szpot Low-key szpot |
témamódok | 14 darab: portré, tájkép, tájkép+portré, éjszakai, éjszakai+portré, makró, naplemente, gyertyafény, tűzijáték, dokumentum, múzeum, highkey, strand és hó, sport | 15 darab: portré, tájkép, tájkép+portré, éjszakai, éjszakai+portré, gyermek, sport, highkey, lowkey, makró, gyertyafény, naplemente, tűzijáték, dokumentum, strand és hó |
Portré markolat | opcionális HLD-3 jelű | nincs |
Soros csatlakozás: | USB 1.1 | USB 2.0 |
DC adapter bemenet: | van | nincs |
méret | 147x85x64 mm | 130x94x66 mm |
tömeg | 580 gramm | 435 gramm |
A képérzékelő az E-300-ban megismert 4/3″ típusú, mérete 17,3×13,0 mm-es, emiatt kb. 2x-es fókusz szorzóval kell számolnunk. Mivel a rendszerhez készített optikák pontosan az ekkora CCD-hez szükséges képet vetítik, így egy 25 mm-es fókusztávolságú objektív ugyanolyan perspektívájú képet eredményez, mint egy kisfilmes 50 mm-es optika. A kisebb vetített kép miatt vagy kisebb méretű optikák, vagy nagyobb fényerejű objektívek gyárthatók. Az E-500-hoz kit-ben megvásárolható optika azonban hasonló fényerejű, mint a legtöbb tükörreflexes géphez kapható alapobjektív, sajnos a gyújtótávolsága viszont nem elegendő ahhoz, hogy a szokásos 28 mm-nek megfelelő látószöget eredményezze. A ZuikoDigital 17,5-45 mm/f3,5-5,6 optika helyett természetesen megvásárolhatjuk a 14-45 mm-es, vagy a még jobb minőségű 14-54 mm-es ZD objektívet.
|
|
A gépben a Kodak KAF-8300CE 4/3″-os CCD-je található, amelynek teljes pixelszáma 8,8 millió, ebből 8 millió képpontot használ fel a képalkotásra. A CCD-re objektív cseréje alkalmával esetleg felkerülő porszemeket a bekapcsoláskor automatikusan működésbe lépő ultrahangos (SuperSonic Wave Filter) tisztítórendszer rázza le, amelynek működését a váz felső részén elhelyezett kék színű (SSWF feliratú) LED jelzi. Ennek hatékonysága igen jó, a teszt időszaka alatt egyszer sem készült olyan felvétel, ahol a képen zavaró sötétebb folt jelent volna meg a CCD elé kerülő porszem miatt, pedig jópárszor cseréltünk objektívet a szabadban is. A CCD Full Frame Transfer kialakítású, vagyis nem rendelkezik elektronikus zárral, így nincs szükség a kompakt gépek CCD-jénél előforduló, pixelek melletti regiszterekre, ami nagyobb pixelfelületet tesz lehetővé. Az E-500-ban alkalmazott képérzékelőn 5,4 mikronos pixelek foglalnak helyet. Az érzékenység ISO100-ISO400 lehet, de ha a SETUP menüben engedélyezzük, akkor ISO1600-ig is elmehetünk. Az érzékenységet az E-300 1 Fé-es lépésközével szemben itt már 1/3 Fé-enként állíthatjuk.
Legnagyobb felbontásban 3264×2448 képpontból álló fotókat készíthetünk, ezeket RAW (.orf), TIFF és JPEG formátumban menthetjük el. RAW formátum mellé választhatunk JPEG típusú fájlt is, így a veszteségmentes és tökéletesen utófeldolgozható kép mellé gyorsan és egyszerűen kezelhető JPEG kép is kerül. A JPEG tömörítési foka két lépésben változtatható: SHQ és HQ. Az SQ minőséghez tartozó felbontást a menüben adhatjuk meg a következő értékek közül: 3200×2400, 2560×1920, 1600×1200, 1280×960, 1024×768 és 640×480. A tömörítési fok 1/12, 1/8, 1/4 vagy 1/2,7 értékre állítható. Az elkészített felvételek CompactFlash (Type I és Type II) vagy xD memóriakártyára kerülnek.
