Kipróbáltuk: Panasonic DMC-FZ50 teszt

0

Optika I.

Jellemzők

Az objektív esetén némileg könnyű dolgom volt, hiszen Birdie kollégám már
alaposan letesztelte azt a Panasonic DMC-FZ30-nál. Az optikai torzítás, illetve
a sarkok sötétedése esetén az értékek megegyeznek, így ezen pontoknál hivatkozom
majd az előző tesztre.

Kromatikus aberráció

Tesztünkben többnyire ebbe a csoportba soroljuk az optikai eredetű (kromatikus
aberráció) és a hardveres (színszegély, vagy purple fringing) színhibákat. A
Venus Engine legendás volt a színhibákkal szembeni kiváló működéséről, melyek
egyébként az ultrazoomos fényképezőgépeknél gyakoriak és általában nagy mértékűek.
A kromatikus aberráció ellen egy ED lencsetag is dolgozik.


A Panasonic DMC-FZ50 esetében valódi előrelépés tapasztalható a színhibák terén.
Eddig sem érhette túl sok szó a ház elejét, de most minden kételkedő elégedetten
biccenthet. A gép kiválóra vizsgázott ezen a téren. Mivel a készülék ugyanazt
az objektívet kapta mint elődje, egyéb hardver elemekre, illetve az új Venus
Engine-re kell elsőként gyanakodnunk. Még nyitott rekesznél sem tapasztalható
számottevő (legrosszabb esetben 3-4 pixel széles) színhiba a sarkokban. A képközép
felé haladva ennek mértéke rövid időn belül nullára csökken. Szűk rekesznél
jelenléte némileg csökkenthető. Érdekes módon kevésbé a vastagsága, inkább színtelítettsége
csökken, így a jelenléte csekélyebbnek hat. Elsőként emiatt is az új képfeldolgozó
rendszerre gyanakszunk.


Tele állásban a sarkokon elfogadható mértékű sárgás elszíneződés látható, ami
színe miatt kevésbé feltűnő, mint a lilás-kékes szegély. A képközépen ezzel
szemben vékony, kb. 2 pixel szélességű, vöröses színhiba fedezhető fel. Mindkét
aberráció csekély mértékű, vagy jelenlétű, így a gyakorlatban nem okoz igazán
zavaró jelenséget a képen. A rekesz szűkítésével a sarkok halvány sárgás elszíneződése
nem, de a képközép vörös színhibája teljesen eltűnik.


A tesztfotók F2,8 és F3,7 fényerővel készültek. Az alsó két fotó a természetes
környezetben előforduló kromatikus aberrációt szemlélteti 1:1 kivágásban.


Kromatikus aberrációk

F2,8; 35 mm ekv.

F8; 35 mm ekv.

F3,7; 420 mm ekv.

F8; 420 mm ekv.

F6,3; 35 mm ekv.

F5,6; 420 mm ekv.

Zoom


A 12x-os zoomátfogáson túl a menüben 2x-es vagy 4x-es digitális zoomot választhatunk.
Ha 10 megapixel alatti felbontást választunk, az EZ Zoom (Extra Optikai Zoom)
szolgáltatás biztosít számunkra nagyobb zoomnak megfelelő képkivágást.

A forgalmazó mellékelt számunkra egy Panasonic LUMIX DMW-LW55 nagylátószögű konvertert is, mellyel igen jó tapasztalatokat szereztünk. A konverter építési és optikai minősége kiváló. 55 mm-es menettel rendelkezik, így az FZ50 szűrőmenetére adapter nélkül, közvetlenül felcsavarható. Felhelyezése után a 35 mm-nek megfelelő látószög, kb. 24-25 mm-nek felel meg. Épületek belső terek fotózására ideális. Külön vásárolható meg a géphez.

A konverter nem növelte számottevően a színhibát, és a fényerőt sem csökkentette. A kapott kép a széleken is jó felbontású, középen kiváló részletességű maradt.

Optikai és digitális zoom

teljes kép (wide konverterrel)

kivágott képrészlet

(wide konverterrel)

f=~24 mm ekv

teljes kép

kivágott képrészlet
f=35 mm ekv.: 1x

teljes kép

kivágott képrészlet
f=420 mm ekv.: 12x

teljes kép

kivágott képrészlet
12x-es optikai és 2x-es precíziós digitális zoom