AF, sorozat, videó
Az Olympus OM-D E-M1 Mark III megörökölte az E-M1 Mark II-ben frissült fókuszrendszert.
A képérzékelő szenzoron 121 kereszt típusú fázis-különbség érzékelő mező található, amely vonalszerű témára is iránytól függetlenül képes élességet állítani.
Ha a fázis-különbség érzékelés nem működne, akkor a precíz kontraszt alapú élességállítás indul el.
A fókuszrendszer képes témakövetésre, de az E-M1X vonatokat, helikoptert, repülőgépet, autót és motort is felismerni képes intelligens rendszerét nem kapta meg. A követő fókusz képességéről már az E-M1 Mark II-nél írtunk. Ha azt nem olvastad, feltétlenül kattints IDE és nézd meg azt a cikkünket is, mert ide is kapcsolódik!
A fázis-különbség érzékelésnek köszönhetően a fókuszrendszer előre tudhatja, hogy az aktuálisan beállított tárgytávolsághoz (fókuszhoz) képest a cél téma előrébb, vagy hátrébb található-e, innen pedig már a kontraszt érzékelésen alapuló élességállítás precízsége is kihasználható.
A fókuszálás jó objektívvel igazán gyors, ezt az E-M1 Mark II is bizonyította már, de most is hasonlót tapasztaltunk a nálunk járt M. Zuiko Digital 12-40mm f/2,8 Pro objektívvel.
Gyakorlatilag kijelenthető, hogy az egyik leggyorsabb, ha nem a leggyorsabb MILC fókuszrendszert az Olympus tudhatja magáénak, amely nem csak bizonyos helyzetekben tud gyors lenni, de az esetek 99%-ában is. Jó ezt kimondani, de valóban itt még egy profi DSLR sebességét is lekörözi a rendszer:
Sajnos azt nem állíthatjuk, hogy minden objektívvel ilyen pöpec gyors az autofókusz, hiszen a szintén Pro kategóriás M. Zuiko Digital 25mm f/1,2 sem büszkélkedhet már ezzel a sebességgel, sőt, annál az objektívnél néha a fázis-különbség érzékeléses AF mintha nem is működne és csak a kontraszt alapú élességállítás előre-hátra keresgélését látjuk, amely miatt már jóval lassabb a fókuszálás. Ezzel szemben az M. Zuiko Digital 12-40mm f/2,8 Pro objektívnél semmi ilyesmi problémát nem tapasztaltunk, itt kellően gyors az AF.
A fókuszrendszer egyszeri, folyamatos és témakövető módokban működhet, illetve van lehetőség autofókusz utáni kézi élességállításra is (S-AF+MF).
Újdonság a csillagos ég AF, amely rögtön végtelen tárgytávolság környékén keresgél és elvileg az igen gyenge megvilágítású csillagokra fókuszálást segíti. Tesztünk során azt tapasztaltuk, hogy az f/1,8 fényerejű 25mm-es objektíve e funkció nélkül is remekül talált fókuszt a gép egy átlagos fényű csillagra (amely egyébként parádés teljesítmény!), a Starry AF üzemmódot bekapcsolva szintén tudott fókuszálni az E-M1 Mark III, de ez kicsit lassabban történt (a csillagos ég fókusznál sebességre és pontosságra is beállíthatjuk a fókusz üzemmódját, mi itt a gyorsabb verziót választottuk).
A 12-100mm f/2,8 objektívvel már nem talált élességet a gép hagyományos fókuszmóddal csillagra, csak 80-100mm környékén, ahol már kellően nagy méretű és intenzívnek látszott a csillag fénye. Nagylátószögnél viszont mindig belebukott a fókuszba. Ekkor bekapcsoltuk a csillagos ég fókuszt és vártuk a csodát. A csoda azonban elmaradt, sajnos így sem tudott élességet állítani a gép a csillagra, még akkor sem, amikor direkt ránagyítottunk az LCD-n. Ilyenkor egyébként már látszott, hogy szépen átsiklik a gép a helyes fókusz felett: akkor is tovább ment, amikor mi már tudtuk, hogy tovább tekerve csak életlenebbé válik a kép. Egy szó, mint száz, ez az új funkció nem nyűgözött le minket.
A fókuszmező mérete gyakorlatilag kétféle lehet, de választhatunk több mező összevonásával még nagyobbat, illetve egyéni elrendezés is elérhető.
Szükség esetén (ha a menüben engedélyezzük) a gép használhatja az elülső narancs fényű LED-et AF segédfényként is.
Sorozat fényképezés
Nehéz felülmúlni az E-M1 Mark II-t a sorozatfényképezés terén, sebességben nem is tudja az E-M1X sem és az E-M1 Mark III sem lépett fentebb.
