Kipróbáltuk: Olympus PEN Mini E-PM1 teszt

0

AF, LiveView, sorozat, videó

Élességállítás, fénymérés

Az automatikus élességállítás 7×5-ös mátrix 35 területén történhet, kontraszt érzékelés elvén. Ezen kívül a zoom funkció során mozgatható fókuszkeret akár 41×23-as mátrix valamely metszéspontjára is beállítható.

A fókuszmódok a következők:

  • S-AF: egyszeri autofókusz. Az exponáló gomb félig lenyomott állapotára indul az automata élességállítás, és a beállított fókuszmezőnek megfelelő terület távolságában marad. A gombot félig nyomva tartva és a képet átkomponálva a beállított élességállítási távolság megmarad.
  • C-AF: folyamatos AF. Az élességállítás ez esetben is az exponáló gombot félig lenyomva indul, de a kép átkomponálásakor az AF pont alatti terület távolságának megfelelően változik. Alkalmas például mozgásban lévő dolgok folyamatos fókuszban tartására.
  • MF: kézi élességállítás az objektív fókuszgyűrűjével. A gyűrű elektronikus vezérlésű, így a gép menüjében meghatározhatjuk az elfordítás irányát is.
  • S-AF+MF: kombinált kézi és automata élességállítás. Az S-AF által beállított távolságot a manuálisan átállíthatjuk.
  • C-AF+TR: folyamatos, témakövető élességállítás, ami nem csak az előre/hátra, de a képsíkon történő elmozdulást is képes követni.

Választható folyamatos élességállítás is, mely nem összekeverendő a C-AF folyamatos fókuszmóddal. Utóbbi az exponáló gomb félig lenyomásakor állandó élességállítást eszközöl, míg előbbi az exponáló gomb lenyomásától függetlenül a gép bekapcsolt állapotában folyamatos élességállítást végez (gyakorlatilag a komponálás megkezdésekor már élességet állít, ami kisebb fókuszeléréseket, ezáltal végeredményben az exponáló gomb félig lenyomásakor gyorsabb élességállítást, de rövidebb akkuidőt eredményez).

Továbbra is elérhető természetesen az arcfelismeréssel kombinált élességállítás, melynél újdonság, hogy immár szemprioritással is használható. A szemprioritás azt jelenti, hogy a teljes arc helyett konkrétan a szemre állít majd élességet, s ilyenkor még azt is megadhatjuk, hogy a jobb, vagy bal szemre állítsa-e (alapesetben a közelebbi szemre állít élességet).

Az AF segédfény is az új szolgáltatások közé tartozik, a narancsfényű LED nagylátószögnél kb. 3-4 méterig hatásos.

Kézi élességállítás is használható, ekkor akár 14×-es valós (vagyis nem digitális) nagyítás is elérhető, amely a fókusz tökéletes beállítását teszi lehetővé, elsősorban állványon.

Az élességállítás sikerességét a kijelző jobb felső sarkában megjelenő zöld kör és csipogás jelzi.

A fénymérés digitális ESP (Electro-Selective Pattern), középre súlyozott átlagolt, vagy szpot elven (a kép 1%-án) történhet. Lehetőség van a HighKey és LowKey fotók készítésekor kifejezetten ehhez létrehozott szpot fénymérést használni.

Lehetőség van a fénymérés finomhangolására is, 1/6 Fé finomsággal.
Bár nem a fénymérésre vonatkozik, inkább a kontrasztot befolyásolja, de mégis itt említjük meg, hogy a gradációs görbe alsó és felső szakaszát külön-külön módosíthatjuk. Az alapesetben lineáris karakterisztikát S, vagy fordított S formájúra, vagy akár C alakra is állíthatjuk (az első negyed és a második negyed fel-le tolható, mely a középponthoz képest enyhe görbét alakít ki).

Sorozat fényképezés

Érdekes, hogy míg az Olympus PEN E-P3 maradt a korábban megszokott (és E-PL2-nél is alkalmazott) 3 kép/mp-es sorozatsebességnél, az Olympus PEN Mini E-PM1 gyári specifikációi szerint bekapcsolt stabilizátorral 4,1 kép/mp, kikapcsolt stabilizátorral 5,5 kép/mp sebességre képes, amely igen szép érték (ez egyébként megegyezik a Pen Lite E-PL3 értékével is).

Az ígéretnek utána is néztünk, stabilizátorral 4,1 kép/mp-et, stabilizátor nélkül 5,4 kép/mp-et mértünk 8 JPEG kép elkészítése során.

A fenti sebességeket Fine JPEG képeknél 13 illetve 8 képig, RAW formátumnál 10 illetve 8 képig képes tartani a gép. Ez a sorozathossz nem rossz, átlagosnak nevezhető. Persze az elődmodell ennél hosszabbat is tudott, ami nyilvánvalóan a lassabb sorozatsebességnek “köszönhető”. Ha a belső puffer telítődik, a sorozat nem áll le, csak a kártya sebességének függvényében lelassul.

