Kipróbáltuk: Olympus E-500 teszt

0
2 903

Bevezető

Az Olympus az E-500-zal elsősorban ráncfelvarrást végzett az E-300-on, s bár van néhány jelentős változás, a képminőség nem változott. A változások elsősorban a vázat (kisebb méret), az elektronikát és szolgáltatásokat (dupla kártyafoglalat, részletesebb paraméterezhetőség) ill. a kit objektívet érték. A főbb különbségeket táblázatunkban foglaltuk össze.






























































Az Olympus E-300 és E-500 főbb különbségei
.
Olympus E-300 Olympus E-500
Érzékenység ISO100-1600, 1 Fé lépésekben ISO100-1600 1 vagy 1/3 Fé lépésekben
Legnagyobb beállítható záridő: 30 mp 60 mp
Fehéregyensúly 2000-10000K 12 lépésben 2000-14000K 56 lépésben
Memóriakártya CompactFlash Type I és Type II xD Picture Card
CompactFlash Type I és Type II
Beépített vaku csak kézzel felpattintható
kulcsszám: 11
kézzel vagy elektronikusan felpattintható
kulcsszám: 13
Vakuszinkron 1/160 mp 1/180 mp
Tükör oldalra csapódó (Porro kereső) felfelé csapódó (penta prizmás)
LCD 1,8″
134 ezer pixel
2,5″
215 ezer pixel
képbe nagyítás max. 10x max. 14x
automatikus sorozatok automatikus expozíció sorozat
fehéregyensúly sorozat
automatikus expozíció sorozat
fehéregyensúly sorozat
vaku teljesítmény sorozat
fókusz sorozat
fókusz módok S-AF, C-AF, MF, S-AF+MF S-AF, C-AF, MF, S-AF+MF , C-AF+MF
fénymérés ESP
középre súlyozott átlag
szpot
ESP
középre súlyozott átlag
szpot
Hi-key szpot
Low-key szpot
témamódok 14 darab:
portré,
tájkép,
tájkép+portré,
éjszakai,
éjszakai+portré,
makró,
naplemente,
gyertyafény,
tűzijáték,
dokumentum,
múzeum,
highkey,
strand és hó,
sport
15 darab:
portré,
tájkép,
tájkép+portré,
éjszakai,
éjszakai+portré,
gyermek,
sport,
highkey,
lowkey,
makró,
gyertyafény,
naplemente,
tűzijáték,
dokumentum,
strand és hó
Portré markolat opcionális HLD-3 jelű nincs
Soros csatlakozás: USB 1.1 USB 2.0
DC adapter bemenet: van nincs
méret 147x85x64 mm 130x94x66 mm
tömeg 580 gramm 435 gramm

A képérzékelő az E-300-ban megismert 4/3″ típusú, mérete 17,3×13,0 mm-es, emiatt kb. 2x-es fókusz szorzóval kell számolnunk. Mivel a rendszerhez készített optikák pontosan az ekkora CCD-hez szükséges képet vetítik, így egy 25 mm-es fókusztávolságú objektív ugyanolyan perspektívájú képet eredményez, mint egy kisfilmes 50 mm-es optika. A kisebb vetített kép miatt vagy kisebb méretű optikák, vagy nagyobb fényerejű objektívek gyárthatók. Az E-500-hoz kit-ben megvásárolható optika azonban hasonló fényerejű, mint a legtöbb tükörreflexes géphez kapható alapobjektív, sajnos a gyújtótávolsága viszont nem elegendő ahhoz, hogy a szokásos 28 mm-nek megfelelő látószöget eredményezze. A ZuikoDigital 17,5-45 mm/f3,5-5,6 optika helyett természetesen megvásárolhatjuk a 14-45 mm-es, vagy a még jobb minőségű 14-54 mm-es ZD objektívet.



A gépben a Kodak KAF-8300CE 4/3″-os CCD-je található, amelynek teljes pixelszáma 8,8 millió, ebből 8 millió képpontot használ fel a képalkotásra. A CCD-re objektív cseréje alkalmával esetleg felkerülő porszemeket a bekapcsoláskor automatikusan működésbe lépő ultrahangos (SuperSonic Wave Filter) tisztítórendszer rázza le, amelynek működését a váz felső részén elhelyezett kék színű (SSWF feliratú) LED jelzi. Ennek hatékonysága igen jó, a teszt időszaka alatt egyszer sem készült olyan felvétel, ahol a képen zavaró sötétebb folt jelent volna meg a CCD elé kerülő porszem miatt, pedig jópárszor cseréltünk objektívet a szabadban is. A CCD Full Frame Transfer kialakítású, vagyis nem rendelkezik elektronikus zárral, így nincs szükség a kompakt gépek CCD-jénél előforduló, pixelek melletti regiszterekre, ami nagyobb pixelfelületet tesz lehetővé. Az E-500-ban alkalmazott képérzékelőn 5,4 mikronos pixelek foglalnak helyet. Az érzékenység ISO100-ISO400 lehet, de ha a SETUP menüben engedélyezzük, akkor ISO1600-ig is elmehetünk. Az érzékenységet az E-300 1 Fé-es lépésközével szemben itt már 1/3 Fé-enként állíthatjuk.

Legnagyobb felbontásban 3264×2448 képpontból álló fotókat készíthetünk, ezeket RAW (.orf), TIFF és JPEG formátumban menthetjük el. RAW formátum mellé választhatunk JPEG típusú fájlt is, így a veszteségmentes és tökéletesen utófeldolgozható kép mellé gyorsan és egyszerűen kezelhető JPEG kép is kerül. A JPEG tömörítési foka két lépésben változtatható: SHQ és HQ. Az SQ minőséghez tartozó felbontást a menüben adhatjuk meg a következő értékek közül: 3200×2400, 2560×1920, 1600×1200, 1280×960, 1024×768 és 640×480. A tömörítési fok 1/12, 1/8, 1/4 vagy 1/2,7 értékre állítható. Az elkészített felvételek CompactFlash (Type I és Type II) vagy xD memóriakártyára kerülnek.




Az Olympus E-500 már nem a szokatlan, hosszúkás téglatest formájú, mint az E-300 volt, ennek a modellnek már ismét hagyományos fényképezőgép formája van. Ezen kívül a tükör elhelyezésénél is visszatértek a megszokott módszerhez: az E-300 oldalra csapódó tükrű Porro keresője helyett felfelé csapódó tükörrel látták el a keresőt. Ennek viszont a rövidebb úthossz miatt az a következménye, hogy a keresőben látható kép kisebb méretű, mint az E-300-asnál volt.


A gépvázra a 4/3-os rendszerhez készített objektívek csatlakoztathatók. Ilyen optikákat nemcsak az Olympus fejleszt és gyárt, hanem a Sigma is. A jelenlegi objektívpark a halszem és az ultra nagylátószögű zoomobjektívektől az ultratele zoomobjektíveken keresztül több fix fókusztávolságú tele és egy makró objektívet is magába foglal. A választék tehát mára már jelentős.

Az első kép kb. 2 mp után készülhet el (bár bekapcsolt üdvözlőképernyővel ez az érték akár 3 mp is lehet), amely bár nem túl zavaró, de a mostani D-SLR gépek között már lassúnak számít. Fontos azonban figyelembe vennünk, hogy minden bekapcsoláskor a CCD-t ultrahangos tisztításnak veti alá a gép, amely természetesen időbe telik. Talán jobb lett volna, ha ez a SetUp-ból választható, vagy csak objektívcsere után lépne működésbe.

Az egyszeri állókép készítésen kívül az E-500 jópár sorozat módot kínál. A normál sorozat felvétel a gyári adatok szerint 2,5 kép/mp sebességű, méréseink 2,56 kép/mp-et adtak. A sorozat hossza normál esetben négy képig tart, mind RAW, mind TIFF, mind JPEG képeknél, viszont kellően gyors memóriakártyával akár teljes kapacitásig tartó JPEG sorozatot is készíthetünk. Ha a puffer betelt, az exponáló gomb további nyomva tartása nem eredményez újabb képet, azt csak a gomb felengedése majd ismételt lenyomása után készíthetünk. A sorozat hangfelvétele itt hallgatható meg (22 kHz, 16 bit, mono PCM WAV, 69 kB).

Ha automatikus expozíció-sorozatot választunk, akkor 3 képet készíthetünk +- 0,3..1 Fé lépésközzel. Ebben az esetben a 3 kép külön is elkészíthető, de a sorozat módot bekapcsolva automatikusan is elkészíthető. A beállított érték a gép kikapcsolása, majd visszakapcsolása után is megmarad. Expozíció-sorozat módban is használható az expozíció-kompenzáció, így 0,3 Fé-es expozíció-korrekciót és 0,3 Fé-es expozíció-sorozat lépést választva tulajdonképpen a fénymérés által beállított expozíción túl +1/3 és +2/3 Fé-kel eltolt expozíciók következnek. Természetesen lehet további eltolást is végezni.

Fehéregyensúly-sorozatot választva 3 vagy 9 képet fog elmenteni a fényképezőgép, 2, 4, 6 lépésközt használva a vörös és a zöld csatornán. Ezt a sorozatot az automatikus expozíció-sorozattal együtt, kombinálva is használhatjuk.
Újdonság a kézi fókusz sorozat, amely kézi élességállítás során vehető igénybe, ekkor 5 vagy 7 kép készíthető, 1 vagy 2 lépéses eltéréssel. Ezt is kombinálhatjuk a sorozat móddal.
S végül a vaku teljesítmény sorozatról essen szó, ahol három képet készít a gép, 1/3, 2/3 vagy 1 Fé teljesítmény-különbséggel.


A kioldást 2 vagy 12 mp-es időzítővel, vagy vezeték nélküli távkioldóval (azonnali vagy 2 mp-es időzítő) végezhetjük. Ennek vevőegysége ill. vörös színű visszajelző LED-je a gép elején, a markolat mellett található.