Kipróbáltuk: Olympus OM-D E-M1 Mark III – teszt

0

Képminőség

Képzaj

A lenti érzékenység tesztképeket a fényképezőgép kikapcsolt zajszűrés paramétere mellett készítettük. A RAW fájlokat az Adobe Lightroom v9.2-vel konvertáltuk, alapbeállítások mellett, de Camera Neutral színprofillal.

Érdemes megfigyelni, hogy a natív ISO200 alapérzékenység alatt (ISO64 és ISO 100) a gép saját JPEG képein most is nagyon hamar kiégnek a világosabb részletek, ahogy azt már néhány másik Olympus és Panasonic micro NégyHarmados gépnél tapasztaltuk. Ugyanakkor ha RAW-ból dolgozunk, ilyen dinamika tartománybeli jelentős anomália nem jelentkezik még ezen érzékenységeken sem. Így most is az az érzésünk, hogy ez csupán képfeldolgozási hiba a gép JPEG motorjától, hiszen egy átlagos RAW konverter mindenféle külön beavatkozás vagy paraméter állítgatás nélkül tudja hozni azt, ami elvárható egy ilyen képtől.

A fotók Olympus M.Zuiko Digital ED 75mm f/1,8 objektívvel készültek.

Érzékenység – képzaj



ISO100; F6,3 1/2,5 mp


ISO100; F6,3 1/2,5 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO200; F6,3 1/5 mp


ISO200; F6,3 1/5 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO400; F6,3 1/10 mp


ISO400; F6,3 1/10 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO800; F6,3 1/20 mp


ISO800; F6,3 1/20 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO1600; F6,3 1/40 mp


ISO1600; F6,3 1/40 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO3200; F6,3 1/80 mp


ISO3200; F6,3 1/80 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO6400; F6,3 1/160 mp


ISO6400; F6,3 1/160 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO12800; F6,3 1/320 mp


ISO12800; F6,3 1/320 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO25600; F6,3 1/640 mp


ISO25600; F6,3 1/640 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO100; F6,3 1/2,5 mp


ISO100; F6,3 1/2,5 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO200; F6,3 1/5 mp


ISO200; F6,3 1/5 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO400; F6,3 1/10 mp


ISO400; F6,3 1/10 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO800; F6,3 1/20 mp


ISO800; F6,3 1/20 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO1600; F6,3 1/40 mp


ISO1600; F6,3 1/40 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO3200; F6,3 1/80 mp


ISO3200; F6,3 1/80 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO6400; F6,3 1/160 mp


ISO6400; F6,3 1/160 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO12800; F6,3 1/320 mp


ISO12800; F6,3 1/320 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO25600; F6,3 1/640 mp


ISO25600; F6,3 1/640 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO100; F6,3 1/2,5 mp


ISO100; F6,3 1/2,5 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO200; F6,3 1/5 mp


ISO200; F6,3 1/5 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO400; F6,3 1/10 mp


ISO400; F6,3 1/10 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO800; F6,3 1/20 mp


ISO800; F6,3 1/20 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO1600; F6,3 1/40 mp


ISO1600; F6,3 1/40 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO3200; F6,3 1/80 mp


ISO3200; F6,3 1/80 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO6400; F6,3 1/160 mp


ISO6400; F6,3 1/160 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO12800; F6,3 1/320 mp


ISO12800; F6,3 1/320 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO25600; F6,3 1/640 mp


ISO25600; F6,3 1/640 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO100; F6,3 1/2,5 mp


ISO100; F6,3 1/2,5 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO200; F6,3 1/5 mp


ISO200; F6,3 1/5 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO400; F6,3 1/10 mp


ISO400; F6,3 1/10 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO800; F6,3 1/20 mp


ISO800; F6,3 1/20 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO1600; F6,3 1/40 mp


ISO1600; F6,3 1/40 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO3200; F6,3 1/80 mp


ISO3200; F6,3 1/80 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO6400; F6,3 1/160 mp


ISO6400; F6,3 1/160 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO12800; F6,3 1/320 mp


ISO12800; F6,3 1/320 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO25600; F6,3 1/640 mp


ISO25600; F6,3 1/640 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2

 

Az eredeti RAW fájlok letölthetők:
ISO100,
ISO200,
ISO400,
ISO800,
ISO1600,
ISO3200,
ISO6400,
ISO12800
ISO25600.

A szokásos ISO tesztképeink mellett azok 300 dpi-s 10×13 cm-es papírmérethez, vagyis 1228 pixel magasságúra átméretezett változatát is közzé tesszük. Digitális laborban ugyanis ekkora papírmérethez ekkora felbontású képet hoz létre a laborgép. A lent látható képeken tehát azt ellenőrizhetjük, hogy egy 10×13 cm-es papírkép nagyító alatt hogyan nézne ki.