Hagyományos sorozatokon túl további lehetőségek is kínálkoznak az Olympus E-PM1-mal, melyeket felvétel menüben választhatunk ki. Ezek egyike az automatikus expozíció-sorozat, ahol akár 7 képet is készíthetünk, a képek közötti lépésköz ±0,3..1 Fé lehet (7 képnél max. 2/3 Fé). Ez az üzemmód azonban nem jelenti a sorozatmód használatát, azt nekünk külön be kell állítani.

Fehéregyensúly-sorozatot választva 3 vagy 9 képet fog elmenteni a fényképezőgép, 2, 4, 6 lépésközt használva a vörös és a zöld csatornán. Ezt a sorozatot az automatikus expozíció-sorozattal együtt, kombinálva is használhatjuk.

A vakuteljesítmény-sorozat 3 kép hosszban készülhet ±0,3..1 Fé lépésközzel.

Érzékenység sorozat is rendelkezésünkre áll, ennek során – hasonlóan a fehéregyensúly sorozathoz – 1 expozíció után 3 képet ment el a fényképezőgép, különböző érzékenységekkel, de azonos rekesz/záridő párossal. A képek közötti érzékenység-eltérés 1/3..1 Fé lehet.

A kioldást normál módon felül 2 vagy 12 mp-es időzítővel végezhetjük, illetve opcionális RM-UC1 vezetékes távkioldóval. Ezen kívül használhatunk expozíció előtti, beállítható ideig tartó rázkódásvédelmet is a nemkívánatos rezgések elkerülése érdekében. Ennek időzítése a menüben állítható be.

Videófelvétel

Videófelvételt maximum 1920×1080 pixeles felbontásban készíthetünk, emellett 1280×720 és 640×480 pixeles módok állnak rendelkezésünkre. FullHD és HD felbontást AVCHD tömörítéssel, HD és VGA felbontást mJPEG tömörítéssel menthetünk el. A képfrissítés FullHD AVCHD-nél 29,97 kép/mp, HD AVCHD-nél 59,94 kép/mp, mJPEG módnál 30 kép/mp.

A videók maximális hossza a szokásos 29 perc 59 mp, illetve 2 GB.

A mozgóképek minősége egy kissé elmarad az átlagostól, FullHD felbontásban is enyhén recés éleket láthatunk, a kontúrok mentén erős élesítési nyomokkal. Joggal gondolhatjuk, hogy HD-ből felinterpolált képekből áll csak a felvétel. Persze ezt igazolni nehéz, de az mindenesetre tény és vitathatatlan, hogy az OM-D E-M5 videófelvétele klasszisokkal szebb és több részletet tartalmaz.

Fotó és videófelvétel képe

A videófelvétel során akár folyamatos élességállítás is használható. Szintén működik menet közben a fénymérés is.

1920×1080 pixel, 30 fps, AVCHD, 18 mp, 40 MB, ~18300 kbps
Eredeti videó letölthető: ide kattintva

Az AVCHD videókba 192 kbps-os 48 kHz mintavételezésű sztereó hangot rögzít a gép, míg az mJPEG tömörítésnél PCM hang kerül a fájlba. A közel ülő, irányérzéketlen mikrofonok miatt viszont a térhatás nem igazán érzékelhető.

1920×1080 pixel, 30 fps, fókusz teszt
Eredeti videó letölthető: ide kattintva

Videófelvétel előtt kiválaszthatjuk a nekünk tetsző üzemmódot, mely program automatika, rekesz előválasztás, zársebesség előválasztás, manuális mód is lehet. Ez azonban sajnos nem azt jelenti, hogy felvétel közben is változtathatunk az expozíciós értékeken.

1920×1080 pixel, 30 fps, fekete-fehér színmód
Eredeti videó letölthető: ide kattintva

1920×1080 pixel, 30 fps, drámai színek művészi szűrő
Eredeti videó letölthető: ide kattintva

640×480 pixel, 30 fps, drámai színek művészi szűrő
Eredeti videó letölthető: ide kattintva

Ezen kívül az összes Art mód is rendelkezésünkre áll, amelynek során a gép 15 kép/mp frissítésre áll át. Más kérdés, hogy az összes művészi szűrő annyira leterheli a gép processzorát, hogy az élőkép is szaggat, sőt a felvételbe is csak 2 kép kerül másodpercenként. Dioráma módban hangfelvétel sincs, s ilyenkor a lejátszáskor gyorsabb a megjelenítés, mintha gyors lejátszásba kapcsoltunk volna.

1920×1080 pixel, 30 fps, dioráma művészi szűrő
Eredeti videó letölthető: ide kattintva