Optika II.
Az optika teljes nagylátószögnél kb. 1%-os hordótorzítású, amely 35 mm-nek megfelelő fókusztávolságnál természetesen ennél kisebb mértékű. Bár az 1% soknak tűnik, ez 28 mm-es fókusztávolságnál nem annyira vészes érték, hiszen a legtöbb kompakt digitális fényképezőgép 35 mm-nek megfelelő fókusztávolságnál produkál átlagosan 0,8%-os torzítást. Tele állásban igen kis mértékű torzítást mértünk csak, mindössze 0,1% körüli, alig észlelhető, tulajdonképpen elhanyagolható.
Torzítások a fókusztávolság függvényében | |
---|---|
nagylátószög esetén (f=28 mm*) hordótorzítás ~1% | tele állásban (f=90 mm*) hordótorzítás ~0,1% |
A Panasonic DMC-LC1 leggyengébb pontjának a makrózást találtuk. Sajnos nem tudunk szépíteni a dolgon, ez a része a gépnek igen gyengére sikerült. Nagylátószögnél egy A/4-es oldallal állóformátumban nem tudjuk megtölteni a kép szélességét. A legkisebb befogható terület szélessége nagylátószögnél 260 mm. Rémes. Ráadásul a torzítás is jelentős: 1,2%. Tele állásban érhetjük el a gép legjobb makrózását, ekkor 135 mm széles területtel kitölthető a képmező. Bizony ez is jócskán elmarad az áltagos 60 mm-től. Annak, aki sokat szeretne makrózni, meggyűlik majd a baja ezzel a géppel. Makrózásra ezt a gépet nem ajánljuk.
Makró képességek | |
---|---|
nagylátószög esetén (f=28 mm*) legkisebb szélesség: 260 mm hordótorzítás ~1,2% | tele állásban (f=85 mm*) legkisebb szélesség: 135 mm hordótorzítás ~0,2% |
Az optika vignettálása egyáltalán nem zavaró. Nagylátószögnél kb. átlag 16%-os, telében mindössze 4%-os a fényerőveszteség. Ezek igen jó értékek, így a vignettálás problémájával nem kell számolni, jelentősen nem fog jelentkezni a kép sarkaiban a sötétedés.
Vignettálás | |
---|---|
nagylátószög esetén (f=28 mm*) sarkok fényerőcsökkenése: ~16% | tele állásban (f=200 mm*) sarkok fényerőcsökkenése: ~4% |
Az élességállítás során sajnos a fókuszkeret csak középen lehet. Napjaink modern digitális fényképezőgépei között jópárat találunk már, amelyen lehetőség van a fókuszkeret kiválasztására, vagy akár mozgatására is. A Panasonic DMC-LC1 sajnos nem ezek közé tartozik. A viszonylag méretes fókuszterület helyett alkalmazhatunk szpot fókuszpontot is. Az élességállítás nem csak automatikusan, hanem kézileg is történhet. Itt viszont dícsérnünk kell a Panasonicot, ugyanis tökéletes kézi fókuszálást tesz lehetővé a gép a 4x-es nagyításnak köszönhetően, amelyen ráadásul nem látható pixelesedés. Ha az objektívet kivesszük az AF állásból, amint megmozdítjuk az élességállító gyűrűt, a gép automatikusan kinagyítja a kép középső részét 4x-es méretre, amely segítségével tökéletesen lehet látni az élességet. Ez vagy a kijelző belső 1/4 részén jelenhet meg, vagy akár teljes kijelzőméretben. Igazán nagyszerű megoldás ez az automatikus nagyítás, amely az élesség beállítása után 2 mp-cel visszatér normál megjelenítésbe. A kinagyított kép mellett távolságskála nem jelenik meg, ehelyett az objektíven bejölt tárgytávolság-skálát használhatjuk. A kézi fókuszpróbák során mindkét esetben tökéletes élességállítást sikerült véghezvinni, amely bizonyítja a jól használható kézi élességállítást.
Kézi fókuszpróbák kis mélységélesség mellett (F2,1; 60 mm) | |
---|---|
fókusz a negyedik, lila spulnira pontos fókuszálás | fókusz a hatodik, világoskék spulnira pontos fókuszálás |