Érzékenység – képzaj; 10×13 cm-es papírképen (szimuláció)



ISO100; F6,3 1/2,5 mp


ISO100; F6,3 1/2,5 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO200; F6,3 1/5 mp


ISO200; F6,3 1/5 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO400; F6,3 1/10 mp


ISO400; F6,3 1/10 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO800; F6,3 1/20 mp


ISO800; F6,3 1/20 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO1600; F6,3 1/40 mp


ISO1600; F6,3 1/40 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO3200; F6,3 1/80 mp


ISO3200; F6,3 1/80 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO6400; F6,3 1/160 mp


ISO6400; F6,3 1/160 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO12800; F6,3 1/320 mp


ISO12800; F6,3 1/320 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO25600; F6,3 1/640 mp


ISO25600; F6,3 1/640 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO100; F6,3 1/2,5 mp


ISO100; F6,3 1/2,5 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO200; F6,3 1/5 mp


ISO200; F6,3 1/5 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO400; F6,3 1/10 mp


ISO400; F6,3 1/10 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO800; F6,3 1/20 mp


ISO800; F6,3 1/20 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO1600; F6,3 1/40 mp


ISO1600; F6,3 1/40 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO3200; F6,3 1/80 mp


ISO3200; F6,3 1/80 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO6400; F6,3 1/160 mp


ISO6400; F6,3 1/160 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO12800; F6,3 1/320 mp


ISO12800; F6,3 1/320 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO25600; F6,3 1/640 mp


ISO25600; F6,3 1/640 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO100; F6,3 1/2,5 mp


ISO100; F6,3 1/2,5 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO200; F6,3 1/5 mp


ISO200; F6,3 1/5 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO400; F6,3 1/10 mp


ISO400; F6,3 1/10 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO800; F6,3 1/20 mp


ISO800; F6,3 1/20 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO1600; F6,3 1/40 mp


ISO1600; F6,3 1/40 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO3200; F6,3 1/80 mp


ISO3200; F6,3 1/80 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO6400; F6,3 1/160 mp


ISO6400; F6,3 1/160 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO12800; F6,3 1/320 mp


ISO12800; F6,3 1/320 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO25600; F6,3 1/640 mp


ISO25600; F6,3 1/640 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO100; F6,3 1/2,5 mp


ISO100; F6,3 1/2,5 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO200; F6,3 1/5 mp


ISO200; F6,3 1/5 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO400; F6,3 1/10 mp


ISO400; F6,3 1/10 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO800; F6,3 1/20 mp


ISO800; F6,3 1/20 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO1600; F6,3 1/40 mp


ISO1600; F6,3 1/40 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO3200; F6,3 1/80 mp


ISO3200; F6,3 1/80 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO6400; F6,3 1/160 mp


ISO6400; F6,3 1/160 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO12800; F6,3 1/320 mp


ISO12800; F6,3 1/320 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2


ISO25600; F6,3 1/640 mp


ISO25600; F6,3 1/640 mp; Adobe Lightroom Classic 9.2

Zajszűrés

A magas érzékenységen keletkező zaj szűréséhez három beállítási érték áll rendelkezésünkre. A fenti kikapcsolt szűrésen kívül gyenge, normál és erős fokozatot választhatunk, amelyek hatása jobbára a nagyobb ISO értéken készült JPEG fotóknál érezhető.

Zajszűrés

RAW fájlok dinamika tartaléka

RAW képformátumban sokkal szabadabban alakíthatjuk fotóinkat, például az expozíció beállítása terén, alul- vagy felülexponált képeknél. Jó eséllyel a fényképek összes részlete visszanyerhető egy egyszerű szoftveres expozíció eltolással. Alulexponált képnél ez általában nagyobb világossági eltérés esetén is lehetséges, a sötét területek zajszintjének és részletességének veszélyeztetésével. Túlexponált fotók esetén némileg kisebb a mozgásterünk, hiszen a kiégett területeken nehezebb visszahozni a részleteket.

Ebben a tesztben ennek próbálunk utánajárni az alulexponált és túlexponált RAW képek Lightroomban történt push és pull „hívása” segítségével.

A teszt alapján elmondható, hogy a RAW fájloknál 5 Fé-nyi alulexpozíció elég jelentős zöldes elszíneződést ad, de -4 Fé alulexpozíció remekül korrigálható, illetve túlexponáltság esetén kb. 1 1/3 fényértékig érezhetjük magunkat biztonságban, e felett a világos színek (sárga, bőrszín) már kezdenek telítésbe menni, ami miatt a RAW-ból visszahúzás sem minden esetben lehet már hibamentes.

Push és pull „hívás”, dinamika tartalék alul- és túlexponált képeken (ISO200 – RAW)



ISO200; 5 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 4 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 3 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 2 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 1 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; eredendően helyes expozíció


ISO200; 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 2 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 5 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 4 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 3 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 2 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 1 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; eredendően helyes expozíció


ISO200; 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 2 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 5 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 4 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 3 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 2 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 1 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; eredendően helyes expozíció


ISO200; 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 2 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 5 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 4 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 3 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 2 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; 1 Fé alulexponálás korrekciója


ISO200; eredendően helyes expozíció


ISO200; 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 1 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO200; 2 Fé túlexponálás korrekciója