Redőnyzár használata mellett max. 15 kép/mp sebességű sorozatok készíthetők (10-15 kép/mp között 1 kép/mp lépésben választhatunk értéket), elektronikus zárat használva viszont akár 60 kép/mp is lehet a sorozat sebessége, mindez pedig teljes felbontásban, akár RAW formátumnál is! A választható sebesség értékek itt 15, 20, 30 vagy 60 fps).
A sorozat módban követő fókusz is használható, ez esetben 18 kép/mp a maximális sebesség.
Persze hiába a gyors sorozat, ha a belső puffer mérete kevés. Nos, itt erről szerencsére szó sincs, már az E-M1 Mark II-ben is remek puffer volt, amit a Mark III is megörökölt. Tapasztalataink szerint még 60 kép/mp-nél is készíthetünk egyhuzamban 48 RAW+JPEG (fine) képet, még lassú, 45 MB/s-os nem UHS képes SD kártyára is. Ha a puffer telítődik, a sorozat nem áll le, csak lelassul a kártya sebességének függvényében. Gyors kártyával (UHS-II 300 MB/s) ez esetben is képes tartani a gép 7 kép/mp sebességet RAW formátumban.
Pro Capture módban már az exponáló gomb félig lenyomására elindul a sorozatfelvétel a belső pufferbe, így az exponáló gomb teljes lenyomása előtti pillanatokról is kapunk fotókat. A menüben megadhatjuk, hogy az exponáló gomb teljes lenyomása előtt hány felvételt mentsen el a gép (0-35 között), illetve a sorozat maximális hossza is kiválasztható 99 képig, de korlátlan hosszú sorozat is készíthető gyors kártyával. RAW formátumnál azért a 60 kép/mp-et csak 49 képig tartja a gép (ami kicsivel kevesebb, mint 1 mp-et ölel fel), utána belassul a sorozat.
A folyamatos fókusszal is működő, elektronikus zárat használó sorozat módról és a Pro Capture lehetőségéről (amelynél követő fókusz nem válaszrtható) korábbi cikkünkben számoltunk be. Fontos különbség, hogy az E-M1 Mark III-nál a puffer telítődése után sem áll le a ProCapture sorozat, csak lelassul a kártyaírás sebességének függvényében.
Hagyományos sorozat módokon túl használhatunk automatikus expozíció sorozatot (2, 3, 5 vagy 7 képpel), fehér-egyensúly sorozatot, vaku teljesítmény sorozatot, érzékenység sorozatot, művészi szűrő sorozatot és fókusz sorozatot is.
A fókusz sorozatnál megadható az igényelt képek száma 3-999 között, a fókuszkülönbség 1-10 között, illetve vaku használatakor a vaku töltéséhez szükséges idő, hogy minden kép megkapja a vakus megvilágítást.
Van lehetőség max. 15 képes fókusz sorozatból egyetlen nagy mélységélességű kép összeillesztésére is (Focus Stacking, de a magyar menüben csak szimplán Fókusz sorozat), de azt csak a támogatott objektívekkel kínálja a gép (példát a Különlegességek oldalon mutatunk). Ilyenek jelenleg a következők:
- M.Zuiko Digital ED 60mm f/2,8 Macro
- M.Zuiko Digital ED 12-40mm f/2,8 PRO
- M.Zuiko Digital ED 12-45mm f/4 PRO
- M.Zuiko Digital ED 40-150mm f/2,8 PRO
- M.Zuiko Digital ED 12-100mm f/4 IS PRO
- M.Zuiko Digital ED 30mm f/3,5 Macro
- M.Zuiko Digital ED 7-14mm f/2,8 PRO
- M.Zuiko Digital ED 8mm f/1,8 Fisheye PRO
- M.Zuiko Digital ED 300mm f/4,0 IS PRO
A lista folyamatosan bővülhet, a kompatibilis objektíveket az Olympus OM-D E-M1X weboldalán találjuk a Focus stacking pontnál.
Nagy dinamikájú témáknál használhatunk HDR módot is, amely több expóból rakja össze a végső képet. E módnál két HDR hatás közül is választhatunk (nagy kontrasztú és szuper nagy kontrasztú).
A kioldási módok között találunk csendes expozíciót is, ez esetben redőnyzár helyett csak az elektronikus zárat használja a gép, amely teljes hang nélküli működést eredményez (az elektronikus zár kiolvasási sebességét a Különlegességek oldalon mutatjuk be).
Jól jön ez akkor is, ha nagy gyújtótávolságú és/vagy közepesen hosszú záridőt használnánk, hiszen az állványra helyezett gép a redőnyzár lefutásakor hajlamos lehet a saját maga berázására (mi is tapasztaltunk már ilyet, pedig nem egy ócska állványt használunk). Jóllehet, erre van külön rezgés csillapító mód is, de ilyenkor csak a redőnyzár bezárását követően van késleltetés, a nyitásnál természetes módon nem, de maga a nyitás is okozhat rezgést. A tuti megoldás tehát az elektronikus zár használata lehet (azt érdemes figyelembe venni, hogy a szenzor kiürítése ilyenkor nem történik meg, így képminőségben adódhat eltérés a redőnyzáras fotózáshoz képest).