|
|
|
Az Olympus E-500 már nem a szokatlan, hosszúkás téglatest formájú, mint az E-300 volt, ennek a modellnek már ismét hagyományos fényképezőgép formája van. Ezen kívül a tükör elhelyezésénél is visszatértek a megszokott módszerhez: az E-300 oldalra csapódó tükrű Porro keresője helyett felfelé csapódó tükörrel látták el a keresőt. Ennek viszont a rövidebb úthossz miatt az a következménye, hogy a keresőben látható kép kisebb méretű, mint az E-300-asnál volt.
|
A gépvázra a 4/3-os rendszerhez készített objektívek csatlakoztathatók. Ilyen optikákat nemcsak az Olympus fejleszt és gyárt, hanem a Sigma is. A jelenlegi objektívpark a halszem és az ultra nagylátószögű zoomobjektívektől az ultratele zoomobjektíveken keresztül több fix fókusztávolságú tele és egy makró objektívet is magába foglal. A választék tehát mára már jelentős.
Az első kép kb. 2 mp után készülhet el (bár bekapcsolt üdvözlőképernyővel ez az érték akár 3 mp is lehet), amely bár nem túl zavaró, de a mostani D-SLR gépek között már lassúnak számít. Fontos azonban figyelembe vennünk, hogy minden bekapcsoláskor a CCD-t ultrahangos tisztításnak veti alá a gép, amely természetesen időbe telik. Talán jobb lett volna, ha ez a SetUp-ból választható, vagy csak objektívcsere után lépne működésbe.
Az egyszeri állókép készítésen kívül az E-500 jópár sorozat módot kínál. A normál sorozat felvétel a gyári adatok szerint 2,5 kép/mp sebességű, méréseink 2,56 kép/mp-et adtak. A sorozat hossza normál esetben négy képig tart, mind RAW, mind TIFF, mind JPEG képeknél, viszont kellően gyors memóriakártyával akár teljes kapacitásig tartó JPEG sorozatot is készíthetünk. Ha a puffer betelt, az exponáló gomb további nyomva tartása nem eredményez újabb képet, azt csak a gomb felengedése majd ismételt lenyomása után készíthetünk. A sorozat hangfelvétele itt hallgatható meg (22 kHz, 16 bit, mono PCM WAV, 69 kB).
Ha automatikus expozíció-sorozatot választunk, akkor 3 képet készíthetünk +- 0,3..1 Fé lépésközzel. Ebben az esetben a 3 kép külön is elkészíthető, de a sorozat módot bekapcsolva automatikusan is elkészíthető. A beállított érték a gép kikapcsolása, majd visszakapcsolása után is megmarad. Expozíció-sorozat módban is használható az expozíció-kompenzáció, így 0,3 Fé-es expozíció-korrekciót és 0,3 Fé-es expozíció-sorozat lépést választva tulajdonképpen a fénymérés által beállított expozíción túl +1/3 és +2/3 Fé-kel eltolt expozíciók következnek. Természetesen lehet további eltolást is végezni.
Fehéregyensúly-sorozatot választva 3 vagy 9 képet fog elmenteni a fényképezőgép, 2, 4, 6 lépésközt használva a vörös és a zöld csatornán. Ezt a sorozatot az automatikus expozíció-sorozattal együtt, kombinálva is használhatjuk.
Újdonság a kézi fókusz sorozat, amely kézi élességállítás során vehető igénybe, ekkor 5 vagy 7 kép készíthető, 1 vagy 2 lépéses eltéréssel. Ezt is kombinálhatjuk a sorozat móddal.
S végül a vaku teljesítmény sorozatról essen szó, ahol három képet készít a gép, 1/3, 2/3 vagy 1 Fé teljesítmény-különbséggel.
A kioldást 2 vagy 12 mp-es időzítővel, vagy vezeték nélküli távkioldóval (azonnali vagy 2 mp-es időzítő) végezhetjük. Ennek vevőegysége ill. vörös színű visszajelző LED-je a gép elején, a markolat mellett található.