Kipróbáltuk: Panasonic DMC-TZ1 teszt

0

Felépítés I.

10x-es zoom a zsebben?

A rejtett kialakítású optikákat eddig elsősorban csak olyan ultrakompakt gépeknél alkalmazták, ahol a zoomátfogás nem volt túl nagy (tipikusan 3x-os), s a gép bekapcsolása után az objektív nem emelkedett ki a gépvázból. A Panasonic mérnökei gondoltak egy merészet, s feltették maguknak a kérdést, vajon miért ne lehetne ötvözni a rejtett objektívet a nagy zoomátfogású gépekkel? Az ötlet megvalósításra került a DMC-TZ1 személyében, amely e brillinás ötletnek köszönhetően olyan kis méretű maradhatott, mint a legtöbb 3x-os zoomátfogású – átlagos – digitális fényképezőgép.
A kis méretnek köszönhetően nevezhetjük ezt a gépet “utazoom”-nak (de irjuk ki rendesen: utazó zoom). Vélhetően a Panasonicnál is erre gondoltak, amikor a típusjelet adták: TZ1, mint Traveller Zoom.

Képérzékelő

A TZ1-ben felhasznált képérzékelő a mostani technológiai szintnek megfelelő: 1/2,5″ típusú, 6,37 Mpixel felbontású. A különleges kialakítású objektív azonban úgy tűnik, nem tud teljes képet rajzolni a CCD-re, mert az effektív pixelszám mindössze 5 millió. Ebből következően a legnagyobb felbontás 2560×1920 pixel, de a Panasonic gépekre jellemzően használhatunk a 4:3-tól eltérő oldalarányt is: 2560×1712 (3:2) illetve 2560×1440 (16:9).
Az elkészült fotók csak JPEG tömörítéssel menthetők el, kétféle tömörítési fok közül választva. A felvételek vagy a gép belső, 13,4 MB-os memóriájába, vagy SD kártyára (a fényképezőgép MMC memóriakártyát is támogat, de erre csak állóképeket menthetünk) kerülnek.

Optika

Az objektív felépítése sematikusan...

Az objektív felépítése sematikusan
... és a valóságban

… és a valóságban

A prizmás optika lényege, hogy az első lencsetagok után közvetlenül egy prizmát helyeztek el, amely a géptesten belül hosszanti irányba tereli a fényt, így az optikai rendszer nagy része rejtve marad. Ennek köszönhető, hogy a gép bekapcsolásakor a frontlencsének egy mm-t sem kell előremozdulnia, sőt teljes tele állásban is (350 mm ekv. Fókusztávolság) mindössze 14 mm-rel nyúlik ki a gépvázból.

Lencsetagok nagylátószögnél

Lencsetagok nagylátószögnél
... és tele állásban

… és tele állásban
Teljes tele állás (f=350 mm ekv.)

Teljes tele állás (f=350 mm ekv.)

Az aszférikus tagot is tartalmazó Leica DC Vario-Elmarit objektív gyújtótávolsága 5,2-52 mm, amely kisfilmes formátumba átváltva 35-350 mm-nek felel meg. A 10x-es átfogású optika fényereje nagylátószögben kategóriájában átlagos: f/2,8, tele állásban az ultrazoom-ok átlagától egy kissé elmarad, de még így is jó értékű: f/4,2. Kézremegésünkből adódó berázás esélyét a hatékony Mega O.I.S. optikai képstabilizátor csökkenti, amely a gyakorlati alapokon nyugvó reciprok szabályhoz viszonyítva kb. 1-1,5 Fé-kel hosszabb záridők alkalmazását teszi lehetővé, a berázás veszélye nélkül. Ez főként a teljes tele állásban történő fotózásnál, no és persze gyenge megvilágításnál jön jól.

A frontlencse elé nem csavarhatunk fel előtétlencsét vagy szűrőt, erre esetleges adapter felhelyezése után sincs lehetőségünk. A TZ1 piaci pozícionálása (tudniillik félautomata működésű, egyszerű kezelhetőségű utazáshoz való fényképezőgép) alapján ezen nem is nagyon kell csodálkoznunk, mint ahogy azon sem, hogy a kézi beállítási lehetőségek közül csak a legfontosabbak találhatók meg e modellben. A frontlencse védelméről kézzel felpattintható műanyag objektívsapka gondoskodik.

Sorozat fényképezés, videó

Ahogy a többi Panasonic fényképezőgépnél is megszokhattuk, sorozat módban kétféle sebesség közül választhatunk. Itt a nagyobb sebességű sorozat gyári adatok szerint 3 kép/mp sebességű, méréseink 2,9 kép/mp-et adtak. A lassabb sorozat sebessége a gyári adatlap és a méréseink szerint is 2 kép/mp. Az egy sorozatban készíthető képek száma ezekben az esetekben csak a tömörítési foktól függ: Fine képeknél 3 képig, Standard tömörítés esetén 5 képig.
Ennél a gépnél is használhatunk ún. végtelen sorozat módot, amelynek hosszát jó esetben csak a memóriakártya szabad kapacitása, ill. az akkumulátor töltöttsége határozza meg. Ekkor a sorozat sebességére 2,1 kép/mp-et mértünk, mind Panasonic Pro High Speed 1 GB-os kártyával, mind narancssárga címkés Kingston 256 MB-os SD kártyával. Utóbbi esetén a sorozat hossza mindössze 3 kép volt (Fine), ami azt jelzi, hogy a kártyát nem tudja kellő sebességgel használni a fényképezőgép. Érdekesség képpen érdemes megjegyezni, hogy a Panasonic DMC-FZ7 végtelen sorozat módja ugyanezen kártyával 2 kép/mp sebességen valóban kártya kapacitásig tartott.
A DMC-TZ1-gyel készíthetünk automatikus expozíció sorozatot is, 3 kép hosszban, a képek közötti Fé különbség 0,3..1 Fé lehet. Az expozíció-sorozatot kombinálhatjuk a hagyományos –2..+2 Fé-es expozíció-kompenzációval.

QuickTime videó (13338 kbps)
848×480 pixel; 17 mp; 27 MByte

A videófelvétel lehetőségek az új Panasonic modelleknél megismert módon itt is háromfélék lehetnek: QVGA (320×240), VGA (640×480), valamint a 16:9 oldalarányú WVGA (848×480). Képfrissítést 30 vagy 10 kép/mp közé állíthatjuk. Igazán remek dolog, hogy mind a fénymérés, mind az autofókusz, sőt még az optikai zoom is folyamatosan működik ill. működtethető a felvétel ideje alatt. A mozgókép rögzítés során a halk zoomolás érdekében a gyújtótávolság változtatása kisebb sebességgel történik, mint fényképezés üzemmódban (ld. tesztvideó). A videókat QuickTime formátumban rögzíti a fényképezőgép.

A képekhez hangmegjegyzést is készíthetünk, ezt akár lejátszás módban, akár felvétel módban, a kép elkészítése után közvetlenül is megtehetjük. Lejátszáskor max. 10 mp, közvetlen felvétel után max. 5 mp-es hangfelvételt rögzíthetünk. A hangfelvételt a fényképezőgéppel is meghallgathatjuk, mivel a gépre hangszóró is került. A gép nem a megszokott .wav formátumban menti a hangmegjegyzést a kártyára, hanem QuickTime videóként. A videófájl 640×480 pixelre leméretezett képet tartalmaz, ez alatt hallhatjuk a felvett hangot. Talán nem ez a leginkább helytakarékos megoldás, de mindenesetre így biztosan nem keveredik össze, hogy melyik hangfájl melyik képhez tartozik.