Videózás
Videóképesség terén hasonló tudásra számíthatunk, mint az E-M1 Mark II-nél.
Nem csak Ultra HD felbontást használhatunk, de Cinema 4k, azaz a 4096×2160 pixeles, 17:9 oldalarányú felvétel is elérhető.
A videók továbbra is MOV konténerben, H.264/MPEG-4 tömörítéssel készülnek, HEVC (H.265) egyelőre nem érhető el. A képfrissítés Cinema 4k-ban 24 kép/mp, a sávszélesség 237 Mbit/s (kb. 30 MB/s), Ultra HD-ben 24, 25 vagy 30 kép/mp 102 Mbit/s sávszélességgel, Full HD-ben 24, 25, vagy 30 kép/mp, a minőség szerint pedig lehet 18 Mbps-os, 30 Mbps-os és 52 Mbps-os IPB, valamint All-Intra tömörítésnél 202 Mbps-os. Ezen felül HD felbontás is választható 24-60 fps-sel.
Az érzékenység maximuma Full HD-nél ISO6400, Ultra HD-ben és 4k-ban ISO3200.
Az elektronikus zár ugyan nem globális működésű (vagyis gördülő záras), de a nagy kiolvasási sebesség miatt jello-effekt alig észlelhető. Az elektronikus zár gyorsaságára a Különlegességek oldalon mutatunk példát.
Gyorsított és lassított (slow-motion) videók is készíthetők, a gyorsítás 1,2-10×-es lehet, képfrissítés függvényében (min 3 fps). Lassított felvételre Full HD felbontásban van lehetőség, a 120 kép/mp felvételi képfrissítésű videó 24 fps (0,2×), 25 fps (0,21×), 30 fps (0,25×), 50 fps (0,42×) és 60 fps (0,5×) képfrissítéssel játszhatók le. Ennek felvételekor azonban követő (folyamatos) fókusz nem érhető el.
Választható zajszűrés is a videókhoz, illetve a felvétel üzemmódja is kiválasztható program automatika, rekesz-előválasztás, zársebesség-előválasztás vagy manuális mód közül.
Van lehetőség a szenzor stabilizáláson túl digitális képstabilizálás alkalmazására is, ez természetesen enyhe képkivágást eszközöl.
A HDMI kimenetre tiszta videojel is küldhető, azaz külső eszközzel is felvehetők a videók, ekkor 4:2:2 kvantálású jelet rögzíthetünk.
Hangfelvétel a beépített sztereo mikrofonon kívül külső sztereo mikrofonnal is lehetséges a mikrofon bemeneten keresztül. A felvételi szint a videórögzítés során is módosítható az LCD-n megjeleníthető virtuális gombokkal (amikkel egyébként a rekesz, vagy az exp. korrekció is).
Újdonság a „flat” és az OM-Log400 színmódok, amelyekkel az enyhébb kontraszt miatt könnyebben utómunkázhatók (gradálhatók) a videók.
Érdemes lehet tudni, hogy videofelvételi módra külön programozható 10 gomb feladata, így igazán testre szabható a gép e téren is.
Ezúttal is megvizsgáltuk, milyen képkivágás készül 4k, Ultra HD és Full HD módokban kikapcsolt és bekapcsolt digitális stabilizálásnál.
Vízszintes irányban csak a digitális képstabilizálás vág a szenzor képéből, ha ezt kikapcsoljuk, akkor még Cinema 4k módban is teljes látószöggel dolgozhatunk.
A videó minősége Full HD-nél vélhetőleg a pixel összevonás miatt nem túl parádés, Ultra HD és 4k módokban azonban briliáns.
16:9-es fotó, Full HD, Ultra HD és Cinema 4k videó képkocka képkivágása
A kész videók utólag a gépen belül is szerkeszthetők, kijelölve egy snitten belüli kezdő-, és végpontot, valamint képkocka is kimenthető.
Az alábbi videók az E-M1X-szel, illetve az E-M1 Mark II-vel készültek, de videóminőség terén nincs eltérés a három gép között (a szenzortechnológia és a felbontás is azonos).
Ultra HD tesztvideó:
Standard színmód:
„Flat” színmód:
OM-Log400 színmód:
Ultra HD tesztvideó kékórában:
FullHD slow-motion (120 kép/mp felvétel, 24 kép/mp lejátszás – 5×-ös lassítás):
A korábbi E-M1 Mark II-vel készültek a lenti videók, de ennél a gépnél is relevánsak. Ezek a videók bizonyítják, hogy a Motion IS stabilizálással murvás úton, egy dzsipben száguldva is remegésmentes videók készíthetők:
Szintén a stabilizálás hatékonyságát mutatják a száguldó kishajóból készült videóink: